چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف


چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف

نمونه نامه اداری برای آن دسته از افرادی که قصد نوشتن نامه رسمی و اداری را دارند اما با چگونگی انجام آن آشنا نیستند می‌تواند بسیار مفید باشد. از آن‌جایی که نامه‌های اداری و رسمی از لحاظ سبک نگارش کاملا شبیه به یکدیگر هستند، شما با در اختیار داشتن چند نمونه نامه اداری می‌توانید در مواقع لزوم کار خود را راه بیاندازید.

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف


ستاره |
سرویس عمومی - نمونه نامه اداری قابل ارسال برای سازمان‌ها و ارگان‌های مختلف اگرچه از لحاظ برخی محتویات با یکدیگر متفاوت است، اما به طور معمول از نگارش تقریبا واحدی بهره می‌برد. نامه‌هایی که برای سازمان‌های رسمی فرستاده می‌شوند به طور حتم با نامه‌های دوستانه یا غیر رسمی تفاوت‌های مختلفی دارند. در نامه‌های اداری معمولا از واژه‌های رسمی و گاه ثقیل استفاده می‌شود و نشانی از لحن خودمانی در آنها به چشم نمی‌خورد.

البته پیش از این در قالب مطلبی جداگانه به چگونگی نوشتن یک نامه اداری و جزییات مربوط به آن اشاره شده بود. به همین دلیل در این مطلب از تکرار نکات یاد شده در مطالب پیشین می‌پرهیزیم و تنها به چند نمونه نامه اداری به عنوان مثال اشاره می‌کنیم. نمونه‌هایی که می‌تواند الگویی برای نوشتن نامه‌های مشابه توسط شما باشد.

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف


نمونه نامه اداری

حال که در مطالب گذشته به مهم‌ترین نکات مربوط به نامه‌ اداری و چگونگی نوشتن آن اشاره شد، به اتفاق یکدیگر پنج نمونه نامه اداری متفاوت را مورد مشاهده قرار می‌دهیم. در ابتدا به یک نامه اداری که جهت درخواست اقلام و تجهیزات از سوی سرپرست بخشی از یک سازمان به مدیریت آن سازمان ارسال شده است می‌پردازیم.

جناب آقای.................

مدیر محترم.................

موضوع : درخواست اقلام و تجهیزات

با سلام و احترام

بدینوسیله به استحضار می رساند جهت انجام امر ................. به اقلام و تجهیزات زیر احتیاج است. خواهشمند است دستور فرمایید تا مساعدت لازم در این زمینه انجام گیرد.

لیست اقلام و تجهیزات:

۱. ..................

۲. .................

۳. .................

۴. .................

پیشاپیش از حسن توجه جنابعالی کمال تشکر را دارم.

با سپاس ................. (نام نویسنده نامه)

رئیس قسمت ................. (سمتی که نویسنده نامه دارد)

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف


آن دسته از نامه‌های رسمی که مربوط به درخواست شی یا خدمتی هستند را می‌توان جزو رایج‌ترین نامه‌های اداری طبقه‌بندی کرد. این قبیل نامه‌ها برای مقاصد گوناگونی نوشته می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به نامه‌های اداری مربوط به درخواست مرخصی، درخواست انتقال، درخواست وام و سایر موارد مشابه اشاره کرد.

اگرچه نامه‌های مربوط به درخواست معمولا از سوی اعضای رده پایین یا میان رده‌ی یک سازمان به اعضای بالا رده‌ی همان سازمان نوشته می‌شوند، اما در عمل تفاوت چندانی با سایر نامه‌های اداری و رسمی ندارند. از همین رو تمام قواعد مربوط به نگارش نامه‌های اداری باید در آنها نیز رعایت شود. حال بد نیست به اتفاق یکدیگر یک نمونه نامه اداری مربوط به درخواست وام را از نظر بگذرانیم.

جناب آقای.................

رییس محترم امور کارکنان سازمان.................

موضوع : درخواست وام یا مساعده حقوق

با سلام و احترام

بدینوسیله اعلام می‌گردد که اینجانب.................کارمند شماره ................. که به مدت ................. سال در قسمت ................. مشغول به کار هستم به دلیل مشکلات مالی و شخصی تقاضای دریافت مبلغ ................. ریال وام / مساعده حقوق را دارم. ضمنا خاطر نشان می‌سازد که این مبلغ به اقساط ماهیانه ................. ریال یا در مدت زمان ................. ماه توسط قسمت حسابداری از اولین حقوق و دستمزد بنده پس از دریافت کسر گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

پیشاپیش از دستور مساعد جنابعالی کمال تشکر را دارم.

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف

حال بد نیست به یک نمونه نامه اداری که توسط دانشجویان برای گرفتن انتقالی یا درخواست تحصیل به عنوان مهمان به ریاست دانشگاه نوشته می‌شود اشاره کنیم.

جناب آقای .................

ریاست محترم دانشگاه .................

