جشنواره مقاومت یک رقیب جدی برای جشنواره فجر است/ جشنواره های سینمایی می توانند جایگزین مدارس سینمایی
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم فیاض در نشست هنر ایرانی و غرب در جشنواره فیلم مقاومت گفت: از بعد تکنولوژیک، سینما یک ساختار غربی است. ادیان چه تاثیری در سینما داشته اند که آثار روانشناختی عمدتا دنباله اتفاقات مسیحیت است و بعد تاریخی به یهودیت می پردازد. بعد رسانه ای سینما، علوم انسانی را به چالش می کشد. در ادامه نشست بهروز افخمی...
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم فیاض در نشست هنر ایرانی و غرب در جشنواره فیلم مقاومت گفت: از بعد تکنولوژیک، سینما یک ساختار غربی است. ادیان چه تاثیری در سینما داشته اند که آثار روانشناختی عمدتا دنباله اتفاقات مسیحیت است و بعد تاریخی به یهودیت می پردازد. بعد رسانه ای سینما، علوم انسانی را به چالش می کشد.
در ادامه نشست بهروز افخمی کارگردان سینما درباره مجزا کردن سینمای ایران از غرب، تصریح کرد: من وقتی فیلم می سازم یک تفاوت هایی با فیلمسازان دیگر دارم و با یکسری هم شباهت هایی دارم در سینمای غرب رشد کرده اند. سینمای آمریکا را می پسندم اما نه هالیوود! همه گونه فیلمی در سینمای آمریکا ساخته می شود و در چند سال اخیر سینمای آمریکا افت کرده و در حین نزول است.
وی خاطرنشان کرد: الان در این سینما بیشتر سانسور می شود و ساختن فیلم های واقعی در آمریکا خصوصا در هالیوود هم انجام نمی شود حتی فیلم های مستقل هم نمی توانند راهی به جایی ببرند. مستقل به این معنا که از سفارش کسی یا گروهی و یا سازمانی بهره نمی برد. فیلمسازی با تصمیم و هزینه شخصی کمتر در آمریکا ساخته می شود و این سینما در آمریکا سخت تر می شود و در جای دیگر دنیا غیرممکن است.
افخمی افزود: ما به معنای کلی یک سینمای دینی، شرق و غرب داشته باشیم من به این اتفاقات مشکوک هستم. من فکر می کنم فیلمسازی اگر هنر محسوب بشود در صورت اصیل بودن در دسته بندی قرار نمی گیرد. چرا سینما را به دوره های تاریخی و دسته ها تقسیم کنیم؟
کارگردان سینما درباره سینمای ایران که به ارزش ها پایبند است، خاطرنشان کرد: هنر از اصول زیبایی شناسی تبعیت می کند و به منطق و اصولی برمی گردد. اگر قرار باشد فیلمی فرم هنری داشته باشد یعنی معناداری و حیاتی که فیلمساز بایستی به آن پایبند است.
فیاض با اشاره به اینکه سینما را چه بخواهیم و نخواهیم تکنولوژی آن متعلق به غرب است، گفت: سینما با این تفاسیر که بعد تکنولوژی آن از غرب آمده، غربی است. من هم قبول دارم بحث زیبایی شناسی از یک منطق و اصولی تبعیت می کند. مشکلی که داریم درک نکردن سینمای دنیاست و باعث شدیم مامن اندیشه که سینماست تبدیل به یک جایگاه ابتذال شود.
وی تصریح کرد: بعد رسانه ای سینما یک بحث جدی است که همه بعد فرهنگ و هنر ما با این بعد عجین است. ما رسانه اجتماعی داریم که واسط این مسیر می شود که یک فیلم می تواند بفروشد یا نمی تواند در این مسیر توفیقی داشته باشد. اما هنوز بعد رسانه ای آن مشخص نیست که آیا در آینده مردم از منازل خودشان بیرون می آیند و فیلم نگاه کنند یا باید منتظر دیجیتال باشیم.
افخمی در ادامه این نشست، به تفکر آوینی در فیلم "عروس" توجه داشتید، افزود: من نمی خواهم درباره فیلم های خودم صحبت کنم چون یک تماشاچی معمولی فیلم های خودم هستم و قاضی خوبی نیستم. اما تازه بعد از چند سال می توانید درباره آن به مثابه یک تماشاچی معمولی انتقاد کنم. این را می دانم که یک اثر هنری را فقط هنرمند در می آورد و یا هنرمند را هنر شکل می دهد که هر دو تصنعی هستند.
کارگردان سینما اضافه کرد: عالم ایجاد اثر هنری دچار ابهام است. جالب است که وقتی سریال "کوچک جنگلی" خیلی سخت روی آنتن می رفت و بیننده زیادی داشت که اگر یک شب پخش نمی شد جلوی تلویزیون تجمع می کردند؛ آنقدر مورد استقبال بود. شاید باور نکنید امروز یک چنین تاثیری برنامه یا فیلم تلویزیونی بگذارد. با فاصله گرفتن متوجه شدم که من اشتباه می کنم و مخاطبی که می دیده و احساسش بر این بوده که اتفاق نبرد منجیل در سریال برگرفته از پرداخت های جنگ ایران و عراق بوده است.
فیاض درباره وضعیت سینمای امروز و جشنواره هایی که برگزار می شود در جهت سینمای ملی است، افزود: جشنواره فجر فقط یک جشن محافظه کارانه دولتی است. یعنی یک کار راهبردی با سیاست مشخص نداریم. هیچ وقت با جشنواره فجر رفتار آکادمی نشد. به همین دلیل یک جشنواره منتقد فجر به نام "عمار" رسید. پول و کاری ندارد ولی به لحاظ آکادمیک و تلاش جوانانه دارد و جشنواره فجر به یک خودنمایی تبدیل شده است. جشنواره مقاومت دیدم که رقیب جشنواره فجر پیدا شد کهدیک جریان جهانی بوجود می آید که به سینمای مستقل روی می آورد.
افخمی درباره جشنواره های سینمایی ایران، گفت: بیش از چهار دهه پیش از فضای جشنواره ها خوشم نمی آمد، چون اتفاق واقعی در جشنواره ها نمی افتد. فضای جشنواره بیشتر شبیه به سیرک بود. در جشنواره ها احترام فیلم دیدن به خوبی رعایت نمی شود. اما در چند سال اخیر معنای جشنواره ها تغییر نکرده نه مواضع من! چرا که مدارس و مجامع علمی سینمایی از بین رفته اند و آن طور که باید و شاید مطالب اندیشه ای مناسبی رد و بدل نمی شود و مدارس سینمایی بی معنا شده است. جشنواره ها به گونه ای جایگزین مدارس می شوند و زمینه ای برای اینکه جوانان همدیگر را ببینند که این فرصت در جشنواره اتفاق می افتد نه مدارس که اتفاقات خوبی می افتد. اما جشنواره فیلم فجر باید تجاری بشود که در فصل بی رونق سینما، به اقتصاد سینمای ایران کمک کنند.