به گزارش صبا، مستند مسابقه ها گونه ای از برنامه سازی هستند که شرکت کننده واقعی را وارد میدان بازی می کنند اما به جای بازی گرفتن از او، زمینه ای را فراهم می کنند تا وارد یک چالش و رقابت واقعی و جدی شود.
اینجا خبری از سلبریتی ها نیست و اگر هم پای سلبریتی ها باز شود از همین مستند مسابقه هاست که سلبریتی های جدید متولد می شوند، مردم با آنها همراه شده و به عنوان قهرمان هایی سعی می کنند سبک زندگی، تفکر، عادات و توانمندی های خود را به آنها نزدیک کنند.
جذابیت اولیه این مستند مسابقه ها این است که اهدافشان برای مردم عادی دور از دسترس نیست و می توانند با نگاهی به رقابت مردم عادی، خود را جای آنها بگذارند و همان مسیر را طی کنند.
مستندمسابقه «خانه ما» که جمعه ها ساعت ۸ شب از شبکه نسیم پخش می شود از جمله این آثار است؛ مجموعه ای که در هر فصل میزبان چند خانواده است و زمینه ای را برای رقابت آنها فراهم می کند تا با مدیریت مالی و اقتصادی زندگی یک ماه خود برنده مسابقه شوند. در زیر این مسابقه را در چند محور بررسی می کنیم.
یک: ورود به مسابقه
مرحله اول مسابقه با معرفی خانواده ها آغاز می شود.سه خانواده ای که از میان سایر ثبت نام کنندگان انتخاب شده اند در ابتدای مستند برای مخاطب معرفی و حتی ویژگی های اخلاقی آنها توصیف می شود همچنین به آرزوهای برخی از شرکت کنندگان برای بردن جایزه و هدفشان از آن نیز اشاره می شود.
دو: زندگی جدید
حالا همه شرکت کنندگان می فهمند که مسابقه جدی است آنها باید یخچال های خود را خالی کرده و با هفتصد هزار تومانی که از طریق مسابقه در اختیارشان قرار گرفته است برای یک ماه خود دوباره مایحتاج لازم را خریداری کنند. مخاطب از همان ابتدا می تواند با سبک زندگی خانواده ها آشنا شود، مشورت ها، شوخی ها و حتی سخنانی که بین اعضای خانواده رد و بدل می شود. شوخی هایی که قرار است نشان دهد عوامل پشت دوربین مثل کارگردان تلاش کرده اند تا خانواده ها احساس راحتی کنند و طبعا با ویژگی های پخش از مدیومی مثل تلویزیون می تواند برای مخاطب قابل باور باشد.
سه: مدیریت مالی و معنوی خانواده
در هر قسمت از برنامه بخشی به گفتگوهای اعضای خانواده درباره چند و چون حضور در مسابقه می پردازد، مثلا اینکه چه کسی ماجرای مدیریت پول ها را بر عهده بگیرد و یا اصلا مدیریت خانه و خانواده در دست چه کسی باشد. از زمانی که زمان بندی مسابقه شروع می شود زندگی افراد هم فرق می کند و درباره چگونگی مخارج با یکدیگر صحبت می کنند.
چهار: همراهی اعضای خانواده
بچه ها که ممکن است در خریدهای هر منزلی در حالت ابتدایی خبری از قیمت مایحتاج روزانه نداشته باشند حالا و به واسطه این رقابت وارد بازی شده و آنها هم نقش تصمیم گیرانی مهم را در این معادله پیدا می کنند. نوجوانان و جوانانی که شاید معمولا خبری از خرید خانه و خرج روزانه آن ندارند، حالا برای پیروزی در رقابت سعی می کنند حساب و کتاب های زندگی را به دست بگیرند و حتی مشاوره های بهتری دهند.
پنج: یک روز زندگی بدون تکنولوژی
از جمله ماموریت هایی که در مسابقه به خانواده ها داده می شود این است که یک روز خود را بدون هر گونه تکنولوژی ای سپری کنند و یکی از چالش های اصلی خانواده ها همین است که چطور یک روز خود را بدون گوشی تلفن همراه، تلویزیون، اجاق گاز و... بگذارنند. ممکن است در ابتدا خانواده ها کمی گیج شوند که چگونه باید چنین روزی را بگذرانند اما حتی در مواجهه با چنین ماموریتی نیز می توان نحوه برخورد با چالش های جدید را آموخت؛ همفکری اعضای خانواده و بیرون ریختن هر نوع فکری درباره گذراندن یک روز بدون تکنولوژی. اینکه چطور غذا بپزند چطور مثل مردمی در روستا و یا حتی مردمان اولیه زندگی کنند و چه سرگرمی هایی داشته باشند.
شش: زندگی طبیعی ادامه دارد
قرار نیست رفتن جلوی دوربین آدم ها را از عادات زندگی روزمره شان بازدارد، آنها با هم شوخی می کنند و به سرگرمی های معمول خود می پردازند. مخصوصا به نسبت قومیت و منطقه ای که خانواده ها به آن تعلق دارند موسیقی های مورد علاقه خود را در ماشینشان گوش می کنند و یا به مناطق توریستی بومی شهر خود می روند که به نوعی بهره گیری از ویژگی های منطقه یا شهری است که مستندمسابقه در آنجا به تصویربرداری می رسد.
هفت: تلاش برای رقابت برد برد
اگرچه همه با هدف پیروزی به این مسابقه آمده اند اما برنده را مخاطب انتخاب می کند و مخاطب معمولا به خانواده ای رای می دهد که در عین مدیریت مالی امور خود به زندگی روتین، خورد و خوراک، شادی و حتی مهمانی دادن هم بپردازد و درواقع پیروز مسابقه ای باشد که قرار نیست به خود سخت بگیرند بلکه فقط قرار است یک ماه زندگی خود را با برنامه ریزی بگذرانند.
مسابقه «خانه ما» مدلی از یک زندگی کوچک است که می تواند به خانواده ها و یا هر فردی آموزش دهد که می توانند در بحران اقتصادی امروز با کمی مدیریت نوع دیگری از زندگی را برگزینند. این مسابقه قرار نیست به آدم ها بگوید در شرایط سخت زندگی کنند و یا صرفه جویی داشته باشند بلکه قرار است آموزش دهد که به راه های دیگری هم برای گذران زندگی خود فکر کنند و یا مدیریت اقتصادی زندگی خود را با راه های دیگری نیز امتحان کنند. این مسابقه همچنین همدلی و همراهی را در اعضای خانواده ارتقا می دهد و نشان می دهد که موفق ترین خانواده ها همراه ترین و همدل ترین و متحدترین آنها هستند.