نیکلا گسکیه Nicolas Ghesquiere طراح لباس شناخته شده و تاثیرگذار فرانسوی است که در سال ۱۹۷۱ به دنیا آمده است. این طراح مطرح و نام آشنا با برندها و نامهای بزرگی از جمله بالنسیاگا و لویی ویتون همکاری داشته و آثار و طرحهای او همیشه در نمایشهای مد، خوش درخشیده است. نیکلا گسکیه حرفه طراحی لباس را از سنین نوجوانی و جوانی آغاز کرده است و اکنون که ۴۷ سال دارد در اوج موفقیت و درخشش حرفهای خود قرار دارد. نیکلا گسکیه در حال حاضر طراح برند لویی ویتون است که یکی از گرانترین برندهای لباس و اکسسوری به شمار میرود. در این مقاله تخصصی از مجله قرمز نیکلا گسکیه طراح بااستعداد برند لویی ویتون را معرفی خواهیم کرد و به کارها و طراحیهای این طراح موفق خواهیم پرداخت.
زندگی نامه نیکلا گسکیه
نیکلا گسکیه در روز نهم ماه می سال ۱۹۷۱ در شهر کومن در شمال فرانسه به دنیا آمد. پدر او یک بلژیکی متمول و صاحب زمینهای متعدد در لودون فرانسه بود و مادرش نیز یک زن فرانسوی علاقمند به مد بود. نیکلا در شهر لودون فرانسه بزرگ شد و از سنین کودکی به ورزشهای مختلف مثل اسب دوانی و شنا علاقه نشان داد که این تاثیر علاقه را هنوز هم میتوان در کارهای او مشاهده کرد. نیکلا از آغاز نوجوانی علاقه خاصی به طراحی لباس پیدا کرد و عادت داشت در حاشیه کتابهای مدرسه تصاویری از لباسها را طراحی کند، با پارچههای پردهای مادرش لباس بدوزد و با آویزهای لوستر خانه گوشواره درست کند. او در ۱۲ سالگی به پدر و مادرش اعلام کرد که قصد دارد طراح لباس شود و علاقهای به ادامه شغل پدر و زندگی در شهر کوچک لودون را ندارد.
از همین زمان نیکلا کارآموزی مد را در تعطیلات مدرسه آغاز کرد و در ۱۴ سالگی با طراح فرانسوی معروف اگنس بی شروع به همکاری کرد، مدتی بعد کارآموزی خود را زیر نظر کورین کوبسون انجام داد و در این مرحله بود که متوجه شد طراحی لباس کار سادهای نیست و تصمیم گرفت به خانه برگردد و تحصیلات مرسه را به اتمام برساند. پس از پایان مدرسه، نیکلا گسکیه به طور حرفهای وارد دنیای مد شد و بین سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۲ زمانی که ۱۹ ساله بود به عنوان دستیار ژان پل گوتیه مشغول به کار شد. در همین زمان نیکلا چند مجموعه لباسهای بافتنی برای برندهای مختلف طراحی کرد که برند ایتالیایی کالاگان یکی از آنها بودند.
شروع فعالیتهای حرفهای نیکلا گسکیه
پس از آشنایی با دو تن از مسئولین برند بالنسیاگا، نیکلا گسکیه با این برند شروع به همکاری کرد و برای بازار آسیا کارهایی انجام داد. در همین زمان بود که نیکلا به عنوان طراح برند بالنسیاگا در بازار آسیا انتخاب شد، این برند پس از مرک کریستوبال بالنسیاگا در سال ۱۹۷۲ دچار رکود شده بود و به دنبال این بود که خون تازهای در رگهای آن دمیده شود. اما نیکلا گسکیه از این تجربه به خوبی یاد نمیکند و میگوید: “طراحی کردن کت و شلوار و لباس مجالس ختم تحت لیسانس بالنسیاگا برای ژاپن کاری نبود که هر طراحی دوست داشته باشد انجام دهد.”
نیکلا گسکیه و بالنسیاگا
در سال ۱۹۹۷ زمانی که نیکلا بیست و پنج ساله بود به سمت مدیریت طراحی برند بالنسیاگا انتخاب شد، این انتخاب که با غافلگیری زیادی همراه بود. این اتفاق زمانی رخ داد که طراح هلندی این برند، جوزفوس تیمیستر نمالیش بسیار ناموفقی داشت و به دنبال آن از سمت خود کنار گذاشته شد. در آن زمان برند بالنسیاگا تحت مالکیت گروه ژاک بوگارت قرار داشت که از استعداد نیکلا گسکیه (با مشاهده مجموعه او برای بازار ژاپن) آگاه شده بودند. نیکلا گسکیه بیشتر با حس تضادی که در کارهایش مشاهده میشود شناخته شده است مثل شلوارهای فاق بلند تنگی که همراه با بلوزهای حجیم به کار میروند و یا ژاکتهای پشم تنگی که آستینهای گشاد و بزرگ دارند.
شروع کار نیکلا گسکیه در بالنسیاگا باعث رونق دوباره این برند شد و مجددا آن را در لیست برندهای برتر و معروف دنیای مد قرار داد. او احترام خاصی برای میراث کریستوبال بالنسیاگا قائل است و سبک و سیاق او را با روشی مدرنتر ادامه داد. در سال ۲۰۰۱ گروه گوچی PPR برند بالنسیاگا را خرید اما نیکلا در سمت خود باقی ماند و تا سال ۲۰۱۲ مسئولیت مدیریت طراحی برند را بر عهده داشت. حضور او در این برند از نظر تبلیغاتی تاثیر زیادی داشت و روی طراحان دیگر نیز اثر گذاشت. سرانجام در نوامبر ۲۰۱۲ گروه گوچی اعلام کرد که نیکلا گسکیه قصد جدایی از این برند را دارد و میخواهد به همکاری ۱۵ ساله خود با این برند پایان دهد.
نیکلا گسکیه و لویی ویتون
در نوامبر سال ۲۰۱۳ نیکلا گسکیه جایگزین مارکز جیکوبز در برند لویی ویتون شد و در مارس ۲۰۱۴ اولین نمایش مد را برای این برند برگزار کرد که با موفقیت بسیاری همراه بود. اوهنوز هم در حال همکاری با برند لویی ویتون است و همه ساله نمایشهای موفق و جالب توجهی را برای این برند در هفته مد پاریس برگزار میکند. نیکلا گسکیه در طول بیش از بیست سال فعالیت حرفهای خود به موفقیتهای چشمگیری دست یافته است که از آن جمله میتوان به جایزه طراح آوان گارد سال ۲۰۰۰ و اشاره کرد. او در سال ۲۰۰۱ جایزه طراح برتر لباس زنانه از انجمن طراحان آمریکا را نیز به خود اختصاص داد و در سال ۲۰۰۶ به عنوان یکی از صد شخصیت تاثیرگذار مجله تایم انتخاب شد. مجله ووگ آمریکا از نیکلا گسکیه به عنوان تاثیرگذارترین چهره دنیای مد نام برده است، او همچنین در سال ۲۰۱۴ جایزه طراحی بین المللی از جوایز مد بریتانیا را ازآن خود کرد.
اگر این مقاله مورد توجه شما قرار گرفت میتوانید مقالات مشابه را در بخش دنیای مد در مجله قرمز شاخه مقالات تخصصی مطالعه کنید. انتقادات و پیشنهادات خود را نیز در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع: WikiPedia (ترجمه و تألیف اختصاصی توسط مجله قرمز)
کپی شد