انتظامی: امیدوارم جایزه پژوهش سینمایی تداوم یابد


انتظامی: امیدوارم جایزه پژوهش سینمایی تداوم یابد

سرپرست سازمان سینمایی، گفت: جانمایه اصلی در هر حوزه‌ای تفکری است که معمولا مغفول واقع می‌شود و سینما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

انتظامی: امیدوارم جایزه پژوهش سینمایی تداوم یابد
به گزارش فانوس، حسین انتظامی در آیین اختتامیه دومین جایزه پژوهش سینمایی که عصر امروز (سه شنبه 27 بهمن ماه) در فرهنگستان هنر برگزار شد، با اشاره به اینکه این جایزه در دوران مدیریت محمدمهدی حیدریان راه افتاده و امیدوارم تداوم پیدا کند، گفت: آنچه جانمایه اصلی را در هر حوزه‌ای تشکیل می‌دهد، تفکری است که معمولا مغفول واقع می‌شود.
وی افزود: زمینه‌های توسعه این امر ارزشمند به معنی مشارکت دانشگاه‌ها، صنوف مختلف فراهم شود و ادامه داشته باشد.
سرپرست سازمان سینمایی ادامه داد: در فضای ناشی از حضور فناوری اطلاعات سرعت تحولات بسیار بالاست هر چیزی در همسایگی این موارد قرار می‌گیرد، سرعت می‌گیرد. وظیفه خود می‌دانم از استادان ارجمندی که در این حرکت به سازمان سینمایی کمک کردند تشکر کنم.
در ادامه این مراسم محمود اربابی رئیس شورای سیاستگذاره جایزه و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری، اظهارداشت: تردید نداریم که سینمای ایران اگر متکی‌بر فعالیت‌های پژوهشی نباشد، مسیر آینده را که تا به امروز افتخارات زیادی به همراه داشته را نمی‌تواند به خوبی طی کند.
روح‌الله حسینی مدیر مدرسه ملی سینما نیز در ادامه گفت: خوشحالم مدرسه ملی سینمای ایران که برای پر کردن کاستی‌های پژوهش پا به عرصه وجود گذاشته در این رویداد مهم نقش داشته است.
وی در ادامه با طرح چند سوال، افزود: از چه زمانی، چطور و به چه دلایلی سینمای ایران در عرصه جهانی این جایگاه رفیع را کسب کرده است؟ اساسا حوزه نفوذ سینمای ایران در سطح بین‌المللی کجاست؟
مدیر مدرسه ملی سینما ادامه داد: این رفعت و بلندی را با چه متری می‌شود ارزیابی کرد؟ این سینما با جامعه و پدیده‌هایی مثل دولت، حاکمیت، اقتصاد و... چه نسبتی دارد؟ چه کسانی پول صرف این سینما می‌کنند؟ این سینما چگونه و کی کمدی و کی دچار بحران می‌شود؟
حسینی گفت: فکر می کنم هیچ یک از ما در هر مقام و موقعیتی که هستیم اگر دغدغه سینما و فرهنگ داشته باشیم گریزی از این سوالات نداریم و هیچ راهی جز پژوهش و تحقیق برای رسیدن به جواب‌های مفید به این پرسش‌ها پیش روی ما نیست.
در ادامه احمد ضابطی جهرمی، دبیر دومین جایزه پژوهش سینمایی گفت: بسیاری از همکاران من در نشست‌های تخصصی و مصاحبه‌ها به اشکال گوناگون درباره جایگاه و اهمیت پژوهش برای توسعه و رشد سینمای کشور صحبت کرده‌اند بنابراین من هر مطلبی در این زمینه بگویم تکراری است.
وی افزود: در انجام این خدمت لطف خدا شامل حال ما بود به گونه ای که دست نیاز به سمت هرکسی دراز کردیم دست ما را فشردند و استقبال کردند. اندیشه پژوهشی در قالب برگزاری این جایزه از سوی هر فرد و هر گروهی بوده شایسته تحسین است و من به عنوان آموزگار این رشته این عده را تحسین می‌کنم.
