متاسفانه دین را بد معرفی کردند


متاسفانه دین را بد معرفی کردند

درست نیست امامان جمعه در همه مسائل ورود کنند

قانون-سامان صابریان/ مریم چهاردولی

برخی معتقد هستند که روحانیت پدر معنوی ملت است ولی آیا همه کسانی‌که در این کسوت فعالیت می‌کنند می‌توانند این عنوان را یدک بکشند؟! بی‌شک هستند کسانی‌که در لباس پیامبر(ص) سیره ایشان را پیروی می‌کنند ولی این روزها برخی مسائل اجتماعی و سیاسی سبب شده‌است تا روابط میان مردم و این قشر با چالش‌هایی روبه‌رو شود. در این بین برخی افراد که با این لباس در سمت‌های مختلف فعالیت می‌کنند تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند که این رابطه را ترمیم کنند. از اشخاصی که می‌توان او را به عنوان ترمیم‌کننده این روابط معرفی کرد، اصغرجدایی امام جمعه شهرستان بیله‌سوار در استان اردبیل است. این روحانی اقداماتی را در دستور کار قرار داده است که هرچند سبب حسادت و تنگ‌نطری برخی شده ولی مردم و آن‌هایی که به دنبال اعتلای نام ایران و اسلام هستند، از آن حمایت کرده‌اند. نگاه متفاوت ولی عقلانی این روحانی سبب شد برای گفت‌وگو به سراغ او برویم تا از جزییات اقدامات و روحیاتی که دارد، آگاه شویم. روحانی‌ای که در رشته‌ موسیقی تحصیل کرده‌است و به فیلم و فیلمسازی نیز علاقه دارد و دلایل اتخاذ این رویه را برخورد مثبت یک روحانی در دوران کودکی و نوجوانی خود بیان می‌کند. او نیز مانند بسیاری از مسئولان جمهوری اسلامی معتقد است که سیاست‌های چکشی و زوری در این سال‌ها درست نبوده و اثرمثبتی نداشته و از برخورد با بدحجابان تا فیلترینگ تلگرام و محدودیت برای ماهواره‌ و ویدیو همه ناکارآمد بوده است. این روحانی بر خلاف برخی که نگاه مثبتی به حضور زن در عرصه‌های اجتماعی ندارند، می‌گوید حاضر است تریبون نماز جمعه را در اختیار زنان جامعه خود بگذارد تا مشکلات‌شان را از این تریبون برای همه بیان کنند. در ادامه گفت‌وگوی این روحانی روشنفکر و متدین را با«قانون» می‌خوانید.

درباره نام شهرتان که بیله سوار است و مشخصات شخصی خودتان توضیحاتی ارائه دهید.

پیله سوار بوده که به مرور زمان به بیله سوار معروف شده و به معنای اسب سواراست. بنده نیز متولد 31 مرداد 48ازشهرستان سراب هستم. سال 66چندماهی به جبهه رفتم و بعد ازاینکه دبیرستان راتمام کردم وارد حوزه علیمه معصومیه قم شدم. پدرم کشاورزومادرم خانه داراست. ازدوره جوانانی وزمانی که محصل بودم همیشه دغدغه این را داشتم که چرا برخی از دوستانم نماز نمی‌خوانند.حتی درآن دوران کتاب‌های زیادی مطالعه می‌کردم تا بتوانم با اطلاعات درست ومفیددوستانم را به نمازخواندن متقاعدکنم. زمانی که هنوز طلبه نشده بودم کتاب سخنوری«دیل کارنگی» را خوانده وبرای طلبه های شهرمان آیین سخنوری تدریس می کردم. ازسال چهارم حوزه سخنرانی را شروع کردم. تمرینات ومطالعات زیادی دراین باب داشتم که کتاب‌های استاد مطهری دراین زمینه بسیارتاثیرگذاربود. درحوزه علمیه معصومیه بزرگان زیادی رفت وآمد می کردند.دوره‌ای شاگردآیت ا... جوادی آملی وآیت ا...محقق داماد و زمانی نیز با سید حسن خمینی همکلاس بودم. 6سال به محضر آیت ا... بهجت مشرف می شدم و حتی دردیدارهای خصوصی ایشان نیز شرکت می‌کردم. به عرفان علاقه خاصی دارم که دراین زمینه کتاب «دمی باقدسیان» را نوشتم. در ادامه تالیفات کتاب «خاطرات دکترهفت ساله» رانوشتم. این کتاب درباره زندگینامه محمدحسین طباطبایی است که به چاپ سیزدهم رسیده و حتی به زبان های عربی وانگلیسی ترجمه شده است. کتاب«آمارها پرده برمی‌دارند» ازجمله کتاب هایی است که مقام معظم رهبری ونمایندگان مجلس به آن عنایت ویژه دارند.کتاب‌های زیادی نوشتم اما این چند سال به دلیل مشغله کاری دستم به سمت قلم نرفته که بیشتر خطبه می‌نویسم. درخطبه‌ها هیچ وقت به جناح‌های سیاسی نپرداختم زیرا هیچ وقت به انسان‌ها ازاین زوایه نگاه نمی‌کنم و معتقدم ما باید یک ملت واحد باشیم.

علاقه‌ای به سینما دارید؟

به فیلم علاقه دارم و در نوروزامسال به همراه خانواده چند فیلم را درسینما دیدم. دربیله سوار تئاتری اجرا شد و من به همراه خانواده به دیدن آن رفتیم. فکرکنم درتاریخ این شهرستان برای اولین باریک امام جمعه به همراه خانواده‌اش به تئاتررفته باشد.

به جناح بندی‌ها انتقاد دارید؟

احزاب فقط مردم راازهم جدامی کند در حالی که می‌توان مسائل را درنهایت صمیمیت و باهمبستگی حل کرد. زمانی که جناح بندی سیاسی وجوددارد افراد فقط با متهم کردن یکدیگر به اصولگرایا اصلاح طلب نمی‌توانند مشکلی راحل کنند. دراین بازه زمانی فقط باید روی حل مشکلات مردم تمرکزکرد، به همین دلیل درتعاملات با افرادبسیارراحت هستم. هیچ گاه مواضع سیاسی افراد ونهادها برایم مهم نبوده حتی درمصاحبه هایم بدون توجه به جناح آن رسانه مصاحبه می کنم. خط قرمزمن فقط شبکه های خارجی هستند.

علاوه بر احزاب شاهد آن هستیم که برخی ائمه جمعه از تریبون نمازجمعه اظهاراتی را بیان می‌کنند که وحدت ملی را زیر سوال می‌برد. نظرشمادراین باره چیست؟

برخی از سخنان ائمه جمعه بزرگنمایی می‌شود و آن‌گونه که باید به جامعه ارائه نمی‌شود. برای مثال درباره کودک همسری مطالب طوری بیان شده که بنده مقابل آقای رحیم ازغدی قرارگرفتم.

