به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهاجرانی در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش گفت: مجموعه سمپاد در سال ۸۹ با باشگاه دانشپژوهان جوان ادغام و با تنزل یافتن به مرکز، متاسفانه استقلال مالی خود را نیز از دست داد.
او ادامه داد: این موضوع حتی در تعداد مدارس استعدادهای درخشان نیز تاثیر گذاشت تا جایی که تعداد این مدارس از ۳۶۰ مدرسه در سال ۸۸ با رشد ۱۰۰ درصدی به ۷۰۰ مدرسه در سال ۹۲ افزایش یافت.
مهاجرانی گفت: بر کیفیتگرایی مدارس تاکید داریم و به هیچ عنوان مسابقهای برای مدال آوردن نداریم، البته در این راه باید به دنبال تقویت کارهای گروهی در مدارس باشیم.
او افزود: با احیای سازمان و چارت جدید امیدواریم مسایل و مشکلات موجود نیز حل شود.
او در ادامه به طرح شهاب به عنوان طرح مکمل استعدادهای درخشان و نه جایگزین آن اشاره کرد و افزود: این طرح در هشت محور به کشف و شناسایی استعدادهای برتر میپردازد.
مهاجرانی به نقایص و ایرادهای آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد، اشاره کرد و افزود: در این آزمون اگرچه ایرادهای واضحی وجود داشت اما در اینکه وجود این مراکز و مدارس الزامی است شکی نیست و تنها باید بخشی از آن اصلاح شود.
او افزود: برتری علمی ما در جهان نباید مورد غفلت قرار گیرد، تاکنون ۷۰۰ مدال جهانی طلا، نقره و برنز توسط دانشآموزان ایرانی کسب شده و این امتیاز کمی برای کشور نیست.
مهاجرانی افزود: نظام نخبگانی بخشی از نظام حاکمیتی است و به طور حتم باید در رفع ایرادهای آن تلاش کرد، طرح خوارزمی نیز از دستاوردهای ارزشمند نظام آموزشی بود که در سال ۸۹ بودجه آن راکد ماند اما طرح در جای دیگری اجرا شد.
مهاجرانی در پایان ادامه داد: در مرحله اول این مسابقات حدود ۹۰ هزار دانشآموز مدارس کشور شرکت کرده و در مرحله دوم ۹ هزار و در مرحله بعد نیز از هر رشته ۴۰ نفر انتخاب و به دوره تابستانی میروند که مدالهای کشوری هم در همین دورههای تابستانی به دست میآیند.
در ادامه این نشست از محمد ابراهیم کاتبی و آبتین قاسمپور، ۲ دانش آموز قزوینی که به ترتیب موفق به کسب مدال طلای زیستشناسی و سلولهای بنیادی در المپیاد کشوری شده بودند با حضور خانواده آنها تقدیر شد.
به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه مهاجرانی در نشست شورای معاونان آموزش و پرورش گفت: مجموعه سمپاد در سال ۸۹ با باشگاه دانشپژوهان جوان ادغام و با تنزل یافتن به مرکز، متاسفانه استقلال مالی خود را نیز از دست داد.
او ادامه داد: این موضوع حتی در تعداد مدارس استعدادهای درخشان نیز تاثیر گذاشت تا جایی که تعداد این مدارس از ۳۶۰ مدرسه در سال ۸۸ با رشد ۱۰۰ درصدی به ۷۰۰ مدرسه در سال ۹۲ افزایش یافت.
مهاجرانی گفت: بر کیفیتگرایی مدارس تاکید داریم و به هیچ عنوان مسابقهای برای مدال آوردن نداریم، البته در این راه باید به دنبال تقویت کارهای گروهی در مدارس باشیم.
او افزود: با احیای سازمان و چارت جدید امیدواریم مسایل و مشکلات موجود نیز حل شود.
او در ادامه به طرح شهاب به عنوان طرح مکمل استعدادهای درخشان و نه جایگزین آن اشاره کرد و افزود: این طرح در هشت محور به کشف و شناسایی استعدادهای برتر میپردازد.
مهاجرانی به نقایص و ایرادهای آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد، اشاره کرد و افزود: در این آزمون اگرچه ایرادهای واضحی وجود داشت اما در اینکه وجود این مراکز و مدارس الزامی است شکی نیست و تنها باید بخشی از آن اصلاح شود.
او افزود: برتری علمی ما در جهان نباید مورد غفلت قرار گیرد، تاکنون ۷۰۰ مدال جهانی طلا، نقره و برنز توسط دانشآموزان ایرانی کسب شده و این امتیاز کمی برای کشور نیست.
مهاجرانی افزود: نظام نخبگانی بخشی از نظام حاکمیتی است و به طور حتم باید در رفع ایرادهای آن تلاش کرد، طرح خوارزمی نیز از دستاوردهای ارزشمند نظام آموزشی بود که در سال ۸۹ بودجه آن راکد ماند اما طرح در جای دیگری اجرا شد.
مهاجرانی در پایان ادامه داد: در مرحله اول این مسابقات حدود ۹۰ هزار دانشآموز مدارس کشور شرکت کرده و در مرحله دوم ۹ هزار و در مرحله بعد نیز از هر رشته ۴۰ نفر انتخاب و به دوره تابستانی میروند که مدالهای کشوری هم در همین دورههای تابستانی به دست میآیند.
در ادامه این نشست از محمد ابراهیم کاتبی و آبتین قاسمپور، ۲ دانش آموز قزوینی که به ترتیب موفق به کسب مدال طلای زیستشناسی و سلولهای بنیادی در المپیاد کشوری شده بودند با حضور خانواده آنها تقدیر شد.