به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت) از دیلیمیل، محققان دانشگاه نیوکاسل بریتانیا، اطلاعات بهدست آمده ۴۰ ساله مربوط به کودکانی که با کتاب و داستان بزرگ میشوند را بررسی کردند. آنها میگویند با وجود اینکه پیش از این میدانستند خواندن کتاب و داستان برای کودکان باعث رشد درک و عملکرد خوب آنها در محیط های آکادمیک میشود، اکنون با فهمیدن اینکه کودکان حتی هشت ماهه هم از فواید آن بهرهمند میشوند، شگفتزده شدند.
این محققان میگویند: افزایش مهارتهای زبانی و درک آن در کودکان بسیار مهم است و آنها بعدها میتوانند اطلاعات دریافتی از محیطهای اجتماعی و تحصیلی را بهتر درک کرده و از پس مشکلات خود به خوبی برآیند. در واقع تغییر مهارتهای زبانی و بهبود آن، کار بسیار سختی است و این کار در کودکی راحتتر انجام میشود.
محققان در این بررسی، کودکان ۳۹ ماهه از چند کشور ایالات متحده، آفریقای جنوبی، کانادا و چین را بررسی کردند. بررسیها نشان داد که زبان دریافتی (درک)، زبان بیانی ( زمانیکه کودکان افکارشان را با استفاده از کلمات و دستورزبان بیان میکنند) و همچنین مهارتهای پیش از خواندن (اینکه ساختار کلمات چگونه است) در کودکانی که والدینشان برای آنها کتاب میخواندند، بهبود یافته بود.
بررسیهای دیگر نشان داد تاخیر رشد زبانی در کودکان باعث میشود که آنها بعدها در مدارس و زندگیشان ضعیف عمل میکنند. البته شروع کتابخوانی در هر سن کودک میتواند موثر و مفید باشد. اما خواندن کتاب برای کودکان بسیار کوچک، اثری قویتر از هر زمان دیگری دارد.
به گزارش طبنا، محققان میگویند، خواندن کتاب و داستان برای کودکان از همان دوران نوزادی، مهارتهای دریافتی و گفتاری زبانی آنها را افزایش میدهد و آنها در بزرگسالی زندگی موفقتری تجربه میکنند.
مترجم: نادیا زکالوند