طرح مشترک اتاقهای بازرگانی و اصناف و بسیج اصناف برای تنظیم بازار به سران قوا ارائه شد
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛ سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران و غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی با ارسال نامهای به سران سه قوه، طرحی را ارائه دادند که در قالب آن تنظیم بازار کالاهای اساسی برای دهکهای درآمدی متوسط و ضعیف جامعه به شکل...
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران؛ سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران و غلامرضا حسن پور، رئیس سازمان بسیج اصناف و فعالان اقتصادی با ارسال نامهای به سران سه قوه، طرحی را ارائه دادند که در قالب آن تنظیم بازار کالاهای اساسی برای دهکهای درآمدی متوسط و ضعیف جامعه به شکل موثری انجام گیرد.
بسمه تعالی
طرح تأمین و توزیع ارزاق، کالاهای اساسی و ضروری مردم
بیان مسئله
تأمین کالاهای اساسی موردنیاز جامعه با تکیه بر اولویت تأمین نیازهای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به این اقلام از ضروریترین اقدامات اقتصاد مقاومتی در زمان مواجه با بحرانهای ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی میباشد.
تجربه موفق دهههای گذشته چه در زمان انقلاب و زمان مواجه با جنگ تحمیلی و چه در بحرانهای ایجاد شده در اوایل دهه جاری به واسطه اعمال تحریمهای ظالمانه ابرقدرت ها، این ضرورت را جهت اقدام سریع و با استفاده از تکنولوژیهای جدید، بیش از پیش عیان میسازد.
اجتناب از دولتی کردن اقتصاد و نیفتادن در دام اقتصادهای دولتی که بسیار پرهزینه، پرخطر و پرفساد و اشتباه میباشد از ضروریات این اقدامات بوده که همواره از سوی ریاست محترم جمهور و دولتمردان دولت تدبیر و امید به آن تأکید شده است.
بدیهی است ظرفیتهای بالقوه و بالفعل سه تشکل سراسری تخصصی یعنی اتاقهای بازرگانی، اصناف ایران و تعاون کاملا برای انجام این کار عظیم و ضروری ملی کافی بوده و تجربیات فشرده و متمرکز اعضای حاضر در این سه تشکل تخصصی به عنوان سرمایههایی میبایست توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفته شود.
رشد بی رویه قیمتهای کالاهای اساسی در چند ماه گذشته و عدم توفیق کافی نهادهای رسمی در برخورد با این پدیده و حتی کنترل آن و مفاسد ایجاد شده در مهار بحران اقتصادی و عدم استفاده از تجربیات اعضای این سه تشکل بزرگ بوده، بزرگترین دلیل برای عدم تکرار این اشتباهات با واگذاری امر به این سه تشکل اقتصادی میباشد.
البته وظایف ذاتی دولت که برنامه ریزی و نظارت بر انجام کار میباشد، در طرح جاری در نظر گرفته شده و مسلم است که نقش هدایت، برنامه ریزی و نظارت دولت قابل حذف نمیباشد.
توقع مردم و جامعه فعالان اقتصادی متشکل در این سه نهاد از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد نظام، اعتماد عملی بیش از پیش به توان و تخصص جامعه فعالان اقتصادی کشور گردآمده در این سه اتاق میباشد.
تنظیم بازار کالاهای اساسی
الف-جامعه هدف طرح:
جامعه هدف گذاری شده در این طرح که شامل دهکهای درآمدی متوسط و ضعیف جامعه میباشند عبارتند از:
الف-کارکنان و حقوق بگیران وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای دولتی
ب- فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش
ج-کارمندان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج
د-کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی
هـ-خانوادههای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)
به حمدالله بانک اطلاعاتی نسبتا کاملی از این خانوارها در کشور موجود میباشد که با رفع برخی اشکالات کوچک کاملا قابل اعتماد و عملیاتی میباشد.
ب: برنامهریزی، تصویب برنامه و نظارت بر انجام کار
ستاد تنظیم بازار کشوری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در سطح کشور و با عضویت وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، روسای اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون، ستادهای تنظیم بازار استانی در هر استان به ریاست استاندار و عضویت مدیران استان، اعضای ستاد تنظیم بازار کشوری در سطح استان تشکیل و این ستادها مسئولیت برنامه ریزی و تأمین کالاهای مشمول، میزان تولید داخلی، میزان واردات موردنیاز و قیمت فروش هر کدام را در سطح ملی و سطح هر استان به عهده خواهند داشت.
ج: تأمین ارز و ریال مورد نیاز پروژه
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین ماهانه حداقل ۸۰۰ میلیون یورو مورد نیاز این طرح را عهده دار میباشد. واردکنندگان میتوانند در قبال ارائه ضمانتهای مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسویه حساب خریدهای انجام شده را حداکثر تا شش ماه پس از ترخیص و با سود تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام دهند. در صورتی که سود تعیین شده کمتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار باشد، ستاد تنظیم بازار کشوری چگونگی تأمین مابه التفاوت را تعیین تکلیف مینماید.
