خاسران دنیا و آخرت زمانه چه کسانی هستند؟
افراد بسیاری، به ویژه مردم عادی که به آشوبها و گرانیهای اخیر دامن میزنند، علاوه بر آسیبی که به اقتصاد وارد میکنند، در اصل مرتکب گناهی نیز میشوند که در احادیث و روایات، مفصلاً به تقبیح آن پرداخته شده است.
حضرت محمد (ص) :لا یَحْتَکِرُ إلاّ الخَوّانونَ.
جز خیانتکاران، احتکار
نمى کنند.
پیامبر اکرم (ص) :المُحتَکِرُ فی سُوقِنا کالمُلْحِدِ فی کِتابِ اللّه .
حضرت محمد (ص) :
یَقومُ المُحتَکِرُ مَکْتوبٌ بَینَ عَیْنَیهِ : یا کافِرُ،
تَبَوّأْ مَقْعدَکَ مِن النّارِ!
در قیامت بر پیشانى محتکر نوشته شده است: اى کافر! جایگاهت دوزخ باد.
پیامبر خدا (ص) :
یُحْشَـرُ الحَکّـارونَ و قَتَلَةُ الأنْفُـسِ إلى جَهَنّمَ فی
دَرَجةٍ.
محتکران و قاتلان در
جهنم هم درجه اند .
پیامبر خدا (ص) : مَن جَمعَ طَعاما یَتَربّصُ بهِ الغَلاءَ أربَعینَ یَوما فقد بَرِئَ من اللّه ِ و بَرِئَ اللّه ُ.
هر کس خوراکى را به امید گران شدن چهل روز انبار کند از خداوند برى شده و خدا نیز از او برى و بیزار است.
پیامبر خدا (ص): أیُّما رجُلٍ اشْتَرى طَعاما فکَبسَهُ أربَعینَ صَباحا یُریدُ بهِ غَلاءَ المُسلِمینَ ، ثُمَّ باعَهُ فتَصدّقَ بثَمنِهِ لَم یَکُنْ کَفّارَةً لِما صَنَعَ.
هر کس خوراکى را بخرد و براى این که آن را به مسلمانان گران بفروشد چهل روز انبار کند و پس از چهل روز آن را بفروشد و همه درآمد آن را هم صدقه بدهد کفاره گناه او نخواهد شدامام على (ع): الاحْتِکارُ داعِیَةُ الحِرْمانِ.
احتکار، موجب محرومیت است.
امام على (ع): مِن طَبائعِ الأغْمارِ إتْعابُ النُّفوسِ فی الاحْتِکارِ.
به رنج افکندن خود براى
احتکار از خصلت ابلهان است.
امام على (ع)
در فرمان زمامدارى مصر به مالک اشتر ـ نوشت : ... و اعْلَمْ ـ مَع ذلکَ ـ أنّ فی کثیرٍ مِنهُم ضِیقا
فاحِشا ، و شُحّا قَبیحا ، و احْتِکارا للمَنافِعِ ، و تَحَکُّما فی البِیاعاتِ ،
و ذلکَ بابُ مَضَرَّةٍ للعامَّةِ ، و عَیْبٌ على الوُلاةِ ، فامْنَعْ مِن
الاحْتِکارِ ؛ فإنَّ رسولَ اللّه صلى الله علیه و آله مَنعَ مِنهُ.
... با این همه، بدان که بسیارى از تاجران در داد و ستد بیش از اندازه سختگیرند و بخل ورزى ناپسندى دارند و به منظور سود بیشتر کالا را احتکار مى کنند و به دلخواه نرخ گران مى بندند و این کار براى توده مردم زیانبار و براى حکمرانان عیب و ننگ است . بنا بر این، از احتکار جلوگیرى کن؛ زیرا که رسول خدا (ص) از آن منع فرموده است.