رییسی به عنوان جانشین آملیلاریجانی انتخاب خوبی است
از مبارزه با ویدیو و ماهواره گرفته تا فیلترینگ، موفق نبودیم
قانون-سامان صابریان/ مریم چهاردولی
بیشک شما نیز به عنوان نماینده آرمانها و شعارهایی برای دوران تبلیغات انتخاباتی خود داشتید، از آن زمان تا کنون به کدام یک از آنها دست پیدا کردید؟
به نظر من که مدتها به عنوان مسئول و نماینده مردم در کشور فعالیت داشتم، موفقیت هر نماینده به شرایط عمومی کشوربستگی دارد. بنده تجربه نمایندگی دردوره ششم مجلس را نیز داشتم.درآن زمان توانستیم جدا از بحث قانونگذاری که به مسائل ملی مربوط است، درمباحث منطقه ای بسیار موفق عمل کنیم، برای نمونه احداث سد بزرگ استان همدان به نام سدکلان که ظرفیت 40میلیون مترمعکب آب رادارد. احداث این پروژه یکی از اقدامات اساسی ما درآن دوره بود. ازدیگراقدامات اجرای پروژه راه آهن غرب کشور است که ازمسیر اراک به ملایر بوده است که درهمان زمان عملیات اجرای آن مصوب واجرا شد. این طرح دستاوردهای فراوانی داشت و برای نمونه من خوشحالم که مردم حوزه انتخابیهام از شهر ملایر با قطار به پابوس امام رضا(ع) میروند این کاریکی از باقیات وصالحات نمایندگی بنده در دوره ششم مجلس بوده است. در این اواخر ریل راه آهن جدیدی افتتاح شده است. قطار اراک به ملایر بعدکرمانشاه سه سالی است که افتتاح شده و این خط ریل فقط درایستگاه ملایر خدمات رسانی میکند.این خبر را نیز بدهم که مسیرملایربه تهران نیز در حال راهاندازی است. برای دروه جدید نمایندگی نیز این دوکارمهم واساسی بودکه برای نمونه عرض کردم. البته همانگونه که گفتم در مجلس ششم وضعیت به شکلی دیگر بود. دردوره ششم بزرگترین کارخانه فولاد منطقه را توسط بخش خصوصی به ملایر منتقل کردیم که این کارخانه بعد از اتمام دوره ششم مجلس به دلیل مشکلات پیش آمده تعطیل شد. پیرو تجربیات وسابقهای که درمجلس ششم داشتم دراین دوره و برای مجلس دهم برای نمایندگی اقدام کردم که خوشبختانه دردوره اول به مجلس راه پیدا کردم.
شما به عنوان یک قاضی میتوانستید در جایگاههای دیگر نیز فعالیت کنید، چه انگیزهای سبب شد دوباره به مجلس بازگردید؟
انگیزهام برای نمایندگی مردم انجام رسالت قانونگذاری درقوه مقننه است. بنده دردوره ششم و دهم مجلس شورای اسلامی که عضو هیات رییسه کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس بودم، به لحاظ علمی وعملی تجربههای فراوانی در مباحث قانونی، حقوقی و قضایی کسب کرده و از آن برای کمک به رسالت قانونگذاری در مجلس استفاده کردم. در همین راستا باید اشاره کنم در سه سالی که به عنوان نایب رییس کمیسیون حقوقی وقضایی بودم، توانستیم درتصویب قوانین مورد نیاز برای سیستم قضایی کشور،گام های خوبی برداریم.
