سرانجام پس از مدتها انتظار فورد در نمایشگاه دیترویت رسماً نسل جدید موستانگ شلبی GT۵۰۰ را رونمایی کرد. البته متأسفانه هنوز اطلاعات زیادی در مورد این خودرو منتشر نشده است اما مطمئناً فورد با استفاده از دانش خود، فناوریهای جدید و ویژگیهای آئرودینامیکی، GT۵۰۰ را بهگونهای طراحی کرده که هم در پیست درگ و هم در جادهها به سریعترین موستانگ تاریخ تبدیل شود؛ اما سؤالی که مطمئناً علاقهمندان خودروهای عضلانی میپرسند این است که آیا GT۵۰۰ جدید از سلاحهای موردنیاز برای نبردی بیپایان با رقبای اصلی خود یعنی دوج چلنجر هلکت و شورلت کامارو ZL۱ برخوردار است؟ هرچند فعلاً اطلاعات کاملی از GT۵۰۰ جدید در دست نیست اما همین اطلاعات ناقص کنونی هم برای مقایسهٔ این سه ماسل کار افسانهای آمریکایی کافی هستند. پس بهتر است بدون معطلی این مقایسهٔ جذاب را آغاز کنیم.
مقایسهٔ مشخصات فنی
موستانگ شلبی GT۵۰۰ | دوج چلنجر هلکت | شورلت کامارو ZL۱ | |
پیشرانه | ۵,۲ لیتری V۸ سوپرشارژ | ۶,۲ لیتری V۸ سوپرشارژ | ۶,۲ لیتری V۸ سوپرشارژ |
قدرت | بیش از ۷۰۰ اسب بخار | ۷۱۷ اسب بخار | ۶۵۰ اسب بخار |
گشتاور | ؟ | ۸۹۰ نیوتن متر | ۸۸۰ نیوتن متر |
گیربکس | ۷ سرعته دوکلاچه | ۸ سرعته اتوماتیک | ۱۰ سرعته اتوماتیک |
شتاب صفر تا ۹۶ | حدود ۳ تا ۳,۵ ثانیه | ۳,۸ ثانیه | ۳,۵ ثانیه |
مسافت ۴۰۰ متر | زیر ۱۱ ثانیه | ۱۱,۲ ثانیه | ۱۱,۴ ثانیه |
حداکثر سرعت | ؟ | ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت | ۳۰۵ کیلومتر بر ساعت |
قیمت | ؟ | ۶۰,۳۵۰ دلار | ۶۴,۱۹۵ دلار |
در اینجا هم فورد هنوز اعداد دقیقی را ارائه نکرده اما بااینحال در این زمینه ادعاهای جسورانه را مطرح نموده است. در بخش شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت، GT۵۰۰ با زمانی در حدود ۳ تا ۳,۵ ثانیه، تقریباً عملکرد نزدیکی با دو رقیب دیگر و خصوصاً کامارو خواهد داشت اما برای مسافت ۴۰۰ متر، فورد زمانی زیر ۱۱ ثانیه را ادعا کرده است که این یعنی موستانگ شلبی GT۵۰۰ جدید خودرویی ۱۰ ثانیهای خواهد بود. البته در رسیدن به این زمان پیست و شرایط آبوهوایی نقش مهمی ایفا میکند اما در شرایط مناسب، شلبی GT۵۰۰ بیشتر رقیبی برای هلکت ردآی ۷۹۷ اسب بخاری خواهد بود. در مورد حداکثر سرعت نیز هرچند نسل قبلی GT۵۰۰ به سرعتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کرده بود اما قضاوت در مورد نسل جدید دشوار است زیرا با اینکه این نسل قدرت بیشتری دارد اما به تجهیزات آئرودینامیکی فراوانی هم مجهز است و معلوم نیست آیا این قدرت اضافی حریف داونفورس بیشتر خواهد شد یا نه.
و درنهایت به بررسی قیمت این سه ماسل کار قدرتمند میرسیم. قیمت کامارو ZL۱ از ۶۴,۱۹۵ دلار آغاز میشود که کمی از قیمت پایهٔ ۶۰,۳۵۰ دلاری چلنجر هلکت بیشتر است اما قیمت شلبی GT۵۰۰ هنوز مشخص نیست. بااینحال با توجه به اینکه هماکنون شلبی GT۳۵۰R بهعنوان گرانترین عضو خانوادهٔ موستانگ نزدیک به ۵۷ هزار دلار قیمت دارد، بهاحتمالزیاد GT۵۰۰ جدید قیمتی در حدود ۷۰ هزار دلار خواهد داشت و بنابراین گرانترین خودروی این جمع لقب میگیرد. درهرحال مشتاقانه منتظر رقابت و مقایسهٔ این سه هیولا در دنیای واقعی هستیم تا ببینیم جدیدترین ماسل کار فورد در پیست درگ و همینطور جادهها چه عملکردی خواهد داشت اما تا آن زمان باید به همین اطلاعات روی کاغذ اکتفا کنیم. حال با توجه به موضوعاتی که بیان شد، شما کدامیک از این سه قلدر آمریکایی را ترجیح میدهید؟
منبع: Motor۱