استیضاح های واگیردار/پس از ظریف و بطحایی نوبت به «غلامی» رسید
استیضاح وزیر علوم که 7 مرداد ماه سال جاری به دلیل از حد نصاب افتادن امضاهای نمایندگان پس از ارائه توضیحات «غلامی» در کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی منتفی شده بود امروز با 80 امضا و در 10 محور تقدیم هیات رییسه مجلس شد.
به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، طرح استیضاح «منصور غلامی»، وزیر علوم که پیش از این تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تهیه و امضای آن خبر داده بودند امروز (سه شنبه 13 آذرماه) به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد.
«علی اصغر یوسفنژاد»، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران گفته بود: «بیش از ۸۰ نماینده طرح استیضاح وزیر علوم را در 10 محور تقدیم هیات رئیسه کردند.»
با اعلام وصول استیضاح وزیر، این موضوع به کمیسیون آموزش ارجاع داده میشود تا در آنجا مورد بررسی قرار گیرد. کمیسیونی که روز گذشته (دوشنه 12 آذرماه) یکی از اعضای آن از «حتمی بودن استیضاح وزیر» خبر داده بود تا به نوعی آب پاکی را روی دست وزیر ریخته باشد.
«محمدمهدی زاهدی»، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفته بود: «با توجه به شناختی که از نمایندگانی که درخواست استیضاح وزیر علوم را امضاء کردهاند، دارم؛ بعید میدانم که امضای خود را پس بگیرند بنابراین طرح استیضاح وزیر علوم حتمی است.»
وی به دلایل استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اشاره و اظهار کرد: «ضعف مدیریت در سطح کلان در دانشگاههای مطرح کشور، مباحث بودجهای از جمله بودجه پژوهشی، بودجه تجهیزات، درست اجرا نشدن برنامه آمایش سرزمینی در حوزه آموزش عالی از مهمترین دلایل طرح استیضاح وزیر علوم هستند.»
طرح این استیضاح در حالی اتفاق افتاد که «غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی»، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی روز گذشته در آیین گرامیداشت هفته بسیج دانشگاه پیام نور گفته بود: « وزیر علوم استیضاح نمی شود. استیضاح وزیر علوم در مجلس شورای اسلامی هیچ گونه پایگاهی ندارد و من به شخصه با هرگونه استیضاح مخالف بوده و تعامل بیشتر وزیر علوم با بدنه مجلس و نمایندگان و اهتمام ویژه برای اعتلای بیشتر را توصیه می کنم.»
همچنین «محمود نیلی»، رییس دانشگاه تهران به تبعات تغییرات مدیریتی و استیضاح وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس در آموزش عالی اشاره کرد و به ایسنا گفته است: «ما فکر میکنیم تغییرات مدیریتی در آموزش عالی آفت است و این نوع تغییرات ضربه بسیار محکمی به عرصه آموزش عالی می زند. همچنان که آموزش عالی یکی از بخشهایی است که از تغییرات متعدد وزیر ضربه خورده از این رو در مدت زمان دو سال و نیم باقی مانده دولت دوازدهم تغییر مجدد وزیر علوم، میتواند در آموزش عالی مشکلات بسیار زیادی ایجاد کند.»
وی در ادامه تصریح کرد: «در حال حاضر هیچ توجیهی برای استیضاح وزیر علوم از سوی نمایندگان مجلس وجود ندارد چرا که اگر مقایسهای بین وزارتخانههای مختلف انجام بدهیم در شرایط امروز کشور هر وزارتخانهای با کاستیهایی مواجه است اما با توجه به همتی که وزیر علوم و معاونین وی داشتهاند و همچنین ارتباط خوبی که با دانشگاهها برقرار کردهاند، بسیاری از مسائل و مشکلات رفع شده و آموزش عالی همانند سایر مراکز با مشکلات جدی مواجه نیست. در این شرایط تغییرات مدیریتی میتواند آموزش عالی را با مشکلاتی مواجه کند که این مشکلات در حال حاضر وجود ندارد.»