شما نسبت به کودک همسری چه اعتقادی دارید؟

نمی دانم ازدواج در سن پایین درکشور چه میزان است اما بعید می دانم این آمار زیاد و فراگیرباشد. آیا درست است برخی ازمسائل ومشکلات رااین‌گونه رسانه ای کنیم. درواقع بادستان خودمان سندی به دست سازمان‌های حقوق بشری بدهیم تا ادعا کنندکه فلان امام جمعه ایران گفته دراین کشورکودک همسری وجود دارد. این بحث ها فقط بارمشکلات را درکشور اضافه می کند. معتقدم نباید تمام حقایق و مشکلات را به صورت علنی مطرح وبزرگنمایی کرد تا دشمن سندی علیه ما داشته باشد. همچنین موضوع کودک همسری این‌قدر فراگیرنبوده که بخواهیم با این وسعت در مباحث رسانه‌ای به آن بپردازیم.

بین جوانان ومسئولان کشورفاصله فکری زیادی وجود دارد. برای مثال عده‌ای به دنبال فیلترکردن تلگرام بودند ولی جوانان با این اقدام مخالف هستند، چگونه می توان این گسل‌ها را پرکرد؟

درباره تلگرام بحث ها و صحبت های زیادی شده است.زمانی که در صداوسیما گفتم از تلگرام استفاده می‌کنیم این حرفم بازتاب خبری زیادی داشت ودرفضای مجازی هیاهو ایجاد کرد. باید بگویم فیلترکردن تلگرام بازدارنده و جوابگو نبوده است. امیرالمومنین (ع) می فرمایند: « از هر چیزی که می ترسید به داخل آن وارد شوید» این حدیث تفسیرهای مختلفی دارد؛ یکی از برداشت های آن این است که بدون ترس و با جرأت به سمت جلو حرکت کنید. همچنین درحدیث دیگری آمده:« الانسانُ حریصٌ المانع »انسان را از هرچه منع کنید بدان حریص می‌شود. سیاستگذاران کشور بایددرسیاست‌هایی که اتخاذ می کنندفطرت جوان، شرایط زندگی، تفریحات سالم و مهم‌ترازهمه مطالبات جوانان را لحاظ کنند. درگذشته استفاده ازویدیوجرم بود و حتی زمانی میکروفن وتلویزیون راهم منع می‌کردند ولی مشاهده کردیم که این موانع هیچ‌گاه جواب نداد. برای منع استفاده ازماهواره نیز قانون وضع شد که حتی قانون هم جلوی مطالبات مردم را نگرفت.

پیشنهادی در این زمینه دارید؟

درهرکشوری مطالب وسندهای مختص آن کشوروجوددارد که بسیارمحرمانه است و کشورها برای حفظ مسائل و اسنادمحرمانه‌شان ازاینترنت بومی استفاده می کنند. ای کاش ایران هم مثل دیگرکشورها اینترنت بومی داشت تاتمام اطلاعات شخصی وحتی حساب‌های بانکی مردم از طریق گوگل واینترنت دراختیارکل دنیا قرار نمی‌گرفت. به نظرم دراین زمینه باید فکر وبرنامه ریزی شود.برخی مسائل مثل فیلترکردن تلگرام که به صورت غیرمنتظره ویکدفعه ای بود باعث گاردگرفتن و واکنش منفی جامعه درمقابل آن حرکت شد. مردم آمادگی چنین حرکتی را نداشتند زیرا باتلگرام بسیارمأنوس شده بودند. مردم به خصوص جوانان نمی توانستند باخلأ تلگرام کناربیایندکه همین کارباعث ضربه زدن به مردم شد.

شما از افرادی هستید که برنامه‌های نوینی برای مراوده با مردم در دستور کار دارید، به نظر شما برای رفع این نوع معضلات چه کار باید کرد؟

بایددرسیاست‌ها بازنگری شود،خواسته‌های مردم ونسل‌های جوان بیشترمدنظرقرار گیرد. به استخررفتن یک انقلاب جدید بود، ولی این انقلاب بسیاری را ناراحت کرد. برخی از هم لباس‌هایم اعتراض کردند وگفته‌اند بااین کارتوقع مردم نسبت به ما بالا می رود. حتی این کاررا ناپسند وخلاف شأن می دانستند.من درجواب گفتم نباید درشرایط فعلی بحث شأنیت را مطرح کرد زیرا داریم جوانان‌مان را ازدست می دهیم. شأن هرچقدرمهم باشد دراین برهه اززمان بایدکنارگذاشته شود. برای حفظ جوانان بایدبا آن ها ارتباط بیشتری برقرارکرد.

دلیل توجه شما به جوانان بر خلاف برخی مسئولان چیست؟

باوردارم باید به جوانان توجه کرد. هرزمان جوانی راازدور می ببینم خودم را برای یک برخوردگرم وصمیمی آماده می کنم. من به آن ها به چشم فرزند نگاه می کنم. نقش آن ها درآینده این کشوربسیارمهم است به همین دلیل وقتی به جوانی می رسم او رادرآغوش می گیرم. صبح هازمانی که فرزندم را به مدرسه می رسانم می ببینم عده ای از دانش آموزان درحال خوردن ساندویچ هستند. برای مثال یکی از برنامه هایم مهمان کردن آن‌هاست. باید به جوان توجه کرد زیرا می دانم جوان این توجه را فراموش نخواهدکرد. جزو افرادی هستم که خاطرات کودکی،نوجوانی وجوانیم را فراموش نکرده‌ام وحتی می توانم خودم رابه آن زمان ها وهمان حس وحال ببرم و به قول معروف می توان گفت هنوزکودک درونم فعال است. هرزمان که به خانه برمی گردم همیشه به آغوش مادرم می روم و دست و پاهای اورا می‌بوسم. برایم مهم نیست که بزرگ و امام جمعه شهری شده ام، زیرا دوست دارم هرروزصدای طپش های قلب مادرم را بشنوم.

خاطره خوبی از دوران جوانی داریدکه هنوزآن حس وحال را فراموش نکرده اید؟

بله، درگذشته وزمانی که نوجوان بودم می‌خواستم درکوچه محل زندگی‌مان گیاه گوجه فرنگی کشت‌کنم. در آن زمان روحانی‌ای به نام حاج میرزاعسگر ازکوچه گذرمی کرد، به من که رسید به سمتم آمد ودرباره گیاه ونحوه کاشت آن چندسوال پرسید. برخوردخوب آن روحانی روی من تاثیرگذاشت که هنوز درخاطرم مانده است. باتوجه به آن برخوردخوب و خاطره‌انگیز زمانی که روحانی شدم سعی کردم به جوانان توجه خاصی کنم زیرا می دانستم توجه به یک جوان چقدر ارزشمند، مهم وکارسازاست. همیشه درمکان‌های‌عمومی ،نمازجمعه ومدارس بیشترین توجهم را به جوانان اختصاص می‌دهم. زمانی که هیات امنا یاخادم مسجدی با جوانی بد برخوردکرده باشد به شدت ناراحت وعصبانی می شوم و به تازگی شنیدم دریکی ازمساجد شهرخادم مسجد باجوانی برخورد خوبی نداشته است. به فامیل آن خادم هشداردادم که اگر تکرارشود بدترین برخوردرا با آن ها خواهم داشت. درحال حاضر بین نسل ما وجوانان وهمچنین جوانان باپدران ومادران‌شان فاصله زیادی افتاده است که باید به هر شیوه ممکن این فاصله‌ها کم شود.