موضوع: درخواست انتقالی یا مهمان به دانشگاه .................

با سلام و عرض احترام

بدینوسیله اینجانب دانشجوی ورودی مهر ماه سال ................. بعلت اینکه پس از قبولی در دانشگاه و شروع دوران دانشجویی خود متاهل گردیده و محل اشتغال دائم همسرم در شهر ................. است، تقاضای حضور به عنوان دانشجوی میهمان به مدت ................. به دانشگاه ................. را دارم. البته مشکلات دیگری از جمله مشکلات مالی، اجتماعی، خانوادگی و همچنین فوت یکی از اقوام درجه اول نیز در این بین وجود دارد. لذا از جنابعالی تقاضا دارم دستور فرمایید مساعدت لازم درخصوص حضور اینجانب به عنوان دانشجوی مهمان در محل مذکور انجام شود.

با تشکر و سپاس .................

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف


نامه‌هایی که به عنوان درخواست همکاری نوشته می شوند نیز از جمله رایج‌ترین نمونه‌های موجود از نامه‌های اداری به شمار می‌روند. در ادامه‌ی این متن یکی از این نامه‌ها را به اتفاق یکدیگر از نظر می‌گذرانیم.

مدیر محترم کارگزینی شرکت .................

جناب آقای .................

باسلام و احترام

پیرو درج آگهی استخدام آن شرکت در نشریه ................. مورخ ................. جهت همکاری در بخش درخواست کالا در آن شرکت، به پیوست این نامه مشخصات و سوابق شغلی خود (رزومه) را برای اعلام آمادگی جهت همکاری تقدیم می‌دارم.

امیدوارم ویژگی‌های اینجانب از جمله تحصیل در رشته اقتصاد بازرگانی، گذراندن دوره‌های بازاریابی، تسلط کامل به زبان انگلیسی، داشتن مهارت‌های ارتباطی قوی، اعتماد به نفس بالا، اشتیاق به یادگیری مداوم و به روز نمودن اطلاعات شغلی، مورد توجه آن مدیریت محترم قرار گیرد و فرصتی را فراهم سازد تا بتوانم خواسته‌ها و خدمات مورد نظر آن شرکت را براورده سازم. ضمن آرزوی توفیق و بهروزی برای جنابعالی، پیشاپیش از وقتی که به بررسی رزومه اینجانب اختصاص می‌دهید تشکر نموده و آمادگی خود را جهت حضور در آن شرکت برای ارائه سایر اطلاعات لازم و آشنایی بیشتر اعلام می‌دارم.

با سپاس و احترام

................. (نام و نام خانوادگی و امضای متقاضی)

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف

در پایان نیز نگاهی به یک نمونه نامه اداری که به منظور درخواست امریه برای خدمت سربازی ارسال می‌گردد خواهیم انداخت.

ریاست محترم .................

موضوع: درخواست امریه

با سلام و احترام

بدینوسیله اینجانب ................. به شماره ملی ................. دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی و گواهی آموزشی ................. از دانشگاه علمی کاربردی و متصدی از شرکت ................. وسابقه ................. سال فعالیت رسمی با ................. دارای دو مقاله داخلی وخارجی (که به پیوست تقدیم می‌گردد) تمایل دارم تا خدمت مقدس سربازی را با اخذ امریه در آن سازمان بگذارنم و ضمن کسب تجربه از راهنمایی‌های متخصصین محترم آن سازمان نیز بهره‌مند گردم. خواهشمند است با عنایت به این موضوع که متاهل هستم با تقاضای ارائه شده موافقت نموده و دستورات لازم را مبذول فرمایید. لذا در صورت پذیرش تقاضای ارائه شده اینجانب متعهد می‌شوم که در طول خدمت خود ضمن رعایت نظم و انضباط کاری، مقررات اداری آن سازمان را نیز مد نظر قرارداده و امور محوله را به نحو احسن به انجام برسانم. امیدوارم که با این درخواست موافقت فرمایید. پیشاپیش از بذل توجه حضرتعالی در این خصوص بی‌نهایت سپاسگزارم.

با احترام ................. (نام و نام خانوادگی و امضای متقاضی)

چند نمونه نمونه نامه اداری با درخواست‌های مختلف

این پنج نمونه نامه اداری را می‌توان به عنوان پنج مثال مختصر مد نظر قرار داد. مسلما شما با الگوبرداری از این پنج نمونه نامه اداری می‌توانید در صورت لزوم نامه‌های اداری و رسمی مد نظر خود را بنویسید. در پایان باید به این نکته اشاره کرد که تمام نامه‌های اداری از اصول و قواعد مشابهی که در مطالب گذشته به آن اشاره شد پیروی می‌کنند. در واقع هیچ تفاوتی نمی‌کند که این نامه‌ها در عمل نامه‌های درون سازمانی باشند یا از طرف سازمانی به سازمان دیگر نوشته شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 30 فروردین + دانلود غزل حافظ