فعالیت خاص دیگری در حوزه انتخابیهتان داشتهاید که درباره آن توضیحاتی ارائه دهید؟
بزرگترین کارخانه فولاد را درمنطقه داشتیم که نزدیک به400نفر درآنجا کارمی کردند تلاشهای بسیارزیادی برای احیای مجددکارخانه انجام دادیم. این کارخانه مستهلک وفرسوده شده بود وبسیاری از قطعات آن توسط طلبکاران باز وبه حراج گذاشته شده بود. خوشبختانه توانستیم این کارخانه را به چرخه تولید بازگردانیم که امروزه خداشکرتولیدات دراین کارخانه سالیانه به یکصد هزارتن فولاد آلیاژمیرسد. معتقدم ازاقدامات مهم وخاصی که در این حوزه انتخابیه انجام شده، راه اندازی این واحدهای تولیدی است. نمایندگان حوزه انتخابیه ما علاوه براین اقدامات، درمنطقه دو اقدام بینالمللی نیز انجام دادند که یکی ثبت ملایر به عنوان پایتخت مبل ومنبت ایران بود. نزدیک به 12هزارنفرازمردم ملایر دست اندرکارمبل ومنبت وعرضه این هنرهستند و ما نیز در همین راستا پروندهای درسازمان میراث فرهنگی وگردشگری برای ثبت مبل ومنبت ملایرتشکیل دادیم زیرا این حرفه در ملایر حرف اول رادرکشور می زند. با وجود رقبایی نیز که دراین زمینه در شهرهای مختلف وجوددارد ما باتوجه به پتانسیلها و امتیازات موجود و با پیگیریهای بسیارزیاد توانستیم درسال 95 ملایر را به عنوان شهرمنبت ثبت کنیم. این هنر ازگذشته برای مردم ما به ارث گذشته شده که مردم این هنررا پرورش دادندوآن را به روزرسانی کردند. دوسال پیش جشنوارهای به همین مناسبت درشهرملایر برگزارشد، خوشبختانه توانستیم درزمینه اقتصاد شکوفایی خوبی داشته باشیم به گونهای که مبل ملایر به صورت یک برند جهانی شناخته شده وتوانسته بازار خوبی درداخل وخارج داشته باشد. نکته مهمی که وجود دارداین است که متاسفانه تحریمها باعث شده درزمینه واردات چوب به عنوان کالای اساسی این هنر دچار مشکل شویم.
اقداماتی نیز برای رفع مشکلات مردم منطقه در این زمینه داشتهاید؟
درروزهای گذشته معاونت صنایع سازمان شهرکها را به ملایر دعوت کردیم. جلسه باحضور اصحاب مبل ومنبت برگزارشد که قرارشده اقداماتی در جهت تامین نیازهای اساسی این هنروصنعت صورت بگیرد. مبلهای ساخته شده درملایر به کشور عراق بدون واسطه صادر میشوند و به دنبال این هستیم تادر نمایشگاههای جهانی مبل شرکت کنیم.
استقبال داخلی نیز از این هنر میشود؟
امروزه مبل ملایر دربسیاری از مناطق کشور به ویژه در منطقه یافتآباد ودلاوران تهران عرضه میشود. درجشنواره سال 96 حدود 400میلیون تومان فروش مبل داشتیم و ما نیز برای ترویج و تبلیغ این هنر در مجلس ششم شهرک مبل درملایر را راهاندازی کردیم.
برای کشاورزان و مردمی که در این عرصه فعالیت دارند نیز برنامهای داشتید؟
درزمینه کشاورزی برای حوزه انتخابیه قدمهای بزرگی برداشتیم به گونهای که انگور ملایراز دیرباز بسیارمعروف بوده وشیره انگورملایر محصول بسیارخاصی است و ما نیز این حوزه را تقویت کردیم. شهرستان ملایراقلیم بسیارمناسبی برای پرورش انگوردارد. به لطف خداوند توانستیم انگورملایر را ثبت فائوکنیم. قراراست درآینده نزدیک مدیرکل سازمان فائو به ایران سفر و دریک مراسم رسمی ثبت انگور ملایر را اعلام کند. شیره انگور درکشورما بسیار معروف نیست و این شهد بیشتردرصبحانه استفاده می شود ولی ماهیت انگور ملایر به لحاظ اقلیم ویژه است این محصول به هند،چین وترکیه صادرمی شود و شنیدهام در هند محصولشان را به اسم انگورملایر ایران عرضه میکنند تابازار بهترداشته باشد.
وضعیت بهداشت ودرمان در حوزه انتخابیه شما به چه شکل است؟
در این مسیر نیز وفعالیتهایی داشتهایم که یکی ازآن ها احداث دانشکده پزشکی است که دانشجویان در چندرشته پزشکی وپرستاری درحال تحصیل هستند. تجهیزات عمل قلب باز درمنطقه توسط خیرین در حال خریداری شدن است و با کمکهایی که وزیر وقت بهداشت به ما کرد اتاق عمل ویژه ای برای آنژیوگرافی وجود دارد. ما دربحث خیرین سلامت دراستان حرف اول را میزنیم؛ خیرین سلامت اماکن مختلف درمانی را ساختند و ما نیز درتجهیز این اماکن مانند اتاق سیسییو وسایرتجهیزات مورد نیاز قدمهای خوبی برداشتیم. مردم باید بدانند که میلیاردها تومان در ملایر برای این حوزه هزینه شد و بزرگترین بیمارستان درملایر توسط خیرین درحال ساختن شدن است. در راستای این گفتار نیز باید بگویم دربحث بهداشت ودرمان، استان همدان قطب پزشکی غرب کشوراست. امروزه برای عمل قلب باز ازهمه نقاط غرب کشوربه این منطقه میآیند. ما هم پزشکان خوبی داریم و برخی نیز از خارج از کشور برای درمان مراجعه میکنند و برای همین باید به این پتانسیل توجه ویژهای کرد.