از اقدامات دیگری که برای کمک به جوانان انجام دادید برای ما سخن بگویید.

ازجمله اقداماتی که دوست دارم انجام دهم ودرحال برنامه ریزی درباره آن هستم، کمک به دانش آموزان کنکوری است زیرادخترم امسال کنکور دارد و می دانم قیمت کلاس ها وکتاب‌های کنکورچقدر بالاست. می خواهم تمام کتاب‌های کنکور راخریداری کنم ودرمسجدجامع شهر بگذارم. ازاین طریق همه دانش آموزان می‌توانند ازآن کتاب هااستفاده کنند.دربیله سوار اعلام کردم هردانش آموزی رتبه زیر10درکنکور بیاورد به او خودرو جایزه خواهم داد.

شما دختر جوانی دارید، به نظر شما سیاست‌های ترویج حجاب در جامعه و فشارهایی که برای الزام به این موضوع وجود داشته موفق بوده است؟

به نکته خوبی اشاره کردید. درقرآن آیات صریحی درباب حجاب آمده است. درکتاب حجاب استاد مطهری درصفحه 35 آمده حجاب به یک معنای فنی آن قید زائد براصل است. آنچه که دراسلام مورد تاکید است پوشش اسلامی است. حجاب قید زائد برتکلیف که حفظ آن درقانون اسلامی جزواصول است.درفرهنگی ملی چادر حجاب برترشناخته شده است. می توانستیم روی مساله حجاب کارهای فرهنگی زیادی انجام دهیم تا فرزندان‌مان عاشق حجاب شوند اما متاسفانه دراین زمینه به گونه ای برخوردشده که جوانان امروزی درمقابل آن گارد می‌گیرند. ازطرف دیگر درآن سوی آب ها روی بی حجابی وترویج آن کارهای زیادی درحال انجام شدن است. مساله حجاب ریشه درتاریخ دارد که در بیشتر دوره‌‌های تاریخی به آن پرداخته شده است. به تازگی کتابی درباره نهضت‌های اسلامی ازسال 1320تا 1357 ازآقای رسول جعفریان خوانده ام و یکی از مباحثی که دردوران های مختلف همیشه مساله روز جامعه بوده، حجاب است. زمانی که رضاشاه درشهریور1320 به جزیره موریس فرارکرد چندسالی آزادی بیان درایران بسیار زیاد بود. درآن زمان به مسائل حجاب پرداخته شده است. زمانی که دکترشریعتی واستاد مطهری درحسینیه ارشاد فعالیت می کردند درآن دوره هم به مباحث حجاب بسیار پرداخته ومقالات وکتاب های زیادی دراین زمینه نوشته‌اند . روی این موضوع تاکید می‌کنم روی اصل رعایت حجاب هیچ تردیدی وجود ندارد ولی بنده درباره روش‌های برخورد با بدحجابی انتقادهای زیادی دارم. به نظرم در این مدت روش‌ها تند وچکشی بوده که نه تنها بازدارنده نبوده، بلکه باعث ضدارزش شدن حجاب هم شده است. بسیار زیبا می‌توانستیم درباره حجاب فرهنگ سازی کنیم. شاید امروز کمی دیرشده باشد اما می‌توانیم دراین باره روی ارزش حجاب از کودکان ودبستانی ها شروع کنیم . مساله حجاب همیشه دغدغه عمومی علما بوده. هیچ وقت دراین باره اتاق فکری وجود نداشته وبنده به یاد ندارم گروه یا مجموعه ای دراین زمینه هزینه وکارهای تحقیقاتی انجام داده باشند.اقدامات همیشه به صورت قالبی وکپی بوده که هیچ‌وقت خلاقیت وابتکاردرآن ها وجودنداشته است. می‌توانستیم دراین زمینه ازایده ها ونظرات زنان جامعه الزهرا استفاده کنیم. آن ها طرح های خوبی دراین زمینه داشتند وحتی کتاب های خوبی معرفی کردند. حتی درترویج حجاب می‌توانستیم از کشورهای خارجی استفاده کنیم زیرا تجربیات خوبی دراین زمینه وجود دارد. برای مثال دریکی ازکشورها استادی به دانشجویانی که با حجاب نمره بیشتری در پایان نامه به آن ها داده بود که باعث اعتراض دیگران دانشجویان شده بود.وقتی علت را ازآن استاد جویا شدند درجواب گفت درزمان دفاع از پایان نامه به این موضوع دقت کردم و متوجه شدم زمانی که خانمی بی حجاب به دفاع می پردازد بیشتر افراد حاضردرجلسه به روی زیبایی این خانم تمرکز می کنند وتوجه کمتری به موضوع بحث دارند اما زمانی که خانمی با حجاب کامل از پایان‌نامه‌اش دفاع می‌کند افراد حاضر درجلسه به موضوع پایان‌نامه بیشترتوجه می کنند. توضیحات این استاد مورد قبول دانشگاه واقع شد. باید درباره حجاب به صورت کاربردی پرداخته شود. اینکه گفته می شود حجاب مصونیت است به صورت علمی این موضوع ثابت شده است. کلیپی دیدم از خانمی که عرض یک خیابان را درروزهای مختلف اما دریک ساعت مشخص با پوشش های متفاوت طی می‌کرد. روز اول عریان وبدون پوشش به آن خیابان می رودکه 72 نفر مزاحمش می شوند اما روزی که باحجاب کامل آن مسیر راطی می کند هیچ مزاحمی ندارد و به نظر من این نشان می دهد که حجاب باعث مصونیت است.

به نظر می‌رسد موضوع حجاب فقط مربوط به دخترها و زنان نباشد و آقایان و پسرها نیز باید به آن توجه کنند و به نظر اقشاری هستند که به افراد محجبه توجه نمی‌کنند. نظر شما در این زمینه چیست؟

باید همان اندازه که به دنبال دینمداری ومعنویت دختران دربحث حجاب هستیم، به همان نسبت روی پسران کارکنیم. باید به شکل‌های متفاوت جوانان را جذب دین کردکه بحث‌های ایدئولوژیکی دراین زمینه مطرح است. زمانی جوان یک محدود خاصی ازدنیا را می ببیند وخواسته‌هایش فراترازآن نمی رود،این فردهیچ زمان احساس نیاز به دین نمی‌کند.آیات زیادی درباره آخرت ومعاد درقرآن آمده است. وقتی جوان معادنگرباشد بی‌شک دغدغه دین درآن ایجاد می شود اما اگر فقط به خوردن ،خوابیدن و... اکتفاکنددیگر نیازی به پرواز کردن درخود نمی ببیند. دراین زمینه باید به جوانان پروازکردن را آموزش داد زیرا انسان‌ها قابلیت این را دارند که می توانند به مقام‌های بالای معنوی برسند. با اجبارکردن نمی‌توان این فضاها را ایجاد کرد.باید جوان خودش بخواهدوبه دنبال معنویات برود. اگردرپسران دغدغه دینی ایجادشود بی‌شک به سمت دینداری می روندوازطرف دیگر بی‌شک به دنبال دخترمحجبه برای ازدواج خواهندرفت.

