روز دوم جشنواره فجر در سینمای رسانه ؛ فیلمها و حاشیهها (+عکس)
خرداد: در پردیس ملت، فیلم انیمیشن "آخرین داستان" و 3 فیلم داستانی "بنفشه آفریقایی" ، "تیغ و ترمه" و "درخونگاه" نمایش داده شد. روز دوم جشنواره در سینما رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم انیمیشن "آخرین...
خرداد: در پردیس ملت، فیلم انیمیشن "آخرین داستان" و 3 فیلم داستانی "بنفشه آفریقایی" ، "تیغ و ترمه" و "درخونگاه" نمایش داده شد.
روز دوم جشنواره در سینما رسانه (پردیس ملت) با نمایش فیلم انیمیشن "آخرین داستان" اشکان رهگذر و 3 فیلم داستانی "بنفشه آفریقایی" مونا زندی حقیقی، "تیغ و ترمه" کیومرث پور احمد و "درخونگاه" سیاوش اسعدی همراه بود.
«آخرین داستان»/اشکان رهگذر/انیمیشن
فیلم انیمیشن آخرین داستان در واقع بر گرفته از قصههای شاهنامه و چگونگی نابودی ضحاک و بر تخت نشستن فریدون را روایت میکند. به لحاظ شخصیت سازی انیمیشنی تا حدی موفق عمل کرده و شخصیتهایی چون جمشید، ضحاک، کاوه آهنگر و ... همخوان با تصویر سازی ایرانی است.
از لحاظ تکنیک ساخت فیلم انیمیشن هم در حد قابل قبولی است، استفاده از صدا پیشگانی چون لیلا حاتمی، پرویز پرستویی، مجید مظفری، اشکان خطیبی و ... از نکات مثبت فیلم است و موسیقی و باند افکت صدای فیلم هم انصافا در حد استاندارد است.
مشکل اصلی فیلمنامه است که داستان را به شکلی آشفته و خطی بازگو میکند. در عرصه انیمیشن فیلمنامه رکن اساسی است و اساسا باید قصهای را برای انیمیشن (با توجه به زحمت و هزینه زیاد) انتخاب کرد که ارزشش را داشته باشد.
در اینجا شکی نیست که قصه انتخاب شده از شاهنامه ارزشش را دارد اما فیلمنامهای که برای آن نگاشته شده است سطحی و بدون جذابیت است.
امتیاز: 1.5 از 5
«بنفشه آفریقایی»/مونا زندی حقیقی/سودای سیمرغ
فیلمی ساده و آرام درباره یک موقعیت جالب و کمیاب و البته بر اساس یک داستان واقعی: زنی میانسال با شوهرش تصمیم میگیرند که شوهر سابق زن را (که الان مریض و تنها در آسایشگاه سالمندان است) به خانه خود آورده تا از او مراقبت کنند و ...
حضور فاطمه معتمد آریا در هر فیلمی می تواند جذابیت زیادی به آن دهد. معتمدآریا در «بنفشه آفریقایی» نقش اصلی را بازی می کند. از سوی دیگر بازیگر محبوب دهه شصت و هفتاد رضا بابک هم در این فیلم ایفای نقش می کند و بسیاری منتظر تماشای بازی این بازیگر پیشکسوت روی پرده سینماها هستند.
زندی حقیقی با تکیه بر محوریت زن و بازی فاطمه معتمد آریا از عهده این داستان به خوبی برآمده است، رضا بابک و سعید آقاخانی هم بازیگران نقشهای شوهر سابق و شوهر کنونی زن بسیار روان و تاثیر گذار هستند. در کل اجزا فیلم با همدیگر ترکیبی هماهنگ و چشمنواز را بوجود آورده است.
شاید فیلمی با ریتم کند را شاهد هستیم ولی جهت شکل گرفتن قصه و موقعیتهای آن، از این ریتم گریزی نیست و این کندی بخشی از استراتژی فیلمساز جهت بازگویی داستانش است.
با این که کار مونا زندی حقیقی و علیرضا شجاع نوری برای دریافت سیمرغ کارگردانی و بهترین فیلم در جشنواره فجر امسال سخت است، اما بازیگران «بنفشه آفریقایی» از جمله فاطمه معتمد آریا، سعید آقاخانی و رضا بابک میتوانند به دریافت سیمرغ بازیگری امیدوار باشند.
