باید از خروج متخصصان و خلبانان جلوگیری کرد


باید از خروج متخصصان و خلبانان جلوگیری کرد

وزیر راه و شهرسازی هوانوردی را اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر دانست که مسیر توسعه از گسترش این صنعت می ‌گذرد، گفت: باید از خروج نیروی انسانی کشور در هوانوردی، مانند خلبانان و متخصصان جلوگیری کرد.

باید از خروج متخصصان و خلبانان جلوگیری کرد

به گزارش ایران اکونومیست به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی؛ محمد اسلامی درمراسم تجلیل و تکریم خبرگان و متخصصان هوانوردی به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور افزود: هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است و ما ایرانیان که مهد علم و تمدن بودیم، باید با یادآوری و قدر شناسی از گذشته پر افتخار خود، یک آینده پر افتخار را برای کشور هدف‌گذاری کنیم.


وی ادامه داد : نمی‌توان بدون یک هدف‌گذاری پر افتخار برای هوانوردی، مدعی حفظ میراث گذشتگان، میل به توسعه یافتگی و پیشرفت و به یادگار گذاشتن اثری برای نسل‌های آینده بود.


عضوهیات دولت خاطرنشان ساخت: نیاز است از آینده صنعت هوانوردی تصویر سازی شود و برای رسیدن به آن با اراده‌ای مستحکم حرکت صورت گیرد شان ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند.


اسلامی گفت: حضور در این هرم، از قاعده تا راس، یعنی از اپراتوری تا سطح خلق فناوری‌ها و سامانه‌های پیشرفته شان ملت ما است و ما باید به این سمت حرکت شود.


وزیر راه وشهرسازی با اشاره به مزاحمت‌هایی که برای ملت ایران در راه توسعه فناوری به خصوص در صنعت هوانوردی ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد فرصت برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب می‌شود که ایران بخشی از پتانسیل‌های پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا را به خود تخصیص دهد. بنابراین باید ظرفیت‌های مغزها و نیروهای ارزشمند خود را به کار گرفته و فرصت را به سادگی در اختیار رقبا قرار نداد.


وی افزود: ایران از دهه 70 در کشور برای توسعه صنعت هوانوردی برنامه‌ریزی کرده و این مهم در قانون‌های برنامه نیز دیده شده است اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد، به رقم انکه اقدام هایی نیز انجام شد، در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد.

*هدف آمریکا جلوگیری از پیشرفت ایران است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران امروز در مقطعی تاریخی قرار دارد، گفت: صرف نظر از هرگونه برداشت و تحلیلی که هر شخص می‌تواند داشته باشد، مشخص است که موانع گوناگونی که آمریکایی‌ها بر سر راه ایران ایجاد می‌کنند، به این دلیل است که ما در هیچ یک از مسیرهای پیشرفت، موفقیت نداشته باشیم.


وی افزود: پیشگیری از جریان موفقیت و رسیدن به نتایجی که این کشور را به سمت توسعه می‌برد، برای آمریکا یک هدف مهم و مقدس است که برای آن برنامه ‌ریزی کرده‌ است. حتی در کشورهایی که دارای حق وتو هستند هنگامی که مستقلا یک شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد با ایران معامله‌ای انجام دهد، آمریکا در آن مداخله می‌کند.


اسلامی با اشاره به اینکه این اتفاق از بعد سیاسی و دیپلماسی به معنای مداخله مستقیم در امور یک کشور است، گفت: این اقدام فراتر از آن است که سفارتخانه‌ها در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کشور مداخله کنند. این اقدام مداخله مستقیم در امور اجرایی و مدیریتی یک کشور است. امروز ما با چنین پدیده‌ای مواجه هستیم.


وی ادامه داد: وقتی به ماهیت امر می ‌نگریم، متوجه می‌شویم این اقدام ها، همانطور که به صراحت نیز اعلام می‌شود، به این دلیل است که کشوری که از نظام سلطه تبعیت نمی‌کند، حق پیشرفت ندارد. نه تنها حق پیشرفت ندارد، حق حیات نیز ندارد. به همین دلیل تمام مسیرها را می‌بندند.


این عضو کابینه دوازدهم افزود: اینکه اعلام می‌کنند، آمریکا دروغ می‌گوید و دارو هم تحریم است، به این معنا است که انسانیت و تامین امنیت برای این کشور مهم نیست. وقتی آمریکا در سیستم‌های ناوبری مداخله می‌کند، یعنی به ایمنی فکر نمی‌کند و برای سایر جوامع ارزشی قائل نیست.

این تکلیف ما را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن می‌کند که ما باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم، از داشته‌های خود استفاده بیشتری کنیم و از این موانع و گذرگاه تنگی که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده، عبور کنیم.