برای بهبود وضعیت مردم روستایی نیز اقدامی در دستور کار داشتهاید؟
برای بهسازی روستاها یک جهش بسیار خوبی در این مدت داشتیم و امروزه با اعتبارکم و با پیگیرهای که صورت گرفته ونگاهی که بنیاد مسکن به عمران وآبادانی روستاها دارد دراین مسیرهم بسیار موفق عمل کردهایم.
حوزه انتخابیه شما مانند برخی از مناطق کشور بحرانهای آبی دارد؟
خوشبختانه ملایر بحران آبی ندارد اما با توجه به اینکه کیفیت آب سدها بسیار بالاتر از آب چاه است درشهرهمدان بحرانی آب وجود دارد. به دلیل استفاده بیرویه ازآبهای زیرزمینی وبیضابطه عمل کردن کشاورزان ومسئولانی که باید کنترل میکردند به شدت دچارافت آب زیرزمینی شدیم. البته چندسالی این موضوع کنترل شده است و در نقطه ثابت ایستادهایم. باتوجه به بارشهایی که دراین چندسال بوده به این وضعیت کمک کرده است. باید اشاره کنم که شهرهمدان قرار بود از سد تالوار استفاده کند که مقدمات آن در حال اجرا واقدام است و به لطف خداوند مردم ملایر از سال آینده از آب گواری سد استفاده خواهند کرد. به نظر ما برخی اقدامات باید از امروز کلنگ آن زده شود تا آیندگان از آن برداشت کنند برای مثال همان سدی که دردوره ششم احداث شد امروزه علاوه براینکه بخش قابل توجهی از کشاورزی را دربرمی گیرد، پروژه خط لولهای که مربوط به انتقال آب از پشت سد است درحال اجراست و تصفیه خانه آن در حال ساختن شدن است.
وضعیت جادهها و راهسازی حوزه انتخابیه شما چگونه است؟
امروزه یکی از بزرگترین پروژههای منطقه یعنی چهارخطه کردن مسیر نهاوند به ملایر از مسیر آورزمان است که این جاده یک جاده بینالمللی ازلحاظ سفر به عتبات عالیات محسوب میشود. مردم ما و حتی تبعه کشورهای شیعه نشین اطراف ما برای عزیمت به عراق وعتبات ازاین جاده استفاده میکنند. این جاده بسیار پرمخاطره است و مطالعات صورت گرفته نشان میدهد که اعتباراتی فراوانی نیاز دارد. در حوزه بهسازی جادهها یکی از اقدامات اساسی ما جادههای مهم ملایر به بروجرد وخوزستان است که هشت کیلومترآن زیرسازی شده ومابقی در حال اجراست.
وضعیت راههای روستایی چگونه است؟
دربین 205 روستای ملایر فقط هشت روستا مانده که آسفالت ندارند، زیرسازیهای آنها انجام شده و آسفالت آن مانده است. برای پایان این پروژهها نیز در ملاقاتی که با آقایامینی، معاونت وزارت راه داشتیم قدمهای ابتدایی برداشته شده و دستور تامین قیر را به استان دادهاند و در اولین فرصت که وضعیت جوی اجازه بدهد، این هشت روستا نیز روکش آسفالت آنها انجام خواهد شد و دراینصورت روستایی که جاده آن آسفالت نشده باشد، نخواهیم داشت. آشنایی ما با قوانین وارتباطی که با وزرا دارم همین آشناییها وتسلط به قوانین درپیشبرد اهداف تاثیرگذاربوده است.
استان همدان استان توریستی است برای جذب توریست در شهرملایر چه اقداماتی تاکنون صورت گرفته است؟
برای جذب توریست خوشبختانه درچندسال گذشته شهرزیرزمینی و دستکند سامن کشف شد. این شهر زیر منطقه مخابراتی سامن است اما هیچ اقدامی برای آن صورت نگرفته بود. باپیگیرها وتلاشهایی که صورت گرفت و آقای سلطانیفر را به ملایر دعوت کردیم تا این مکان به عنوان پایگاه میراثفرهنگی ثبت شود و این اتفاق افتاد و امروز ساختمانها وامکانات آن برای بازدید عموم مهیا شدهاست. البته غیرازآنجا تپه نوشیجان را در ملایر داریم که قدمت این محل به دوره ساسانیان برمیگردد و بسیار دیدنی است. در داخل شهر نیز اماکن قدیمی مانند خانه لطفعلیخان را داریم و با وجود پتانسیلهایی که داریم درزمینه گردشگری میتوانیم جذب خوبی در منطقه داشته باشیم و همه این مسائل به این بستگی دارد که شرایط کلی جذب توریست درکشور مهیا شود. همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا معرفی شد وجشن مفصلی را باحضور مسئولان میراثفرهنگی کشورهای منطقه درهمدان برگزار شد و درهمین حال تلاش میکنیم که بتوانیم دراین حوزه یعنی میراث فرهنگی و گردشگری نیز قدمهای مناسبی برداریم.