امتیاز : 3 از 5
«تیغ و ترمه»/کیومرث پوراحمد/سودای سیمرغ
فیلم پوراحمد مجموعهای از ضعفها و نقصهای مختلف در سینما را با خود دارد. از فیلمنامه آشفته بی سر و ته گرفته تا بازی بد بازیگران، ترانههای بی ربط رضا یزدانی، تدوین شلخته و ...
گاهی اوقات دیدن فیلمهای بد یک فیلمساز محبوب سرخوردگی دو چندان را به همراه دارد، پوراحمد هم از این قاعده مستثنی نیست، وقتی که فیلمی چون تیغ و ترمه را از او میبینی، بیشتر احساس نارضایتی و حتی خشم به مخاطب دست میدهد، تا جایی که اظهار نظربسیار بیرحمانهای هم به ذهن خطور میکند و در پس ذهنت آرزو میکنی: «ای کاش پور احمد این فیلم را نمیساخت» و یا حتی فراتر از آن آرزو کنی: «ای کاش پور احمد دیگر فیلم نسازد!».
واقعا در هیچ بخشی نمیتوان اظهار نظری مثبت راجع به این فیلم کرد و نکات منفی فیلم آنقدر زیاد است که نمیتوان به همه آنها اشاره کرد.
کارنامه کاری کیومرث پوراحمد نشان میدهد که او فیلمهایی خوب و متوسط و ضعیف در کارنامه دارد. در سالهای اخیر اما فیلمهای او آنچنان مورد توجه منتقدان قرار نگرفتهاند. «پنجاه قدم آخر» در ژانر دفاع مقدس و با بازی بابک حمیدیان با انتقادات زیادی مواجه شد و «کفشهایم کو» هم آنچنان که باید نتوانست نظر منتقدان را به خود جلب کند، متاسفانه این روند ادامه دارد.
امتیاز 0 از 5
«درخونگاه»/سیاوش اسعدی/سودای سیمرغ
درخونگاه متعلق به سینمای داستانپرداز است که اتفاقا این کار را هم به خوبی انجام میدهد، فیلم یک فضا، زمان و مکان را میسازد و در ارائه و معرفی قصه یک خانواده در گوشهای از تهران اوائل دهه 70 موفق است. پسر بزرگ خانواده، که در ژاپن 8 سال با کار سخت پول جمع کرده و حال برگشته تا زندگی و آیندهای خوب برای خود و خانواده و اطرافیانش رقم بزند اما ...
اسعدی یک فیلم استاندارد و با کیفیت ساخته است، کارگردانی فیلم توجه برانگیز و حتی در پارهای لحظات تحسین برانگیز است.
گروه بازیگران فیلم نقش آفرینی بسیار خوبی داشتهاند و امین حیایی و ژاله صامتی در نقشهایشان خوش نشستهاند و شانس نامزدی برای دریافت جایزه دارند.
با توجه به اینکه اتفاقات فیلم در سال 1370 رخ میدهد، گروه طراحی صحنه و لباس فیلم در جهت باز آفرینی آن دوران موفقاند وفیلمبرداری فیلم هم این ترکیب را کامل میکند.
بازیگرانی هم که حضوری کوتاه در فیلم داشتهاند هم میدرخشند علی الخصوص نادر فلاح و پانتهآ پناهیها.
فیلمی چون درخونگاه برای سینمای ایران لازم است، فیلمی که به دنبال جذب مخاطب است اما از راه درست، نه از راه باج دادن و یا استفاده از تمهیدات مبتذل و پیشپا افتاده.
امتیاز 3.5 از 5
حاشیههای روز دوم:
روز دوم جشنواره گفت و گوی ستاد جشنواره با علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی منتشر شد که نکات جالبی داشت. او در بخشی از این مصاحبه می گوید: «من نگفتم که نمایندگان همه فیلم ها را قبل از اکران ببینند و بعد درباره پروانه نمایش آنها اظهارنظر کنند. من در مورد اعضای کمیسیون فرهنگی گفتم که باید حتما فیلم هایی که در دست اکران است را ببینند و در جریان باشند، البته می توانند اظهارنظر هم بکنند که فیلم خوب است یا بد ولی این اظهارنظرها قطعا اثر اجرایی ندارد که بگوییم جلوی نمایش یک فیلم را بگیریم یا توصیه کنیم که اصلا پخش نشود.»
تهیه کننده فیلم «خون خدا» که شب اول جشنواره در اعتراض به نحوه نمایش فیلم عملکرد مدیران اعلام انصرافکرده بود در روز دوم از بازگشت به جشنواره خبر داد!