*کشور نیازمند توسعه مسیرهای هوایی است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزی نیست که با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه و تماس نداشته باشد، گفت: امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است. هیچ پاسخی به غیر از آنکه مثبت باشد و ظرفیتی را در اختیار مردم قرار دهد، پذیرفته نیست.


وی ادامه داد: بنابراین باید نگاه‌ها را متفاوت کنیم و شیوه‌هایی را که مطمئنیم جواب نمی‌دهد و جواب نداده است کنار بگذاریم. با شیوه‌های جدید وفق مقررات کار کنیم، به نحوی که هم خدمات مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و هم ما بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها، مسیر توسعه را دنبال کنیم.


اسلامی با بیان این که هوانوردی یکی از مهم‌ترین قطب‌های علم و فناوری است، گفت: فارغ‌التحصیلان ما با هزینه‌های این کشور تربیت نمی‌شوند که برای دیگران کار کنند. آن‌ها به شغل نیاز دارند. نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون، به ویژه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند، اما شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.

*باید از خروج سرمایه انسانی هوانوردی جلوگیری کنیم
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت: ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی ما که خلبان‌های ما هستند، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند. نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند، در کشور دیگر به فکر شغل باشند.


وی ادامه داد: بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم. باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشم‌اندازی 10 ساله تلاش کنیم.

*ضرورت ایجاد تغییر و تحول در ایران ایر
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران‌ایر هواپیمایی حامل پرچم ایران است، گفت: برای اینکه این شرکت بتواند با افتخار به حیات خود ادامه دهد، همه باید کمک کنیم که از بحران‌های امروز خارج شود. جابجایی نفرات مهم نیست. بینش، نگرش و رفتار سازمانی و مدیریت است که به آحاد نیروی سازمانی ما ربوط می‌شود.


وی ادامه داد: باید کمک کنیم که این شرکت به عملکردی اعلا برسد. نمی‌شود شرکتی که حامل پرچم کشور است، عملکرد اعلا نداشته باشد. وظیفه همه است که کمک کنند که با اصلاح ساختار و اصلاح وظعیت حقوقی به لحاظ مقرراتی و ایجاد ظرفیت، ایران‌ایر به تناسب برسد و خدمات‌رسانی خود را در مسیرهای گوناگون داخلی و خارجی گسترش دهد.


اسلامی گفت: نباید اجازه دهیم که به بهانه تحریم، به حقوق و منافع ما ضربه بزنند. باید بتوانیم تراز هوانوردی جمهوری اسلامی را در همه بخش‌ها، یعنی هم بخش‌هایی که مربوط به حوزه طراحی و ساخت است، هم بخش تعمیرات و نگهداری و هم حوزه عملیات و بهره‌برداری وصنایع پشتیبان و خدمات فرودگاهی ارتقا دهیم.

*صنعت هوایی نیازمند اختیارات ویژه است
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران «هما»گفت: صنعت هوانوردی رادر شرایط تحریم اگر قرارباشد سرپا نگاه داریم، نیاز به اختیارات ویژه دارد .


«فرزانه شرفبافی» نیز در این مراسم افزود: برای ما بسیار حائز اهمیت است در صنعت حمل‌ونقل هوایی همدلی ویکپارچگی ایجاد شود. چه در سنوات گذشته، چه در سنوات آتی و چه در حال حاضر، انبوهی از متخصصین حضور دارند که زمان و انرژی و فکر خود را در اختیار گذاشتند تا صنعت هوانوردی تجاری کشور پابرجا و متعالی بماند.


وی ادامه داد: کار بسیار سختی بوده و ماحصل آن توانمندی حال حاضر صنعت است.با وجود تمام تحریم‌ها و مشکلاتی که در صنعت وجود داشته، خوشبختانه توانستیم برای خیلی از این مسائل راهکار پیدا کنیم.


مدیرعامل ایران‌ایر ادامه داد: اگر بخواهیم صنعت را نگاه داریم، نیاز به اختیارات ویژه داریم. این اختیارات لازم است تا تصمیم‌گیری های ناگهانی که بنابر شرایط تحریم به ما تحمیل می‌شود، جای سوال نداشته باشند.


شرفبافی افزود: سازمان هواپیمایی کشوری برای همه ارکان دلسوزی‌های شبانه‌روزی داشته است. ما در شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، همکاری 57 ساله با سازمان هواپیمایی کشوری داشته‌ایم. این مساله سبب شده همه مشکلات هما در همکاری با این سازمان مرتفع شود.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

عکس پروفایل روز مادر _ عکس نوشته مادرانه