به گزارش خبرنگار مهر، قاسم قمری صبح امروز یک شنبه در آیین تجلیل از فعالان راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر و آغاز عملیات راهداری زمستانی با اشاره به اینکه اول دیماه هر سال عملیات راهداری زمستانی آغاز میشود، اظهار داشت: ۹۲ درصد حمل و نقل مسافری و باری در کشور از طریق جادهها صورت میگیرد و در شهرستان اهر به لحاظ اینکه خطوط ریلی و هوایی نداریم حمل بار و جابهجایی مسافر بهصورت ۱۰۰ درصد از طریق جادهها انجام میگیرد.
وی، نگهداری و ایمنی راهها را شاخصترین اولویت راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر عنوان کرد و افزود: همدلی و هماهنگی جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم و کاربران جادهای، کاهش آمار سوانح و حوادث جادهای، استفاده از روشهای نوین راهداری و حمل و نقل و کاهش هزینهها و تغییر سیستم حمل و نقل شخصی به عمومی از جمله اولویتهای راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر ادامه داد: فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافری و باری شخصی در شهرستان اهر بیشتر از ناوگان عمومی است بهطور مثال اگر به اتوبوسهای خط اهر-تهران نگاه کنیم اغلب با تعدادی مسافر راهی جادهها میشوند و برای آنکه حمل و نقل پویاتر از گذشته شود و بر کاهش ترافیک تأثیرگذار باشد بایستی برای استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل فرهنگسازی و برنامهریزی کنیم.
قمری بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و راهداری شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و راهداری شهرستان اهر را در دستور کارداریم خودروها و ماشینآلات فرسوده که هزینه هنگفتی را تحمیل میکند از رده خارج و خودروها و ماشینآلات جدید جایگزین شود.
وی با ذکر اینکه پنج نوع راهداری از قبیل جاری، مستمر، متناوب، اضطراری و زمستانی داریم، تصریح کرد: طبق نورم جهانی باید ۶ درصد هزینه احداث جادهها هر سال برای نگهداری راهها تخصیص یابد ولی متأسفانه اعتبار آنچنانی برای نگهداری راهها تخصیص نمییابد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر، اصلاح ساختار مدیریتی و آموزش، هوشمند سازی جادهها، تغییر حمل و نقل شخصی به عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل و اصلاح نقاط حادثهخیز جادهها را از جمله راهکارها برای کاهش آمار سوانح و حوادث جادهای برشمرد.
قمری بابیان اینکه برای نگهداری راههای روستایی و غیر شریانی شهرستان اهر و سایر شهرستانها اعتباری تخصیص نمییابد، گفت: اگر راههای شهرستان اهر غیر شریانی بوده و راه شریانی اندکی داریم به همین خاطر نمیتوانیم از اعتبارات تخصیصیافته به راههای شریانی بهرهمند شویم بهطوری که سال گذشته تنها ۶۰ درصد اعتبارات ملی برای راههای شریانی تخصیصیافته بود.
وی از فرسودگی ناوگان راهداری شهرستان اهر خبر داد و گفت: ماشینآلاتی که اکنون در راهداری استفاده میکنیم عمری بیش از ۲۷ سال دارند که میتوان گفت کاملاً فرسوده هستند و اگر بخواهیم بیش از حد استفاده کنیم از کار میافتند که لازم است با همراهی مسئولان شهرستانی و استانی و تخصیص اعتبارات نسبت به نوسازی ماشینآلات اقدام کنیم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با تأکید بر اینکه اکثر راههای روستایی شهرستان اهر به روکش آسفالت نیاز دارند و برای نگهداری لکهگیری دیگر جواب نمیدهد، بیان داشت: بر اساس برنامه سازمان راهداری هر سال در ۲۵ کیلومتر از راههای روستایی اهر روکش آسفالت خواهیم داشت اما به لحاظ اینکه روستاهای شهرستان اهر گسترده است و نیاز به نگهداری و آسفالت راههای روستایی داریم روکش ۲۵ کیلومتری راههای روستایی جوابگوی نیازها نخواهد بود.
قمری با اشاره به مشکلات نیروی انسانی در اداره راهداری شهرستان اهر گفت: ۱۴ نفر از پرسنل راهداری اهر بازنشسته شدهاند و جایگزینی برای آنها نداریم به همین دلیل از نیروهای فصلی و شرکتی استفاده میکنیم و عمدتاً نیروهای فصلی و شرکتی تحت اختیار اداره راهداری حقوق ناچیز دارند و اینکه امنیت شغلی نیز ندارند.
