پاتک عجیب و به ظاهر مؤثر وزارت علوم به طرح استیضاح وزیر! +اسناد
در حالی که استیضاح وزیر علوم با چند ده امضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده و رسیدگی به آن در دستور کار قرار دارد، مدیران این وزارت خانه با اجرای طرحی ویژه و عجیب، تلاش گستردهای برای مختومه کردن طرح به کار بستهاند؛ طرحی که مستنداتی پیرامون ابلاغ و اجرای آن در اختیار «تابناک» قرار گرفته که نگران کننده است.
در حالی که استیضاح وزیر علوم با چند ده امضا به هیأت رئیسه مجلس تقدیم شده و رسیدگی به آن در دستور کار قرار دارد، مدیران این وزارت خانه با اجرای طرحی ویژه و عجیب، تلاش گستردهای برای مختومه کردن طرح به کار بستهاند.
به گزارش «تابناک»؛ این اتفاق در حالی رخ میدهد که برخی نمایندگان امضا کننده این طرح، بر حتمی بودن استیضاح منصور غلامی تأکید دارند و شواهد حکایت از احتمال بالای خروج وی از کابینه دارد، تا جایی که گمانه زنیهایی در خصوص جایگزین احتمالی غلامی هم منتشر میشود.
اما ماجرا از چه قرار است و چه طرحی در بدنه وزارت علوم برای ممانعت از استیضاح وزیر در جریان است و اساسا چگونه میشود کاری کرد تا نظر نمایندگان خواستار استیضاح را تغییر داد؛ با تحول وزارتخانه و تلاش برای رفع اشکالات دهگانهای که محورهای استیضاح را تشکیل میدهند یا راهی کوتاهتر و سریع الوصولتر؟
پاسخ دولتمردان به این پرسش ها و ابهامات بسیار زیرکانه و ظاهرا کاربردیتر است؛ راهکاری از جنس پاتک به مجلس با چاشنی سرمایهگذاری روی نمایندگان مردم در خانه ملت؛ آن هم در فرصت تعطیلات اخیر مجلس؛ طرحی که با دقت در حال پیگیری است و قصد داریم در ادامه، نگاهی مستند به آن بیندازیم.
از جمله دانشگاههایی که به دلیل تعدد شعب در سراسر کشور، میتوان از نفوذ آن بهرهمند شد، دانشگاه فنی حرفهای است که در حال حاضر ۱۷۳ دانشکده و آموزشکده در سراسر کشور زیر نظر آن هستند و البته تنها دانشگاه کشور است که مجوز توسعه رشته و فضای آموزشی دارد؛ امتیازاتی که ظاهرا از دید وزیر و همراهانش، موقعیتی ممتاز برای دفع خطر استیضاح ارزیابی شده است.
این را نامهای نشان میدهد که مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی خطاب به رؤسای تمامی واحدهای تابعه نوشته و در آن تأکید کرده که از فرصت تعطیلات مجلس و حضور نمایندگان مجلس در حوزههای انتخابیه بهره ببرند و با دعوت ایشان به واحدهای دانشگاه، از ایشان در حل مشکلات دانشگاه طلب استمداد کنند.
البته این تنها یک روی ماجراست که چه بسا مثبت هم به نظر برسد؛ اما ماجرا روی دومی هم دارد که بعید است در جریان آن قرار گیرید و مثبت تلقیاش نمایید؛ روی دومی که در نامهای دیگر (یک روز پس از نامه بالا) بروز و نمود پیدا کرده و تشویق آشکار و علنی رؤسای واحدها به لابیگری برای ابقای وزیر علوم است؛ آنجا که در پایان نامه دو صفحهای از رؤسای واحدهای فنیحرفهای خواسته شده است؛ «شایسته است ترتیبی اتخاذ نمایید تا ضمن بازدید میدانی از آموزشکدهها در معیت نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، برنامههای آتی وزارت متبوع [علوم]در ارتقای دانشگاه فنی حرفهای به استحضار نامبردگان رسیده و بر استمرار حمایتهای وزارت متبوع و تقدیر از عنایات وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری تأکید گردد.»
نکته جالب توجه در این خصوص، ارسال فرمهای خام دعوت نمایندگان مجلس به واحدهای دانشگاه فنی حرفهای است که در آن مواردی به صورت پیش فرض برای طرح با نمایندگان مدعو آمده است تا مبادا رئیس واحدی اشتباه کرده و بر خلاف طرح و برنامه مدون عمل کند؛ رویکردی که حتی میتوان توهین آمیز قلمدادش کرد.
اما آیا این تدابیر، به کار هم بسته شده یا کاغذبازی بیش نیست؟ کاغذ بازی که میتوان با انجامش، به مسئولان وزارت خانه نشان داد که ملاحظات و نظراتشان لحاظ شده و جامه عمل پوشیده است! برای پاسخ به این پرسش ها، بد نیست بار دیگر به سراغ مستندات برویم تا دریابیم دستور مدیرکل دانشگاه فنی حرفهای خیلی سریعتر از آنچه تصورش را کنیم، در برخی واحدهای این دانشگاه جامه عمل پوشیده است.
به نامه زیر دقت کنید. رئیس آموزشکده فنی حرفهای پسران خلخال به صراحت تأکید کرده که در راستای اجابت دستور صادره مافوق هایش، نماینده مجلس را دعوت کرده و برای ماندن وزیر علوم با وی رایزنی داشته است که نتیجه آن، قول مساعد نماینده برای رایزنی با دیگر نمایندگان مجلس در راستای انصراف از استیضاح وزیر علوم بوده است!
اتفاقی عجیب و به نوعی نگران کننده که مستندات دیگر پیرامون آن در اختیار «تابناک» قرار دارد و در صورت لزوم در آینده منتشر خواهد شد؛ روندی که میشود با اندکی تأمل و دقیق شدن در ابعاد آن، به نتایج جالب توجه دیگری رسید و توقع داشت که نهادهای مختلف به آن واکنش نشان دهند، چون اگر باب شود، معلوم نیست چه آیندهای در انتظار کشورمان خواهد بود!
در پایان گفتنی است، «تابناک» آمادگی دارد پاسخ مسئولان وزارت علوم، نمایندگان مجلس، دانشگاه فنی حرفهای و دیگر مسئولان و نهادهای مرتبط با ماجرا را دریافت کرده و جهت روشن شدن ابعاد کامل ماجرا، منتشر نماید.