وزیر علوم درباره بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه ها توضیح داد


وزیر علوم درباره بازدید بازرسان آژانس از دانشگاه ها توضیح داد

وزیر علوم درباره صحبت رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر بازدید بازرسان آژانس بین المللی اتمی از دانشگاه ها گفت: تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است.

به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی درحاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: آقای صالحی خود مسئولیت فعالیت‌های انرژی اتمی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و باید از همین طریق هم پیگیری های لازم انجام شوند.

وزیر علوم درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ارتباط شغلی آنها با رشته تحصیلی که دارند، گفت: در این جلسه دو گزارش مطرح شد. اولین گزارش مربوط به وزارت علوم بود که از طریق دانشگاه‌ها انجام شده بود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان سال‌های ۹۲ و ۹۳ را بر اساس کد ملی که داشتند با استفاده از مرکز داده های وزارت کار و رفاه اجتماعی رصد کرده و تطبیق داده و هر کد ملی که برای آن بیمه تامین اجتماعی واریز شده بود آن را شاغل محسوب کرده بودند.

وزیر علوم افزود: از این گزارش آمار خوبی بدست آمد، اینکه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اشتغال چه وضعیتی دارد و اینکه چه تعداد از خانم‌ها و چه تعداد از آقایان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها، شاغل هستند. این گزارش در واقع یک مدل کار بود که برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز در حال انجام است.

غلامی ادامه داد: یک گزارش هم توسط مرکز استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شده بود که این گزارش بر اساس ارتباط مدرک تحصیلی و شغل افراد، از طریق خوداظهاری تهیه و این آمارها ارائه شد که عدم تطابق هایی در بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی وجود داشت.

وی گفت: نگاه ما این است که تعداد دانش آموختگان ما سال به سال افزایش یافته اند. طبعا متناظر با این موضوع شغل های مناسب برای آن رشته ها فراهم نشده است. همچنین دانشگاه‌های ما سعی می کنند دانشجویان خود را با علوم و تکنولوژی جدید آموزش دهند و انتظار ما نیز از اساتید این است که مطالب جدید ارائه دهند، دانشجویان نیز همین انتظار را دارند و طبعا این حرکت در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

غلامی تصریح کرد: اما شغل ها، صنایع، تجهیزات و امکاناتی که در قسمت های مختلف استفاده می‌شود خیلی متناسب با این آموخته ها نیست. در این رابطه کاری که وزارت علوم از سال گذشته آغاز کرده است طرح مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه‌ها برای اشتغال پذیری بیشتر است.

وی ادامه داد: کارگاه‌هایی برای دانشجویان در این زمینه ایجاد شده، استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده، یکی دو کارگاه به صورت مجانی و مابقی کارگاه‌ها با هزینه مختصری که از دانشجو دریافت می‌شود برگزار شده است، گزارش هایی که در یک سال گذشته در این زمینه ارائه شده بسیار خوب بوده است.

غلامی اظهار داشت: همچنین با سازمان آموزش فنی و حرفه ای توافقنامه ای تنظیم کرده ایم که در همه استان‌ها و شهرستانهایی که این سازمان، مرکزی دارد از امکانات آن نیز استفاده کنیم، چون آزمایشگاه‌های ما کلاسیک است ولی آزمایشگاه‌های این سازمان، حرفه ای است.

وزیر علوم درباره اینکه حرکت در جهت آمایش آموزش عالی چه مقدار می تواند کمک کننده باشد، افزود: ما در بحث آمایش آموزش عالی، ساماندهی را شروع کرده ایم، یک بخش کار ما ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی است.


به گزارش خبرنگار مهر، منصور غلامی درحاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران، گفت: آقای صالحی خود مسئولیت فعالیت‌های انرژی اتمی را برعهده دارند.

وی ادامه داد: تصمیمات مربوط به انرژی اتمی مبتنی بر تصمیمات شورای عالی امنیت ملی است و باید از همین طریق هم پیگیری های لازم انجام شوند.

وزیر علوم درباره اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی و ارتباط شغلی آنها با رشته تحصیلی که دارند، گفت: در این جلسه دو گزارش مطرح شد. اولین گزارش مربوط به وزارت علوم بود که از طریق دانشگاه‌ها انجام شده بود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها فارغ التحصیلان سال‌های ۹۲ و ۹۳ را بر اساس کد ملی که داشتند با استفاده از مرکز داده های وزارت کار و رفاه اجتماعی رصد کرده و تطبیق داده و هر کد ملی که برای آن بیمه تامین اجتماعی واریز شده بود آن را شاغل محسوب کرده بودند.

وزیر علوم افزود: از این گزارش آمار خوبی بدست آمد، اینکه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، اشتغال چه وضعیتی دارد و اینکه چه تعداد از خانم‌ها و چه تعداد از آقایان فارغ التحصیل دانشگاه‌ها، شاغل هستند. این گزارش در واقع یک مدل کار بود که برای سال‌های ۹۴ و ۹۵ نیز در حال انجام است.

غلامی ادامه داد: یک گزارش هم توسط مرکز استراتژیک ریاست جمهوری تهیه شده بود که این گزارش بر اساس ارتباط مدرک تحصیلی و شغل افراد، از طریق خوداظهاری تهیه و این آمارها ارائه شد که عدم تطابق هایی در بحث اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی وجود داشت.

وی گفت: نگاه ما این است که تعداد دانش آموختگان ما سال به سال افزایش یافته اند. طبعا متناظر با این موضوع شغل های مناسب برای آن رشته ها فراهم نشده است. همچنین دانشگاه‌های ما سعی می کنند دانشجویان خود را با علوم و تکنولوژی جدید آموزش دهند و انتظار ما نیز از اساتید این است که مطالب جدید ارائه دهند، دانشجویان نیز همین انتظار را دارند و طبعا این حرکت در دانشگاه‌ها انجام می‌شود.

غلامی تصریح کرد: اما شغل ها، صنایع، تجهیزات و امکاناتی که در قسمت های مختلف استفاده می‌شود خیلی متناسب با این آموخته ها نیست. در این رابطه کاری که وزارت علوم از سال گذشته آغاز کرده است طرح مهارت افزایی دانشجویان دانشگاه‌ها برای اشتغال پذیری بیشتر است.

وی ادامه داد: کارگاه‌هایی برای دانشجویان در این زمینه ایجاد شده، استقبال دانشجویان بسیار خوب بوده، یکی دو کارگاه به صورت مجانی و مابقی کارگاه‌ها با هزینه مختصری که از دانشجو دریافت می‌شود برگزار شده است، گزارش هایی که در یک سال گذشته در این زمینه ارائه شده بسیار خوب بوده است.

غلامی اظهار داشت: همچنین با سازمان آموزش فنی و حرفه ای توافقنامه ای تنظیم کرده ایم که در همه استان‌ها و شهرستانهایی که این سازمان، مرکزی دارد از امکانات آن نیز استفاده کنیم، چون آزمایشگاه‌های ما کلاسیک است ولی آزمایشگاه‌های این سازمان، حرفه ای است.

وزیر علوم درباره اینکه حرکت در جهت آمایش آموزش عالی چه مقدار می تواند کمک کننده باشد، افزود: ما در بحث آمایش آموزش عالی، ساماندهی را شروع کرده ایم، یک بخش کار ما ماموریت گرا کردن مراکز آموزش عالی است.

کد خبر 4521193

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

کپشن در مورد چتر ؛ جملات کوتاه عاشقانه و غمگین برای چتر