به گزارش خبرنگار مهر، پروین فرشچی عصر چهارشنبه در نشست با مدیران محیط زیست استانهای ساحلی کشور که در جزیره خارگ برگزار شد اظهار داشت: در هر کاری چه در زندگی شخصی و کار دولتی سه موضوع کارگشا است که شامل امید، خودباوری و همدلی و همگامی و تعامل است.
وی اضافه کرد: در صورتی که امید و خودباوری نداشته باشیم شکست میخوریم. در سازمان محیط زیست بزرگترین ضربه را سازمانیها به خودشان میزنند. ضعفهای بسیار زیادی داریم ولی خودمان تیشه به ریشه خودمان میزنیم. به جای بزرگترکردن کار و فعالیتها و توانمندیهایمان به ضعفهایی چون کمبود امکانات و نیرو میپردازیم و اینها باعث میشود باور کنیم که سازمان ضعیف است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برخی مدیران سازمان، این سازمان را در برخی موارد ضعیف نشان دادهاند و اگر خودمان خودمان را باور نداشته باشیم از دیگران هیچ انتظاری نداشته باشیم. ضعفهای ما دلایل ریشهای دارند که به سالها بیتوجهی به محیط زیست در کل کشور برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ تا کنون بودجه کل تخصیص بودجه به معاونت محیط زیست دریایی به ۱۹ میلیارد تومان نمیرسد. ۱۹ میلیارد برای ۱۵ سال که بیانگر بیتوجهی به محیط زیست دریایی بوده است.
فرشچی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه دریامحور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر این کشور ضربه ببیند از دریا ضربه میبیند. در دریا خزر تعاملات خوبی بوده ولی باز هم همکاریهای منطقهای اقدامات عملی را ندارد. در جنوب هم به خاطر برخی مسائل کار چندانی را شاهد نیستیم.
وی با اشاره به اینکه با این میزان بودجه نمیتوان مسائل دریایی را توسعه داد افزود: نیازمند یک سازمان جامع دریایی داریم تا بتوان زمینه توسعه تعاملات با کشورهای همسایه را فراهم سازیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر اقلیم و مسائل آلودگی و افزایش دما بر روی محیط زیست دریایی تاثیر میگذارد، گفت: سالانه ۴۰ هزار تانکر در خلیج فارس و ۳۰ هزار تانکر در دریای خزر تردد میکند.
وی با بیان اینکه ۲۸ ارگان با معاونت محیط زیست دریایی ارتباط دارند اظهار داشت: وقتی که مطرح میکنند که قرار است معاونت محیط زیست دریایی حذف شود، تهدیدی برای فعالیتها و برنامههای طراحیشده است.
فرشچی بر لزوم تقویت معاونت حفاظت محیط زیست دریایی تاکید کرد و ادامه داد: تربیت محیط بانان دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه دریایی، سند گردشگری دریایی و سند فناوری دریایی با کمک معاونت محیط زیست دریایی خاطرنشان کرد: در صورتی که این سندها اجرایی شوند پیشبینی برای چند اقدام بزرگ شده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اقدام ملی برای دریای خزر خبر داد و بیان کرد: هر نهادی از بودجه ملی و داخلی و استانی اقداماتی را در حوزه دریایی خزر انجام خواهد داد که این موضوع را هم برای دریای خزر و هم برای خلیج فارس و دریای عمان داریم.
وی ایجاد گارد ساحلی را یکی دیگر از برنامهها دانست و اضافه کرد: همه نهادهای مرتبط با دریا یک گارد مجزا دارند و ما درخواست تجمیع این گاردها را دادهایم و اولین بار به عنوان پایلوت در استان هرمزگان اجرا میشود و وعدههای حمایت در این استان داده شده است.
فرشچی از اجرای پروژه پایلوت برنامه جامع محیط زیست دریایی در خلیج فارس خبر داد و افزود: در چهار سال آینده چند پروژه بینالمللی خواهیم داشت که سه پروژه با فرانسویها است که سه تا چهار میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
وی گفت: اتحادیه اروپا نیز چراغ سبز خود را برای اجرای پروژههای دریایی به میزان هشت میلیون دلار اعلام کرده است و در چهار سال آینده پروژههای بینالمللی گستردهای را خواهیم داشت.
