چگونه مدل حرفه ای دنیای مد شویم؟
چگونه مدل شویم ؟ چگونه مدل حرفه ای لباس شویم؟ چگونه وارد دنیای رنگارنگ مد شویم؟ چه مقدماتی برای ورود به دنیای فشن نیاز است؟ آیا خوشگلی و خوش تیپی، شرط لازم و کافی برای ورود به دنیای حرفه ای مدلینگ است؟ فرق مدل ها با استایلیست ها چیست؟ آیا استایلیست ها مدل ها را […]
چگونه مدل شویم ؟
چگونه مدل حرفه ای لباس شویم؟ چگونه وارد دنیای رنگارنگ مد شویم؟ چه مقدماتی برای ورود به دنیای فشن نیاز است؟ آیا خوشگلی و خوش تیپی، شرط لازم و کافی برای ورود به دنیای حرفه ای مدلینگ است؟ فرق مدل ها با استایلیست ها چیست؟ آیا استایلیست ها مدل ها را پرورش می دهند؟ آیا با قد کوتاه هم میشود مدل شد؟ آیا افرادی که قیافه معمولی دارند هم مناسب مدلینگ هستند؟ آیا افراد های چاق و قد کوتاه هم می توانند وارد عرصه مدلینگ شوند؟ آیا دوره های کوتاه مدت یا بلند مدت مدلینگ در ایران برگزار می شود؟ آیا برای ورود به حوزه مدلینگ باید مجوز از ارگانی گرفت؟
این ها نمونه صد ها سوالی است که هر هفته مخاطبان لوکس تهران یا علاقمندان به مدلینگ، مطرح می کنند و به دنبال پاسخ به آن هستند. گسترش شبکه های اجتماعی به خصوص دنیای جذاب اینستاگرام سبب شده تا کسب و کار مد و مدلینگ و فشن و استارت آپ های فعال در این حوزه، داغ داغ بوده و هر روز شاهد فوتوشوت هایی از مدل های تازه کار تا حرفه ای ایران و جهان در این شبکه ۱ میلیارد کاربره باشیم. در ابتدای سخن باید عرض کنیم که مدلینگ، شروط لازم و کافی بسیاری می طلبد اما هر فردی در هر زمان و مکانی می تواند با رعایت حداقل الزامات، به این حوزه ورود کند. اما تداوم و استمرار فعالیت او بستگی به فاکتور های مختلفی دارد که بازار تعیین می کند.
گزارش امروز مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران تلاش دارد تا شما را با دنیای حرفه ای مدلینگ آشنا کند و حداقل هایی که برای حضور در این اکو سیستم نیاز دارید که بدانید.
با ما همراه باشید و سوالات خود را از طریق بخش کامنت در اختیار ما قرار دهید تا پس از بررسی، پاسخ های لازم در اختیار شما قرار بگیرد.
حتما بخوانید: صفر تا ۱۰۰ مدل شدن را بخوانید
که آسان نمود اول ولی افتاد . . .
برای ورود به دنیای مدلینگ، اول باید مشخص کنید که در ایران قصد فعالیت دارد یا خارج از کشور. در ایران، این فعالیت توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی مد و لباس برای بانوان به رسمیت شناخته نشده و به همین خاطر، فعالیت مدل های خانم در ایران به صورت غیر رسمی است. اگر قصد فعالیت در عرصه مدلینگ در خارج از کشور دارید، باید تکلیف خود را با برخی از موضوعات مثل پوشش روشن کنید. اما اگر توجه شما به صورت حرفه به آن سوی مرز ها و فعالیت در عرصه تخصصی مدلینگ در خارج از کشور است، قضیه خیلی فرق می کند.
موسسات و شرکت های تربیت نیروی متخصص برای مدلینگ در حوزه های لباس و امثالهم، دوره هایی برگزار می کنند که افراد را با الزامات و شرایط و اکو سیستم آن آشنا کرده و سپس واجدان شرایط را برای حضور در فعالیت های تخصصی آموزش می دهند. میزان چربی بدن، استایل، اندام، میمیک چهره، رنگ پوست و بسیار از فاکتور های دیگر برای انتخاب نهایی مدل در نظر گرفته می شود. دنیای مدل های حرفه ای از آدریانا لیما تا میراندا کر که از فرشتگان زیبا روی ویکتوریا سکرت هستند، دنیایی پولساز اما بسیار سخت با تمرین های طاقت فرسا ورزشی و رژیم های غذایی مرگبار است که خیلی ها توان انجامش را ندارند.
