احیاء مسیرهای تاریخی عزاداری در شهرها/ چرا میراث راه مهم است
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه با تشریح اهمیت میراث راه در ایران که برگرفته از کاروانسرها، راه آهن، فرودگاههای قدیمی و حتی بالن خانه ها است، بر احیاء مسیرهای تاریخی عزاداری در شهرها که جزو میراث ناملموس هستند، تاکید کرد. ...
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه با تشریح اهمیت میراث راه در ایران که برگرفته از کاروانسرها، راه آهن، فرودگاههای قدیمی و حتی بالن خانه ها است، بر احیاء مسیرهای تاریخی عزاداری در شهرها که جزو میراث ناملموس هستند، تاکید کرد.
خبرگزاری تسنیم: محمدسعید ایزدی در نشست خبری همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با اشاره به ارزش میراث راه اظهار داشت: ایران در تمدن راه بسیار غنی است ولی بسیاری از این میراث را از دست دادیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه کاروانسراها جزو میراث راه هستند که برنامه جدی برای حفظ آن وجود نداشته است و در مسیر توسعه این میراث ها دچار آسیب شدند، ادامه داد: همچنین راه آهن نیز یک میراث راه است و برای ثبت جهانی راه آهن نیز اقدام شده است.
ایزدی با اشاره به اینکه فرودگاههای تاریخی به مانند قلعهمرغی جزوه میراث فرهنگی کشور است، گفت: همچنین بالن خانه هایی داشتیم که متاسفانه هم اکنون آثاری از آنها دیگر وجود ندارد و باید احیاء شوند.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه گفت: در تفاوت نگاه ما در میراث شهری علاوه بر میراث کالبدی باید به میراث ناملموس شهرها نیز توجه کنیم که مهمترین آن باغ ها هستند.
ایزدی در توضیح بیشتر درباره اهمیت میراث های ناملموی به مسیرهای عزاداری در شهرها پرداخت و گفت: براین اساس مسیرهای تاریخی عزاداری باید در همان مسیرهای گذشته شهری احیاء شوند.
بیشترین مشکل میراث فرهنگی و آمایش سرزمینی ایران با پروژه های کشاورزی و راه است
همچنین در این نشست خبری سید محمد بهشتی - رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه فعالیت های وزارتخانه ها برای توسعه بدون رعایت حفظ حریم میراث فرهنگی باعث دستکاری شدن سرزمینی می شود، گفت: در حوزه میراث فرهنگی غالبا اکثر وزارتخانه ها برای توسعه باعث مشکلات زیادی در حوزه میراثی شدند مثلا در حوزه معدن و کشاورزی خیلی مشکل وجود دارد و یا در بخش شهرسازی هماهنگی به وجود آمده است ولی در حوزه راه این مشکلات هنوز بسیار زیاد است.