مخاطب تازه‌وارد سالن‌های دولتی را نمی‌شناسد/ دزدیدن «نقاشی اشر»


مخاطب تازه‌وارد سالن‌های دولتی را نمی‌شناسد/ دزدیدن «نقاشی اشر»

کارگردان نمایش «نقاشی اشر» با اشاره به ویژگی‌های این اثر نمایشی از اینکه مخاطبان تازه وارد تئاتر تماشاخانه‌های دواتی قدیمی را نمی‌شناسند، گلایه کرد.

فریبرز کریمی کارگردان نمایش «نقاشی اشر» که این روزها در تالار قشقایی روی صحنه است، به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی اجرای خود را از ۲۵ مهر ماه در تالار قشقایی آغاز کرده اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از مخاطبان جدید تئاتر، نمی‌دانند تالار قشقایی کجاست و برخی فکر می‌کنند یک سالن تازه تاسیس است و اینکه تصورشان از تئاترشهر این است که یک سالن بیشتر ندارد که مخصوص اجرای آثار کلاسیک و قاب عکسی است.

وی ادامه داد: باید دید چه اتفاقی در این چندسال رخ داده که تماشاگرانی که تازه به جمع مخاطبان تئاتر اضافه شده‌اند تئاتر را با تماشاخانه‌های خصوصی می‌شناسند و آشنایی با مجموعه‌های دولتی مثل تئاتر شهر ندارند. این اتفاق برای تالار مولوی هم صدق می‌کند. این تماشاخانه‌ها سالن‌های مهم تئاتری هستند که نمایش‌های تاثیرگذاری در آنجا به صحنه رفته و جزو تاریخچه تئاتر ما محسوب می‌شوند و این مساله خیلی ناراحت کننده است که چنین تماشاخانه‌هایی در محاق قرار بگیرند.

کارگردان «مده‌آ» یادآور شد: معتقدم روند کاری تماشاخانه‌های دولتی باید به شکلی باشد که هم کیفیت آثار را حفظ کنند و هم بتوانند اهمیت شان را به مخاطبان نشان دهند. تماشاگران باید آگاه شوند که سالن‌های دولتی مهم‌تر و اصلی‌تر از تماشاخانه‌های خصوصی هستند که هر لحظه امکان تعطیل شدنشان می‌رود. این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که چه مساله‌ای باعث شده که کارگردان‌های تئاتر ترجیح می‌دهند با وجود مشکلات مالی و برخوردهای نامناسبی که برخی از مدیران تماشاخانه‌ها برایشان به وجود می‌آورند به جای تماشاخانه‌های دولتی باز هم به سراغ سالن‌های خصوصی بروند.

کریمی تصریح کرد: در طول این مدت تنها چند تماشاخانه خصوصی به صورت مستمر و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و بقیه مدام در حال باز و بسته شدن و تغییر نام و مدیر هستند. اگر تماشاخانه‌های دولتی با گروه‌های تئاتری همراهی بیشتری داشته باشند و کیفیتشان را بالاتر ببرند، می‌توانند با تماشاخانه‌های خصوصی رقابت کنند و در نتیجه تئاتری‌ها هم کمتر به دنبال تهیه‌کنندگانی می‌روند که قصد دارند گروه‌ها را از آن خود کنند و از طرف دیگر تماشاخانه های خصوصی هم مجبور می‌شوند روند درست‌تری را برای جذب هنرمندان طی کنند.

وی درباره استقبالی که تا امروز از نمایش «نقاشی اشر» شده است، بیان کرد: تصور ما این بود که وقتی قرار است در تئاترشهر اجرا برویم این مجموعه تماشاگر ثابت خودش را دارد اما اینطور نبود. تئاتر شهر مهمترین مرکز تئاتر تهران است اما متاسفانه تلاشی برای تبلیغ آثارش نمی‌کند، البته با حضور آقای اسدی رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر تلاش‌های خوبی برای بازگشت این مجموعه به روزهای آرمانی‌اش در حال انجام است و در کل از استقبالی که تاکنون از نمایش ما شده است، رضایت داریم. این نمایش بدون تهیه‌کننده اجرا می‌شود و سبک و سیاق آن به این شکل است که باید با تبلیغ فرد به فرد مخاطبان خودش را جذب کند نه شیوه‌هایی که این روزها برای تبلیغات باب شده است. برای گروه ما لذت بخش است که در تئاترشهر به صحنه می‌رویم و بدون فشار سالن و تهیه‌کننده تمرکزمان را روی اجرا گذاشته‌ایم.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون نمایش توضیح داد: «نقاشی اشر» نوشته محمدحسین معارف است که سه سال قبل نوشته شده و داستان آن درباره یکی از نقاشی‌های اشر نقاش هلندی است که توسط فردی به نام آرام که کوررنگ است دزدیده می‌شود. آرام که خودش نیز نقاش است مسبب مرگ برادرش بوده و خانواده‌اش می‌خواهند انتقام مرگ برادر را از او بگیرند... نمایش از فضای فانتزی برخوردار است و شباهت‌هایی به نمایش هایی که در زمان دانشجویی کار می‌کردم و البته نمایش قبلی‌ام «دینید اینچ» دارد.

مونا احمدی، آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قائم‌مقامی، فرزاد نام‌آور بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا اول آذرماه ساعت ۱۹:۱۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.


