تفکیک اعتبارات بودجه بر مبنای دستگاههای دولتی و غیردولتی مقایسه معناداری نیست
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل در بیانیهای به تنویر مطالبی درباره لایحه بودجه پرداخت. در متن این بیانیه آمده است: بسمه تعالینمایندگان محترم رسانههای جمعیبا سلام و احترامدر خصوص مطالب منتشر شده در برخی رسانهها که در آن سهم دولت و سایر دستگاههای غیردولتی در لایحه بودجه سال 1398 عنوان...
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرکز اطلاعرسانی، روابط عمومی و امور بینالملل در بیانیهای به تنویر مطالبی درباره لایحه بودجه پرداخت. در متن این بیانیه آمده است:
بسمه تعالی
نمایندگان محترم رسانههای جمعی
با سلام و احترام
در خصوص مطالب منتشر شده در برخی رسانهها که در آن سهم دولت و سایر دستگاههای غیردولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ عنوان شده است، ضمن تأکید بر نادرست بودن چنین مقایسهای و همچنین عدم چنین تفکیکی در لایحه بودجه، مطالب زیر جهت روشن شدن موضوع ارائه میشود:
اساساً تفکیک اعتبارات بودجه بر مبنای دستگاههای دولتی و غیردولتی موضوعیت ندارد و مقایسه معناداری نیست: اعتبارات کل بودجه شامل سه سرفصل کلی «اعتبارات هزینهای»، «اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای» و «اعتبارات تملک داراییهای مالی» است؛ اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای برای توسعه طرحهای عمرانی و سرمایهای بکار میرود و اعتبارات تملک داراییهای مالی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت بکار میرود (که انتشار اوراق مذکور نیز عمدتاً با هدف تأمین مالی طرحهای عمرانی یا تأدیه بدهی دولت در طرحها انجام میشود)؛ لذا اطلاق سهم دولت به دو سرفصل اخیر اساساً صحیح نمیباشد. در خصوص اعتبارات هزینهای نیز از مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد شاغلان و حق بازنشستگی کشوری و لشکری و مابقی آن نیز مصارف اجتنابناپذیر نظیر هزینههای اجتنابناپذیر پرسنلی و غیرپرسنلی، بیمه سلامت، طرح تحول سلامت و اعتبارات یارانهای است که برای پوشش هزینههای اجتنابناپذیر تمام دستگاههای اجرایی فارغ از اینکه تحت پوشش کدام قوه قرار دارند، منظور شده است.
در مورد مقایسه اشاره شده، لازم به توضیح است که اعتبارات دستگاههای اجرایی فارغ از اینکه تحت پوشش قوای مجریه، مقننه یا قضاییه باشند، بر اساس عملکرد هزینههای اجتنابناپذیر پرسنلی و قیمت تمام شده برنامهها و فعالیتهای قابل انجام و منطبق با شرح وظایف و فعالیتهای آنها پیشبینی و منظور شده است.
نمایندگان محترم رسانههای جمعی
با سلام و احترام
در خصوص مطالب منتشر شده در برخی رسانهها که در آن سهم دولت و سایر دستگاههای غیردولتی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ عنوان شده است، ضمن تأکید بر نادرست بودن چنین مقایسهای و همچنین عدم چنین تفکیکی در لایحه بودجه، مطالب زیر جهت روشن شدن موضوع ارائه میشود:
اساساً تفکیک اعتبارات بودجه بر مبنای دستگاههای دولتی و غیردولتی موضوعیت ندارد و مقایسه معناداری نیست: اعتبارات کل بودجه شامل سه سرفصل کلی «اعتبارات هزینهای»، «اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای» و «اعتبارات تملک داراییهای مالی» است؛ اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای برای توسعه طرحهای عمرانی و سرمایهای بکار میرود و اعتبارات تملک داراییهای مالی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق مالی اسلامی منتشر شده توسط دولت بکار میرود (که انتشار اوراق مذکور نیز عمدتاً با هدف تأمین مالی طرحهای عمرانی یا تأدیه بدهی دولت در طرحها انجام میشود)؛ لذا اطلاق سهم دولت به دو سرفصل اخیر اساساً صحیح نمیباشد. در خصوص اعتبارات هزینهای نیز از مجموع ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بالغ بر ۲۱۰ هزار میلیارد تومان حقوق و دستمزد شاغلان و حق بازنشستگی کشوری و لشکری و مابقی آن نیز مصارف اجتنابناپذیر نظیر هزینههای اجتنابناپذیر پرسنلی و غیرپرسنلی، بیمه سلامت، طرح تحول سلامت و اعتبارات یارانهای است که برای پوشش هزینههای اجتنابناپذیر تمام دستگاههای اجرایی فارغ از اینکه تحت پوشش کدام قوه قرار دارند، منظور شده است.
در مورد مقایسه اشاره شده، لازم به توضیح است که اعتبارات دستگاههای اجرایی فارغ از اینکه تحت پوشش قوای مجریه، مقننه یا قضاییه باشند، بر اساس عملکرد هزینههای اجتنابناپذیر پرسنلی و قیمت تمام شده برنامهها و فعالیتهای قابل انجام و منطبق با شرح وظایف و فعالیتهای آنها پیشبینی و منظور شده است.