هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد/ ضرورت شناخت موسیقی


هیچ جشنواره ای توان تربیت کارگردان ندارد/ ضرورت شناخت موسیقی

یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر بر ضرورت توجه سازندگان نماهنگ ها به موضوع شناخت تصویر و موسیقی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، احمد ضابطی جهرمی یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر درباره لزوم توجه خاص به تولید نماهنگ گفت: موسیقی هنر شنیداری است اما اگر بتوان جوهر آن را در قالب تصویر دید، تاثیر هنر موسیقی بر مخاطب، دوچندان می شود. پایه و اساس نماهنگ، موسیقی است و این موسیقی است که الهام بخش برنامه ساز تلویزیونی است. نماهنگ در واقع نوعی موسیقی بصری است. نماهنگ مهمترین فرم برنامه سازی تلویزیونی برای دیدن یا تجسم بصری موسیقی است چون این فرم، وابسته به درک عمیق ریتم، حرکت و ملودی است.

داور اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر تصریح کرد: نماهنگ تعامل یا همکاری متقابل هنر کلام و موسیقی با تصویر است و اتحاد این دو، هنر ترکیبی جدیدی خلق می کند که در گذشته های نسبتا دور سینما به آن «فیلم زیبایی شناسی» یا سینمای ناب می گفتند. آنچه به یک نماهنگ امتیاز می دهد، ترکیب روایت، توصیف و جوهر احساسی موسیقی است که این ویژگی ها، به ندرت در ساختار بسیاری از آثار رسیده به بخش مسابقه جشنواره، در کنار هم دیده می شدند.

ضابطی جهرمی درباره تاثیر این جشنواره روی سلیقه برنامه سازان و هنرمندان گفت: هیچ جشنواره ای نمی تواند کارگردان تربیت کند و وظیفه جشنواره نیز آموزش و تربیت کارگردان یا فیلمساز نیست اما اگر هنرمندان برنامه‌ساز به هر ۲ حوزه موسیقی و سینما بطور یکسان اشراف داشته و هنر تدوین و بیان موسیقی را بشناسند، می توانند آثار توصیفی جالب و جذابی از ترکیب این ۲ هنر خلق کنند.

انتقاد از اجرای چند الگوی محدود در تولید نماهنگ

وی با اشاره به تاریخ تولید نماهنگ در تاریخ تحولات برنامه سازی تاویزیونی تاکید کرد: خاستگاه عمده نماهنگ ها، تلویزیون است اما ریشه این فرم هنری دورگه در سینماست. این فرم برنامه سازی تا کنون قدمتی نزدیک به چهار دهه را سپری کرده اما برای برخی از هنرمندان برنامه‌ساز ما، این فرم هنوز نیز جوان و کمتر شناخته شده است. نماهنگ فرمی رسمی، جا افتاده و مطرح در برنامه‌سازی بسیاری از شبکه های تلویزیونی دنیا است، اهمیت آن نیز در فرهنگسازی برای درک موسیقی و تجسم جوهر و پیام درونی خاص این هنر است. اگر فرم تصویر پردازی و تدوین در تلویزیون با بیان موسیقی به خوبی متحد شود، می توان آثار ذوقی و زیبایی شناسی جذابی برای مخاطبان تلویزیون خلق کرد.

ضابطی جهرمی با نگاه آسیب شناسانه به کیفیت نماهنگ‌سازی در ایران گفت: کلیشه سازی و تکرار چندالگوی محدود اصلی ترین آفت نماهنگ های ماست. تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی ما عمدتا از برداشت سطحی و نادرست از مقوله محتوای نماهنگ های آوازی یا وابسته به کلام رنج می برند زیرا بیشتر نماهنگ‌سازان ما تصور می کنند که هر آنچه در توصیف یا روایت کلام و آواز است باید عینا تصویرسازی و تقلید کنند.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ تصریح کرد: این رویداد هنری گام مهمی برای تثبیت و ارتقای نماهنگ است و موجب دلگرمی و تشویق هنرمندان خلاق این عرصه خواهد بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد آثار درخور و شایسته تری باشیم.

نخستین جشنواره ملی نماهنگ با دبیری محمدباقر معلم، دبیر اجرایی رضا ملکوتی و با حضور شبکه های سیما، مراکز استان ها، نهادها و مراکز هنری روز ششم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود.


