خبرگزاری مهر – گروه استانها: هرروز تصادفات جرحی زیادی در جادههای مازندران رخ میدهد و بخشی از این تصادفات به گفته مسئولان پزشکی قانونی، ساختگی و تقلبی و سودجویی و دریافت دیه هدف اصلی آن است.
ضربوجرحهای ساختگی، شکست دستوپا و حتی فک و صورت، آسیب زدن به اعضا و جوارح بدن شیوهای است که برخی سودجویان گاه بهصورت شبکهای اقدام میکنند تا از بیمهها دیه دریافت کنند
طبق آمار بیمه مرکزی، تنها در سال ۹۶ بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیاندیدگان از سوی بیمهها پرداخت شد که ۲۰ درصد آن با کلاهبرداری از شرکت بیمه دریافت شده و سهم دیگر زیاندیدگان واقعی است. تخلفات و اقدام به کلاهبرداری در بیمه شخص ثالث بسیار زیاد است و کلاهبرداران شگردهای جدیدی برای دریافت دیه در پیشگرفتهاند.
با توجه به الگوها و معیارهایی که برای تشخیص تصادفات ساختگی وجود دارد، این افراد شگرد کلاهبرداری را تغییر دادهاند و امروزه بیشتر بهطرف آسیبهای سطحی و جزئی همچون شکستگی فک، شکستگی دندان و سایر شکستگیهای دردناک روی آوردهاند.
همچنین اشخاصی که بهمنظور دریافت دیه شگرد آسیب جسمی را پیش میگیرند نسبت به میزان دیه هر عضو بدن، ناحیههایی که برای سلامتی خطر ندارد و همچنین ناحیههایی که پس از دوهفته اثر آن کاملاً از بین میرود، آگاهی لازم رادارند.
شکستگی استخوان ساعد، خراشیدگی، شکستگی استخوان پا، جراحتهای مختلف در اعضای بدن ازجمله شیوهها و شگردهایی است که سودجویان بهره میبرندمدیرکل پزشکی قانونی مازندران بابیان اینکه باور آنکه شکستگی و آسیبهای عضو از سوی برخی سودجویان و متقاضیان دریافت دیه خودساز و ساختگی است، سخت است افزود: شکستگی استخوان زن در ساعد، خراشیدگی، شکستگی استخوان پا، جراحتهای مختلف در اعضای بدن ازجمله شیوهها و شگردهایی است که سودجویان بهره میبرند.
علی عباسی میگوید: اینکه آدمهای ۲۰ ساله و جوان را برای دریافت دیه معلول کنیم کاری ناپسند است و باید با این پدیده مذموم برخورد جدی صورت گیرد.
وی افزود: اغلب کسانی که برای دریافت دیه به شرکتهای بیمهای مراجعه میکنند از استانهایی نظیر تهران، لرستان، فارس و غیره هستند و کارهای درمان و جراحی را انجام میدهند و نسبت به دریافت دیه اقدام میکنند.
عباسی ادامه میدهد: متأسفانه برخی افراد از خلأ قانونی استفاده میکنند و با آسیبهای دندانی و بدنی سعی دارند از شرکتهای بیمه دیه دریافت کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، فقر و بیکاری، کلاهبرداری، دریافت آسان دیه از شرکتهای بیمهگر، عدم توجه و دقت کافی در کارشناسیها، بیتوجه بودن به اظهارات طرفین ازجمله عواملی دانست که برخیها تلاش دارند به کلاهبرداری دیهای و بیمهای رویآورند.
وی خواستار تدوین راهکاری برای پیشگیری از کلاهبرداری شد و گفت: باید راهکاری اتخاذ شود تا شاهد پیشرفت شیوههای تصادفات ساختگی نباشیم.
وی گفت: در مواردی که صحنه تصادف بههمخورده است، صدور رأی بلافاصله صورت نگیرد تا بررسی دقیق و همه جانبهصورت گیرد.
عباسی بابیان اینکه اخیراً شاهد یک پروندهای بودم که در آن کمر فرد شکسته بود عنوان کرد: شکستگی کمر بسیار مهم و خطرناک است و بررسی دقیق نشان داد که ناشی از تصادف نبوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درعینحال تصریح کرد: ۴۰ درصد متقاضیان دریافت دیه در استان اقامت نداشتند و با اجاره موقت منزل وانمود میکنند که در استان ساکن هستند و بهصورت شبکهای عمل میکنند و یک خصوصیت مشترکشان این است که هیچ شکایتی ندارند.
وی گرفتن وکیل را از دیگر شگردها متقاضیان دریافت دیه عنوان میکند و میگوید: این افراد بعد از آنکه گواهی پزشکی قانونی را دریافت کردند، کارها را به وکیل میسپارند و در بسیاری از موارد فرد حتی خود پول را دریافت نمیکند و باند و شبکه این وجه را میگیرد.
وی با عنوان اینکه ۶۰ درصد افراد حادثهدیده با آمبولانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل میشوند افزود: همچنین ۸۰ درصد تصادفات در شب و تا ۲ بامداد گزارش میشود.