معضل نبود اشتغال و بیکاری در حوزه انتخابیه شما نیز گریبانگیر مردم و جوانان است؟
ملایر نیز مثل تمام شهرهای ایران مشکل بیکاری وعدم اشتغال را دارد. بسیاری از مردم شهرملایر دربخش کشاورزی و صنایع دستی فعال هستند ولی بیشترین آمار بیکاری دربین تحصیل کردههاست. بیشتر تحصیلکردهها کارهای یدی وکارگری وکشاورزی را انجام نمیدهند به دنبال شغل پشت میزنشینی هستند که به نظرم تفکربسیاراشتباهی است. اینکه نسل جوان وتحصیل کرده ما انتظارداردکه شغل پشت میزنشینی داشته باشد آسیبزاست. چه اشکالی دارد کسی که تحصیلاتش در زمینه کشاورزی است به شغل کشاورزی رو بیارود و آنکه درزمینه عمران تحصیل کرده درکارساختمان فعال باشد! همه به دنبال شغل دولتی هستند و درشرایط فعلی کشور این کار عملی نیست و باید افراد را برای ایجاد شغل به سمت بخشهای خصوصی سوق داد.ما مسئولان نیز باید دراین مسیرسعی کنیم سرمایهگذاریهایی صورت بگیرد تا بتوان برای ایجاد شغل قدمهایی برداشته شود در غیر اینصورت هر روز مشکلات ناشی از این آسیب بیشتر خواهد شد.
اشارههای فراوانی به مسائل مختلف و معضلات منطقه خودتان داشتید، به نظر شما به عنوان نماینده مردم ملایر، عمدهترین مشکل حوزه انتخابیهتان چیست؟
مشکل عمده و حادی درمنطقه وجود ندارد. در ملایر مشکل اشتغال وجود دارد که این مشکل فراگیر کل کشور است. در بحثهای عمران وآبادانی، بهداشت ودرمان ،تامین آب آشامیدنی برای روستا دربحث جادهها وراه آهن خوب عمل کردیم و دراستان پیشرو هستیم. از طرفی یکی ازمهمترین مشکلاتی که در همه جای کشور وجود دارد بحث واحدهای تولیدی است که تحریمها بی تاثیر نبوده امروز واحدهای تولیدی بیشتر درچند شهرک صنعتی منطقه حدود 30 درصد آنها فعال هستند. باوجود اینکه درمجلس تبصره پرداخت تسهیلات بانکی برای تولید به تصویب رسیده اما متاسفانه شورای نگهبان تایید نکردهاست و در مجلس میکوشیم با وجود بحرانهایی که وجود دارد مشکلاتی را رفع کنیم.
شما نایب رییس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هستید و طرح کودکهمسری که برخی نمایندگان آن را ارائه دادند، در این کمیسیون از میدان به در شد. نظر شما به عنوان یک قاضی و نماینده درباره رویداد کودکهمسری در کشور چیست؟
معتقدم بحث کودک همسری قبل ازاینکه یک بحث حقوقی باشد، یک بحث فنی وپزشکی است. موافقان ومخالفان این طرح استدلالهای قابل توجهی دارند که باید به آن توجه کرد.برخی میگویند شرایطی که دربرخی ازنقاط کشور وجوددارد نشان دهنده این است که برخی از دختران ما حتی درسن 13سالگی از هرجهت آماده ازدواج هستند و آنها چه از لحاظ جسمی، عقل وخرد، شعوراجتماعی دارند، ولی باید بگوییم رشد جسمی دختران امروز نسبت به گذشته بسیار متفاوت است. مشکل حقوقی که به نظر من در این موضوع وجود دارد این است که گاهی اولیایی ناصالح با ازدواج زودهنگام، از فرزندان دختر خود سوءاستفاده می کنند. پدران ومادرانی که بیشتر معتاد هستند به دلیل نیاز مالی یا فرهنگ پایینی که دارند فرزندانشان را وادار به ازدواج زودهنگام میکنند. البته این موضوع را نیز باید اشاره کنم که آمار ازدواجهای زودهنگام زیاد نیست.