زمانی که امام جمعه اسالم بودید نامه‌ای درباره اجرای برنامه یک خواننده در شهر نوشتید که بازتاب زیادی داشت. دراین زمینه توضیحی به ما می دهید؟

برای جشن 13 رجب نامه ای به وزارت ارشاد نوشتم ودرخواست کردم خواننده ای با حفظ موازین شرعی برای اجرای برنامه ای به شهرستان بیاید. آن نامه مثل یک بمب خبری درجامعه پیچید، حتی درشبکه من وتوگفتند یک امام جمعه درخواست کنسرت کرده است. دراسالم چندتااز کارهایی که انجام دادم بسیارسروصدا کرد که یکی از آن‌ها همین نامه بود. اززمانی هم که به شهرستان بیله سوارآمدم برخی ازکارهایم مثل استخر رفتن یا با لباس مبدل به گمرک رفتنم بازتاب های خوبی داشته است. زمانی که با جوانان به استخر رفتم متوجه عکس گرفتن نشدم. اگر می دانستم مانع این کار می شدم. باتوجه به اینکه درعکس های استخر فقط سرم دیده می‌شود اما اعتراضات زیادی دراین زمینه وجود دارد که به نظرم بیشتراز تنگ نظری است.

اگر یک فرد روحانی بخواهد امام جمعه شود باید چه اقداماتی انجام دهد؟

کسانی که می خواهند امام جمعه شوند باید پایه دهم حوزه را تمام کرده وسه سال هم درس خارج خوانده باشند. همچنین برای امام جمعه شدن باید امتحانات کتبی وشفاهی بدهند که بعد ازآن مصاحبه است. وقتی این مراحل را بگذرانند ومورد تایید مرکزهسته گزینش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه قم بشوندبراساس نیاز شهرستان ها به محل‌های مورد نیاز فرستاده می شوند.

اختیارات یک امام جمعه چقدراست؟

امام جمعه یک مقام رسمی وتشریفاتی است. عنایت به امامان جمعه درهرشهرستانی فرق می‌کند. برای مثال ممکن است در شهری فرمانداروشهردار عنایت خاصی به امام جمعه شهرشان داشته باشند اما در شهردیگراین توجه وجود نداشته باشد. بی‌شک امامان جمعه‌ای که در اوایل انقلاب بودند باالان بسیار فرق می‌کنندزیرادراوایل انقلاب امامان جمعه به بسیاری از مسائل وموارد ورود می کردند اما امروزه بنده وبرخی ازهمکارانم سعی می‌کنیم به بسیاری ازمسائل ورود نکنیم. معتقدم درست نیست امام جمعه به همه مسائل ورودکند اما مواردی هست که ما نمی توان نسبت به آن ها بی تفاوت بود. برای مثال گزارش می دهند دریک اداره اختلاس صورت گرفته است. من به عنوان امام جمعه شهر نمی‌توانم درمقابل آن سکوت کنم زیرا مسئولیت حفظ وحراست از انقلاب اسلامی را بردوش دارم. به همین دلیل به مسئولان ذی‌ربط اطلاع می‌دهم تارسیدگی کنند.دربعضی مواقع هم مثل بحث گمرک غیرتم تحریک می شود. زمانی که شنیدم درآنجا گاهی به خانم ها تعرض می شود بالباس مبدل به گمرک رفتم تااز نزدیک درجریان امور قراربگیرم.

باتوجه به ساختار نظام و حکومت، به ائمه جمعه توجه وعنایت خاصی می شود.باید به این موضوع توجه ودقت نظر داشت که تریبون نمازجمعه بسیارحساس است، به همین دلیل بایددرسخنرانی‌ها دقت بیشتری کرد. گاهی صحبت های یک امام جمعه باعث عزل ونصب فردی در شهرستان می شود. من به تنها موردی که تذکرجدی دادم این بود که شنیدم در بعضی از مدارس معلمان، دانش آموزان را تنبیه بدنی می‌کنند. نامه ای برای اتمام حجت به رییس آموزش وپرورش منطقه نوشتم وگفتم اگر ازاین تاریخ به بعدگزارشی مبنی بر تنبیه بدنی دانش‌آموزان بشنوم نامه را رسمی و برخورد تندی خواهم کرد. همچنین در این اواخر متوجه شدم برخی ادارات درارائه گزارشات پنهان کاری می‌کنند تا مورد نقد وبازخواست قرار نگیرند.

با ورود امامان جمعه به مسائل، مشکلات حل می‌شود؟

گاهی اوقات برخی ازکارها بنا نیست پیش برود. برای مثال در شهرستان بیله سوار خانه ها پلاک ندارند وآدرس‌ها بسیارسخت داده وپیدا می شود. بارها به شهرداری تذکردادم اما هنوز هیچ اقدامی نشده است یا درشهرستان بیله سوار به دلیل ورود ادوات وماشین آلات کشاورزی به شهر همیشه شهرستان درخاک وگل است. در همین زمینه پیشنهاد دادم کارواشی درابتدای شهرساخته شودتا این ادوات قبل از ورود به شهر شسته شوند یاپارکینگ عمومی بزرگی برای این ماشین های کشاورزی ساخته شود تاآن ماشین‌ها درخارج از شهر نگهداری شوند که هنوزدراین زمینه اقدامی صورت نگرفته است.

دستورالعمل خاصی برای خطبه‌های نماز دارید؟

در خطبه‌ها به مسائل مختلف پرداخته می‌شود. سعی می کنم مشکلات شهرستان را ازتریبون نمازجمعه بیان نکنم وبیشتر به صورت خصوصی به مسئولان مربوطه گوشزد کنم مگراینکه کارد به استخوان برسد، درآن صورت ازتریبون نمازجمعه می گویم تازودتر به آن رسیدگی کنند.

اینکه گفته می شود شورای سیاست‌گذاری ستاد نماز جمعه به امامان جمعه بولتن می دهدتا امامان جمعه درباره محورهایی که آن ها می خواهندصحبت کنند، واقعیت دارد ؟

خیر،چنین موضوعی مطرح نیست.ستاد نماز جمعه سایتی داردکه درآن مناسبت های هفته را می‌گذارند. من زمانی که موضوع خاصی پیدا نکنم به آن سایت مراجعه می‌کنم. هیچ اجباری مبنی براینکه خطبه ها باید به موضوع خاصی پرداخته شود، وجود ندارد. درگذشته مجله ای به نام فرهنگ جمعه چاپ می شده که به ائمه جمعه درمباحث کمک می کرد، ولی آن مجله نیز دیگر چاپ نمی‌شود.فقط گاهی اوقات پیامک مناسبت‌ها جهت یادآوری برای ما فرستاده می‌شود.

شاید به دلیل همگرایی‌ای که بین برخی امامان جمعه تهران، قم ومشهد وجودداشته به مردم القا شده که صحبت های امامان جمعه ازپیش تعیین شده است.

این موضوع برای من هم پیش آمده است .درباره موضوعی به سایت مراجعه کردم وبرای خطبه‌ها فیش برداری کردم. بعد از نماز جمعه جوانی به من مراجعه کرد وگفت که صحبت‌های من وامام جمعه تبریز یکی بوده ،گویا آقای آل هاشم هم ازهمان مقاله استفاده کرده بود. من نیز برای جلوگیری از این مسائل تلاش می‌کنم کمتربه سایت مراجعه کنم .

