نرخ آگهی‌ تلویزیونی بالا نیست/ کمبود اعتبار برنامه های مشارکتی را پررنگ کرده است


نرخ آگهی‌ تلویزیونی بالا نیست/ کمبود اعتبار برنامه های مشارکتی را پررنگ کرده است

بهزاد عادلی گفت:کمبود اعتبارات برنامه سازی های مشارکتی را پررنگ تر کرده است و زمانی که پای برنامه سازی مشارکتی در میان است، دستیابی به اهداف طرف مشارکت به بخشی از سوگیری برنامه تبدیل خواهد شد.در ضمن متعقدم نرخ آگهی های تلویزیون بالا نیست.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری شبستان، این روزها که بحث جذب مخاطب و ارتقاء کیفیت برنامه سازی در تلویزیون از داغ ترین مباحث پیش روی رسانه ملی است و منتقدان بسیاری در این باره اظهار نظر کرده اند، گفتگو با یکی از مدیران تلویزیونی شاید بتواند پاسخ به بخشی از سؤالات در این زمینه باشد.

بهزاد عادلی که مدتی سرپرست گروه فرهنگی اجتماعی شبکه دو سیما بود، مدت دو سال است که مدیر این گروه در شبکه دو شده است. او معتقد است که با ورود شرکای جدید در حوزه رسانه طبیعی است که سهم بندی جدیدی اتفاق می افتد و به جرأت می توان گفت با وجود این سهم بندی ها هنوز هم تلویزیون حرف اول را می زند. در ادامه متن گفت و گوی خبرگزاری شبستان با مدیری که او را به حُسن خلق و پای کار بودن می شناسند می خوانید.

چطور تلویزیون می تواند به عنوان یک رسانه که اتفاقاً تنها رسانه رسمی تصویری کشور است مخاطبان خود را حفظ و راضی نگه دارد؟

با پرداختن به موضوعات و مسائلی که دغدغه مخاطب است و همچنین با افزایش کیفیت برنامه های موجود و ارائه برنامه هایی با ساختارهای متفاوت و بدیع، در همین راستا مهمترین موضوعی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، کمبود اعتبارات است، کمبودی که برنامه سازی های مشارکتی را پررنگ تر کرده است و زمانی که پای برنامه سازی مشارکتی در میان است، دستیابی به اهداف طرف مشارکت به بخشی از سوگیری برنامه تبدیل خواهد شد. اهدافی که شاید به راحتی با اهداف و اولویت های برنامه سازی هم راستا نباشد. کمااینکه در تمامی سطوح برنامه سازان منتهای تلاششان همسو کردن این اهداف بوده و هست. علاوه بر داشتن بودجه مناسب برای برنامه سازی، پرداختن به موضوعات، مسائل و دغدغه های جامعه نیز مهم است.

اولین اتفاقی که بعد از تأمین بودجه مورد نظر تلویزیون خواهد افتاد، چه خواهد بود؟

افزایش کیفیت، زمانی که برنامه ساز اعتبار کافی برای تولید برنامه دارد همه توجه و تلاشش معطوف به برنامه خواهد شد و به تبع کیفیت برنامه افزایش خواهد یافت. تولید سریال هایی همچون «کیف انگلیسی»، «مختارنامه»، «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «پایتخت»، «پدر» و سریال های طنز باکیفیت و پرمخاطب نیاز به بودجه کافی دارد. از اولویت های مورد نظر گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو سیما توجه جدی به حوزه فرهنگ و در حوزه فرهنگ؛ زبان و ادبیات فارسی است. بنده معتقدم ما وظیفه داریم از زبان و ادبیات فارسی به عنوان یکی از پایه های اصلی فرهنگ محافظت و آن را تبلیغ و ترویج نماییم.

مبالغی که سیما از راه جذب آگهی به ویژه از طریق برنامه های پرمخاطب و پرطرفدار و به کار گرفتن اسپانسرهای مختلف جذب می کند، این کمبود را جبران نمی کند؟

نکته جالبی که در سؤال شما وجود دارد برنامه های پرمخاطب و پرطرفدار است و این مؤید همان عرض بنده در ابتدای گفتگو است مبنی بر اینکه با وجود ورود رسانه های رقیب و جدید رسانه ملی هنوز حرف اول را می زند و اما در پاسخ به سؤال شما باید بگویم هزینه های تلویزیون به عنوان یک رسانه فقط محدود به تولید برنامه نمی شود.

تلویزیون برای پخش مسابقات ورزشی، خرید برنامه های خارجی، ارسال و دریافت سیگنال در سراسر کشور و سایر موضوعات نیز می بایستی هزینه نماید و از سویی مگر در 24 ساعت برنامه های یک شبکه تا چه اندازه می توان میزان آگهی را گسترش دهیم، آیا خود شما به عنوان یک خبرنگار در صورت افزایش میزان آگهی ها جزو منتقدین نخواهید بود؟

نرخ آگهی برخی از برنامه های تلویزیون بسیار بالاست، این نرخ ها چه توجیه منطقی دارد؟

در ابتدا باید عرض کنم بنده اعتقاد ندارم که نرخ آگهی های تلویزیونی بالاست، شما اگر بخواهید نیم صفحه یک روزنامه را با توجه به تیراژ محدود آن برای آگهی سفارش بدهید چقدر باید هزینه کنید. حالا در مقایسه باید میزان مخاطب بالای یک برنامه را در نظر بگیرید و بعد در ارتباط با نرخ آگهی ها گفت و گو نماییم.

ساخت چه برنامه هایی اولویت شماست؟

تولید برنامه های مستمر صبحگاهی و شامگاهی با سویه اجتماعی اهمیت ویژه ای دارند که ما هم به آنها توجه داریم؛ اما فراموش نکرده ایم که به برنامه هایی که بر گسترش و حفظ فرهنگ ما کمک می کند بپردازیم و سینما و هنرهای ایرانی از موضوعات مورد توجه ماست.

پر مخاطب ترین برنامه این روزهای شبکه را کدام برنامه می دانید؟

بعد از سریال «پدر» که به تازگی تمام شده است برنامه «محله گل و بلبل» به نظر پربیننده ترین برنامه است.

گفت و گو:الهام عطائی

پایان پیام/298


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

زیباترین و شادترین عکس نوشته های شب یلدا