د: واردات مواد اولیه و نهادههای مورد نیاز
برای تولید کالاهای این طرح، واردات مواد اولیه توسط مباشرین که سابقه انجام این کار را در سنوات قبل داشته و با تشخیص صلاحیت مراجع ذیربط انجام میگردد.
هـ:خرید و جمع آوری مواد اولیه تولیدی کشور، سازمانهای تعاون روستایی کشور، استان و شهرستان مسئولیت خرید، جمع آوری و تحویل نهادههای تولید داخل کشور اعم از گندم، ذرت، جو و سویا را به عهده خواهند داشت.
و: قیمت گذاری، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حساب با مباشرین واردات، تولید و توزیع
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت قیمت گذاری در کلیه مراحل اجرایی، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حسابهای مقطعی و نهایی با هر کدام از مباشران اعم از مباشران واردات، تولید و توزیع را به عهده خواهد داشت.
ز: تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز
دامداری ها، مرغداری ها، کشتارگاهها و صنایع تبدیلی مربوطه و واحدهای تولیدی مشمول طرح اعم از کارخانجات لبنی و صنایع مربوطه و واحدهای فرآوری گوشت قرمز، سفید با تصویب ستاد تنظیم بازار استان و عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت استان، مسئولیت تولید و فرآوری کالاهای موردنیاز را به عهده خواهد داشت.
ح: توزیع مواد اولیه و کالا
واحدهای توزیعی با معرفی اتاقهای اصناف و تعاون و تصویب ستادهای تنظیم بازار ملی و استانی بسته به محدوده فعالیت، مسئولیت توزیع مواد اولیه و کالا را به عهده خواهند داشت.
ط: توزیع اقلام نهایی
تعاونیهای اسکان، اسکاد، اتکا و فرهنگیان با همکاری صنوف توزیعی مربوطه مسئولیت توزیع اقلام نهایی را به عهده خواهند داشت.
ی: کلیه این مراحل بر بستر نرم افزار مکان محور با محوریت سیم کارت تلفن همراه انجام میگردد.
ک: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت تأمین زیرساخت، هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و پشتیبانی فنی و اجرایی را عهده دار خواهد بود.
غلامحسین شافعی، سعید ممبینی، غلامرضا حسنپور اشکذری
بسمه تعالی
طرح تأمین و توزیع ارزاق، کالاهای اساسی و ضروری مردم
بیان مسئله
تأمین کالاهای اساسی موردنیاز جامعه با تکیه بر اولویت تأمین نیازهای اقشار ضعیف و متوسط جامعه به این اقلام از ضروریترین اقدامات اقتصاد مقاومتی در زمان مواجه با بحرانهای ایجاد شده توسط دشمنان انقلاب اسلامی میباشد.
تجربه موفق دهههای گذشته چه در زمان انقلاب و زمان مواجه با جنگ تحمیلی و چه در بحرانهای ایجاد شده در اوایل دهه جاری به واسطه اعمال تحریمهای ظالمانه ابرقدرت ها، این ضرورت را جهت اقدام سریع و با استفاده از تکنولوژیهای جدید، بیش از پیش عیان میسازد.
اجتناب از دولتی کردن اقتصاد و نیفتادن در دام اقتصادهای دولتی که بسیار پرهزینه، پرخطر و پرفساد و اشتباه میباشد از ضروریات این اقدامات بوده که همواره از سوی ریاست محترم جمهور و دولتمردان دولت تدبیر و امید به آن تأکید شده است.
بدیهی است ظرفیتهای بالقوه و بالفعل سه تشکل سراسری تخصصی یعنی اتاقهای بازرگانی، اصناف ایران و تعاون کاملا برای انجام این کار عظیم و ضروری ملی کافی بوده و تجربیات فشرده و متمرکز اعضای حاضر در این سه تشکل تخصصی به عنوان سرمایههایی میبایست توسط دولت جمهوری اسلامی ایران به خدمت گرفته شود.
رشد بی رویه قیمتهای کالاهای اساسی در چند ماه گذشته و عدم توفیق کافی نهادهای رسمی در برخورد با این پدیده و حتی کنترل آن و مفاسد ایجاد شده در مهار بحران اقتصادی و عدم استفاده از تجربیات اعضای این سه تشکل بزرگ بوده، بزرگترین دلیل برای عدم تکرار این اشتباهات با واگذاری امر به این سه تشکل اقتصادی میباشد.
البته وظایف ذاتی دولت که برنامه ریزی و نظارت بر انجام کار میباشد، در طرح جاری در نظر گرفته شده و مسلم است که نقش هدایت، برنامه ریزی و نظارت دولت قابل حذف نمیباشد.