فریبرز کریمی کارگردان نمایش «نقاشی اشر» که این روزها در تالار قشقایی روی صحنه است، به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی اجرای خود را از ۲۵ مهر ماه در تالار قشقایی آغاز کرده اما نکته جالب توجه این است که بسیاری از مخاطبان جدید تئاتر، نمی‌دانند تالار قشقایی کجاست و برخی فکر می‌کنند یک سالن تازه تاسیس است و اینکه تصورشان از تئاترشهر این است که یک سالن بیشتر ندارد که مخصوص اجرای آثار کلاسیک و قاب عکسی است.

وی ادامه داد: باید دید چه اتفاقی در این چندسال رخ داده که تماشاگرانی که تازه به جمع مخاطبان تئاتر اضافه شده‌اند تئاتر را با تماشاخانه‌های خصوصی می‌شناسند و آشنایی با مجموعه‌های دولتی مثل تئاتر شهر ندارند. این اتفاق برای تالار مولوی هم صدق می‌کند. این تماشاخانه‌ها سالن‌های مهم تئاتری هستند که نمایش‌های تاثیرگذاری در آنجا به صحنه رفته و جزو تاریخچه تئاتر ما محسوب می‌شوند و این مساله خیلی ناراحت کننده است که چنین تماشاخانه‌هایی در محاق قرار بگیرند.

کارگردان «مده‌آ» یادآور شد: معتقدم روند کاری تماشاخانه‌های دولتی باید به شکلی باشد که هم کیفیت آثار را حفظ کنند و هم بتوانند اهمیت شان را به مخاطبان نشان دهند. تماشاگران باید آگاه شوند که سالن‌های دولتی مهم‌تر و اصلی‌تر از تماشاخانه‌های خصوصی هستند که هر لحظه امکان تعطیل شدنشان می‌رود. این نکته را هم باید مورد توجه قرار داد که چه مساله‌ای باعث شده که کارگردان‌های تئاتر ترجیح می‌دهند با وجود مشکلات مالی و برخوردهای نامناسبی که برخی از مدیران تماشاخانه‌ها برایشان به وجود می‌آورند به جای تماشاخانه‌های دولتی باز هم به سراغ سالن‌های خصوصی بروند.

کریمی تصریح کرد: در طول این مدت تنها چند تماشاخانه خصوصی به صورت مستمر و حرفه‌ای فعالیت می‌کنند و بقیه مدام در حال باز و بسته شدن و تغییر نام و مدیر هستند. اگر تماشاخانه‌های دولتی با گروه‌های تئاتری همراهی بیشتری داشته باشند و کیفیتشان را بالاتر ببرند، می‌توانند با تماشاخانه‌های خصوصی رقابت کنند و در نتیجه تئاتری‌ها هم کمتر به دنبال تهیه‌کنندگانی می‌روند که قصد دارند گروه‌ها را از آن خود کنند و از طرف دیگر تماشاخانه های خصوصی هم مجبور می‌شوند روند درست‌تری را برای جذب هنرمندان طی کنند.

وی درباره استقبالی که تا امروز از نمایش «نقاشی اشر» شده است، بیان کرد: تصور ما این بود که وقتی قرار است در تئاترشهر اجرا برویم این مجموعه تماشاگر ثابت خودش را دارد اما اینطور نبود. تئاتر شهر مهمترین مرکز تئاتر تهران است اما متاسفانه تلاشی برای تبلیغ آثارش نمی‌کند، البته با حضور آقای اسدی رئیس جدید مجموعه تئاتر شهر تلاش‌های خوبی برای بازگشت این مجموعه به روزهای آرمانی‌اش در حال انجام است و در کل از استقبالی که تاکنون از نمایش ما شده است، رضایت داریم. این نمایش بدون تهیه‌کننده اجرا می‌شود و سبک و سیاق آن به این شکل است که باید با تبلیغ فرد به فرد مخاطبان خودش را جذب کند نه شیوه‌هایی که این روزها برای تبلیغات باب شده است. برای گروه ما لذت بخش است که در تئاترشهر به صحنه می‌رویم و بدون فشار سالن و تهیه‌کننده تمرکزمان را روی اجرا گذاشته‌ایم.

این کارگردان تئاتر درباره مضمون نمایش توضیح داد: «نقاشی اشر» نوشته محمدحسین معارف است که سه سال قبل نوشته شده و داستان آن درباره یکی از نقاشی‌های اشر نقاش هلندی است که توسط فردی به نام آرام که کوررنگ است دزدیده می‌شود. آرام که خودش نیز نقاش است مسبب مرگ برادرش بوده و خانواده‌اش می‌خواهند انتقام مرگ برادر را از او بگیرند... نمایش از فضای فانتزی برخوردار است و شباهت‌هایی به نمایش هایی که در زمان دانشجویی کار می‌کردم و البته نمایش قبلی‌ام «دینید اینچ» دارد.

مونا احمدی، آوا درویشی، آوا شریفی، مهسا طهماسبی، نوید فیاض، جاوید قائم‌مقامی، فرزاد نام‌آور بازیگران این اثر نمایشی هستند که تا اول آذرماه ساعت ۱۹:۱۵ در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است.

کد خبر 4442384


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

با خانم‌های چهره‌عملی، سریال تاریخی مهیار عیار را ساختند!