به گزارش افکارنیوز،

در ماه‌های اخیرافزایش چشمگیر قیمت لوازم خانگی و همچنین کاهش عرضه این محصولات از سوی تولیدکنندگان بارها خبر ساز شده است، تا جایی که در اواسط مرداد ماه و در پی افزایش ۴۰ درصدی قیمت لوازم‌خانگی و فروش قطره چکانی در این بازار، ستاد تنظیم بازار مصوب کرد تا کارگروهی برای کنترل و رصد وضعیت بازار لوازم خانگی تشکیل دهد و به تولید کنندگان برای تامین و بهبود این وضعیت مهلت ۱۵ روزه داد. همچنین برای پیشگیری از احتکار و انبار لوازم خانگی، مقرر شد دوره زمانی کوتاهی برای فعال شدن گارانتی در نظر گرفته شود. به این ترتیب در صورت عدم استفاده از لوازم خانگی، در دوره زمانی مقتضی پس از فروش، گارانتی کالا ابطال می‌شود.

اما در نهایت نوسانات نرخ ارز باز هم بازار را آشفته کرد و هیچ یک از این اقدامات برای کنترل بازار لوازم خانگی کارگر نیفتاد، چراکه حدود ۷۰ درصد بازار لوازم خانگی وارداتی است و وضعیت نرخ دلار خیلی زود اثرات خود را در اجناس مختلف این بازار نشان داد، به طوریکه بر اساس گزارش میدانی ایسنا، قیمت لوازم خانگی از اردیبهشت رشد چشمگیری را تجربه کرده و به گفته فروشندگان از ابتدای امسال تاکنون حدود ۶۰ درصد افزایش در این بازار داشته‌ایم. آنها مدعی هستند که "هر ماه نسبت به ماه قبل قیمت‌ها به صورت میلیونی تغییر می‌کند".

بیشتر مشتریان بازار را رصد می‌کنند تا خرید

این بازار که بیشتر میزبان افرادی است که برای تهیه جهیزیه مراجعه کرده‌اند، کمتر شاهد معامله است و بیشتر متقاضیان وضعیت بازار را رصد می‌کنند که فروشندگان هم نسبت به "نبود تقاضا در بازار" معترض هستند و می‌گویند " ۹۰ درصد بازار خریداران جهیزیه هستند که با شروع ماه محرم وضعیت فروش در این بخش بدتر هم شده است".

همچنین بیشتر مغازه‌داران می‌گویند "با توجه به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم، فروش محصولات ایرانی در حال حاضر در بازار بیشتر است".

کارخانه‌ها جنس نمی‌دهند، ما هم نه قیمت داریم و نه می‌فروشیم

از سوی دیگر ‌به گفته مغازه‌داران، کاهش عرضه این محصولات از سوی تولیدکنندگان و همچنین عدم ترخیص کالاها از گمرک به بهانه‌های واهی، باعث شده است حتی تعداد کمی از مغازه‌داران از اعلام قیمت و فروش جنس خودداری کنند. آن‌ها می‌گویند "کارخانه به ما جنس نمی‌دهد، پس نه قیمت داریم و نه می‌فروشیم".

از طرف دیگر، همه مغازه‌داران در مورد عرضه نشدن محصولات از سوی کارخانه‌ها و واردکنندگان اتفاق نظر دارند. آن‌ها می‌گویند "جنس به اندازه کافی برای فروش ندارند و کارخانه‌ها از عرضه محصولات خودداری می‌کنند؛ به طوریکه برای مثال در گذشته از هر محصولی پنج عدد خریداری می‌کردند در حال حاضر کارخانه بیشتر از یک محصول به ‌آن‌ها نمی‌فروشد که آن هم برای پیشگیری از رویارویی با تعزیرات به اتهام احتکار است".

لوازم‌خانگی در انبارها فراوان است اما نمی‌فروشند!

همچنین همه کسبه روی این موضوع تاکید دارند که "لوازم خانگی در انبار تولیدکنندگان و واردکنندگان وجود دارد اما به دلیل شرایط مبهم اقتصادی از عرضه آن خودداری می‌کنند، چراکه هیچ کس نمی‌داند فردا قیمت دلار چقدر است".

یکی از فروشندگان، درباره علت کاهش عرضه لوازم خانگی می‌گوید "اجناس ایرانی همواره با افزایش قیمت روبرو است و اگر فروشنده‌ای بخواهد جای اجناس فروخته شده را پر کند حتما باید کالای جدید را گران‌تر بخرد و از طرف دیگر شرکت‌های خارجی نیز گیت فروش خود را بسته‌اند واردات انجام نمی‌شود".

یکی دیگر از فروشندگان نیز ضمن گلایه از افزایش دیگر محصولات اعم از مواد غذایی، می‌گوید "در این وضعیت نمی‌توان از بازار لوازم خانگی انتظار ثبات داشت". وی همچنین با ابراز نارضایتی از عدم حضور ناظران در بازار اجناس مختلف می‌گوید "فقط گاهی فروشندگان را به سود تعزیرات جریمه می‌کنند".

قیمت انواع لوازم‌خانگی در بازار

در بازار لوازم خانگی که یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، گاز، جاروبرقی، آبمیوه‌گیری و چرخ گوشت از جمله اصلی‌ترین کالاها به حساب می‌آیند، تنوع بسیار زیادی در بازار دارند و بسته به امکانات و نوع برند، با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند.

یخچال فریزرهای ایرانی از پنج میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۱۶ میلیون تومان و معادل خارجی آن از ۱۶ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که برخی مدل‌ها تا ۴۵ میلیون تومان هم فروخته می‌شود.

ماشین لباسشویی نیز به طور میانگین از چهار میلیون تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارد.

گاز فردار ایرانی از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تا سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و گاز خارجی تا ۱۵ میلیون تومان نیز در بازار فروخته می‌شود.

جاروبرقی از ۵۰۰ هزار تومان تا پنج میلیون تومان عرضه می‌شود.

چرخ گوشت هم در برندهای مختلف به طور میانگین از ۴۸۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

آبمیوه‌گیری بسته به کارایی‌های مختلف از ۳۵۰ هزار تا دو میلیون تومان در بازار لوازم خانگی مشاهده می‌شود.

لازم به ذکر است که در بررسی میدانی از بازار لوازم خانگی تهران در خیابان امین‌حضور، ویترین هیچ یک از مغازه‌ها را خالی مشاهده نشد و به طور تقریبی متقاضیان در این بازار حضور داشتند؛ البته بیشتر از خرید و فروش، پرس و جو انجام می‌شد.