درحال حاضر متاسفانه برخی روحانیون از مردم دورشده‌اند ولی این اقدامات دلنشین شما باعث روحیه دادن وجذب جوانان به سمت شما شده است آیا به شما گفته شده که این کارها را انجام دهید؟

من تمام تلاشم دراین جهت است تا فاصله بین مردم و روحانیون را کم کنم . قبل ازاینکه امام جمعه بیله سوارشوم امام جمعه اسالم بودم. در آنجا نیز اقداماتی برای بهبود روابط انجام دادم و غیر از نامه ای که به مدیرکل ارشاد مبنی بردرخواست خواننده نوشتم، اقدامات فراوانی انجام دادم ولی آن ها رسانه ای نشد.چندبار جوانان ونوجوانان را به سرعین بردم ولی برخی افرادباکم لطفی این کارها را به ریاکاری تشبیه می‌کنند. دراحادیث آمده گاهی صدقه را به صورت علنی بدهیدتا دیگران ببینندویاد بگیرند.گاهی باید برای ترویج کارهای مفید، باید آن‌ها راعلنی انجام داد. این کارها ریا محسوب نمی شود. به تازگی رفتم سراب و معلم زبان انگلیسی 30سال پیشم را دیدم که این خبر را خبرگزاری حوزه کارکرد. گزارشی رسیده بودکه معلمان انگیزه‌ای برای تدریس ندارند، بنده باتوجه به شرایط کنونی کشور، حق را به معلم می‌دهم؛ به همین دلیل تصمیم گرفتم به سراب بروم ومعلم 30سال زبان انگلیسی ام ببینم تا برای آن معلم ومعلمان دیگر انگیزه ایجاد شود. وقتی معلمی ببیند که شاگردش امام جمعه شده وآمده دست بوسی او، خوشحال می‌شود، نمی توانم آن لحظه دیدار با معلم زبانم را توصیف کنم. بااینکه درگذشته رابطه خاصی بین ما وجود نداشت اما آن لحظه انگار پدری بعد ازسال‌ها پسرش را پیدا کرده است. این حرکت بازتاب خوبی داشت.

تصور نمی‌کنید که سیاست زدگی برخی اقدامات باعث بروز برخی معضلات در کشور شده است؟

معتقدم نباید همیشه روی مباحث سیاسی تمرکزکرد و صرف پرداختن به مسائل سیاسی مارا عقب نگه می دارد. گاهی ترویج مسائل فرهنگی احساس خوبی را درجامعه ایجاد می کند. می‌خواستم به روزنامه شما پیشنهاد بدهم درکنارمطالب سیاسی، هرروزیک مقاله علمی هم چاپ کنید تا فردی که به مسائل سیاسی علاقه ندارد، با خواندن این مقاله های علمی جذب روزنامه شود. درقدیم کیهان فرهنگی بادانشمندان مصاحبه می کرد زمانی که دانش‌آموز بودم به آن روزنامه بسیارعلاقه داشتم و به هر وسیله آن را تهیه می کردم.

خدا در این مسیر کمکی به شما کرده‌است؟

این حرف را ازروی صداقت وبایقین می گویم که بنده هیچ هیچم؛ دست دیگروعنایت ویژه الهی است که کارها راجلومی‌برد و بنده را به این سمت می کشاند. زمانی که می خواستم به بیله سوار بیایم به دلیل این منطقه به اردبیل راضی نبودم، استخاره کردم خوب آمد و تسلیم شدم. در ادامه با خودم اندیشیدم بی شک حکمتی هست زمانی که به بیله‌سوار آمدم، فهم وشعور،درک اجتماعی ،سیاسی وفرهنگی مردم را دیدم وبه حکمت موضوع پی بردم. ازاینکه توانستم در مردم نشاط وامیدایجادکنم، بسیارخوشحالم و ازاین باب لذت معنوی می برم.

فعالیت‌های اجتماعی دیگری نیز در دستور کار داشتید؟

درحال بازسازی مسجدی بسیار قدیمی هستیم به لطف خدا باکمک یک خیر توانستم آن مسجدبازسازی کنیم. مسجدجامع شهرشبیه یک سالن ورزشی بود که ازآنجا به عنوان مصلای نماز جمعه هم استفاده می شد. برای آن مسجد دوعدد لوسترنصب وچراغ های را عوض کردیم. درکناراین کارها کمپین خالی کردن انبارها را مطرح کردیم و ازمردم خواستیم وسایل اضافه ای که درانبارهای‌شان وجود دارد،به فقرا بدهند. روی این موضوع بسیار تاکید وتمرکزدارم ومی خواهم این طرح را هم به صورت استانی اجراکنم.

این نگاهی که مردم به شما دارند و یک فرد روحانی را در انجام مسائل اجتماعی همراهی می‌کنند، برگرفته از اعتمادی است که شما ایجاد کردید، به نظر شما چرا بقیه به این سمت نمی‌روند. در جلساتی که با هم‌کسوت‌های خود دارید به آن‌ها توصیه می‌کنید در این مسیر قدم بردارند؟

شکر خدا مردم هنوز به من اعتماد دارند. درباره جلسات نیز باید بگویم آخرین اجلاس سراسری ائمه جمعه سال 94 برگزارشد وبعد ازآن دیگر هیچ جلسه یا همایشی برگزارنشده است اما به صورت استانی هرسه ماه ائمه جمعه با یکدیگر جلسه دارند که درآن جلسات مدیران ومسئولان هم شرکت می کنند که این جلسات خروجی خاصی ندارد. بنده دراین جلسات کمپین شهرزیبا را مطرح کردم تا از طریق استان بتوانم این طرح را ملی کنم. ازمردم خواستیم در یک مشارکت عمومی به زیبا سازی شهرکمک کنند و اعلام کردم هیچ کمکی به بنده، دفتروحتی مسجد نکنید؛ تمام آن هزینه‌ها را صرف رنگ کردن درِ خانه ها وسیمان کردن دیوارها کنید.ادارات این کار را انجام دادند و قرارشده درکنار زیبا سازی خانه‌ها آسفالت خیابان‌ها را هم شهرداری انجام دهد تا شهرمان به معنای واقعی زیبا شود. بنده این موضوع را مطرح می کنم وبه ائمه جمعه استان هم پیشنهاد دادم تااین طرح را در شهرشان اجراکنند.

همگرایی با جامعه بسیار مهم است و باید در دستور کار ائمه جمعه باشد ولی ما شاهد آن هستیم که گاهی خلاف این رویه پیش می‌روند، نظر شما چیست؟

موید فرمایش شما، من همیشه کامنت های مردم را می خوانم و وقتی اظهار نظر مردم را می خوانم درواقع درجریان هزاران فکرونظر قرار می گیریم . علاوه براین اقدام بنده سعی می کنم همیشه دربین مردم باشم وتمام امورات زندگی را خود انجام دهم. بنده به هیچ عنوان سوار ماشین شخصی نمی شوم. بیشتر اوقات فاصله بین خانه،دفتر ومسجد را پیاده می روم حتی برای شرکت درنماز جمعه هم سعی می کنم بدون تشریفات حتی بدون سرباز وتنها به نمازبروم. مردم این رفتارهادوست دارند. چندین بار به همراه شهردار به بازدید شهررفتیم، زمانی که مردم می بینند مسئولی پیگیر کارهای‌شان است امیدوارم می شوند. برای اینکه دربین مردم باشم خریدهای منزل را خودم انجام می‌دهم تا هم درجریان زندگی مردم باشم هم مشکلات را ازنزدیک ببینم. مردم گاهی درمحل های عمومی مشکلات را مطرح می کنند.این کارها عجیب نیست بلکه آن ها را جزو وظایفم می دانم. وقتی دربین مردم کمتر ظاهر شویم انجام این کارها برای‌شان عجیب است.

