مصحف فاطمه زهرا(س)؛ میراث امامت
گروه اجتماعی- نماینده ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: مصحف فاطمه زهرا(س) همواره به عنوان میراث و نشانه امامت در میان ائمه(ع) دست به دست گشته و امروزه نیز در نزد صاحبالزمان(عج) به ودیعه نهاده شده است.
حجتالاسلام و المسلمین حبیبالله زمانی در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری در تبیین معنای لغوی «مصحف»، اظهار کرد: مصحف به مجموعهای از دو جلد کتاب گفته میشود که به شیوهای منسجم و یکدست تدوین شده باشد و در منابع اسلامی چندین مصحف منسوب به ائمه اطهار(ع) در دست است که ایشان از محتوای آن آگاه بودهاند و «مصحف علی(ع)» و مصحف فاطمه زهرا(س) از آن جملهاند، ضمن اینکه در صدر اسلام نیز قرآن را با نام «مصحف» میشناختند.
وی با بیان اینکه مصحف فاطمه(س) شامل دو جلد است، تصریح کرد: بنابر اخبار و روایات پس از رحلت پیامبر(ص) جبرئیل، و بنا بر برخی روایات دیگر ملک مقرب درگاه الهی، همواره بر دختر بزرگوار ایشان نازل میشد و این تمهیدی از سوی پروردگار برای تسلی خاطر و التیام آلام حضرت فاطمه زهرا(س) و تحمل دوری پدر بود.
حجتالاسلام زمانی ادامه داد: جبرئیل در این دیدارها، حضرت زهرا(س) را از احوال پیامبر(ص) در عالم برزخ مطلع میکرد و در ضمن، برای ایشان از پیامبران و اوصیاء گذشته و حاکمان الهی و نیز اخبار و حوادث آینده و فرزندان و اعقاب این بانوی بزرگوار، حقایقی را نقل میکرد و امیرالمؤمنین(ع) این سخنان را جمعآوری و کتابت میفرمودند.
وی با بیان اینکه این مصحف وصیتنامه حضرت زهرا(س) را نیز در بر دارد، افزود: برخی منابع و متون مستند دینی از جمله کافی (جلد یکم)، الاحتجاج و نیز بحارالانوار بسیاری از مطالب این مصحف را نقل کردهاند و امروزه در دست ماست.
این کارشناس مذهبی در استان با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) که این مصحف را یکی از نشانههای امامت برشمردهاند، خاطر نشان کرد: مصحف فاطمه زهرا(س) همواره به عنوان میراث و نشانه امامت در میان ائمه(ع) دست به دست گشته و امروزه نیز در نزد صاحبالزمان(عج) به ودیعه نهاده شده است.
وی با اشاره به اینکه برخی علمای اهل سنت، مصحف فاطمه(س) را قرآن دیگری تلقی میکردند، افزود: در آن زمان اهل بیت پیامبر(ص) در مقابل این تحریفات فکری میایستادند و ائمه اطهار(ع) نیز همواره تأکید کردهاند که حتی آیهای از قرآن در این مصحف وجود ندارد.
حجتالاسلام زمانی با تأکید بر اینکه مصحف فاطمه(س) احکام و حلال و حرام را در بر نمیگیرد، بیان کرد: از آنجا که بر اساس روایات و اخبار، این مجموعه آیات قرآن را شامل نمیشود میتوان نتیجهگیری کرد که به احکام نیز نمیپردازد زیرا قرآن بیشتر مشتمل بر احکام است.
انتهای پیام