کمیسیون انرژی فعلاً برنامه ای برای قاچاق سوخت ندارد/ فعال کردن سامانه کارت سوخت ضروری به نظر می رسد؛ دو نماینده مجلس در گفت و گو با شفقنا
شفقنا- ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مخصوصا در ماههای اخیر شده است. نمایندگان مجلس در چنین شرایطی فعال کردن سامانه کارت سوخت را ضروری می دانند، اما می گویند کمیسیون انرژی فعلاً برنامهای برای بحث قاچاق سوخت ندارد. سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو […]
شفقنا- ارزان بودن قیمت بنزین در ایران در کنار افزایش نرخ ارز باعث افزایش میزان قاچاق این فرآورده نفتی به کشورهای همسایه مخصوصا در ماههای اخیر شده است. نمایندگان مجلس در چنین شرایطی فعال کردن سامانه کارت سوخت را ضروری می دانند، اما می گویند کمیسیون انرژی فعلاً برنامهای برای بحث قاچاق سوخت ندارد.
سلام امینی عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت و گو با خبرنگار شفقنا با اشاره به قاچاق سوخت ار مرزهای پاکستان و افغانستان گفت: کشورهای افغانستان و پاکستان از نعمت نفت فقیر هستند و متاسفانه سطح زندگی مردمان خودمان هم در مناطق شرقی کشور بسیار پایین است و از نظر زندگی و معیشت دست کمی از مردم آن مناطق ندارند بنابراین آنها نیاز به خرید سوخت از کشور ما و مردم خودمان هم نیاز به منبع درآمدی برای امرار معاش دارند.
او تصریح کرد: به صورت قانونی امکان فروش سوخت به مردم این کشور داده شده است، اما بعضاً افرادی سوء استفاده میکنند و دست به قاچاق سوخت میزنند و حتی افرادی که قانون به آنها اجازه فروش سوخت را داده هم در این میان اقدام به قاچاق سوخت میکنند.
امینی با اشاره به اینکه نظارت درستی برای جلوگیری از قاچاق سوخت انجام نمیشود اظهار کرد: باید نظارت درستی انجام شود و دستگاههایی که در این مناطق هستند کنترل بیشتری داشته باشند. کمیسیون انرژی هم فعلا برنامهای برای بحث قاچاق سوخت ندارد هرچند در این کمیسیون همیشه بحث قاچاق سوخت مطرح بوده اما برنامهای به صورت فوری در دستور کار نیست.
او در پایان در خصوص سهمیه بندی بنزین گفت: ممکن است در آینده کارت سوخت دوباره احیاء شود. دیروز هم در جلسه غیر علنی اشاره ای به این موضوع شد و با احیای کارت سوخت ممکن است جلوی مسایل و مشکلات در کل کشور خصوصا در مرزها گرفته شود.
جلال میرزایی دیگر عضو کمیسیون انرژی در همین رابطه به خبرنگار شفقنا گفت: با توجه به کاهش ارزش ریال و افزایش قیمت ارزهای خارجی انگیزه برای قاچاق سوخت خیلی بیشتر شده است. بعد از اینکه این مساله پیش آمد وزارت نفت به فکر افتاد که سامانه کارت سوخت را دوباره فعال کند.
او در ادامه با انتقاد از عملکرد دیر و ضعیف در برخورد با مشکلات اظهار کرد: متاسفانه مشکلی که در کشورمان وجود دارد این است که از زمان بروز مشکل تا زمانی که به فکر چاره اندیشی میافتیم فاصله زمانی قابل تأملی وجود دارد که در این فاصله زمانی رانتخواران به منافعی دست پیدا میکنند و ما با تاخیر ورود می کنیم و سیاست ها را تغییر میدهیم.
نماینده مردم ایلام، ایوان و چرداول در مجلس در رابطه با فعال سازی دوباره کارت سوخت گفت: من البته تا چند وقت پیش تردید داشتم که آیا رابطهای بین قاچاق سوخت و بودن یا نبودن کارت سوخت وجود دارد یا نه ولی الان که قیمت ارزهای خارجی افزایش پیدا کرده است و انگیزه برای قاچاق بیشتر شده است، فعال کردن سامانه کارت سوخت ضروری به نظرمی رسد.
میرزایی با اشاره به اینکه قاچاق سوخت از دو ناحیه صورت میگیرد ادامه داد: یکی از ناحیه کارتهای سوخت که بعضاً فعال است و مورد استفاده قرار میگیرد به این معنی که شخص کارت سوخت را از تهران و یا از شهرهای دیگر گرفته است ولی در زاهدان سوخت گیری میکند. دیگری هم از طریق حمل فرآوردههای نفتی است یعنی از پالایشگاه تا جایگاه سوخت هم بخشی از سوخت قاچاق میشود.
میرزایی در پایان خاطرنشان کرد: آمار دقیقی در رابطه با میزان قاچاق سوخت ارایه نشده ولی رقم آن زیاد است. بعضی از مجوزها را دولت به تعاونیهای مرزنشین برای فروش سوخت داده است که این کار قاچاق محسوب نمی شود، اما بخش دیگر خارج از مجوز است و قاچاق محسوب می شود.
انتهای پیام
fa.shafaqna.com