ضابطی جهرمی با بیان اینکه من نمی‌توانم بگویم این جایزه آغاز تفکر علمی درباره سینماست، بلکه آغاز یک جنبش درباره پدیده‌های سینمایی است، اظهار داشت: از نسلی هستم که اگر کسی درباره پژوهش در سینما حرف می‌زد مورد تمسخر قرار می‌گرفت چه برسد کسی می‌خواست پایان‌نامه‌ای در این باره بنویسد. خودم وقتی پژوهشی درباره یکی از فیلم‌ها انجام دادم استادم اجازه نداد مقاله‌ام را در کلاس بخوانم. این خاطره را هرگز فراموش نمی‌کنم.
جهرمی ادامه داد: تعداد قابل توجهی از پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی در ایران و خارج به این رویداد رسیدند که این حقانیت سینمایی است که ظرفیت علمی و هنری دارد. دوره دوم جایزه پژوهش کار خود را از مرداد گذشته آغاز کرد و پس از انتخاب اعضای شورا، این شورا به بازنگری پرداخت وبعد متن فراخوان را ارایه دادیم.
وی گفت: هیچ پژوهشی در هیچ بخش سه‌گانه این رویداد، امتیاز اصلی را نگرفت از همین رو جوایز با رویکردی تشویقی ارایه می‌شود.
در ادامه این مراسم از محمد تهامی‌نژاد کارگردان سینمای مستند به دلیل سال‌ها فعالیت پژوهشی در عرصه سینما قدردانی شد.
در بخش دیگری از این مراسم از محمدمهدی حیدریان رییس سابق سازمان سینمایی نیز قدردانی شد و علیرضا رضاداد به نمایندگی از حیدریان این لوح تقدیر را دریافت کرد.
اهدای لوح تقدیر برندگان دومین جایزه پژوهش سینمایی از دیگر برنامه های این مراسم بود.
در بخش پایان نامه ها جایزه نخست به «شیوه های انتخاب و نمایش فیلم در سینمای ایران در دهه-ی 1380» نوشته آقای محمدرضا رسولی اهدا شد.
جایزه دوم این بخش نیز به «مطالعه دلایل اجتماعی و ارتباطی شکل گیری واکنش ناخواسته در میان تماشاگران آثار اجتماعی سینمای ایران» نوشته امیررضا تجویدی رسید.
«تحلیل مفهوم ژانر در سینمای ایران» به قلم وحیداله موسوی برگزیده سوم این بخش بود.
همچنین در بخش طرح های پژوهشی، پژوهش «تهیه و تدوین اصول، استانداردها و الگوهای ساخت، توسعه و بازسازی سینماها در ایران»، به قلم علیرضا عینی فر جایزه نخست را گرفت.
جایزه دوم این بخش نیز به پژوهش «امکان سنجی و شناسایی الزامات تامین مالی جمعی تولیدات بلند حرفه ای در سینمای ملی ایران»، نوشته سیاوش صلواتیان رسید.
در بخش مقالات نیز سیدعلی روحانی و پویان غفاری برای مقاله «فرهنگ عامه و تاثیر آن در شکل گیری ژانر کلاه مخملی در سینمای ایران» جایزه نخست را دریافت کردند.
جایزه دوم این بخش نیز به مقاله «برساخت معنایی زن روشنفکر خاص در سینمای ایران پس از انقلاب اسلامی» به قلم مشترک ساره امیری و احسان بابایی رسید.
جایزه ویژه دبیر جشنواره پژوهش سینمایی نیز به شهاب کلهر منفرد برای «نظریه و روش شناسی سینه متریکس در مطالعات سینمایی: تحلیل سبک و فرم فیلمسازان سینمای ایران» اهدا شد.


سفره شب یلدا سنتی با تزیینات بسیار شیک