عباسی خواستار تأسیس شعبه ویژه بررسی تصادفات در استان شد و افزود: با راهاندازی این شعبه ویژه شاید بتوانیم برخی تصادفات ساختگی را کشف و شناسایی کنیم.
ضرورت تاسیس شعب ویژه رسیدگی به تصادفات ساختگی
درعینحال محمد علی پور دبیر کل سندیکای بیمهگران ایران نیز میگوید: برای جلوگیری از انگیزههای تخلف و کاهش آسیبهای اجتماعی باید فرهنگسازی و برنامهریزی کنیم و اگر درست عمل کنیم اعتماد جامعه به بیمه بیشتر میشود.
وی با تأکید بر فرهنگ بیمه و اعتمادسازی در این بخش افزود: اعتمادسازی در جامعه نیاز ضروری است و شرکتهای بیمهای در زنجیره آخر مدیریت حوادث ترافیکی هستند و بیمه، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید به این مسئله توجه داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیمهها بعد از نیروی انتظامی و دستگاههای قضایی نقش دارند و باید تعامل مطلوبی بین این دستگاهها وجود داشته باشد و ایجاد پایگاه واحد برای بررسی حوادث ترافیکی امری ضروری است.
رئیسکل بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه شرکتهای بیمه در مازندران باید فعالیت و تلاش بیشتری در معرفی و فرهنگسازی بیمهای استان داشته باشند، تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پلیس، راهداری و اورژانس خسارت پرداخت کردیم.
غلامرضا سلیمانی بابیان اینکه در سال ۹۶ بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیاندیدگان دادیم که ۲۰ درصد آن با کلاهبرداری از شرکت بیمه دریافت شده که سهم دیگر زیاندیدگان واقعی است، افزود: در نظر داریم ۲۷ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور را بیمه حوادث کنیم.
سالانه حوادث ترافیکی و تصادفی در مازندران رخ میدهد و رقم قابلتوجهی بهعنوان دیه به خسارت دیدگان پرداخت میشود و اگر ۲۰ درصد این حوادث ساختگی و تقلبی باشد رقم قابلتوجهی از بیتالمال با شگردهای کلاهبرداری دورریز میشود، موضوعی که باید به آن بهعنوان یک تهدید اجتماعی نگریست.
خبرگزاری مهر – گروه استانها: هرروز تصادفات جرحی زیادی در جادههای مازندران رخ میدهد و بخشی از این تصادفات به گفته مسئولان پزشکی قانونی، ساختگی و تقلبی و سودجویی و دریافت دیه هدف اصلی آن است.
ضربوجرحهای ساختگی، شکست دستوپا و حتی فک و صورت، آسیب زدن به اعضا و جوارح بدن شیوهای است که برخی سودجویان گاه بهصورت شبکهای اقدام میکنند تا از بیمهها دیه دریافت کنند
طبق آمار بیمه مرکزی، تنها در سال ۹۶ بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیاندیدگان از سوی بیمهها پرداخت شد که ۲۰ درصد آن با کلاهبرداری از شرکت بیمه دریافت شده و سهم دیگر زیاندیدگان واقعی است. تخلفات و اقدام به کلاهبرداری در بیمه شخص ثالث بسیار زیاد است و کلاهبرداران شگردهای جدیدی برای دریافت دیه در پیشگرفتهاند.
با توجه به الگوها و معیارهایی که برای تشخیص تصادفات ساختگی وجود دارد، این افراد شگرد کلاهبرداری را تغییر دادهاند و امروزه بیشتر بهطرف آسیبهای سطحی و جزئی همچون شکستگی فک، شکستگی دندان و سایر شکستگیهای دردناک روی آوردهاند.
همچنین اشخاصی که بهمنظور دریافت دیه شگرد آسیب جسمی را پیش میگیرند نسبت به میزان دیه هر عضو بدن، ناحیههایی که برای سلامتی خطر ندارد و همچنین ناحیههایی که پس از دوهفته اثر آن کاملاً از بین میرود، آگاهی لازم رادارند.
شکستگی استخوان ساعد، خراشیدگی، شکستگی استخوان پا، جراحتهای مختلف در اعضای بدن ازجمله شیوهها و شگردهایی است که سودجویان بهره میبرندمدیرکل پزشکی قانونی مازندران بابیان اینکه باور آنکه شکستگی و آسیبهای عضو از سوی برخی سودجویان و متقاضیان دریافت دیه خودساز و ساختگی است، سخت است افزود: شکستگی استخوان زن در ساعد، خراشیدگی، شکستگی استخوان پا، جراحتهای مختلف در اعضای بدن ازجمله شیوهها و شگردهایی است که سودجویان بهره میبرند.
علی عباسی میگوید: اینکه آدمهای ۲۰ ساله و جوان را برای دریافت دیه معلول کنیم کاری ناپسند است و باید با این پدیده مذموم برخورد جدی صورت گیرد.