رئیس دانشگاه تهران با تاکید بر این که آموزش عالی بیش از هر جای دیگر نیازمند آرامش است، گفت: «موضوعاتی نظیر آموزش و پژوهش به آرامش نیاز دارد چرا که در فضای پرتلاطم هیچ دانشجویی نمیتواند به فعالیت آموزشی و پژوهشی خود بپردازد. بنابراین تاکید ما این است که هر اقدامی که این فضا را ملتهب کند قطعا به ضرر آموزش عالی است.»
این گزارش می افزاید: چند ماه گذشته نیز موضوع استیضاح وزیر علوم مطرح شده بود که در آن زمان عضو هیات رییسه مجلس از منتفی شدن استیضاح وزیر علوم به دلیل از حد نصاب افتادن امضاها خبر داده بود.
علی اصغر یوسفنژاد 7 مرداد ماه سال جاری به خانه ملت گفته بود: «موضوع استیضاح در کمیسیون آموزش با حضور استیضاحکنندگان بررسی شد و تعداد زیادی از نمایندگان قانع شدند و اعلام انصراف کردند. تعداد امضاهای باقیمانده کمتر از 10 امضا است بنابراین بر اساس آیین نامه داخلی مجلس موضوع استیضاح منصور غلامی وزیر علوم منتفی و بایگانی شد.»
بنابراین گزارش، محورهای استیضاح غلامی به شرح زیر است:
۱- عدم وجود برنامه و سیاستهای کلان پژوهشی و فناوری در چهارچوب اسناد بالادستی و اقتصاد مقاومتی و عدم اجرای پژوهشهای کلان کشوری تحت نظارت شورای عتف.
۲- عدم توجه به آموزشهای فنی و حرفهای و رشتههای مهارتی و عدم تعیین تکلیف حق التدریسان فنی و حرفهای علی رغم تکلیف قانونی در برنامه ششم توسعه.
۳- بی توجهی به آموزش در دانشگاهها و عدم توسعه رشتههای میان رشتهای در دانشگاههای کشور و عدم به روز رسانی رشتههای دانشگاهی.
۴- نابسامانی در اجرای طرح آمایش سرزمین و اجرای سلیقهای و عملکرد نامناسب شورای گسترش آموزش عالی در دادن مجوز رشته به ویژه به مراکز آموزش عالی غیر انتفاعی و عدم رعایت استاندارد در جذب هیات علمی برای موسسات غیر انتفاعی و گسترس مقطع تحصیلات تکمیلی بدون داشتن هیات علمی.
۵- ضعف شدید مدیریتی و نظارتی وزیر در ستاد وزارت علوم و انتصابات دانشگاههای کشور.
۶- نداشتن برنامه مناسب برای ایفای نقش در اقتصاد مقاومتی علی رغم دراختیار داشتن زبدهترین متخصصین کشور.
۷- تضعیف شدید دانشگاه پیام نور به بهانه آمایش سرزمین و منطقهای نمودن دانشگاه بر خلاف نظر نمایندگان مجلس و عدم تعیین تکلیف اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور همانند دستیاران آموزشی، مشروط و پیمانی پس از گذشت ۱۰ سال و محدود کردن رشتههای تحصیلات تکمیلی آن دانشگاه.
۸- عدم حمایت از دانشجویان دوره دکتری و مشکلات شدید معیشتی و عدم حمایت مالی از پایان نامههای دکترا و عدم برخورد قاطع با موضوع مقاله پایان نامه و مدرک فروشی.
۹- محور قرار دادن مقاله آی اس آی در ارتقای اعضای هیات و تضعیف نقش پروژههای کاربردی و حل مسائل جامعه در ارتقاء اعضای هیات علمی و نبود برنامه مدون برای رفع موانع ارتباط دانشگاه، صنعت و جامعه.
۱۰- عدم پیگیری جدی برای جذب اعتبارات عمرانی، تجهیزات و پرداخت معوقات و دیون دانشگاههای کشور./
پایان پیام/50