برگزاری دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق
رئیس جهاد دانشگاهی هنر گفت: برای اولین بار در کشور دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق در جهاد دانشگاهی هنرطراحی و تدوین شده و از زمستان امسال اجرا میشود.
او ادامه داد: فعالیتهای مرکز آموزشهای تخصصی کاربردی جهاد دانشگاهی هنر به عنوان یک مجموعه آموزشی معتبر از گذشته تا امروز مورد استقبال هنرجویان رشتههای مختلف هنری بوده؛ در این مرکز همواره هدف بر این بوده که دورههایی تدوین و برگزار شود که مورد نیاز جامعه است.
رشیدی افزود: در مرکز آموزش هنرهای تخصصی و کاربردی چند سالی است که
دوره آموزش تربیت مربی کودک برگزار میشود و استقبال خوبی هم از طرف
مخاطبین داشته؛ مربیان مدارس و مهدکودکها و افرادی که با کودکان و
نوجوانان کار میکنند، مخاطبان اصلی این دوره تخصصی جهاد دانشگاهی هنر
هستند.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه گفت: مجموعه جهاد دانشگاهی هنر بر اساس
نیاز سنجی که در جامعه انجام داده و برای ارتقاء سطح کیفی آموزش به مربیان
کودک و نوجوان تصمیم گرفت که دوره آموزش تربیت مربی کودک و نوجوان را
تخصصیتر کند و به عنوان یک دوره تکمیلی برای آموزش مربی کودک و نوجوان،
دوره تربیت تخصصی مربی نمایش خلاق را ایجاد کرد. ایدهی این دوره با مشورت
اساتید برجسته حوزه نمایش، افرادی که کار مطالعاتی عمیقی در این حوزه انجام
دادهاند و همچنین افرادی که در حوزه اجرایی، کار آموزش این دوره را تجربه
کردهاند، مطرح و این دوره تدوین شد.
رشیدی در پاسخ به این سئوال که چرا جهاد دانشگاهی هنر به دنبال برگزاری چنین دورهای رفته، اظهار داشت: نمایش خلاق یکی از حلقههای مفقود در حوزه آموزش کودک و نوجوان کشور است. مربیانی که نمایش خلاق را فرا گرفتهاند در ارائه محتوای درسی و مفاهیمی که آموزش می دهند میتوانند تنوع و خلاقیت ایجاد کنند و امر آموزش را با استفاده از خلاقیت و تکنیکهای نمایش بسیار اثر گذار و عمیق تر به کودکان و نوجوانان انجام دهند. متاسفانه این نوع آموزش در سیستم آموزشی کشور جایگاهی مشخص و قابل استناد ندارد. بسیاری از اساتید امکان دارد با دانش فردی خودشان مبانی و قالبیتهای این هنر را در کلاسها اجرا کنند اما هیچ وقت به شکل رسمی و مشخص در بحث آموزش، نمایش خلاق و کارکردهای آن را نداشتیم. این نوع هنر و دانش میتواند به ارتقاء آموزش ما کمک کند.
رئیس جهاد دانشگاهی هنر با اشاره به کارکردهای نمایش خلاق در آموزش، اظهار داشت: برای این دوره کارکردهای مختلفی در نظر گرفته شده از جمله افزایش روحیه کار تیمی و جمعی در کودکان و نوجوانان، افزایش نقش پذیری و مسئولیت پذیری کودکان، ارتقاء و رشد خلاقیت کودکان، افزایش قدرت ارتباطات اجتماعی، بهبود قدرت بیان و رشد عواطف کودک و نوجوانان و بسیاری کارکردهای دیگر که در این دوره گنجانده شده است.
او در ادامه بیان کرد: اما کارکرد مهم این دوره که بیشتر به دنبال آن هستیم، تربیت مربیانی است که هنر نمایش خلاق را فرا گرفته باشند و توانایی و دانش لازم را برای کار کردن با کودکان فرا بگیرند. مربیان تحت آموزش این دوره میتوانند مشکلات و سختیهای آموزش به کودکان را با تکنیکهای مختلف و راحت تر پشت سر بگذارند.مشکلاتی از قبیل بیان عواطف کودکان و کارکردهایی که ذکر شد توسط مربیانی که دوره آموزش نمایش خلاق را سپری کردهاند، به راحتی قابل حل است.
