پاسخ عابدزاده به شبهات سانحه اخیر بوئینگ 707
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه شرایط باند فرودگاه پیام و دستگاههای ناوبری این فرودگاه، استاندارد و در اندازه فرودگاههای بینالمللی است، گفت: بزرگترین هواپیماهای باری دنیا امکان فرود در فرودگاه پیام را...
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه شرایط باند فرودگاه پیام و دستگاههای ناوبری این فرودگاه، استاندارد و در اندازه فرودگاههای بینالمللی است، گفت: بزرگترین هواپیماهای باری دنیا امکان فرود در فرودگاه پیام را دارند.
به گزارش خبرگزاری فارس، علی عابدزاده در مراسم بازدید از فرودگاه پیام اظهار داشت: حمل و نقل هوایی، موتور توسعه منطقهای است و استان البرز از این موتور توسعهای به خوبی بهرهمند است.
وی با اشاره به ظرفیتهای فرودگاه پیام اظهار داشت: این فرودگاه حدود 4هزار هکتار مساحت دارد و امکانات زیرساختی ارزشمندی را در خود جای داده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه طول باند فرودگاه پیام چهار کیلومتر است، افزود: بزرگترین هواپیماهای دنیا میتوانند در این فرودگاه به زمین بنشینند، پیش از این آنتونوف ۱۲۴ که بزرگترین هواپیمای باری دنیاست، چندین بار در فرودگاه پیام به زمین نشسته است.
عابدزاده بیان کرد: شرایط باند فرودگاه پیام و دستگاههای ناوبری این فرودگاه استاندارد و در اندازه فرودگاههای بینالمللی است.
وی اظهار داشت: تعداد زیادی از پروازهای باری بینالمللی از بسیاری از کشورهای دنیا در فرودگاه پیام به زمین نشسته است و قطعا اگر ایراد خاصی در این فرودگاه بود شرکتهای هواپیمایی باری اقدام به جابهجایی بار در این فرودگاه نمیکردند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: این معمول است که در برخی نقاط دنیا به خاطر شرایط جمعیتی چندین فرودگاه کنار یکدیگر باشند، در حال حاضر 3 و نیم میلیون نفر جمعیت منطقه میتواند از فرودگاه فرودگاه پیام بهرهبرداری کنند.
عابدزاده اضافه کرد: ارزیابی سازمان هواپیمایی کشوری از فرودگاه پیام ما را به این نتیجه رساند که این فرودگاه برای جابه جایی مسافر نیز شرایط مناسبی دارد. در این راستا مجوز جابهجایی مسافر در فرودگاه پیام (شهریور ۹۷) صادر شد.
وی افزود: برنامه توسعهای در طرح جامعه فرودگاه پیام پیشبینی شده و امیدواریم توسعه بخش مسافری این فرودگاه هم روزافزون باشد.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در حال حاضر امکانات مناسبی برای پذیرش چندین پرواز در روز، در فرودگاه پیام میسر است، ما هم به عنوان حاکمیت صنعت تلاش میکنیم رسالت خود را که ارتقاء ایمنی پرواز و توسعه است، دنبال کنیم.
عابدزاده گفت: در سالهای اخیر فرودگاه پیام از نظر بروز سانحه آمار منفی نداشته است و موردی نداشتیم که اتفاق خاصی به دلایل ضعف فرودگاهی در این فرودگاه رخ دهد.
وی با اشاره به سانحه اخیر بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش در فرودگاه فتح، اظهار داشت: بالاخره در ذات کاری ما، این اتفاقها رخ میدهد و باید همه جوانب این سانحه بررسی شود، البته بررسی این سانحه از دست سازمان هواپیمایی کشوری خارج است و همان گونه که فرماندهان نظامی پیش از این اعلام کردند هواپیما متعلق به نیروی هوایی ارتش بوده است و رسیدگی به این سانحه از وظایف آنها بوده است، اما قطعا سازمان هواپیمایی کشوری در این باره با نیروهای مسلح همکاری میکند.
به گزارش فارس حوالی ساعت ۸:۳۰ روز ۲۴ دیماه بود که یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ پس از خروج از باند فرودگاه فتح (استان البرز) و برخورد به دیواره انتهای باند، وارد شهرک ویلایی پشت باند فرودگاه شد و به بروز اتفاقی ناخوشایند منجر شد.
بوئینگ ۷۰۷ نیروی هوایی ارتش از مبداء بیشکک قرقیزستان پرواز کرده بود و قرار بود در فرودگاه پیام به زمین بنشیند.
اما به دلیل نامشخص خلبان بوئینگ را در فرودگاه فتح به زمین مینشاند که به دلیل نامتناسب بودن طول و عرض باند فرودگاه با شرایط فرود هواپیمای مذکور، هواپیما پس از طی کل مسافت ۱۲۸۰ متری باند، از محل دماغه به دیواره انتهای باند برخورد میکند و پس از تخریب دیواره وارد شهرک ویلایی پشت فرودگاه میشود.
این هواپیمای باری با احتساب گروه کرو پروازی ۱۶ سرنشین داشت که متأسفانه در این سانحه ۱۵ نفر جان باختند و یک نفر (مهندس پرواز) به بیمارستان منتقل شد.
هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و حامل ۳۰ تن گوشت بود.