وی تأکید کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با وجود ۳۴ دستگاه ماشینآلات دارد ولی بایستی با این تعداد به ۳۹ محور مواصلاتی و راه ارتباطی خدمات ارائه دهد و با این حال اگر برای هر محور یک دستگاه اختصاص دهیم نهتنها ۵ دستگاه کمبود داریم بلکه واقعیتاً یک دستگاه هم برای ارائه خدمات در یک محور مواصلاتی جوابگو نیست.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با اشاره به اینکه عملیات راهداری زمستانی در قالب ۷۷ نیروی راهداری و پنج اکیپ در شهرستان اهر همزمان با یکم دیماه آغاز میشود، افزود: بنده آنقدری به همکارانم اعتماد دارم و از طرف آنها میگویم در صورت بارش سنگین برف ظرف ۲۴ ساعت تمامی محورهای مواصلاتی و روستایی را بازگشایی میکنند.
قمری در ادامه از اصلاح روکش و آسفالتریزی نزدیک به ۷۰ کیلومتر از جادههای اهر-مشگین شهر، اهر-کلیبر و اهر-ورزقان و اهر-هوراند در سالجاری خبر داد و گفت: خط کشی راههای اصلی و روستایی به طول ۴۰۰ کیلومتر، پاکسازی ۴۲۰ کیلومتر از حریم جادهها و راههای روستایی، تأمین روشنایی نقاط حادثهخیز، ایجاد سه حصار برفگیر، ۵ مورد ترانشه برداری و راهاندازی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و صدور کارت سلامت رانندگان از جمله مهمترین اقدامات راهداری اهر در سالجاری بوده است.
وی در ادامه سخنان خود همچنین از توزیع چهار مرحلهای لاستیک بین کامیونداران و تریلیهای شهرستان اهر خبر داد، یادآور شد: طی چهار مرحله نزدیک به ۲۰۰ جفت لاستیک بین کامیونداران و تریلیها توزیع کردهایم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر بابیان اینکه نخستین انجمن صنفی کارگری و رانندگان باری شهرستان اهر با برگزاری انتخابات تشکیل شد، بیان کرد: با تشکیل انجمن صنفی کارگری و رانندگان باری شهرستان اهر سعی داریم تا در رسیدگی به مشکلات کامیونداران تسهیل شود.
قمری خاطرنشان کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر برای اجرای برنامههای ابلاغی، آسفالت راههای اصلی و فرعی، خط کشی راهها، لکهگیری، پاکسازی حریم جادهها و ... بیش از ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، قاسم قمری صبح امروز یک شنبه در آیین تجلیل از فعالان راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر و آغاز عملیات راهداری زمستانی با اشاره به اینکه اول دیماه هر سال عملیات راهداری زمستانی آغاز میشود، اظهار داشت: ۹۲ درصد حمل و نقل مسافری و باری در کشور از طریق جادهها صورت میگیرد و در شهرستان اهر به لحاظ اینکه خطوط ریلی و هوایی نداریم حمل بار و جابهجایی مسافر بهصورت ۱۰۰ درصد از طریق جادهها انجام میگیرد.
وی، نگهداری و ایمنی راهها را شاخصترین اولویت راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر عنوان کرد و افزود: همدلی و هماهنگی جهت ارائه خدمات مطلوب به مردم و کاربران جادهای، کاهش آمار سوانح و حوادث جادهای، استفاده از روشهای نوین راهداری و حمل و نقل و کاهش هزینهها و تغییر سیستم حمل و نقل شخصی به عمومی از جمله اولویتهای راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر است.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر ادامه داد: فعالیت ناوگان حمل و نقل مسافری و باری شخصی در شهرستان اهر بیشتر از ناوگان عمومی است بهطور مثال اگر به اتوبوسهای خط اهر-تهران نگاه کنیم اغلب با تعدادی مسافر راهی جادهها میشوند و برای آنکه حمل و نقل پویاتر از گذشته شود و بر کاهش ترافیک تأثیرگذار باشد بایستی برای استفاده از ناوگان عمومی حمل و نقل فرهنگسازی و برنامهریزی کنیم.
قمری بر لزوم نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و راهداری شهرستان اهر تأکید کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و راهداری شهرستان اهر را در دستور کارداریم خودروها و ماشینآلات فرسوده که هزینه هنگفتی را تحمیل میکند از رده خارج و خودروها و ماشینآلات جدید جایگزین شود.
وی با ذکر اینکه پنج نوع راهداری از قبیل جاری، مستمر، متناوب، اضطراری و زمستانی داریم، تصریح کرد: طبق نورم جهانی باید ۶ درصد هزینه احداث جادهها هر سال برای نگهداری راهها تخصیص یابد ولی متأسفانه اعتبار آنچنانی برای نگهداری راهها تخصیص نمییابد.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر، اصلاح ساختار مدیریتی و آموزش، هوشمند سازی جادهها، تغییر حمل و نقل شخصی به عمومی، نوسازی ناوگان حمل و نقل، افزایش ایمنی خودروهای تولید داخل و اصلاح نقاط حادثهخیز جادهها را از جمله راهکارها برای کاهش آمار سوانح و حوادث جادهای برشمرد.