سمت آذربایجان و مناطق آذری زبان، برخی تحرکات دشمنان به چشم می‌خوردآیا در منطقه شما نیز از این نوع اقدامات یا فعالیت‌های جدایی‌طلبانه وجود دارد؟

خوشبختانه چنین مواردی ندیده و نشنیده ام اما زمانی که در اسالم بودم، دربخش تالش اکثرسنی‌نشین هستند متاسفانه وهابیت درآنجا تبلیغات وفعالیت‌های زیادی داشت، به گونه‌ای که روی عده ای تاثیرگذاشته و باعث ایجاد مشکلاتی در منطقه شده بود. با دوستان اهل سنت ارتباط خوبی دارم وهمیشه سعی کرد‌ه‌ام باتمام طیف های دینی وحتی مردمی ارتباط برقرارکنم وهیچ گاه خودم را محدود به یک قشرخاص نکنم.

از اتهام زنی از سوی افراد تنگ نظر نمی‌ترسید؟

برخی حرف‌های زیادی می زنند ولی نباید به آن توجه کرد و راه خود را می‌روم. بنده رشته فیلمسازی خوانده ام، حتی فیلم هم ساخته‌ام؛ دوره‌های نویسندگی ،ویراستاری ، رایزنی فرهنگی،مشاوره ازدواج ،روانشناسی ،تاریخ تمدن دیدم و خود را به برخی تنگ‌نظری‌ها محدود نمی‌کنم.حتی به حاج آقاعلی اکبری می گفتم ادیان دیگر را راحت می پذیریم،زیرا مسیحیان ایران افرادی هستندکه برای امام‌حسین(ع) اقامه عزا می کنند وحتی نذری می‌دهند. برخی از بزرگان آن ها حتی درمراسم اربعین هم شرکت می کنند، بنابراین باید برای همه ادیان ارزش قائل بود.

تاکنون به دیدار خانواده شهدای مسیحی رفته‌اید؟

متاسفانه ازخانواده شهدای ارامنه کسی را نمی‌شناسم و دوست داشتم هنگامی که به تهران آمدم به دیدارخانواده شهدای مسیحی بروم. شاید عده ای این اقدامات را ریاکاری یاخودنمایی فرض کنند. طرح های زیادی درذهن دارم که منتظر فرصت هستم تا آن ها اجراکنم.

شما فعالیت های زیادی برای جذب جوانان درحوزه فرهنگی داشته اید،برای جذب دختران جوان چه کارهای انجام داده وبرنامه‌هایی دارید؟

ازخانم‌ها همیشه دفاع می‌کنم و درامورات مسجد، مکان نمازآن‌ها برایم اهمیت خاصی دارد؛ حتی با هیات امنا نیز برسراین مسائل اختلاف دارم. اولویتم دررسیدگی به کمبودها ومشکلات ابتدا رسیدگی به مشکلات زنان است. درنماز جمعه ابتدا از خانم ها به‌ویژه دختران دانش آموزان تشکر می کنم. درزمینه فرهنگی وجذب جوانان قراراست به همراه خانواده در برنامه کوهنوردی شرکت کنم. چندطرح ویژه مخصوص خانم ها و دختران جوان دارم که به مرور زمان آن ها را اجرا خواهم کرد.

آیا حاضر هستید تریبون نمازجمعه را دراختیارخانم ها قراردهید؟

چندین بار درسخنرانی ها عنوان کرده‌ام باافتخارحاضرم تریبون نمازجمعه رادراختیارزنان قراردهم تابرنامه ها ومشکلات‌شان را بیان کنند ولی متاسفانه هنوزهیچ خانمی پیش قدم نشده است. بنده هیچ وقت انسان ها وحتی زنان رامحدود نمی کنم. حتی مواقعی که می خواهم درمسجد به خانم ها جایزه بدهم به آن ها می گویم به این سمت پرده بیاید. شاید جالب باشد که بدانید بنده چهارسال درخارج ازکشور رایزن فرهنگی بودم. در باکو،تفلیس، سوریه،لبنان،عراق وعربستان فعالیت کردم. در باکو رایزان فرهنگی و درتفلیس مدیرخانه ایمان بودم. زمانی که خانم ها به دفترم می آمدند، سختگیری نمی‌کردم و سعی داشتم فضارابه سمت معنویت ببرم. باتوجه به کارهای فرهنگی که تاکنون انجام دادم بسیاری از خانم‌هایا افرادی که نمازنمی خواندند، نماز خوان شدند.

آیا برنامه‌ای برای اجرای کنسرت در بیله‌سوار دارید؟

با چند خواننده ای که بسیارموجه ودارای مجوزهستند و حدود مسائل شرعی را می دانند درارتباط هستم. منتظر فرصتی برای دعوت ازاین افراد هستم.

آشنایی با این حوزه دارید؟

رشته تحصیلی بنده موسیقی وپایان نامه‌ام نیزدرباره موسیقی است. دراین زمینه مطالعات و فعالیت زیادی دارم و می توانم به جرات بگویم مبنای فکرمقام معظم رهبری درمورد موسیقی بسیارزیباست. زمانی که بیانات حضرت آقا(رهبرمعظم انقلاب) را درباره موسیقی مطالعه می کردم بسیار تعجب کردم. باید این مبانی استخراج ودراختیار مردم قراربگیرد؛ البته درزمینه موسیقی باید فتوای تمام مراجع لحاظ شود.

به نظر شما به عنوان یک روحانی، دیانت در تضاد عرفان است ؟

عرفان اوج دیانت است زمانی که افرادبه اوج دینداری می‌رسند، درواقع به مراحل عرفان رسیده‌اند.

