به گزارش پارس نیوز، 

در تاریخ یازدهم مارس سال جاری (19 اسفند ماه 96) هواپیمای جت شخصی چنلنجر 604 بمباردیه سی 60 متعلق به هولدینگ باشاران ترکیه با 11 سرنشین در شهرکرد ایران سقوط کرد و همه مسافران آن از جمله مینا باشاران دختر حسین باشاران میلیاردر معروف ترک و صاحب هولدینگ باشاران کشته شدند.

در طول ماه های گذشته گمانه زنی های متعددی درباره نحوه و سقوط این هواپیمای ترک عنوان شده است اما شبکه ان.تی.وی ترکیه با انتشار گزارشی، متن مکالمات کابین خلبان و اتفاقات رخ داده پیش از سقوط را منتشر کرد.

به نوشته پایگاه اینترنتی این رسانه، بریل گبش خلبان این هواپیما در لحظات آخری که مسافران متوجه خطر شده بودند، به منظور آرام کردن مسافران، بر نبود هیچ مشکلی اشاره کرده و خواستار حفظ خونسردی سرنشینان شده است.

ان.تی.وی اضافه کرد: مکالمات خلبان و کمک خلبان در لحظات آخر بدون استفاده از گوشی و میکروفون مخصوص هواپیما بوده و به همین دلیل تیم بررسی این حادثه، صداهای قابل فهم را با فیلترهای خاصی شناسایی کرده اند.

در این گزارش همچنین آمده است که خلبان و کمک خلبان مشکلی در سلامت روانی و جسمی نداشتند و نیز هواپیما پیش از پرواز به طور کامل از لحاظ فنی کنترل شده و نقص فنی نداشته است.

بنا بر گزارش منتشره این رسانه، در لحظه سقوط هواپیما، دستگاه نشان دهنده سرعت خلبان و کمک خلبان ارقامی متفاوت را نشان داده و هواپیما از کنترل اتوماتیک خارج شده و به شدت ارتفاع کم کرده تا جایی که فاجعه رخ داده است.

به نوشته این رسانه، اطلاعات موجود در گزارش حاکی از عدم متلاشی شدن هواپیما در هوا پیش از برخورد با کوه است.

بر اساس گزارش منتشر شده در پایگاه اینترنتی شبکه ان.تی.وی، خلبان جت متعلق به هولدینگ باشاران تا آخرین لحظات سقوط با برج مراقبت و کنترل ترافیک هوایی در تهران لحظه به لحظه در ارتباط بوده است.

بر اساس این گزارش مکالمات ضبط شده از ساعت 14 و 31 دقیقه و 47 ثانیه لحظه به لحظه سخنان خلبان از جمله 'به ارتفاع 38 هزار پا می رویم'، 'با سرعت عمودی ارتفاع می گیریم'، 'خدای من، دستگاه نشان دهنده سرعت من و تو متفاوت شده'، 'برج مراقبت اجازه صعود می دهد'، 'شنیدن صدای هشدار'، 'سرعت من در حال کاهش است'، 'در ارتباط با نقص موجود به کتابچه هواپیما نگاه می کنند'، 'حطاب به مسافران: نترسید مشکلی وجود ندارد'، 'ارتفاع کم می کنیم' را ثبت کرده و در ادامه در ساعت 14 و 40 دقیقه و 58 ثانیه ارتباط این هواپیما با برج مراقبت و رادار تهران قطع شده است.

در پایان این گزارش تاکید شده است که در لحظات آخر، خلبان جت از خلبان هواپیمای مسافربری نزدیک به جت درخواست ارتباط و تماس با برج مراقبت به منظور کمک می کند و خلبان آن هواپیمای مسافربری از طریق سیستم داخلی خود به برج مراقب مبنی بر کاهش شدید ارتفاع یک هواپیمای جت را گزارش می دهد.

بیستم اسفند ماه 96 هواپیمای جت شخصی چنلنجر 604 بمباردیه سی 60 متعلق به هولدینگ باشاران ترکیه با 11 سرنشین در شهرکرد ایران سقوط کرد و همه مسافران آن جان باختند.

این هواپیمای جت شخصی در حال پرواز در مسیر شارجه امارات متحده عربی به استانبول بود که در منطقه اردل ناقان در حوالی شهر کرد ایران سقوط کرد.

11 مسافر این هواپیما شامل هشت سرنشین و سه خدمه پرواز در این سانحه جان باختند.

شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که این هواپیما یک جت شخصی بوده و در این پرواز مینا باشاران دختر حسین باشاران یکی از سرمایه داران مشهور ترکیه و مدیر هولدینگ باشاران به همراه هفت نفر از دوستانش حضور داشته است.

به نوشته این رسانه، مینا باشاران به همراه هفت تن از دوستان خود برای گذراندن تعطیلات به شارجه سفر کرده بود که هنگام بازگشت از سفر دچار این سانحه شد.

یک ماه پس از این حادثه، رضا جعفرزاده مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری از پیدا شدن حافظه FDR هواپیمای سانحه دیده ترکیه ای در کوه های اطراف شهرکرد خبر داد.

رضا جعفرزاده اظهار کرد: حافظه FDR هواپیمای چلنجر 604 سانحه دیده ترکیه ای توسط تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری در ارتفاعات کوه هلن در اطراف شهرکرد پیدا شد.

وی با بیان اینکه در این عملیات تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری از کمک مردم محلی برخوردار بوده اند، گفت: این حافظه حاوی اطلاعات پروازی و پارامترهای موتور هواپیماست که لازم است برای مشخص شدن چرایی سقوط این هواپیما حافظه آن بازخوانی شود.