این موضوع مربوط به مجلس دهم است؟
درباره این موضوع از دوره مجالس هشتم،نهم ودهم مباحث فراوانی صورت گرفت و سرانجام شورای نگهبان سن را از 9سال به 13 سال ارتقا داده است. درکمیسیون حقوقی و قضایی مجلس چندین جلسه درباره این موضوع برگزار شده است. روانشناسان و متخصصان کودکان و افرادی که مرتبط بااین نوع ازدواج ها هستند از مرکز پژوهشها واز مرکز فقهی حوزه علمیه به کمیسیون حقوقی و قضایی آمدند و توضیحاتی ارائه کردند که سرانجام این طرح در کمیسیون قضایی به تصویب نرسید و باید دید درصحن چه اتفاقاتی خواهد افتاد. به هرحال معتقدم این مسائل بیشتر به جای اینکه جنبه حقوقی وفقهی داشته باشد، جنبه علمی وپزشکی دارد. باید از نظرات روانشناسان وروانشناسان کودک وافرادی که درزمینه کودک تخصص دارند کمک گرفته شود. بسیاری از افرادی که به کمیسیون آمدند نظرشان این بود که برخی از دختران درسن 13 سالگی آمادگی ازدواج را دارند.به نظرم ما باید این رویه را محدود کنیم اما نباید راه را به طور کلی ببندیم. معتقدم اگردختری خواست درسن پایین ازدواج کند نباید اجازه آن را دادگستری بدهد، بلکه باید یک گروه روانشناس وکارشناسان مربوطه وپزشکان مربوطه روی صلاحیت این دختر برای ازدواج نظر بدهند. این درست نیست که فقط یک قاضی با چند سوال برایش محرزشودکه این فرد می تواند یک زندگی را اداره کند و به نظرم افراد صاحب فن باید دراینباره نظر بدهند.
یکی دیگر از مباحثی که در کشور مطرح است، موضوع فیلترینگهای ناکارآمد است. به نظر شما آیا یک قاضی به تنهایی میتواند دستور فیلترینگی را بدهد که با زندگی قشر کثیری از مردم ایران مرتبط است؟
بحث فضای مجازی، بحث جدیدی درکشور ماست و به دلیل جدیدبودن این فضا، در حال حاضر ما قوانین کافی برای برخورد با مسائل مجازی نداریم اما درکشور شورای عالی فضای مجازی و کمیسیونی دربحث محتوای مصادیق مجرمانه داریم که ازمجلس ،قوه مجریه و قوه قضاییه در آن عضو هستند. در همین راستا به نظرم باید دررابطه با فیلترینگ یا شورای عالی فضای مجازی یا کمیته ویژه محتوای مجرمانه ورود کند.
اعتقاد من به عنوان یک حقوقدان این است که اگر قرار بود یک شعبه دادگاه به تنهایی بخواهد به این موضوعات رسیدگی کند دیگر این دوشورا چرا تشکیل شد؟! این مسائل مستقیم با امنیت ملی ومصالح کشور روبه رواست و فقط قوه قضاییه نمیتواند دراین زمینه تصمیم بگیرد و سه قوه باید دراین تصمیمگیریها دخیل باشند؛ بنابراین با فیلترینگ تلگرام به لحاظ حقوقی وقانونی به شدت مخالف بودم.
با توجه به بیفایده بودن فیلترینگ تلگرام، برخی به دنبال فیلترکردن اینستاگرام نیز هستند. نظر شما در این باره چیست؟
بله، در این اواخر عدهای قصد داشتند اینستاگرام را نیز فیلترکنند که با توجه به تلاشهای انجام شده اینکار صورت نگرفت. من به عنوان یک قاضی(رییس دادسرای مبارزه با منکرات تهران)که مدتها وظیفهاش رسیدگی به پروندههای مربوط به نگهداری ویدیو وماهواره بوده معتقدم این بگیروبندها مشکل را حل نخواهد کرد. زمانی تلگرام را فیلترکردیم، مشاهده کردیم که بااستفاده از امکانات فنی همه ازآن استفاده میکنند و زمانی که این فضا بسته شد، راه دیگری را پیمودند و اگر این رویه ادامه پیدا کند یک مسیر دیگری را جوانان پیدا میکنند و بافیلترشکن راحت میتوانند به هر فضایی دسترسی داشته باشند.
آیا این رویه کارآمد و مناسب بوده است؟
معتقدم دراین مسائل باید کار فرهنگی و مصون سازفرهنگی انجام دهیم. ما نه در مبارزه با ویدیو، ماهواره و نه درفیلترکردن تلگرام موفق نبودیم. تمام کسانی که به فیلترینگ تلگرام رای دادند وبا فیلترشدن آن موافق بودند امروز خودشان با فیلترشکن ازآن استفاده می کنند.