عرفان‌های نوظهوری وجود دارندکه درمسیر دین نیستند و به نوعی می‌توانند برای پیروان آن مشکل ایجاد کنند، نظرشما دراین باره چیست؟

عرفان تعریف مشخصی دارد.درواقع عرفان برگرفته ازیک معرفت ازسمت بالاست. عرفان به دو دسته نظری وعملی تقسیم می شوند.درعرفان نظری مباحث حق الیقین، عین الیقین مطرح است که دراین زمینه مکاتبی ایجاد شده که برخی ازاین مکاتب وعرفان ها غیرواقعی وکاذب هستند و درواقع شبیه پستانک عمل می کنند زیرا این شی‌ء فقط به صورت موقت می تواند کودک را آرام کند و هیچ گاه جای شیرمادررا نمی گیرد. عرفان بدون خداوند روح سیرناپذیرانسان راسیراب نمی‌کند. عرفان‌هایی مثل کابالا و بی بندباری یا عرفان بی خدایی وجود داردکه فقط اسم آن‌ها عرفان است و هیچ خدایی درآن وجود ندارد. برخی عرفان‌ها مثل خانقاهی وصوفیگری نیز دربحث تصوف مطرح هستند که کتاب‌های خوبی دراین زمینه نوشته و به خوبی ‌مرزها مشخص شده است زیرادرعرفان مرزهای بسیار نزدیک یکدیگر هستند. فردی که عنوان می کند به اوج رسیده ودیگر نیازی به نمازخواندن ندارد، مشخص است این عرفان انحرافی است. هیچ سندی در قرآن و روایات نیامده زمانی که انسان به فلان مرتبه برسد، دیگر نماز نخواند. نباید فراموش کرد که اقدامات عجیبی به نام عرفان انجام می‌شودکه بیشترفرقه های انحرافی جوانان را نابود و مجوزهای خارج از خط قرمز صادرمی‌کنند. بایدخطرها را برای مردم وجوانان بازگوکرد وآن ها را جریان منجلاب عرفان های انحرافی قرارداد. به هیچ وجه معتقد به سختگیری نیستم اماگاهی انسان درپرتگاه سقوط قرار می گیردکه بایدجلوی او راگرفت یا حتی مقابله کرد. معتقدم قوانین برای مصون ماندن انسان وضع شده است. شاید قوانین انسان را محدود کند اما این محدودیت ها به نفع انسان است. باید بعضی ازمحدودیت را قبول کرد. متاسفانه دین را به گونه‌ای معرفی کردند که مردم احساس می کنند که دین اسلام بسیارسختگیرومحدود کننده است درصورتی که این‌گونه نیست. اجرای درست احکام دین اسلام، انسان را منظم بارمی آورد.برای مثال یکی از فواید نمازصبح این است که بدن انسان در آن ساعت از صبح که غلظت خون بالاست، احتمال سکته زیاد است و خداوند متعال به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرده که انسان درآن ساعت از صبح بیدارشودتابدنش تنظیم شود. در برخی اوقات نیز تعدادی خوردنی‌ها را منع کرده‌اند که در اصل به نفع انسان است. 12هزار حدیث پزشکی داریم که برخی ازاین احادیث برای انسان محدودیت ایجاد می کنند. بیان این محدودیت‌ها ازسوی ائمه اطهار فقط برای سلامتی انسان است. باید کمی منطقی فکرکرد و نباید محدودیت گریز بود زیرا این محدودیت ها زندگی را زیباتر می کند. برای مثال در بحث موسیقی هم زیاده روی درآن باعث ایجاد مشکل در اعصاب سمپاتیک و پاراسمپاتیک و حتی باعث خارج شدن انسان ازحالت نرمال می شود ؛ درواقع افراط وتفریط در همه مسائل مضراست. دین آمده تا ازطریق قرآن واحادیث آیین وبرنامه درست واصولی را برای زندگی انسان بیان کند. متاسفانه دین را بد معرفی کردند. در دین آمده به یکدیگر محبت کنید، همدیگر را به بی‌دینی متهم نکنید و با بیان اصلاح طلبی و اصولگرایی به یکدیگر تهمت نزنید، قوم گرایی وتحزب‌گرایی را کنار بگذارید. زمانی که با عده ای ازجوانان به استخررفتم، بسیاری از افراد این حرکت را ناپسندمی دانستند زیرا برای آن ها محدودیت ایجادکرده بودم و درواقع این تابوشکنی بود. درطول این 40 سال، برای اولین باربود که این اتفاق می افتاد.سوالم اینجاست چرا برخی از مسائلی که حرام نیست را برای خودمان حرام اعلام می کنیم؟ مشکلی که درجامعه وجود دارد این است که بسیاری ازمسائل دراسلام حرام نیست امابه دلیل عرف آن ها را حرام اعلام کردیم. درکدام حدیث یا آیه آمده آقایان موهای‌شان را بلند نکنند و حتی هیچ فتوایی هم از مراجع دراین باره نداریم و حتی گفته می شود موهای پیامبر(ص)بلند بوده است ولی درعرف این بلند کردن موی آقایان قبیح است، درصورتی که منع دینی دراین باره وجود ندارد. سختگیرهای عرفی که هیچ سند دینی درباره آن وجود ندارد باعث شده جوانان ازدین زده شوند.از طرفی دیگر متاسفانه تنگ‌نظری درجامعه بیدادمی‌کند. دردهه 60 ، جوانان آن دوره به دلیل سختگیرهای عرفی که وجود داشت، جوانی نکرده‌اند.آن‌هااز بسیاری از لذت‌های حلال محروم بودند که همه این‌ها به دلیل تنگ نظری بوده است.عده ای می‌گویند دراسلام بسیاری مسائل حرام واندکی حلال است، درصورتی که در اسلام بسیاری از موضوعات حلال و بعضی مسائل هم حرام است. درواقع حرام های عرفی زیادی که درجامعه وجود دارد علت بسیاری از مشکلات وبحران است.

سید حسن آقامیری را می شناسید. ایشان درجذب جوانان بسیار متقاوت عمل می کردند و به تازگی خلع لباس شدند، نظر شما درباره حکم ایشان چیست؟

درطول تاریخ ازاین دست افرادبودند. برخی افراد فقط یک وجه از خداوند را می بینند وروی آن تمرکز دارند برای مثال علامه طباطبایی، خوفی ودایم‌البکا بودند اما برادرشان آقای الهی، رجایی و بسیار خنده رو بودند. درواقع علامه وجه جلالیت خداوند را می دیدند و بسیارگریه می کردند و مرحوم الهی وجه رحمانیت خداوند را می دیدند وهمیشه می‌خندیدند. آقای آقامیری بیشتر درباره بعدرحمانیت خداوند صحبت می کردند ونگاه‌شان به آن سمت بود.ایشان بیان بسیارخوبی داشتند اما زمانی که کلیپ های ایشان را شنیدم نسبت به برخی از صحبت های‌شان احساس خوبی نداشتم. از طرفی روش برخورد با ایشان را هنوز نتوانستم هضم کنم حتی جامعه نیز نسبت به برخورد با آقای آقامیری گارد گرفته است. صداوسیما جمهوری اسلامی ایران به صورت 24 ساعته درحال ساخت وپخش برنامه است؛ خوب می‌شد اگر برنامه ای علمی تدارک می‌دیدند و ازچند علمای تراز اول کشوردعوت می کردند تا در این برنامه شرکت کنند و صحبت هاوکلیپ های آقای آقامیری راتک به تک می دیدند وآن ها را نقد می کردند و آقای آقامیری درمقابل نقدها جواب می دادند. البته همان‌گونه که گفتم بعضی از صحبت های او را قبول ندارم زیرا ایشان درجایی عذاب رانفی می کند درصورتی که درباره عذاب آیات فراوانی وجود دارد و نمی توان جهنم را نفی وانکارکرد. فردی که غرق درگناه است، بی‌شک جایگاه او جهنم است ولی این جلوه ها درصحبت های آقای آقامیری راکمتردیده است وحتی نگاه متفاوت ایشان دربیان برخی مطالب مشکل ساز شده بود.ایشان ظرفیت خوبی درجذب جوانان دارند. با تمام انتقادات کاش با ایشان این‌گونه برخورد نمی شد و قبل ازبرخورد ابتدا درباره نکات انحرافی بااو صحبت ونکات را گوشزد می‌کردند تا اصلاح کند.