توقع مردم و جامعه فعالان اقتصادی متشکل در این سه نهاد از ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران و مدیران ارشد نظام، اعتماد عملی بیش از پیش به توان و تخصص جامعه فعالان اقتصادی کشور گردآمده در این سه اتاق میباشد.
تنظیم بازار کالاهای اساسی
الف-جامعه هدف طرح:
جامعه هدف گذاری شده در این طرح که شامل دهکهای درآمدی متوسط و ضعیف جامعه میباشند عبارتند از:
الف-کارکنان و حقوق بگیران وزارتخانه ها، سازمانها و نهادهای دولتی
ب- فرهنگیان و کارکنان وزارت آموزش و پرورش
ج-کارمندان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، بسیج
د-کارگران و افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی
هـ-خانوادههای تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره)
به حمدالله بانک اطلاعاتی نسبتا کاملی از این خانوارها در کشور موجود میباشد که با رفع برخی اشکالات کوچک کاملا قابل اعتماد و عملیاتی میباشد.
ب: برنامهریزی، تصویب برنامه و نظارت بر انجام کار
ستاد تنظیم بازار کشوری به ریاست معاون اول رئیس جمهور در سطح کشور و با عضویت وزرای محترم صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور، نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی، روسای اتاقهای بازرگانی، اصناف و تعاون، ستادهای تنظیم بازار استانی در هر استان به ریاست استاندار و عضویت مدیران استان، اعضای ستاد تنظیم بازار کشوری در سطح استان تشکیل و این ستادها مسئولیت برنامه ریزی و تأمین کالاهای مشمول، میزان تولید داخلی، میزان واردات موردنیاز و قیمت فروش هر کدام را در سطح ملی و سطح هر استان به عهده خواهند داشت.
ج: تأمین ارز و ریال مورد نیاز پروژه
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران وظیفه تأمین ماهانه حداقل ۸۰۰ میلیون یورو مورد نیاز این طرح را عهده دار میباشد. واردکنندگان میتوانند در قبال ارائه ضمانتهای مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تسویه حساب خریدهای انجام شده را حداکثر تا شش ماه پس از ترخیص و با سود تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار انجام دهند. در صورتی که سود تعیین شده کمتر از سود مصوب شورای پول و اعتبار باشد، ستاد تنظیم بازار کشوری چگونگی تأمین مابه التفاوت را تعیین تکلیف مینماید.
د: واردات مواد اولیه و نهادههای مورد نیاز
برای تولید کالاهای این طرح، واردات مواد اولیه توسط مباشرین که سابقه انجام این کار را در سنوات قبل داشته و با تشخیص صلاحیت مراجع ذیربط انجام میگردد.
هـ:خرید و جمع آوری مواد اولیه تولیدی کشور، سازمانهای تعاون روستایی کشور، استان و شهرستان مسئولیت خرید، جمع آوری و تحویل نهادههای تولید داخل کشور اعم از گندم، ذرت، جو و سویا را به عهده خواهند داشت.
و: قیمت گذاری، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حساب با مباشرین واردات، تولید و توزیع
سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان مسئولیت قیمت گذاری در کلیه مراحل اجرایی، نظارت بر حسن انجام کار و تسویه حسابهای مقطعی و نهایی با هر کدام از مباشران اعم از مباشران واردات، تولید و توزیع را به عهده خواهد داشت.
ز: تولید و فرآوری کالاهای مورد نیاز
دامداری ها، مرغداری ها، کشتارگاهها و صنایع تبدیلی مربوطه و واحدهای تولیدی مشمول طرح اعم از کارخانجات لبنی و صنایع مربوطه و واحدهای فرآوری گوشت قرمز، سفید با تصویب ستاد تنظیم بازار استان و عقد قرارداد با سازمان جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت استان، مسئولیت تولید و فرآوری کالاهای موردنیاز را به عهده خواهد داشت.
ح: توزیع مواد اولیه و کالا
واحدهای توزیعی با معرفی اتاقهای اصناف و تعاون و تصویب ستادهای تنظیم بازار ملی و استانی بسته به محدوده فعالیت، مسئولیت توزیع مواد اولیه و کالا را به عهده خواهند داشت.
ط: توزیع اقلام نهایی
تعاونیهای اسکان، اسکاد، اتکا و فرهنگیان با همکاری صنوف توزیعی مربوطه مسئولیت توزیع اقلام نهایی را به عهده خواهند داشت.
ی: کلیه این مراحل بر بستر نرم افزار مکان محور با محوریت سیم کارت تلفن همراه انجام میگردد.
ک: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مسئولیت تأمین زیرساخت، هماهنگی با اپراتورهای تلفن همراه و پشتیبانی فنی و اجرایی را عهده دار خواهد بود.
غلامحسین شافعی، سعید ممبینی، غلامرضا حسنپور اشکذری