آثار غربی به عمد چهره خوبی از ایران نشان نمیدهند/ فیلمسازان از 50 عملیات چریکی موفق در جنگ تحمیلی غافل شدهاند
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابتدا سید محمد حسینی، مجری جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد فیلم پرداخت و گفت: این فیلم به موضوع واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلستان می پردازد. در روز 30 آوریل سال 1980، گروهی که خود را گروه « الشهید » می نامیدند به سفارت ایران در لندن حمله کردند و 26 تن از افراد حاضر در سفارت را به گروگان گرفتند....
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ابتدا سید محمد حسینی، مجری جلسه به ارائه توضیحاتی در مورد فیلم پرداخت و گفت: این فیلم به موضوع واقعه گروگانگیری در سفارت ایران در انگلستان می پردازد. در روز 30 آوریل سال 1980، گروهی که خود را گروه « الشهید » می نامیدند به سفارت ایران در لندن حمله کردند و 26 تن از افراد حاضر در سفارت را به گروگان گرفتند. خواسته این گروه این بود که استان خوزستان از ایران جدا شود، تبدیل به منطقه خودمختار شود و همچنین، زندانیان عرب تبار از زندان های خوزستان آزاد شوند. پس از ارائه این درخواست ها، مذاکرات با گروگانگیران توسط دولت انگلیس آغاز شد تا به راه حل مسالمت آمیزی برای پایان این بحران دست پیدا کنند اما هرچه که مذاکرات جلوتر می رفت، پیچیدگی های این رویداد بیشتر می شد.
حسینی گفت: یکی از فیلمسازانی که این موضوع را دنبال می کرد و در مورد آن تحقیقاتی را انجام داد مرتضی علی عباس میرزایی است که حتی مستندی هم درباره این موضوع ساخته است. در نهایت این ماجرا 6 جنازه به ایران تحویل داده می شود که هویت یکی از گروگانها هیچ وقت مشخص نشد و حتی به ایران نیز اجازه کنکاش در این خصوص داده نشد.
در ادامه این نشست دکتر عباسی عنوان کرد: در مباحث مربوط به سینمای استراتژیک فیلم هایی از این دست زیاد است. به نظرم فیلم «شش روز» فیلم قابل اعتنایی نیست، حتی کارگردانی و فیلمنامه نیز چیزی برای ارائه ندارد الا بخشی از فیلم که بخشی از فیلم که تاریخ معاصر ماست. ما می بینیم که به فاصله پنج روز بعد از شکست خوردن عملیات طبس توسط امریکا، واقعه گروگانگیری در سفارت انگلیس رخ می دهد.
وی با اشاره به اهمیت بستر تاریخی در روایت توضیح داد: وقتی در ژانر استراتژیک هنر فیلمنامه نویس و کارگردان باید در این باشد که آن تکستی را که می خواهد تعریف کند در بستر تاریخی را اشاره کند. ما در این فیلم تنها چند دیالوگ داریم و یک پلان ساده ای داریم که به تصویر سفارت آمریکا و ماجرای گروگانگیری سال 58 دارد و اشاره ای به مسئله گروهای جدایی طلب در ایران دارد. همچنین جریان های جدایی طلبی در کردستان، آذربایجان، ترکمن صحرا و بلوچستان داشتیم که از تقریبا همه آنها با هدایت سرویس های اطلاعاتی بود و پادگان ها از اسلحه خالی شده بودند.
عباسی تاکید کرد: در تهران نیز دو گروه بودند؛ راستگراها شامل جبهه ملی و نهضت آزادی بودند و چپ گراها نیز شامل حزب توده، پیکار و سازمان چریک های فداییان خلق بودند که در واکنش به غرب گراها در پاییز 58 سفارت امریکا توسط دانشجویان اشغال شد. پس از آن امریکایی ها به دنبال آزادسازی گروگانها به ایران می آیند که در طبس گرفتار می شوند و چند روز بعد سفارت ایران در انگلستان اشغال می شود. این قرابت زمانی را نمی توان نادیده گرفت. در تمام گزارش هایی که در غرب منتشر شده روی این نکته تاکید داشته اند که بانوی اول انگلیس قاطعانه دستور به حمله بر سفارت ایران در انگلیس داده بود. چرا که آبرویی از یک کشور انگلوساکسون دیگر مثل امریکا رفته بود و امریکا در طبس به شن ها باخته بود.
وی یادآور شد: حتما باید این فیلم را سینماگران ایرانی بسازند و حتما باید از درون اتفاقاتی که در سفارت ایران گذشته است مطلع باشیم. ما به جز یک سکانس محدود از سفارت ایران نمی بینیم و پلان های کوچک و محدود را نشان می دهد. در حالی که بیشتر واقعه در داخل سفارت بوده است و به گفته کسانی که آنجا بوده اند اسناد بسیاری از سفارت ایران از آنجا خارج شده است. به طور کلی در هر اثر تاریخی که یک سینماگر و یا یک داستان نویس بسازد زمینه و بسترسازی مهم است که ما چیزی در این فیلم نمی بینیم.
در بخش دیگری از این نشست، عباسی در خصوص اینکه فیلم های خوبی در مورد ایران در سینمای جهان دیده نمی شود گفت: معمولا در آثار سینمایی غرب وقتی که خوشان را می خواهند مطرح کنند چهره خوب و واضحی در فیلم ها از خود نشان می دهند و در مقابل وقتی می خواهند فیلمی در مورد دیگر ایران بسازند فیلمی مثل آرگو را می سازند که فیلمی ضعیف و پر از غلط در کارگردانی و فیلمنامه است. امروزه که آثار سینمایی تاریخی به کمک آموزش می آیند نقش روایت بسیار اهمیت پیدا می کند. خود هالیوود وقتی می خواهد فیلمی تاریخی درباره ایران بسازد تعمدا چهره نامناسبی از آن و شخصیت ها نشان می دهند. در حالی که وقتی می خواهند داستان حتی داستان یک شکست و یا یک عقب نشینی را در آثار خود نشان دهند به خوبی آن را دراماتیزه می کنند.
وی همچنین اضافه کرد: ما در تاریخ صد ساله اخیر ایران رخدادهای تاریخی زیادی داشته ایم که قابلیت تبدیل شدن به فیلم داشته اند. حتی در موضوع فیلم های مربوط به پیامبران و ائمه می توانیم کارهای زیادی ارائه دهیم. این موضوع مستلزم اختصاص مرکزی برای پژوهش و همکاری با فیلمسازان است که خود فیلمسازان وقتی برای پژوهش و اخذ مجوز و تامین منابع مالی تلف نکنند. ما حتی 50 عملیات چریکی موفق در جنگ تحمیلی داشته ایم که هر کدام از آنها می تواند موضوع خوبی برای آثار سینمایی باشد. همه این همکاری ها باید در قالب یک پکیج به فیلمسازان ارائه شود .
پانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت به دبیری محمد خزایی از پنجم تا نهم آذر ماه در سینما فلسطین برگزار می شود