به نظر میرسد مشکل این است که افرادی تصمیمگیری این مسائل را در اختیار دارندکه با فضای امروزی جامعه غریبه هستند و با تفکرهای سنتی به آن توجه میکنند. نظر شما در این زمینه چیست؟
به صراحت میگویم وقت آن رسیده که مدیریت ما پوست اندازی کند و اجرا و اداره امور را به جوانان بسپارد و تصویب قانون منع بهکارگیری بازنشستگان مجلس هم دراین مسیر بود. این واقعیتی است که ما دیگر نمیتوانیم خود را با نسل جدید تطبیق دهیم و باید این مسائل را بپذیریم و مدیریت ها را نو کنیم. باید اداره کشور را به نسل جوان سپرد و درکنار سپردن مدیریت به نسل جوان از تجارب نسل های اول ودوم انقلاب استفاده کرد. دردنیای نو باید اداره کشور را به نوگرایان سپرد واین اعتقاد من است.
طرح مناسبی در مجلس در زمینه برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر تصویب شد که اعدامهای فراوانی را کاهش داد. در این باره اندکی توضیح میدهید؟
درگذشته هرکسی بیشتر از 30گرم هرویین حمل می کرد محکوم به اعدام بود که در قانون جدید به حمل سه کیلو تغییر پیدا کرده است یا دربحث فروش تریاک از چهار به 50کیلو تغییر پیداکرد که همین تغییرات جلوی بسیاری از اعدامها را گرفت.
به نظر شما شیوه مبارزه کنونی با مواد مخدر توانسته است موفق باشد؟
دربحث مواد مخدر پیرو صحبت هایی که کردم همچنان که با فیلترینگ نتوانستیم ونمی توانیم کنترل کنیم، با مجازات اعدام نیز نمیتوانیم مواد مخدر را کنترل کنیم. باید پلیس به فناوری های روز کشف جرم مجهز شود تا بتواند مواد را کشف کند نه اینکه حاملان مواد کشف شده را محکوم به اعدام کنیم. زمانی که کشفیات را بالا ببریم میتوانیم عامل اصلی را ردیابی کرده وجلوی ورود مواد را به کشور بگیریم اما زمانی که افراد به دلیل مشکلات مالی ومعیشتی مجبورمی شوند چند کیلو موادمخدررا حمل کنند نباید اعدام شوند و معتقدم ما مسئولان این شرایط را درکشور برای آن ها فراهم کردهایم و نتوانستیم به آن ها رسیدگی کنیم.
صحبت از مواد مخدر و هزینههایی شد که برای آن پرداخت میکنیم. عدهای معتقد هستند میتوان برای کاهش معضلات ناشی از این بلای خانمانسوز در مناطق جنوبشرقی کشور و تحت کنترل، کشت خشخاش را در دستور کار قرار دهیم. نظر شما در این زمینه چیست؟
معتقدم باید معتادان به تریاک را دریک مسیر هدایت کنیم نه اینکه آزاد کنیم و در همین راستا طرحی در کمیسیون قضایی داشتیم که تصویب نشد. در این طرح پیشنهاد این بود کسانی که معتاد به مواد مخدر هستند توسط دولت شناسایی شوند و به مکان های خاصی هدایت شوند و زیر نظر پزشک مواد دراختیارآن ها قرار داده شود وبه تدریج به سمت کاهش مصرف پیش بروند تا دوباره سلامتشان را به دست بیاورند، ولی به هر شکل این طرح رای نیاورد. همانگونه که میدانید درقانون، معتاد بیمار است وکسی که درخانه مواد مصرف میکند قانون با او کاری ندارد. البته اگر این افراد درملأ عام مواد حمل یا بفروشند با آنها برخورد قضایی خواهد شد و مجازات دارد اما باید درباره سلامت معتادان که بیمار هستند اقدامات لازم و مکفی صورت گیرد و دولت باید اردوگاه های بازپروری درهمه استان ها وشهرستان ها ایجاد کند وبهزیستی در این زمینه تعهداتی داشته که متاسفانه اقدام لازم در این زمینه صورت نگرفته و دولت به وظیفه قانونی خودش درزمینه بهبود وضعیت اعتیاد معتادان عمل نکرده است. از طرفی باید تاکید کنم که ما نمی توانیم در بحث کشت خشخاش موفق عمل کنیم. در زمان پهلوی کشت خشخاش آزاد وبه صورت کنترل شده این کار صورت می گرفت. ما اگر بخواهیم خودمان رسما مواد مخدر تهیه کنیم بسیار راحت وارزان می توانیم از افغانستان تهیه کنیم . ما به اندازه کافی دست به گریبان مبارزه با موادمخدر هستیم. به نظر می آید نتوانیم کنترل کنیم و موافق این کارنیستم .
