بازخوانی شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام وحی
گروه اجتماعی- کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری به تشریح گوشهای از شخصیت حضرت زهرا(س) در قرآن کریم پرداخت.
حجتالاسلام و المسلمین سید شهابالدین طباطبائی در گفتوگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، با بیان اینکه بسیاری از آیات شریفه قرآن کریم شمول حضرت زهرا هستند، اظهار کرد: بر اساس تفاسیر شیعی و سنی آیات شریفه فراوانی در قرآن وجود دارند که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به بیان جنبه یا جنبههایی از شخصیت این بانوی بزرگوار اشاره میکنند.
وی در تشریح شأن نزول سوره کوثر، گفت: یکی از مهمترین کارهای اسلام پایان دادن به جاهلیت و یکی از رسوم غلط جاهلیت بدشگون و بداقبال دانستن دختران بود تا جایی که وقتی کسی دختردار میشد از خجالت صورتش سیاه میشد.
حجتالاسلام طباطبائی در ادامه گفت: از سویی دیگر هیچ فرزند پسری برای پیامبر(ص) نمیماند و همگی در طفولیت فوت میشدند بنابراین همواره این تفکر از سوی دشمنان پیامبر تبلیغ میشد که نسل پیامبر منقطع و ابتر است.
وی با بیان اینکه سوره کوثر خط بطلانی بر تمام این تفکرات غلط کشید، تأکید کرد: معنای «کثرت» نیز در واژه کوثر مستتر است که در نقض ابتر دانستن پیامبر(ص) آورده شده و از سوی دیگر با تأکید بر نسل، به بیان جایگاه رفیع دختران و بانوان در نظام دین و مکتب اسلام نیز تأکید میشود.
حجتالاسلام طباطبائی یادآوری کرد: بر اساس این سوره میتوان شاهد معجزه جاودان و ماندگار بود و به این حقیقت ایمان آورد که نسل پیامبر ماندگار شده و همچنان خیر کثیر و جاودانه خاندان ایشان در تمام عالم جاری است و شاهد آن نیز ساداتند که همواره پراثر و پرجمعیت هستند.
این کارشناس دینی آیه 33 از سوره مبارکه احزاب معروف به «آیه تطهیر» را نمونهای دیگر از آیات شریفه قرآن عنوان کرد که شمولش به حضرت زهرا(س) میرسد و تأکید کرد: خداوند این بانوی بزرگوار را منزه از هر پلیدی و آلودگی میداند و تمامی عالمان دینی شیعه و سنی این نکته را تصدیق میکنند که نگاه عظیم الهی در این آیه به اهل بیت پیامبر(ص) و به ویژه حضرت زهرا(س) اختصاص دارد.
وی ادامه داد: در این آیه اهل بیت پیامبر(ص)، یعنی وجود مبارک ایشان و نیز حضرت زهرا(س) و همسر و دو پسر بزرگوارش، امام حسن(ع) و امام حسین(ع) از رجس، یعنی هرگونه آلودگی و پلیدی مبرا و منزه هستند و طهارت جسمی و روحی دارند، ضمن اینکه حضور این بانوی بزرگوار در این جمع نشان از اهمیت زنان در محضر الهی دارد.
حجتالاسلام طباطبائی با اشاره به «آیه مباهله» به عنوان نمونه دیگری از انعکاس شخصیت حضرت زهرا(س) در کلام وحی، تصریح کرد: وجه تمایز این آیه با آیات دیگر این است که در اینجا، این بانوی بزرگوار که به تمام معنا در مسیر اسلام و قرآن عمل میکند به عنوان شاخص و الگو معرفی میشود.
وی افزود: در این آیه وجود مقدس حضرت زهرا(س) به عنوان مصداق کامل زن مسلمان و برگزیده زنان امت پیامبر مورد تأکید است و هیچکدام از زنان زمان پیامبر به این مرتبه و مقام در نزد پروردگار نائل نشدند.
حجتالاسلام طباطبائی با بیان اینکه پیامبر اسلام (ص) در جریان مباهله با نصاری که اعتقادی به پیامبر و رسالت ایشان ندارند به مباحثه و مناظره میپردازد، تأکید کرد: وجود مبارک حضرت زهرا(س) به میزانی از معرفت و کمال مزین است که به عنوان زن شاخص مسلمان برای همراهی با پیامبر(ص) برگزیده میشود.
این کارشناس دینی با تأکید بر اینکه خداوند در سوره مبارکه قدر و به ویژه آیه شریفه «إنا أنزلناه فی لیله القدر» به شخصیت حضرت زهرا(س) اشاره دارد، تصریح کرد: در واقع قرآن صامت که منظور کتاب قرآن است، در شب قدر نازل شد و قرآنهای ناطق یعنی ائمهاطهار(ع) در دامن حضرت زهرا(س) تربیت یافتند.
وی با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که در بخشی از آن میفرماید «الیلة هی فاطمة و القدر هو الله»، تصریح کرد: از نظر روایات مسلم است که پس از رحلت پیامیر(ص) جبرئیل امین به فاطمه زهرا(س) نازل میشد و «صحیفه فاطمیه» را بر او میخواند و امیرالمؤمنین(ع) کتابت میفرمود.
حجتالاسلام طباطبائی با نقل روایتی از امام حسن عسگری(ع)، «نحن حجج اللّه على خلقه و جدّتنا فاطمة حجّة علینا: ما حجتهای خدا بر خلق خدا هستیم و جد ما حضرت فاطمه، حجت بر ماست»، افزود: همین روایت حکایت از مقام و منزلت این بانوی بزرگوار دارد که الگوی ائمه معصومین(ع) و نیز الگویی برای تمام بشریت است.
وی از آیه مودت به عنوان نمونه دیگری از بازنمایی شخصیت متعالی حضرت زهرا(س) در کلام وحی نام برد و تشریح کرد: وقتی اصحاب پیامبر(ص) از ایشان درباره «قربی» میپرسیدند ایشان از اهل بیت نام میبردند و شاخصترین این بزرگواران حضرت زهرا(س) هستند که نزدیکترین شخص به پیامبر نیز هستند.
حجتالاسلام طباطبائی با اشاره به اینکه هدف اصلی آیه مودت در راستای دعوت مردم به دین از سوی پیامبر(ص) است، تأکید کرد: بهره دوستی با اهل بیت پیامبر بیش و پیش از همه نصیب مسلمانان و دوستداران است و اجری برای پیامبر نیست.
انتهای پیام