الکتریکی سازی خودروها از جمله مهمترین موضوعات سال جاری بوده اما خودروسازان و خریداران همچنان به دنبال کراس اوورها و شاسی بلندها میروند.
بنابراین این طبیعی است که شاسی بلندها هم قوای محرکهی الکتریکی شدهای داشته باشند. در واقع به خاطر هزینههای تحقیق و توسعه مدلهای هیبریدی، خودروسازان تمایل دارند از چنین تکنولوژیهایی در مدلهای گران و لوکس خود همچون شاسی بلندهای لاکچری استفاده کنند.
اینجاست که خودرویی چون لکسس RX L وارد میدان میشود. RX یکی از اولین شاسی بلندهای هیبریدی بازار بوده اما علیرغم ابعاد بزرگ خود تاکنون با سه ردیف صندلی عرضه نشده بود ولی هماکنون مدل RX L هفتنفرهی آن معرفی شده است.
از طرف دیگر ولوو XC90 T8 هم عرضه شده که از یک پیشرانه بنزینی و واحد الکتریکی سود میبرد ولی برخلاف لکسس میتوان باتری را شارژ کرد.
پس هر دو خودرو روش متفاوتی دارند اما کدامیک از این شاسی بلندهای لوکس هیبریدی انتخاب بهتری است؟
لکسس RX L
تنها یک قوای محرکه برای این خودرو در دسترس است که با نام 450h شناخته میشود. مدل حاضر در تست از نوع پریمیر فول کامل با قیمت پایهی 61995 پوند است.
تنها واژهای که درباره سواری RX L به ذهن میرسد آرامش و رفاه است. با فشردن دکمه استارت اصلاً صدایی به گوش نمیرسد زیرا RX L برای حرکت در سرعتهای پایین از دو پیشرانه الکتریکی استفاده میکند و زمان که در حالت توقف هستید صدایی وجود ندارد زیرا پیشرانه بنزینی خاموش است.
البته این خودرو هنوز هم شاسیبلندی بزرگ و سنگین است بنابراین زمانی که پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری از خواب برخیزد اوضاع قدری متفاوت خواهد بود.
این پیشرانه نرم بوده و صدای آن نیز بد نیست اما در زمان شتاب گیری شاهد افزایش دور و صدای پیشرانه و همچنین عملکرد خطی گیربکس CVT هستیم. این وضعیت کمی شرایط بیصدایی سرعتهای پایین را تحت تأثیر قرار میدهد.
لکسس در تستهای ما شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت 7.6 ثانیهای را ثبت کرد. در بحث شتاب گیری بین دندهای هم رقابت هر دو خودرو نزدیک بوده بنابراین در زمان حرکت لکسس پرفورمنس قابلتوجهی خواهد داشت.
شما میتوانید چندین حالت رانندگی را برای تنظیم پدال گاز، فرمان و سیستم تعلیق انتخاب کنید اما وضعیت خیلی تغییر نمیکند و لکسس هرگز احساس اسپورت بودن را ندارد. اینجا ولوو سواری بهتری ارائه میکند.
RX L خودرویی برای مسافتهای طولانی است بنابراین حالتهای نرمال یا اکو را بیش از هر زمان دیگری انتخاب خواهید کرد. شاسی نرم آن باعث ایجاد سواری بیدردسر و ریلکس شده و دستاندازها نیز به خوبی جذب میشوند. البته در مواجهه با چالههای بزرگتر خودرو کمی عصبی نشان میدهد زیرا به خاطر اورهنگ طولانی و سه ردیف صندلی با وزن بیشتری روبرو هستیم.
نظرات آزمایشکنندگان: این خودرو با طول حدود 5 متر بسیار بزرگ به نظر میرسد. شما در موقعیتی بسیار بالا مینشینید و دید معقولی دارید. همچنین از دوربین 360 درجه خودرو نیز خوشتان خواهد آمد زیرا در موقع پارک به کار میآید. ولوو XC90
ولوو XC90 نسخههای بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و پیشرانههای بنزینی، دیزلی و پلاگین هیبریدی T8 در دسترس هستند. اینجا ما مدل مومنتوم با قیمت 62570 پوند را تست کردهایم. البته مدلی که در تصاویر مشاهده میکنید از نوع R-Design است.
ولوو با الکتریکی سازی محصولات خود رو به جلو حرکت کرده و محصولاتی همچون XC90 T8 در حال ارائهی فاکتورهای مصرف سوخت مناسب و فضای بار و کابین زیاد هستند. این خودروی هیبریدی را میتوانید در خانه یا محل کار شارژ کنید.
