فرایند یادگیری را اصلاح کنیم


فرایند یادگیری را اصلاح کنیم

جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر دانش آموزی، صبح شنبه بدون حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فن آوری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم که قرار بود با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود، بدون حضور دو وزیر به کار خود ادامه داد.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دبیر جشنواره در این برنامه گفت: مفتخر هستم اعلام کنم نخستین برنامه این هفته که وزارت علوم بانی آن است به تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر اختصاص دارد و به ما نشان می دهد باید از اندیشه دانش آموزان در زمینه رشد کشور بهره ببریم. امروزه اختراعات و ابتکارات دانش آموزی را معرفی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی هفته پژوهش امسال این است که در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به بالندگی در این حوزه رسیده ایم، بیان کرد: امسال از دانش آموزان اول ابتدایی هم که در حوزه ادبیات آثاری داشتند تجلیل خواهیم کرد. ۲۸ اثر برتر دوره های تحصیلی در این برنامه تجلیل می شود.

کریمی اظهار کرد: اگر قرار است پژوهش در دانشگاه به نتیجه برسد باید پژوهش در مدرسه جدی گرفته شود و راه پژوهش از مدرسه می گذرد. در آموزش و پرورش پژوهش قدمت طولانی دارد و پیشگام هستیم و راه اندازی سیستماتیک آن در آموزش و پرورش به سال ۷۴ باز می گردد. تولید ملی یعنی کاربست نتایج پژوهش.

در ادامه مراسم حیدر تورانی رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: در اهمیت و ضرورت پژوهش در آموزه های دینی بسیار گفته شده است. طلب علم وظیفه ماست. یادگیری مادام العمر که شعار اصلی یونسکو نیز همین است. از علمای ما هم نقل است که زمانی که از دنیا می روند هم دست از طلب علم بر نداشتند.

وی ادامه داد: درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش بدفهمی هایی داریم. وقتی صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش می شود صحبت از تولید علم نیست بلکه باید فرایند یادگیری و یاددهی را اصلاح کنیم با کمک پژوهش کار مهمی کردیم. یعنی عشق به یادگیری را در وجود کودک و نوجوانان بگذاریم و شوق به تغییر پیدا کنند و حس کنجکاوی در وجودشان باشد. اینها باید وارد محتوای کتاب های درسی برود و کتاب ها را پژوهش محور و خلاقیت محور بنویسیم.

سرپرست سازمان پژوهش در ادامه بیان کرد: بسیار مهم است که در روش تدریس معلم، پژوهش محوری خود را نشان بدهد.

وی گفت: بسیاری از چالش های امروز، چالش های جهانی است اما وقتی چالش را از خودمان می دانیم از مثبت اندیشی دور می کند. مثلا بحث خلاقیت و حل مساله و تفکر انتقادی بحث روز یادگیری در دنیاست و همه با آن چالش دارند.

تورانی اظهار کرد: تفکر حل مساله یعنی اینکه روحیه جستجوگری در دانش آموزان تقویت شود و سریع در برابر یک پرسش سراغ حل المسائل نروند. مدیران مدارس باید تلاش کنند این نگاه را در مدارس جاری کنند تا وقتی دانش آموزان وارد دانشگاه و پژوهشگاه ها می شوند کارآفرین شوند. امروزه کشور به کارآفرین نیازمند است.


به گزارش خبرنگار مهر، این مراسم که قرار بود با حضور سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شود، بدون حضور دو وزیر به کار خود ادامه داد.

فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش و دبیر جشنواره در این برنامه گفت: مفتخر هستم اعلام کنم نخستین برنامه این هفته که وزارت علوم بانی آن است به تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر اختصاص دارد و به ما نشان می دهد باید از اندیشه دانش آموزان در زمینه رشد کشور بهره ببریم. امروزه اختراعات و ابتکارات دانش آموزی را معرفی می کنیم.

وی با اشاره به اینکه ویژگی هفته پژوهش امسال این است که در چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی به بالندگی در این حوزه رسیده ایم، بیان کرد: امسال از دانش آموزان اول ابتدایی هم که در حوزه ادبیات آثاری داشتند تجلیل خواهیم کرد. ۲۸ اثر برتر دوره های تحصیلی در این برنامه تجلیل می شود.

کریمی اظهار کرد: اگر قرار است پژوهش در دانشگاه به نتیجه برسد باید پژوهش در مدرسه جدی گرفته شود و راه پژوهش از مدرسه می گذرد. در آموزش و پرورش پژوهش قدمت طولانی دارد و پیشگام هستیم و راه اندازی سیستماتیک آن در آموزش و پرورش به سال ۷۴ باز می گردد. تولید ملی یعنی کاربست نتایج پژوهش.

در ادامه مراسم حیدر تورانی رئیس ستاد هفته پژوهش در آموزش و پرورش گفت: در اهمیت و ضرورت پژوهش در آموزه های دینی بسیار گفته شده است. طلب علم وظیفه ماست. یادگیری مادام العمر که شعار اصلی یونسکو نیز همین است. از علمای ما هم نقل است که زمانی که از دنیا می روند هم دست از طلب علم بر نداشتند.

وی ادامه داد: درباره چیستی پژوهش در آموزش و پرورش بدفهمی هایی داریم. وقتی صحبت از پژوهش در آموزش و پرورش می شود صحبت از تولید علم نیست بلکه باید فرایند یادگیری و یاددهی را اصلاح کنیم با کمک پژوهش کار مهمی کردیم. یعنی عشق به یادگیری را در وجود کودک و نوجوانان بگذاریم و شوق به تغییر پیدا کنند و حس کنجکاوی در وجودشان باشد. اینها باید وارد محتوای کتاب های درسی برود و کتاب ها را پژوهش محور و خلاقیت محور بنویسیم.

سرپرست سازمان پژوهش در ادامه بیان کرد: بسیار مهم است که در روش تدریس معلم، پژوهش محوری خود را نشان بدهد.

وی گفت: بسیاری از چالش های امروز، چالش های جهانی است اما وقتی چالش را از خودمان می دانیم از مثبت اندیشی دور می کند. مثلا بحث خلاقیت و حل مساله و تفکر انتقادی بحث روز یادگیری در دنیاست و همه با آن چالش دارند.

تورانی اظهار کرد: تفکر حل مساله یعنی اینکه روحیه جستجوگری در دانش آموزان تقویت شود و سریع در برابر یک پرسش سراغ حل المسائل نروند. مدیران مدارس باید تلاش کنند این نگاه را در مدارس جاری کنند تا وقتی دانش آموزان وارد دانشگاه و پژوهشگاه ها می شوند کارآفرین شوند. امروزه کشور به کارآفرین نیازمند است.

کد خبر 4485042

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

کپشن غمگین | 100 کپشن غمگین خاص کوتاه و بلند برای استوری و پست