رشیدی با اشاره به محتوا و سرفصل های دوره تخصصی تربیت مربی نمایش خلاق، گفت: مباحث و محتوای این دوره شامل دو بخش است: بخش اول شامل آشنایی با انواع نمایش در ارتباط با کودکان و نوجوانان، مفهوم، اهداف، ویژگیها و کاربردهای نمایش خلاق، خاستگاه نمایش خلاق وانجام نمایش بازی و... در بخش دوم مباحثی مانند آشنایی با تولید نمایش با کودکان و نوجوانان بر اساس داستانهای شفاهی، داستانهای مکتوب، اشعار و ترانههای داستانی ، چگونگی تعیین مشخصات یک اثر نمایشی تعیین موضوع و هدف داستان، شخصیتها، مکان و زمان و... است.
او در ادامه گفت: اساتیدی که برای تدریس این دوره دعوت شدهاند، از
اساتید با تجربه و مطرح رشته نمایش هستند. اقای منوچهر اکبرلو کارگردان و
پژوهشگر تئاتر که این دوره زیر نظر ایشان تدوین و در حال اجرا است و خانم
اکرم ابوالمعالی نویسنده، کارگردان تئاتر از جمله اساتید این دوره تخصصی
هستند. اساتید همه بر اساس سرفصل های تدوین این دوره تخصصی کلاس های خود را
برگزارمی کنند.
رییس جهاد دانشگاهی هنر درباره زمینههای شغلی این دوره اظهار داشت: افرادی
که در این دوره شرکت میکنند، میتوانند در حوزههایی که مربوط به آموزش
کودکان و نوجوانان و یا در حوزه هایی که در قلمرو هنرهای نمایشی و تئاتر
هست، فعالیت کنند. به عنوان مثال اجرای نمایش خلاق در مدارس، پیش دبستانی
ها، مهدکودکها، مراکز فرهنگی و اجتماعی شهرداریها، کانون پرورش فکری کودک
و نوجوانان ، بخشهای فرهنگی مورد نیاز سازمانها و... علاوه بر این علاقه
مندان و حتی فارغ التحصیلان رشته نمایش نیز می توانند از این دوره به عنوان
یک دوره تکمیلی دوره های دانشگاهی، بهره لازم را ببرند، چرا که سرفصل های
مطرح شده در این دوره به نوعی تکمیل کننده سرفصلهایی است که دانشجویان
رشته نمایش در دانشگاه خوانده اند.
رشیدی در ادامه تشریح دوره آموزش تربیت مربی نمایش خلاق، اظهار داشت: نمایش
خلاق در حقیقت یک بازی نمایشی به صورتی طبیعی برای کودکان است. درحقیقت
نام دیگر نمایش خلاق را میتوان نمایش غیر رسمی دانست که در آن صحنهای
وجود ندارد و اعمال و گفتار کودکان به صورت بداهه شکل میگیرد.مربی با
کودکان حرف می زند تا نظرهای آنها شکوفا شود. این نظرها در تمرینها و
بازیهای نمایشی پرورش می یابد. در اصل مربی نقش راهنما را ایفا می کند.
او در ادامه افزود: در نمایش خلاق تفاوتی بین بازیگران و تماشاچیان وجود ندارد، وقتی گروهی از کودکان صحنهای را بازی میکنند، دیگران تماشا میکنند و اغلب با ایجاد صداهای لازم در نمایش شرکت می کنند، در بازی بعدی جای این دو گروه عوض میشود و در نهایت کودکان و مربی راههایی را برای بهتر شدن نمایش پیشنهاد میدهند.
رشیدی بیان کرد: توجه به این نکته ضروری است که کودکان اجرا را بسیار دوست دارند، بعد از آنکه مدتی با یکدیگر کار و نسبت به نمایش خود احساس آرامش کردند، می توانند آنرا برای گروهی از کودکان و حتی بزرگسالان اجرا کنند. در حقیقت نمایش خلاق را می توان یکی از پایه های تئاتر رسمی به حساب آورد.
رییس جهاد دانشگاهی هنر در ادامه اظهار کرد: در نمایش خلاق تأکید ما بر
خلاقیت است، بنابراین برای طراحی دورۀ آموزشی آن نیز خلاقیت به عنوان یک
اصل در نظر گرفته شده است و با وجود قدمهای دقیقی که برای ارایۀ آن وجود
دارد توجه داریم این برنامه قابل انعطاف باشد، برای تغییرات و پیشرفتهایی
که توسط گروه پیشنهاد می شود، همیشه باید جایی در نظر گرفته شود.
او در پایان گفت: علاقه مندان برای دریافت مشاوره و هماهنگی ثبت نام در
دوره آموزشی تربیت مربی نمایش خلاق میتوانند با شماره تلفن های 5-88328652
تمای گرفته و یا به آدرس اینترنتی WWW.JDART.IR مراجعه کنند.