معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: فیلترینگ راه حلی ناکارآمد و شکست خورده است
شفقنا- معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در خصوص فیلترینگ اینستاگرام و پلتفرهای دیگر، گفت: زمانی که یک پلتفرم را فیلتر می کنیم مجددا کاربران به پلتفرم جدید مهاجرت می کنند و این چرخه می تواند برای همیشه ادامه یابد و چه بسا با نصب فیلترشکن چالش و مشکلات عدیدهی دیگری به حوزهی امنیتی و بدافزاری فناوری اطلاعات تحمیل می […]
به گزارش شفقنا به نقل از سیتنا، دکتر امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در مجتمع فرهنگی و هنری اسوه در خصوص فضای مجازی و مدیریت آن و همچنین در خصوص فیلترینگ اینستاگرام با روح الله مومن نسب کارشناس فضای مجازی و سایر حضار به گفتگو و مناظره پرداخت.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جنبه های مثبت و منفی فضای مجازی، گفت: اینستاگرام نیز مانند همهی پلتفرمها نکات ضعف و قوتی دارد و حدود ۴۰ درصد از کاربران ایرانی از شبکهی اجتماعی اینستاگرام استفاده می کنند و ۲۵ میلیون صفحه ایرانی در این پلتفرم وجود دارد و در واقع دومین اپلیکیشن پر کاربرد در کشور بعد از تلگرام، اینستاگرام است.
وی با اشاره به تفاوت اینستاگرام با سایر شبکه های اجتماعی، گفت: این شبکهی اجتماعی معطوف به سبک زندگی افراد است و در حالی که سایر شبکه های اجتماعی نظیر توئیتر و فیس بوک بیشتر به جنبه های خبری و سیاسی می پردازند و تعداد کاربرانی که فالوئرهایی بالاتر از ۲۰ هزار دارند به عدد قابل توجهی می رسد و این اعداد و ارقام نشان دهندهی تعدد و تنوع بازیگران این شبکهی اجتماعی است.
امیر ناظمی در پاسخ به سوالی پیرامون فیلترینگ اینستاگرام گفت: ما نمی گوییم که سوشال نتورک خوب است یا بد و ما حافظ منافع این اپلیکیشن و شرکت ارائه دهندهی آن نیستیم و اگر بخواهیم بحث آسیب شناسی در این خصوص ارائه دهیم، شاید در برخی از موارد به نقطه نظر مشترکی برسیم. ما می گوییم راه حلی که شما تحت عنوان فیلترینگ ارائه می دهید یک راه حل ناکارآمد و شکست خورده است.
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اعلام نارضایتی از پیاده کردن سناریوهای مشترک در خصوص فیلترینگ ادامه داد: زمانی که پلتفرم وایبر فیلتر شد میلیون ها کاربر به یک شبکهی اجتماعی دیگر مهاجرت کردند و حجم عظیمی از دیتا و در واقع بیگ دیتا در یک جایی متمرکز شد و این کاری ضد امنیتی و خطرناک است و ما نمی خواهیم با فیلترینگ پلتفرم های مختلف این سناریو مجددا تکرار شود.
وی در ادامه با تشبیه سوشال نتورک به آیینه یک جامعه گفت: وقتی از بخش هایی از جامعه یا شبکه اجتماعی ناراضی هستیم نباید آیینه را بشکنیم و از اساس منکر آن شویم بلکه باید با ریشه یابی صحیح سعی در برطرف کردن آن مشکل نماییم.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به چهار آسیب در حوزهی فیلترینگ، گفت: زمانی که ما یک پلتفرم را فیلتر می کنیم مجددا کاربران به یک پلتفرم جدید نقل مکان می کنند و این چرخه می تواند برای همیشه ادامه یابد و تبدیل به چالش جدیدی شود.
امیر ناظمی فیلترشکن را آسیب جدی ناشی از تبعات فیلترینگ دانست و افزود: آمار به خوبی نشان می دهد که کاربران به محض اعمال فیلترینگ به سراغ نصب فیلترشکن می روند و فیلترشکن در واقع تهدیدی برای امنیت داده های تک تک کاربران یک جامعه است و می تواند تبدیل به جاسوس افزار و بد افزار شود و به رصد و جمع آوری و تحلیل داده های کاربران بپردازد .
وی با بیان اینکه محل دستور و اعمال فیلترینگ وزارت ارتباطات نیست، گفت: اعمال فیلنرینگ مصداق ناتوانی در مواجه با تکنولوژی و فناوری است و تعداد زیادی از افراد کسب و کارشان و محل کسب روزی خود را بر روی این پلتفرم ها پیاده سازی کرده اند و با فیلتر کردن این شبکه های اجتماعی آسیب جدی به این کاربران وارد می شود
به گزارش سیتنا، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با انتقاد از یکسان سازی فرهنگی، گفت: می بایست تنوع و تفاوت دیدگاه ها را بپذیریم و ببینیم که در دنیا با این مساله چگونه برخورد شده است به طور قطع در کشورهای دیگر به تضاد های فرهنگی در این خصوص رسیده اند اما توانسته اند با ارائه راهکار مناسب به صورت بهینه از فناوری و فضای مجازی استفاده کنند
امیر ناظمی با انتقاد از انحصار گرایی و تاکید بر انحصار زدایی در فضای رسانه ای کشور، گفت: ما در دوران فناوری اطلاعات زندگی می کنیم و شهروندان دیجیتالی نیاز به آموزش دارند و اگر بخواهیم مدام با سیاه نمایی و برجسته کردن آسیب های شبکه های اجتماعی سعی در القاء یک طرز تفکر داشته باشیم راه به خطا رفته ایم چون کاربران متوجه منافع آن هستند و باید بپذیریم که شبکه های اجتماعی مطلقا سیاه و سفید نیستند بلکه خاکستری هستند.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تولید محتوا را به عنوان یکی از سیاست های مهم دولت در عرصه فناوری اطلاعات دانست و افزود : راه حل این است که بتوانیم با تولید محتوای مناسب به رقابت با رقبای خارجی بپردازیم و همچنین با تولید محتوای بومی فرهنگ اصیل اسلامی – ایرانی را در فضای مجازی تقویت کنیم.
وی در ادامه با گفتن اینکه فضای مجازی مساوی با اینستاگرام و تلگرام نیست، خاطر نشان کرد: مخالفین و موافقین فیلترینگ در ایدهال ها نقطه نظر مشترکی دارند و همه ما می خواهیم که فضای مجازی ایمنی را در کشور داشته باشیم اما راه حل ها برای رسیدن به این مدینه فاضله متفاوت است. فضای مجازی تهدید نیست و طبق آمار بیشترین استفادهی کاربران ایرانی از اپلیکیشن های خدماتی است و اینها جنبه های مثبت این حوزه است.
امیر ناظمی با اشاره به تعداد اپلیکیشن های ایرانی موجود در کشور گفت: در ابتدای دولت حدود ۴۰۰ اپلیکیشن وجود داشت اما امروز قریب به ۲۵۰ هزار اپلیکیشن ایرانی در کشور تولید و به بهرهبرداری رسیده است و نباید این نتایج مفید نادیده انگاشته شود و سال پیش اپلیکشن ویز و گوگل مپ بیشترین سهم بازار را در حوزه نقشه داشت اما خوشحالیم که اعلام نماییم امروز اپلکیشن های بومی نقشهخوان حدود ۵۰ درصد سهم بازار داخلی را به خود اختصاص دادهاند.