وی افزود: اغلب کسانی که برای دریافت دیه به شرکتهای بیمهای مراجعه میکنند از استانهایی نظیر تهران، لرستان، فارس و غیره هستند و کارهای درمان و جراحی را انجام میدهند و نسبت به دریافت دیه اقدام میکنند.
عباسی ادامه میدهد: متأسفانه برخی افراد از خلأ قانونی استفاده میکنند و با آسیبهای دندانی و بدنی سعی دارند از شرکتهای بیمه دیه دریافت کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، فقر و بیکاری، کلاهبرداری، دریافت آسان دیه از شرکتهای بیمهگر، عدم توجه و دقت کافی در کارشناسیها، بیتوجه بودن به اظهارات طرفین ازجمله عواملی دانست که برخیها تلاش دارند به کلاهبرداری دیهای و بیمهای رویآورند.
وی خواستار تدوین راهکاری برای پیشگیری از کلاهبرداری شد و گفت: باید راهکاری اتخاذ شود تا شاهد پیشرفت شیوههای تصادفات ساختگی نباشیم.
وی گفت: در مواردی که صحنه تصادف بههمخورده است، صدور رأی بلافاصله صورت نگیرد تا بررسی دقیق و همه جانبهصورت گیرد.
عباسی بابیان اینکه اخیراً شاهد یک پروندهای بودم که در آن کمر فرد شکسته بود عنوان کرد: شکستگی کمر بسیار مهم و خطرناک است و بررسی دقیق نشان داد که ناشی از تصادف نبوده است.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران درعینحال تصریح کرد: ۴۰ درصد متقاضیان دریافت دیه در استان اقامت نداشتند و با اجاره موقت منزل وانمود میکنند که در استان ساکن هستند و بهصورت شبکهای عمل میکنند و یک خصوصیت مشترکشان این است که هیچ شکایتی ندارند.
وی گرفتن وکیل را از دیگر شگردها متقاضیان دریافت دیه عنوان میکند و میگوید: این افراد بعد از آنکه گواهی پزشکی قانونی را دریافت کردند، کارها را به وکیل میسپارند و در بسیاری از موارد فرد حتی خود پول را دریافت نمیکند و باند و شبکه این وجه را میگیرد.
وی با عنوان اینکه ۶۰ درصد افراد حادثهدیده با آمبولانس ۱۱۵ به مراکز درمانی منتقل میشوند افزود: همچنین ۸۰ درصد تصادفات در شب و تا ۲ بامداد گزارش میشود.
عباسی خواستار تأسیس شعبه ویژه بررسی تصادفات در استان شد و افزود: با راهاندازی این شعبه ویژه شاید بتوانیم برخی تصادفات ساختگی را کشف و شناسایی کنیم.
ضرورت تاسیس شعب ویژه رسیدگی به تصادفات ساختگی
درعینحال محمد علی پور دبیر کل سندیکای بیمهگران ایران نیز میگوید: برای جلوگیری از انگیزههای تخلف و کاهش آسیبهای اجتماعی باید فرهنگسازی و برنامهریزی کنیم و اگر درست عمل کنیم اعتماد جامعه به بیمه بیشتر میشود.
وی با تأکید بر فرهنگ بیمه و اعتمادسازی در این بخش افزود: اعتمادسازی در جامعه نیاز ضروری است و شرکتهای بیمهای در زنجیره آخر مدیریت حوادث ترافیکی هستند و بیمه، دستگاه قضایی و نیروی انتظامی باید به این مسئله توجه داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیمهها بعد از نیروی انتظامی و دستگاههای قضایی نقش دارند و باید تعامل مطلوبی بین این دستگاهها وجود داشته باشد و ایجاد پایگاه واحد برای بررسی حوادث ترافیکی امری ضروری است.
رئیسکل بیمه مرکزی ایران با اشاره به اینکه شرکتهای بیمه در مازندران باید فعالیت و تلاش بیشتری در معرفی و فرهنگسازی بیمهای استان داشته باشند، تصریح کرد: تاکنون ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت و ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به پلیس، راهداری و اورژانس خسارت پرداخت کردیم.
غلامرضا سلیمانی بابیان اینکه در سال ۹۶ بیش از ۹۸۰۰ میلیارد تومان خسارت به زیاندیدگان دادیم که ۲۰ درصد آن با کلاهبرداری از شرکت بیمه دریافت شده که سهم دیگر زیاندیدگان واقعی است، افزود: در نظر داریم ۲۷ میلیون واحد مسکونی موجود در کشور را بیمه حوادث کنیم.
سالانه حوادث ترافیکی و تصادفی در مازندران رخ میدهد و رقم قابلتوجهی بهعنوان دیه به خسارت دیدگان پرداخت میشود و اگر ۲۰ درصد این حوادث ساختگی و تقلبی باشد رقم قابلتوجهی از بیتالمال با شگردهای کلاهبرداری دورریز میشود، موضوعی که باید به آن بهعنوان یک تهدید اجتماعی نگریست.