به تازگی هشدارهایی درباره سکولار شدن حوزه بیان می‌شود، نظر شما درباره این موضوع چیست؟

ازقدیم درحوزه های علمیه مشرب‌های متفاوت فکری وجود داشته است.باتوجه به وسعت کتاب های ودروسی که در حوزه های علمیه قم وجود دارد باید قبول وباور کنیم که درحوزه ها مشرب‌های فکری متفاوتی وجوددارد و نباید انتظارداشت همه یک مدل فکرکنند. ممکن است برخی از افکارها باآرمان‌های انقلاب ونظام جمهوری اسلامی ایران متفاوت و زوایه دارباشدکه این هم یک واقعیت است و باید پذیرفت. برخی ها معتقداند باید طلاب خودشان را ازعرصه سیاست کناربکشند که دراین زمینه بحث‌های زیادی وجود دارد.باید بگویم هیچ وقت دین ما از سیاست جدا نبوده ونیست، زیرا سیاست ما عین دیانت ماست. نظر مقام معظم رهبری درباره حوزه ها این است که حوزه باید درتمام عرصه اجتماع ظهور پیداکند. باید مباحث روزجامعه را به چالش ونقد بکشد، زیرا دین پاسخ به تمام نیازهای انسان است.

عملکرد مدیریت حوزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیت ا... اعرافی انسانی بسیار خوش فکرهستند؛ بنده دوسال شاگرد ایشان بودم، به همین دلیل امیدوارم درحوزه تحولات خوبی ایجادکنند. البته مقاومت‌های زیادی وجود دارد که آن هم به دلیل وجود مشرب‌های فکری مختلف است. به این نکته اشاره کنم تحول درحوزه سخت است زیرا باید نظرمراجع تقلید وهمچنین تفکرات مختلف رادرنظرگرفت. درواقع رییس حوزه علمیه باید به یک راه وجه الجمعی برسد و براساس آن حرکت کندکه این امر بسیار سخت و نشان‌دهنده این است که رییس حوزه درتحولات حوزه آزادی زیادی ندارد .

شیوه کنونی اداره حوزه را درست می‌دانید؟

حرف‌های زیادی دراین زمینه دارم و باآیت ا... اعرافی نیز صحبت کردم و معتقدم حوزه باید دردوران تحصیلی طلاب تجدید نظرکند. همچنین درس‌های حوزه باید به‌روز باشد. معتقدم اگر مطالبات مقام معظم رهبری دررأس دروس حوزه قرار بگیرد بسیارموثرخواهد بود زیرا ایشان در بیان مطالب به روز هستندکه این امر بسیاری مشکلات حوزه وحتی مشکلات اجتماع را حل خواهد کرد. اگر طلاب وحوزویان به روز باشند در جذب جوانان هم راحت‌تر می توانند وارد عمل شوند.

اگرازسمت امام جمعه بودن کنار بروید مشغول به چه کاری خواهید شد ؟

بی‌شک به کارهای عقب مانده ام رسیدگی می کنم. پایان نامه سطح سه و دکتری‌ام مانده است و آن‌ها را به پایان می‌رسانم؛ همچنین مطالعات عقب مانده ودروس دانشگاهی بسیاری دارم که می توانم به آن هابپردازم. از طرفی مدیریت یک انتشاراتی برعهده دارم اما این چند سالی که امام جمعه بودم، به دلیل مشغله زیاد وقت نکردم حتی یک کتاب بنویسم، به آن رسیدگی می‌کنم و درزمینه فرهنگی هم برنامه های زیادی دارم که می‌توانم انجام دهم.

حقوق ائمه جمعه چقدراست ؟آیا کفاف زندگی را می دهد؟

تمام امامان جمعه، ماهی 225 هزارتومان حقوق می گیرند. فقط ائمه جمعه ای که شهرستان‌های محروم هستند،ماهی 800 هزارتومان دریافت می‌کنند.زمانی که اسالم بودم 800 تومان می گرفتم، الان ماهی 225هزارتومان شده است .هزینه های زندگی‌ام راازخانه ای که اجاره داده ام وهمچنین مجالس تحریمی که منبرمی روم، به دست می آورم.به غیریارانه گاهی مراجع نیز کمک می کنند.

استفاده‌ای از هدایای مردمی نیز می‌کنید؟

بنده هدایای که مردم یا مسئولان می دهند را برای امورات فرهنگی وجوایزی نگه می دارم و حتی زمانی برای کارفرهنگی مجبورشدم ماشینم را بفروشم اگرایجاب کند ماشین همسرم را خواهم فروخت.

محورهای گفت‌وگو:

درس‌های حوزه باید به روزباشد

معتقدم درست نیست امام جمعه به همه مسائل ورودکند

درباره روش های برخورد با بدحجابی انتقادهای زیادی دارم

معتقدم حوزه باید دردوران تحصیلی طلاب تجدید نظرکند

اوایل انقلاب امامان جمعه به بسیاری از مسائل ورود می کردند

تمام تلاشم دراین جهت است تا فاصله بین مردم وروحانیون را کم کنم

رشته تحصیلی بنده موسیقی وپایان نامه ام نیزدرباره موسیقی است

بسیاری از لذت‌های حلال به دلیل تنگ نظری حرام اعلام شده است

معتقدم ما باید یک ملت واحد باشیم، احزاب فقط مردم راازهم جدامی کند

گاهی صحبت های یک امام جمعه باعث عزل ونصب فردی در شهرستان می شود

هیچ اجباری مبنی براینکه خطبه ها باید به موضوع خاصی پرداخته شود وجود ندارد

باافتخارحاضرم تریبون نمازجمعه رادراختیارزنان قراردهم تابرنامه ها ومشکلات‌شان را بیان کنند

هنوزروش برخورد با آقامیری را نتوانستم هضم کنم حتی جامعه نیز نسبت به برخورد با او گارد گرفت

ازدوره جوانانی وزمانی که محصل بودم همیشه دغدغه این را داشتم که چرا برخی از دوستانم نماز نمی خوانند

باید همان اندازه که به دنبال دینمدار ومعنویت دختران دربحث حجاب هستیم به همان نسبت روی پسران کارکنیم

همیشه کامنت های مردم را می خوانم، وقتی اظهار نظر مردم را می خوانم درواقع درجریان هزاران فکرونظر قرار می گیریم

هیچ گاه مواضع سیاسی افراد ونهادها برایم مهم نبوده، حتی درمصاحبه هایم بدون توجه به جناح آن رسانه مصاحبه می کنم

برخی مسائل مثل فیلترکردن تلگرام که به صورت غیرمنتظره ویکدفعه ای بود باعث گاردگرفتن جامعه درمقابل آن حرکت شد

باید به این موضوع توجه ودقت نظرداشت که تربیون نمازجمعه بسیارحساس است، به همین دلیل بایددرسخنرانی ها دقت بیشتری کرد


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بهترین فیلم‌ها و سریال‌های سال 2024 به انتخاب مجله تایم