دررابطه با مسائل مجلس ششم دیگر برای شما حواشی ایجاد نکردند؟
هرزمان که دوستان اصولگرا مطلب کم می آورند به این موضوع می پردازند، ولی حرکت خاصی انجام نشده است .
در بخشی از سخنانتان به قانون منع بهکارگیری بازنشستگان اشاره کردید. برخی مدعی هستند این قانون عقیم ماند. برای مثال ادعا میکنند قضات کارآمدی که دردیوان عالی کشور فعال بودند بازنشسته شدند یا اینکه افرادی که در میان اصلاحطلبان حضور داشتند کنار زده شدند، ولی قشر عظیمی از محافظهکاران با راهکارهایی ابقا شدند. شما در این زمینه توضیحی دارید؟
به غیر از استثناها، قانون همه بازنشستهها را مکلف کرده بود که میدان را خالی کنند ولی مشکل اصلی این است که اگر یک اصلاحطلب بازنشسته شود هیچ جایی ندارد که برود ولی اگر یک اصولگرا بازنشسته شود بسیاری از بنیادها برای او کار ایجاد میکنند. به نظر من قانون خوب اجرا شد و برخی از مواردی که ازمقام معظم رهبری اذن گرفتند بیشک ضرورت را تشخیص دادند و این رخصت دادهشد. دردیوان عالی کشور کسی به دلیل بازنشستگی کنار زده نشده است و درکل قضات رابطه استخدامی ویژه ای دارند و مانند سایرکارکنان دولت نیستند که با بازنشستگی کنار بروند.
با توجه به آنکه سالها در عرصه مبارزه با منکرات فعالیت داشتید، آیا برخوردهای صورت گرفته در این زمینه توانست مشکلی را رفع کند؟
نباید منکرات را در سطح جامعه داشته باشیم وبیشتر برخوردها در مسائلی بود که در ملأ عام انجام گرفت. به این نکته اشاره کنم که چندی است قانون منکرات اصلاح شده و امروز به عنوان برخورد با مسائل اخلاقی نمی توانند به منزل کسی ورود کنند مگراینکه گزارشی یا شکایتی ثبت شود یا یک مسائل فراگیر فساد در میان باشد. قوانینی که درسال 92 تصویب شد بسیاری ازمسائل مربوط به مسائل اخلاقی را ساماندهی کرد. بنده تجربه این را دارم که بسیاری از موارد مردی به دلیل مسائل اخلاقی از همسرش شکایت کرده است یا برعکس این موضوع شکل گرفته است. به نظر من باید مرجع مشخصی به این مسائل رسیدگی کند.
ادعاهایی وجود دارد که گفته میشود برخی از عوامل ناجا نیز با قاچاقچیان همراهی میکنند، این ادعا صحت دارد؟
ممکن است در تمام عرصه های اجرا تخلف وجود داشته باشد و باید پرسید که مگر در دستگاه قضایی متخلف وجود ندارد؟! ممکن است قاضی تخلف کند به همین دلیل در نیروی انتظامی نیز ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد ولی سیستماتیک نیست.ممکن است فردی مامور مرزی باشد و با قاچاقچی همدست می شود و زمانی که آن فرد مسئولیت کنترل مرز را دارد قاچاقچی با پرداخت رشوه و ... قاچاق را وارد کشور کند. پرونده دراینباره زیاد بوده اما یک امر غیرطبیعی نیست و درهمه جای دنیا این بحث وجود دارد. همانگونه که گفتم ممکن است تخلفاتی صورت بگیرد ولی اینکه یک کار سازماندهی شده باشد و بین نیروی انتظامی وقاچاقچیان باشد ادعای درستی نیست.این نکته را نباید فراموش کنیم که ما مرزهای گسترده ای داریم ونتوانستیم این مرز را به لحاظ ورود قاچاق مواد مخدر کنترل کنیم.
عملکرد این مجلس را نسبت به مجلس ششم چگونه ارزیابی میکنید؟
مجلس ششم بسیار موفق تر از مجلس دهم بوده است. درآن زمان شرایط کشور بسیار بهتراز امروز محسوب میشد و همدلی ها وهمراهی زیاد بود. البته این نکته را نیز فراموش نکنید که مشکلات بین المللی در آن زمان کمتر از امروز بوده است. نکتهای که باید به آن اشاره کنم مشکلاتی که امروز در کشور وجود دارد چندان به مجلس ارتباط پیدا نمی کند اما به نظر من به عنوان یک نماینده مجلس ما میتوانستیم نقش موثرتری داشته باشیم.