بانوانی که به صورت تخصصی در حوزه مدلینگ کار می کنند، با افرادی که به صورت تفننی و به واسطه شهرت، تبدیل به مدل و سفیر تبلیغاتی فلان برند می شوند (مثل نیکول کیدمن و آنجلینا جولی و ناتالی پورتمن) تفاوت دارند. چهره های معروف سینما و ورزش و موسیقی از تیلور سویفت گرفته تا لیونل مسی و کریستیانو رونالدو، برای مدل شدن نیاز به کار سختی ندارند. چرا که چهره و نام آنها، خود شهرت بسیاری به همراه دارد. اما افرادی که به واسطه استایل و اندام خود قصد حضور در عرصه FASHION دارند، باید الزامات مهم و استانداردهای موسسات مدلینگ را رعایت کنند.
کار مدلینگ آسان نیست و حفظ اندام و شرایط بدنی در سطح مورد نظر و استانداردهای مربوطه، سخت است و بعضا مناسب قد و وزن و شرایط سنی هر کسی نیست. پیش از ورود به این عرصه، حتما با متخصصان مشورت کنید و با متخصص روانشناسی و رژیم درمانی رایزنی کنید تا شما را برای ورود به این حوزه واجد شرایط بداند.
حتما بخوانید: با برترین fashion week های جهان آشنا شویم
چرا مدلینگ محبوب شده است؟
مدلینگ در یک دهه اخیر خیلی محبوب تر شده است. چرا؟ به خاطر این که دیگر برای مشاهده مدل ها و فشن ویک ها و جدید ترین محصولات فلان برندهای لوکس و معمولی جهان بر تن فلان مدل، نیاز به ورق زدن بوردا و ژورنال های مد از ووگ تا ELLE و تایم و نیوزویک نیستیم یا مجبور به تماشای FASHION CHANNEL ها نیستیم! کافی است به میلیون ها صفحه مدل ها و فشن بلاگر ها و فعالان مد و لباس در اینستاگرام و فیس بوک مراجعه کنیم و در جریان جدید ترین ترندها ، طرح ها و نقش ها و فوتوشوت های رویایی از کت واک مدل ها در استیج های طوفانی فشن ویک های شرق و غرب از پاریس تا لندن و نیویورک تا پکن باشیم.
حتما بخوانید: با معروف ترین مجلات دنیای مد آشنا شوید
درصد قابل ملاحظه ای از صد ها میلیون لایک و کامنتی که هر روز در شبکه های عکس محور فضای مجازی توسط کاربران داده می شود ، به دنیای مد و لباس و فشن و مدلینگ و مدل های سفید پوست و سیاه پوست برند ها مرتبط است که روز به روز دنیای آن داغ تر می شود.
در این اکو سیستم است که افراد علاقمند می شوند وارد این حوزه شده و خود را روبروی فلاش دوربین عکاسان مد قرار دهند. برای خیلی ها، مدلینگ یک کسب و کار است. مثل کیارا فراگنی ایتالیایی. مدلینگ اول برای بانوان گسترش یافت اما روز به روز مردان هم به این فضا علاقمند شدند و اکنون شاهد حضور مدل های مرد قد بلند و قد کوتاه و لاغر و چاق با چهره های مختلف در فوتوشوت ها و فوتو کال های برند ها هستیم که الگوی برخی از آن ها نیز دیوید گندی انگلیسی و تایسون بکفورد آمریکایی و شان اوپری است.
حتما بخوانید: با کیارا فراگنی، معروف ترین فشن بلاگر جهان آشنا شویم
مدلینگ سبب معروفیت میشود و هرچه سبب شهرت شود، پول ساز و فرصت آفرین است. اما باید الزماتی را هم دنبال کرد.
چگونه تبدیل به یک مدل مرد حرفه ای شویم؟
مدل مرد حرفه ای نیاز به ورزش زیاد دارد. نیاز به استراحت خوب دارد. نیاز به مشاوره با استایلیست و گریمور حرفه ای دارد. نیاز به عکاس خوب دارد. نیاز به برنامه ریز حرفه ای برنامه های روزانه رژیم غذایی دارد. نیاز به یک بدنساز و مشاور تغذیه دارد. پرهیز از غذاهای بیخود خوردن، پرهیز از شب بیداری های الکی که پوست را تخریب و پر لک میکند. نیاز به پرهیز از نوشیدنی های گاز دار شیرین دارد. به هر حال معروفیت از دنیای FASHION، دردسر زیاد دارد که باید به جان خرید.