پیشرانه 2 لیتری بنزینی و واحد الکتریکی قدرت ترکیبی 385 اسب باری و گشتاور 640 نیوتون متری تولید میکنند. این خودرو در تستهای پرفورمنس توانسته لکسس RX L را شکست دهد. ولوو شتاب 5.7 ثانیهای داشته که برای شاسیبلندی 2.3 تنی قابلتوجه است. در خط مستقیم میتوانید گشتاور آنی پیشرانه الکتریکی 86 اسبی را احساس کنید که به بهبود پرفورمنس خودرو کمک شایانی میکند.
گیربکس نیز خوب بوده و دندههای صحیح را به تعویضهای نرم همراه میکند اما در حالت دستی پاسخهای خوبی ندارد زیرا دندهها را نگه نداشته و بدون پیشبینی اقدام به سبک کردن میکند.
به دلیل تفاوت گیربکسها، هیچیک از دو خودرو در تستهای بین دندهای شرکت نکردند اما ولوو سریعتر نشان میدهد. پیشرانه این خودرو قویتر بوده و باتری نیز انعطاف و پرفورمنس خوبی در سرعتهای پایین دارد.
سیستم تعلیق بادی 2150 پوندی ولوو گاهی اوقات در کنترل حرکات بدنه به تقلا میافتد. این به خاطر مجموعه باتری سنگین این خودرو است بنابراین وزن بالا راحتی و هندلینگ را تحت تأثیر قرار میدهد. هیچکسی این شاسیبلند بزرگ را برای تست هندلینگ نمیخرد و XC90 هم در کل کنترل بدنهی خوب و چسبندگی زیادی دارد.
این خودرو در مقابل تکانهای بدنه بهتر از لکسس مقاومت میکند. ولوو همچنین در سرعتهای بالا راحتتر از حریف بوده اما به اندازهی لکسس در سرعتهای پایین پایدار و آرام نیست.
نظرات آزمایشکنندگان: چرم و متریال قابلتوجه زیادی در کابین ولوو XC90 بکار رفته است. کیفیت ساخت این بخش نیز استانداردهای بالایی داشته و سیستم اطلاعات سرگرمی آن نیز بسیار بهتر از RX L است. قضاوت نهایی
رتبه اول: ولوو XC90
XC90 T8 کممصرفتر بوده و هزینههای نگهداری کمتر و فضای بار و کابین بیشتری در مقایسه با لکسس داشته و همهی این فاکتورهای کلیدی برای پیروزی یک شاسیبلند هفتنفرهی هیبریدی کافی هستند. این خودرو همچنین سواری بهتر و شتاب بیشتری داشته و برندهی واضح این مقایسه است. تجهیزات و کیفیت ساخت ولوو با لکسس برابری میکند.
رتبه دوم: لکسس RX L
لکسس خودرویی آرام و باکیفیت ساخته اما RX L هفتنفره فضای کافی در عقب ندارد. ردیف سوم صندلی که تنها دلیل ترجیح آن بر مدل استاندارد است کاملاً تنگ میباشد. قوای محرکه هیبریدی این شاسیبلند نیز به اندازهی ولوو گرا نیست و از نظر سیستم اطلاعات سرگرمی نیز کاملاً در سطح پایینتری قرار میگیرد.
آئودی Q7 e-tron جدید
قیمت: 65750 پوند
پیشرانه: واحد دیزلی/الکتریکی 369 اسب بخاری
آئودی روش متفاوتی را در پیش گرفته است. پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری به همراه واحد الکتریکی یک مجموعه گشتاوری و نسبتاً کممصرف را ارائه کرده است اما این شاسیبلند لوکس تنها برای 5 نفر گنجایش دارد.
تسلا مدل X کارکرده
قیمت: 72 هزار پوند
پیشرانه: مجموعه الکتریکی 328 اسب بخاری
اگر خواهان یک شاسیبلند تمام الکتریکی کارکرده باشید تسلا مدل X تنها گزینه در دسترس خواهد بود. این خودرو جادار بوده اما باید به برد ادعایی حدود 560 کیلومتری آن توجه داشته باشید.
لکسس RX 450h L Premier | ولوو XC90 T8 Twin Engine Momentum | |
61995 | 62570 | قیمت (پوند) |
6 سیلندر 3456 سیسی | 4 سیلندر 1969 سیسی | پیشرانه |
308 | 385 | قدرت (اسب بخار) |
CVT اتوماتیک، چهار چرخ محرک | 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک | گیربکس |
495/966 | 640/1816 | گنجایش محفظه بار (لیتر) |
2205 | 2274 | وزن خشک (کیلوگرم) |
7.6 | 5.7 | شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
180 | 225 | حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
6 | 2.6 | مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
منبع: autoexpress