به گزارش خبرنگار مهر، احمد ضابطی جهرمی یکی از داوران بخش رقابتی نخستین جشنواره ملی نماهنگ فجر درباره لزوم توجه خاص به تولید نماهنگ گفت: موسیقی هنر شنیداری است اما اگر بتوان جوهر آن را در قالب تصویر دید، تاثیر هنر موسیقی بر مخاطب، دوچندان می شود. پایه و اساس نماهنگ، موسیقی است و این موسیقی است که الهام بخش برنامه ساز تلویزیونی است. نماهنگ در واقع نوعی موسیقی بصری است. نماهنگ مهمترین فرم برنامه سازی تلویزیونی برای دیدن یا تجسم بصری موسیقی است چون این فرم، وابسته به درک عمیق ریتم، حرکت و ملودی است.

داور اولین جشنواره ملی نماهنگ فجر تصریح کرد: نماهنگ تعامل یا همکاری متقابل هنر کلام و موسیقی با تصویر است و اتحاد این دو، هنر ترکیبی جدیدی خلق می کند که در گذشته های نسبتا دور سینما به آن «فیلم زیبایی شناسی» یا سینمای ناب می گفتند. آنچه به یک نماهنگ امتیاز می دهد، ترکیب روایت، توصیف و جوهر احساسی موسیقی است که این ویژگی ها، به ندرت در ساختار بسیاری از آثار رسیده به بخش مسابقه جشنواره، در کنار هم دیده می شدند.

ضابطی جهرمی درباره تاثیر این جشنواره روی سلیقه برنامه سازان و هنرمندان گفت: هیچ جشنواره ای نمی تواند کارگردان تربیت کند و وظیفه جشنواره نیز آموزش و تربیت کارگردان یا فیلمساز نیست اما اگر هنرمندان برنامه‌ساز به هر ۲ حوزه موسیقی و سینما بطور یکسان اشراف داشته و هنر تدوین و بیان موسیقی را بشناسند، می توانند آثار توصیفی جالب و جذابی از ترکیب این ۲ هنر خلق کنند.

انتقاد از اجرای چند الگوی محدود در تولید نماهنگ

وی با اشاره به تاریخ تولید نماهنگ در تاریخ تحولات برنامه سازی تاویزیونی تاکید کرد: خاستگاه عمده نماهنگ ها، تلویزیون است اما ریشه این فرم هنری دورگه در سینماست. این فرم برنامه سازی تا کنون قدمتی نزدیک به چهار دهه را سپری کرده اما برای برخی از هنرمندان برنامه‌ساز ما، این فرم هنوز نیز جوان و کمتر شناخته شده است. نماهنگ فرمی رسمی، جا افتاده و مطرح در برنامه‌سازی بسیاری از شبکه های تلویزیونی دنیا است، اهمیت آن نیز در فرهنگسازی برای درک موسیقی و تجسم جوهر و پیام درونی خاص این هنر است. اگر فرم تصویر پردازی و تدوین در تلویزیون با بیان موسیقی به خوبی متحد شود، می توان آثار ذوقی و زیبایی شناسی جذابی برای مخاطبان تلویزیون خلق کرد.

ضابطی جهرمی با نگاه آسیب شناسانه به کیفیت نماهنگ‌سازی در ایران گفت: کلیشه سازی و تکرار چندالگوی محدود اصلی ترین آفت نماهنگ های ماست. تعداد قابل توجهی از آثار تولیدی ما عمدتا از برداشت سطحی و نادرست از مقوله محتوای نماهنگ های آوازی یا وابسته به کلام رنج می برند زیرا بیشتر نماهنگ‌سازان ما تصور می کنند که هر آنچه در توصیف یا روایت کلام و آواز است باید عینا تصویرسازی و تقلید کنند.

وی با اشاره به برگزاری اولین جشنواره ملی نماهنگ تصریح کرد: این رویداد هنری گام مهمی برای تثبیت و ارتقای نماهنگ است و موجب دلگرمی و تشویق هنرمندان خلاق این عرصه خواهد بود. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و در آینده شاهد آثار درخور و شایسته تری باشیم.

نخستین جشنواره ملی نماهنگ با دبیری محمدباقر معلم، دبیر اجرایی رضا ملکوتی و با حضور شبکه های سیما، مراکز استان ها، نهادها و مراکز هنری روز ششم بهمن ماه سال جاری در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیما برگزار می شود.

کد خبر 4520273

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)