به گزارش خبرنگار مهر، پروین فرشچی عصر چهارشنبه در نشست با مدیران محیط زیست استانهای ساحلی کشور که در جزیره خارگ برگزار شد اظهار داشت: در هر کاری چه در زندگی شخصی و کار دولتی سه موضوع کارگشا است که شامل امید، خودباوری و همدلی و همگامی و تعامل است.
وی اضافه کرد: در صورتی که امید و خودباوری نداشته باشیم شکست میخوریم. در سازمان محیط زیست بزرگترین ضربه را سازمانیها به خودشان میزنند. ضعفهای بسیار زیادی داریم ولی خودمان تیشه به ریشه خودمان میزنیم. به جای بزرگترکردن کار و فعالیتها و توانمندیهایمان به ضعفهایی چون کمبود امکانات و نیرو میپردازیم و اینها باعث میشود باور کنیم که سازمان ضعیف است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برخی مدیران سازمان، این سازمان را در برخی موارد ضعیف نشان دادهاند و اگر خودمان خودمان را باور نداشته باشیم از دیگران هیچ انتظاری نداشته باشیم. ضعفهای ما دلایل ریشهای دارند که به سالها بیتوجهی به محیط زیست در کل کشور برمیگردد.
وی با اشاره به اینکه دریا از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، خاطرنشان کرد: از سال ۸۴ تا کنون بودجه کل تخصیص بودجه به معاونت محیط زیست دریایی به ۱۹ میلیارد تومان نمیرسد. ۱۹ میلیارد برای ۱۵ سال که بیانگر بیتوجهی به محیط زیست دریایی بوده است.
فرشچی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی بر توسعه دریامحور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب فرمودند که اگر این کشور ضربه ببیند از دریا ضربه میبیند. در دریا خزر تعاملات خوبی بوده ولی باز هم همکاریهای منطقهای اقدامات عملی را ندارد. در جنوب هم به خاطر برخی مسائل کار چندانی را شاهد نیستیم.
وی با اشاره به اینکه با این میزان بودجه نمیتوان مسائل دریایی را توسعه داد افزود: نیازمند یک سازمان جامع دریایی داریم تا بتوان زمینه توسعه تعاملات با کشورهای همسایه را فراهم سازیم.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تغییر اقلیم و مسائل آلودگی و افزایش دما بر روی محیط زیست دریایی تاثیر میگذارد، گفت: سالانه ۴۰ هزار تانکر در خلیج فارس و ۳۰ هزار تانکر در دریای خزر تردد میکند.
وی با بیان اینکه ۲۸ ارگان با معاونت محیط زیست دریایی ارتباط دارند اظهار داشت: وقتی که مطرح میکنند که قرار است معاونت محیط زیست دریایی حذف شود، تهدیدی برای فعالیتها و برنامههای طراحیشده است.
فرشچی بر لزوم تقویت معاونت حفاظت محیط زیست دریایی تاکید کرد و ادامه داد: تربیت محیط بانان دریایی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به تدوین سند توسعه دریایی، سند گردشگری دریایی و سند فناوری دریایی با کمک معاونت محیط زیست دریایی خاطرنشان کرد: در صورتی که این سندها اجرایی شوند پیشبینی برای چند اقدام بزرگ شده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از اقدام ملی برای دریای خزر خبر داد و بیان کرد: هر نهادی از بودجه ملی و داخلی و استانی اقداماتی را در حوزه دریایی خزر انجام خواهد داد که این موضوع را هم برای دریای خزر و هم برای خلیج فارس و دریای عمان داریم.
وی ایجاد گارد ساحلی را یکی دیگر از برنامهها دانست و اضافه کرد: همه نهادهای مرتبط با دریا یک گارد مجزا دارند و ما درخواست تجمیع این گاردها را دادهایم و اولین بار به عنوان پایلوت در استان هرمزگان اجرا میشود و وعدههای حمایت در این استان داده شده است.
فرشچی از اجرای پروژه پایلوت برنامه جامع محیط زیست دریایی در خلیج فارس خبر داد و افزود: در چهار سال آینده چند پروژه بینالمللی خواهیم داشت که سه پروژه با فرانسویها است که سه تا چهار میلیون دلار هزینه خواهد داشت.
وی گفت: اتحادیه اروپا نیز چراغ سبز خود را برای اجرای پروژههای دریایی به میزان هشت میلیون دلار اعلام کرده است و در چهار سال آینده پروژههای بینالمللی گستردهای را خواهیم داشت.