کیفیت های لازم برای تبدیل شدن به یک مدل مرد بیش از ظاهر زیبا و اندام بلند یا صورت کاریزماتیک است. اگر چه باید استخوانی و خوش هیکل باشید، اما خیلی ها هستند که استخوانی و خوش هیکل بوده اما مدل موفقی نمی شوند. پس چه باید کرد؟
برای مدلینگ، چهره شما خیلی مهم است. خیلی ها فکر می کنند چون تم چهره شیرین یا خشن یا تند یا معمولی دارند، به درد دنیای MODELING نمی خورند. در حالی که این موضوع را متخصص مدلینگ تشخیص می دهد و گاها فیس های جذاب و به قولی BABY FACE (مثل کریس رونالدو پرتغالی) کاریزماتیک می شود. آژانس های مدلینگ هم پذیرش مدل آزاد دارد و هم خودشان به دنبال کشف افراد هستند. بنابراین کشف افراد زمان بر است. اما شبکه های اجتماعی خوب کمک کرده است. مخصوصا به کسانی که فالور زیادی دارند و عکس و ویدیو آن ها در اینستاگرام و یوتیوب خوب لایک و کامنت می گیرد.
اگر می خواهید مدل شناخته شده باشید، با رعایت استاندارد های این حوزه، صفحاتی پر بیننده در شبکه های اجتماعی داشته باشید تا جذب کاربر کنید. هر چه فالور بیش تر باشد، برند ها بیش تر به سمت شما می آیند. هر چه صفحه و کانال و مطالب شما بین المللی با مخاطبانی از ۵ قاره باشد، پول بیش تری به شما پرداخت می شود. پس برای حضور فعال در این عرصه اگر مرد هستید، هم به تولید کننده حرفه ای محتوا نیاز دارید هم به عکاس حرفه ای و هم به ادیتور تخصصی ویدیو و هم به یک استراتژیست که بگوید چه زمانی چه کاری انجام شود و چطور.
مدل های حرفه ای مرد امروز چطور هستند؟
در قرن بیستم، مدل های مرد را برای کار های خاصی می خواستند. مثلا برای نمایش محصولات بدنسازی از مردان قوی هیکل استفاده می شد یا برای نمایش فلان کالکشن فصلی فلان لباس مردانه از مدل های ترکه ای با کت واک در استیج استفاده م یشود. اما با تغییرات ژرف و شگرف در FASHION INDUSTRY شاهد تغییر درخواست برند ها شده ایم تا مرز استفاده از مدل ها فراتر رود.
آژانس های مدلینگ اکنون دنبال مدل های خاص کم تر دیده شده هستند. یعنی چی؟ یعنی ظاهری که کم تر دیده شده است. فکر می کنید چرا کیم کارداشیان (ملکه سلفی باز های اینستاگرام) تا این اندازه در حوزه مد پیشرفت کرد؟ بدن CURVE او که کم تر در بین مدل های غربی دیده می شود، تاثیر زیادی در جذب مخاطبان داشته است.
مخصوصا فیس او که ترکیبی از شرق و غرب است. این یعنی این که مذاق مخاطب و آژانس ها تغییر کرده است. مشاهده مدل محجبه برای H M سوئد هم ادله دیگری است که نشان می دهد دنیای مد دیگر در سیطره مانکن های جذاب خوشگل و . . . نیست.
تشخیص سادگی صورت و درک آن از سوی مخاطب هدف، مقوله مهمی است که آژانس ها به آن توجه دارند. حتی سن هم در این صنعت دیگر چندان اهمیتی ندارد. اگر یک برند متوجه این موضوع شود که یک مدل را مدیریت کند و هر زمان که اداره کرد بتواند از او عکس بگیرد، دیگر سن برایش فرقی نمی کند و این قضیه برای مردان صادق است که زیبایی صورت و اندام هم چون بانوان درباره شان مصداق پیدا نمی کند.
اگر می خواهید حرفه ای باشید، باید حرفه ای رفتار کنید و منش شما اماتور نباشد. هر حرف وسخن از مدل حرفه ای بازتاب دارد. حمایت از فلان برند که سابقه خوبی در اذهان عمومی به خاطر مسایل سیاسی و زیست محیطی و اقتصادی و مالیاتی ندارد، به وجهه شغلی مدل هم تاثیر منفی دارد. در واقع بر خلاف آن چه که عموم تصور دارند، FASHION INDUSTRY عرصه پیچیده ای است. فقط ژست و فوتوشوت و انتشار روی مجلات و سایت ها همه داستان MODELING نیست. پیش نیاز و پس نیاز بسیار است.