قمری بابیان اینکه برای نگهداری راههای روستایی و غیر شریانی شهرستان اهر و سایر شهرستانها اعتباری تخصیص نمییابد، گفت: اگر راههای شهرستان اهر غیر شریانی بوده و راه شریانی اندکی داریم به همین خاطر نمیتوانیم از اعتبارات تخصیصیافته به راههای شریانی بهرهمند شویم بهطوری که سال گذشته تنها ۶۰ درصد اعتبارات ملی برای راههای شریانی تخصیصیافته بود.
وی از فرسودگی ناوگان راهداری شهرستان اهر خبر داد و گفت: ماشینآلاتی که اکنون در راهداری استفاده میکنیم عمری بیش از ۲۷ سال دارند که میتوان گفت کاملاً فرسوده هستند و اگر بخواهیم بیش از حد استفاده کنیم از کار میافتند که لازم است با همراهی مسئولان شهرستانی و استانی و تخصیص اعتبارات نسبت به نوسازی ماشینآلات اقدام کنیم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با تأکید بر اینکه اکثر راههای روستایی شهرستان اهر به روکش آسفالت نیاز دارند و برای نگهداری لکهگیری دیگر جواب نمیدهد، بیان داشت: بر اساس برنامه سازمان راهداری هر سال در ۲۵ کیلومتر از راههای روستایی اهر روکش آسفالت خواهیم داشت اما به لحاظ اینکه روستاهای شهرستان اهر گسترده است و نیاز به نگهداری و آسفالت راههای روستایی داریم روکش ۲۵ کیلومتری راههای روستایی جوابگوی نیازها نخواهد بود.
قمری با اشاره به مشکلات نیروی انسانی در اداره راهداری شهرستان اهر گفت: ۱۴ نفر از پرسنل راهداری اهر بازنشسته شدهاند و جایگزینی برای آنها نداریم به همین دلیل از نیروهای فصلی و شرکتی استفاده میکنیم و عمدتاً نیروهای فصلی و شرکتی تحت اختیار اداره راهداری حقوق ناچیز دارند و اینکه امنیت شغلی نیز ندارند.
وی تأکید کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با وجود ۳۴ دستگاه ماشینآلات دارد ولی بایستی با این تعداد به ۳۹ محور مواصلاتی و راه ارتباطی خدمات ارائه دهد و با این حال اگر برای هر محور یک دستگاه اختصاص دهیم نهتنها ۵ دستگاه کمبود داریم بلکه واقعیتاً یک دستگاه هم برای ارائه خدمات در یک محور مواصلاتی جوابگو نیست.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر با اشاره به اینکه عملیات راهداری زمستانی در قالب ۷۷ نیروی راهداری و پنج اکیپ در شهرستان اهر همزمان با یکم دیماه آغاز میشود، افزود: بنده آنقدری به همکارانم اعتماد دارم و از طرف آنها میگویم در صورت بارش سنگین برف ظرف ۲۴ ساعت تمامی محورهای مواصلاتی و روستایی را بازگشایی میکنند.
قمری در ادامه از اصلاح روکش و آسفالتریزی نزدیک به ۷۰ کیلومتر از جادههای اهر-مشگین شهر، اهر-کلیبر و اهر-ورزقان و اهر-هوراند در سالجاری خبر داد و گفت: خط کشی راههای اصلی و روستایی به طول ۴۰۰ کیلومتر، پاکسازی ۴۲۰ کیلومتر از حریم جادهها و راههای روستایی، تأمین روشنایی نقاط حادثهخیز، ایجاد سه حصار برفگیر، ۵ مورد ترانشه برداری و راهاندازی مراکز معاینه فنی خودروهای سنگین و صدور کارت سلامت رانندگان از جمله مهمترین اقدامات راهداری اهر در سالجاری بوده است.
وی در ادامه سخنان خود همچنین از توزیع چهار مرحلهای لاستیک بین کامیونداران و تریلیهای شهرستان اهر خبر داد، یادآور شد: طی چهار مرحله نزدیک به ۲۰۰ جفت لاستیک بین کامیونداران و تریلیها توزیع کردهایم.
رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر بابیان اینکه نخستین انجمن صنفی کارگری و رانندگان باری شهرستان اهر با برگزاری انتخابات تشکیل شد، بیان کرد: با تشکیل انجمن صنفی کارگری و رانندگان باری شهرستان اهر سعی داریم تا در رسیدگی به مشکلات کامیونداران تسهیل شود.
قمری خاطرنشان کرد: اداره راهداری و حمل و نقل جادهای شهرستان اهر برای اجرای برنامههای ابلاغی، آسفالت راههای اصلی و فرعی، خط کشی راهها، لکهگیری، پاکسازی حریم جادهها و ... بیش از ۱۱ میلیارد تومان هزینه کرده است.