پیشنهادی برای تنظیم بازار شب عید
شفقنا- سید علی دوستی موسوی در نوشتاری با عنوان پیشنهادی برای تنظیم بازار شب عید در روزنامه اطلاعات نوشت، با پرداخت تدریجی عیدی کارمندان که قرار است با حقوق بهمن انجام شود، خرید عید تقریباً آغاز شده است. این در حالی است که قیمت اجناس و کالاها نه تنها رو به کاهش نگذاشته که افزایش هم داشته است. مطابق معمول […]
شفقنا- سید علی دوستی موسوی در نوشتاری با عنوان پیشنهادی برای تنظیم بازار شب عید در روزنامه اطلاعات نوشت، با پرداخت تدریجی عیدی کارمندان که قرار است با حقوق بهمن انجام شود، خرید عید تقریباً آغاز شده است. این در حالی است که قیمت اجناس و کالاها نه تنها رو به کاهش نگذاشته که افزایش هم داشته است.
مطابق معمول برنامههای دولت هم در آغاز بازرسیهای کماثر و احتمال برگزاری نمایشگاههای بهاره خلاصه میشود که هیچ نوآوری و کارآیی در آن مشاهده نمیشود. لذا بهسادگی نیاز به نوآوری در روشهای تنظیم بازار شب عید احساس میشود.
یکی از روشهایی که میتوان با گسترش و اصلاح آن بازار شب عید را تنظیم کرد، برپایی جمعهبازارها و حراجهای مستقیم و گسترش آن از نظر زمانی و مکانی در تهران و شهرهای بزرگ است. در این راستا میتوان پیشنهاد کرد شهرداریها مکانهای وسیعی را در نقاط مختلف شهر بهطور مختصر تجهیز کرده و به رایگان در اختیار تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالاهای مختلف قرار دهند. حتی مانند بسیاری کشورهای پیشرفته، ساعات کار این بازارها میتواند از ۱۰ شب به بعد تنظیم شود تا مشکلی در ترافیک هم پیش نیاید. ضمن اینکه شهرداریها میتوانند در ازای رایگان شدن فضا و امکانات اولیه زیرساختی، برای عرضه کالاهای مختلف شرط قیمتی تعیین کنند. بدینترتیب طیف وسیعی از تولیدکنندگان از مواد غذایی گرفته تا پوشاک و خوراکیها میتوانند بدون واسطه و با قیمت اندک کالاهای خود را عرضه کنند و مردم هم با تنظیم برنامه خود از این بازارها استفاده خواهند کرد. تجربه این حراجها در کشورهای غربی وجود دارد و عاملی مهم در دستیابی همه آحاد جامعه به کالاها با قیمت ارزان است. اما مسئله اینجاست که متولیان امر تا دیر نشده یک اتاق فکر برای استفاده از تجربیات جهانی در این خصوص تشکیل داده و در هماهنگی بین دستگاهی آن را اجرا کنند.
به نظر میرسد هماهنگی میان وزارت صنعت و شهرداری تهران در پایتخت و ادارههای صنعت در استانها و شهرداریهای کلانشهرها برای اجرایی شدن این حراجها به فوریت لازم باشد.
نکته دیگر و البته مهم در این خصوص این است که دستگاهها انتظار درآمدزایی از حراجهای یادشده را نداشته و صرفاً با آماده کردن زیرساختها، اداره آن را به خود مردم واگذار کنند. قطعاً در فرآیند عرضه و تقاضا، خود مردم جنس خوب را از بد تشخیص داده و قیمت مناسب هم کشف خواهد شد و البته واسطهها خداحافظی خواهند کرد. به نظر میرسد اگر دستگاهها همت کنند و یک چنین نوآوری را رقم زنند مقداری از فشار اقتصادی روی دوش مردم در شب عید کاسته شده و رضایت حداقلی عموم حاصل میشود.