نظر شما به عنوان یک قاضی درباره عملکرد قوه قضاییه چیست؟
ما درکشور درزمینه مسائل اقتصادی ،خانوادگی، معیشتی،اجتماعی وفرهنگی نتوانستیم کارکنیم و سرریز تمام مشکلات درهمه این حوزه ها به قوه قضاییه میرسد. زمانی که نمیتوانید شغل ایجاد کنید افراد به سمت بزهکاری روی می آورند یا وقتی جوانان نمیتوانند ازدواج کنند واگر ازدواج کنند نمی توانند معیشت را تامین کنند وسرانجام به طلاق می انجامد یا اینکه مسائل اقتصادی را نمیتوانند حل کنند و بدهیها باعث زندانی شدن میشود. درنتیجه اگر تمام بودجه کشور برای قوه قضاییه درنظرگرفته شود بازهم مشکلات حل نخواهد شد. ما جامعه بیماری داریم که قوه قضاییه به تنهایی نمی تواند این جامعه را درمان کند و اگر اولیای خداوند هم رییس قوه قضاییه شوند رویه همین میشود. باید جامعه را اصلاح کنیم وساختارهای معیوب را درمان کنیم و به نظر من آقای آملی لاریجانی به سهم خودشان اقداماتی انجام دادهاند.
جانشین ایشان آقای رییسی خواهدبود؟
بله. جانشین آقای لاریجانی انتخاب خوبی است.
میتوان امیدوار بود اوضاع کشور بهبود پیدا کند؟
تازمانی که بحث سیاست خارجی را درست نکنیم اوضاع درست نخواهد شد.
محورهای گفتوگو:
بیشترین آمار بیکاری دربین تحصیلکردههاست
از مبارزه با ویدیو و ماهواره گرفته تا فیلترینگ، موفق نبودیم
دردنیای نو باید اداره کشور را به نوگرایان سپرد واین اعتقاد من است
ما باید کودک همسری را محدود کنیم اما نباید راه را به طور کلی ببندیم
تازمانی که بحث سیاست خارجی را درست نکنیم اوضاع درست نخواهد شد
انتخاب ابراهیم رییسی به عنوان جانشین آملیلاریجانی انتخاب خوبی است
ما جامعه بیماری داریم که قوه قضاییه به تنهایی نمیتواند این جامعه را درمان کند
گاهی اولیایی ناصالح با ازدواج زودهنگام از فرزندان دختر خود سوءاستفاده می کنند
دولت به وظیفه قانونی خود درزمینه بهبود وضعیت اعتیاد معتادان عمل نکرده است
بحث کودک همسری قبل ازاینکه یک بحث حقوقی باشد، یک بحث فنی وپزشکی است
به صراحت میگویم وقت آن رسیده که مدیریت ما پوست اندازی کند و اجرا و اداره امور را به جوانان بسپارد
همچنان که با فیلترینگ نتوانستیم ونمیتوانیم کنترل کنیم، با مجازات اعدام نیز نمیتوانیم مواد مخدر را کنترل کنیم
آشنایی ما با قوانین وارتباطی که با وزرا داریم همین آشناییها وتسلط به قوانین درپیشبرد اهداف تاثیرگذاربوده است
در این اواخر عدهای قصد داشتند اینستاگرام را نیز فیلترکنند که با توجه به تلاشهای انجام شده اینکار صورت نگرفت
مسالهفیلترینگ مستقیم با امنیت ملی ومصالح کشور روبهرواست و فقط قوه قضاییه نمیتواند دراین زمینه تصمیم بگیرد
باید اداره کشور را به نسل جوان سپرد و درکنار سپردن مدیریت به نسل جوان از تجارب نسل های اول ودوم انقلاب استفاده کرد
این واقعیتی است که ما دیگر نمیتوانیم خود را با نسل جدید تطبیق بدهیم و باید این مسائل را بپذیریم و مدیریت ها را نو کنیم
تمام کسانی که به فیلترینگ تلگرام رای دادند وبا فیلترشدن آن موافق بودند امروز خودشان با فیلترشکن ازآن استفاده می کنند
این نکته را نباید فراموش کنیم که ما مرزهای گسترده ای داریم ونتوانستیم این مرز را به لحاظ ورود قاچاق مواد مخدر کنترل کنیم
پدران ومادران که بیشتر معتاد هستند به دلیل نیاز مالی یا فرهنگ پایینی که دارند فرزندانشان را وادار به ازدواج زودهنگام میکنند
اگر یک اصلاحطلب بازنشسته شود هیچ جایی ندارد که برود، ولی اگر یک اصولگرا بازنشسته شود بسیاری از بنیادها برای او کار ایجاد میکنند