انواع مدلینگ آقایان
آقایان برای مانکن شدن بستر هایی دارند. مثل مجلات چه چاپی چه آنلاین. این عکس ها بیش تر جنبه ENTERTAINMENT یا همان سرگرمی داشته و نقش تبلیغاتی صرف ندارد. در این عکس ها مدل بیش تر فرصت نمایش و دیده شدن دارد تا مجلات تخصصی مد و لباس. چرا که مخاطبان آن مجلات محدود است.
در فوتوشوت های تبلیغاتی، برند به دنبال چهره و ابعاد بدنی خاص است اما در عکس ژورنال ها، سبک کاری و الهامی که به عکاس و مدیر هنری آتلیه داده می شود اهمیت دارد. هر چه دامنه انتشار وسیع تر باشد، دریافتی بالا تر می رود.
در فعالیت کت واک (CAT WALK) از لباس ها تا شیوه حرکت و طرز نمایش آن برای مانکن اهمیت دارد. هر چه قد مانکن مرد بلند تر باشد، لباس بهتر نمایش خواهد داشت و هدف برند، نمایش آثار است تا صرف جذب خریدار. قد و فرم و استایل مانکن می تواند متفاوت باشد. پس هر چه کت واک مانکن جسور تر به نظر برسد، بهتر است و فرصت دیده شدن بیش تر مانکن را می دهد. مخصوصا اگر در شهر ها و کشور های گوناگون باشد. البته فشار کاری در این عرصه بالا است.
(تصویری از کت واک DIOR)
حتما بخوانید: ۶۰ مدل جدید کت اسپرت مردانه
راحت ترین فعالیت برای مانکن های حرفه ای، فوتوشوت تبلیغاتی است که می تواند درامد بلند مدت برای چهره های شاخص باشد. این عکس ها برای پوستر ها و روی جلد مجلات و امثالهم استفاده می شود و طیف گسترده ای از کار چاپی را شامل می شود. هرچقدر فیزیک مناسب باشد و لوکیشن و نور و کمپوزیسیون به خوبی ست شده باشد، محصول نهایی جذاب تر و هیجان انگیزتر می شود.
برای افرادی که PLUS SIZE هستند ، دنیای مد هم تقاضای زیادی دارد. مخصوصا که در سال های اخیر جنش هایی علیه مانکن های زن که با رژیم غذایی سخت، روح و جسم خود را آسیب می زنند و از آن ها سوء استفاده می شود، به راه افتاده و نمونه بارزش هم جنبش: ما فرشته نیستیم (#IAMNOANGEL) می باشد.
برای مانکن های پلاس سایز هم کار زیاد است. افراد قد بلند و چاق و عضلانی مناسب محصولات مختلف هستند.
مانکن هایی که برای فیتنس هستند تعدادشان زیاد نیست. نمایش کل بدن در این سبک انجام می شود و چه برای بانوان و چه آقایان، عالی ترین وضعیت بدن را دارند و خیلی قد و وزن و چهره آن ها اهمیتی ندارد. بافت عضلانی و خوش ترکیب، برای کسانی که بدنسازی حرفه ای می کنند و قصد دارند در این حوزه فعالیت داشته باشند مهم است.
اگر قد و وزن خوبی نداریدو چهره جذابی ندارید، می توانید از دست و پا برای نمایش محصولات برند ها استفاده کنید. حفظ بهداشت و سلامت پوست و مو مهم است.
حتما ببینید: ۴۰ برند عطر سلبریتی ها
نکات مهم برای تبدیل شدن به مدل مرد حرفه ای
از نظر روانی خود را قوی کنید. مدل حرفه ای مرد باید حرفه ای بیاندیشد و حرفه ای عمل کند. مدل حرفه ای مرد باید مشاور و استایلیست خوبی داشته باشد. مدل حرفه ای در دنیای امروزی باید با مخاطب تعامل کند. دوران چهره های صرفا خوشگل گذشت! مدل حرفه ای باید استراتژیست داشته باشد تا در کمیپن ها، بیش تر دیده شود. هیچ وقت وابسته صرف ظاهر نشوید. باید آماده پوشیدن هر چیزی باشید. عین دنیای آرتیست ها. حوزه MODELINGکار ۸ صبح تا ۵ عصر نیست. زمان و مکان برایش معنا ندارد. این کار نیاز به صبوری دارد. نیاز به خلاقیت دارد و نیاز به اعتماد به نفس. توصیه های منتقدان را جدی بگیرید. دشمنان، بهترین مشاوران هستند!همراهان گرامی
اگر علاقمند به ورود به این عرصه هستید، سوالات خود را با ذکر رزومه ای از استایل و اهداف خود کامنت کنید.
دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز با لوکس تهران دنبال کنید.
آیا شما هم قصد ورود به دنیای مدلینگ حرفه ای دارید؟