خودروسازان ایرانی در سال 98 تنهای تنهای تنها می‌شوند؟


خودروسازان ایرانی با خروج آمریکا از برجام از همکاری با شرکت‌های معتبر خودروسازی دنیا محروم شدند و هر کدام عملا فعالیت با یک شرکت را در همین رابطه از دست دادند ولی همه امیدها به حضور خودروسازانی بود که به نظر می‌رسید با...

به گزارش کارگرآنلاین، آخرین آمار از تولید خودروهای سواری در کشورمان نشان می‌دهد که خودروسازان چینی برخلاف تصور ما تولیداتشان بسیار کاهش یافته و بعضا حتی به چیزی نزدیک به صفر رسیده است که گویای این موضوع بوده که باید سال 98 را یکی از سخت‌ترین سال‌های فعالیت خودروسازان کشورمان بنامیم!
خودروسازان چینیدر حال حاضر شرکت‌های خودروساز مختلفی از کشور چین حضور دارند که هر کدام از آنها یا به صورت خصوصی در حال فعالیت هستند و یا در همکاری با ایران‌خودرو و سایپا نسبت به تولید خودروهای خود اقدام می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به برندهایی از جمله «چری»، «جک»، «لیفان»، «FAW»، «BYD»، «جیلی»، «ام جی»، «برلیانس» و «چانگان» اشاره کرد که در این لیست نام‌های تازه وارد به بازار کشورمان حاضر هستند و همچنین با سابقه‌های خوبی نیز مشاهده می‌شود.
آمارهای منتشر شده از سوی شرکت‌های خودروساز چینی در ایران نشان می‌دهد که به طور مثال چری در دی ماه چیزی نزدیک به صفر خودرو تولید داشته و یا جیلی نیز وضعیت مشابهی داشته و تولید خودرو از این برندها بسیار کاهش یافته است. محصولات لیفان نیز به همین منوال بوده و آمار تولید بسیاری از محصولات این برند در کشورمان نزدیک به صفر بوده است!
همچنین از دیگر اخبار مربوط به خودروسازان چینی می‌توان به عدم تمایل برلیانس و ام‌جی اشاره کنیم که طبق اخبار، عملا بسیاری از روابط تجاری خود را با ایران قطع کرده‌اند و به دلیل فعالیت در بازارهای مختلف بین المللی و برای از دست ندادن آن بازارها مجبور به ترک ایران هستند.
از جمله مشکلات مهم خودروسازان در زمینه فعالیت در بازار کشورمان می‌توان به سه موضوع زیر اشاره کرد:
خودروسازان چینی در ایران طبق اطلاعاتی که در دست داریم برای تامین قطعات مورد نیاز خود دچار مشکل هستند. آنها برای تولید محصولاتشان بایستی واردات سنگینی داشته باشند که با قوانین موجود در کشورمان و همچنین هزینه‌های گزافی که در داخل کشور وجود دارد این امکان حاصل نمی‌گردد! این خودروسازان برای هر گونه تبادلات مالی از مبادی مالی مبهمی استفاده می‌کنند که با تحریم کنلون بانک این مبادی بسیار خطرناک و غیر قابل اعتماد هستند.
خودروسازان چینی برای حل مشکلات مربوط به ارز و تامین قطعات، نیاز به داخلی سازی خودروهایشان دارند که عملا این مهم نیز امکان پذیر نبوده و به دلایل مختلف از جمله شرایط تجاری بسیاری از این خودروها امکان داخلی سازی ندارند.
خودروسازان چینی در حال حاضر دیگر مثل قبل به بازار ایران نگاه نمی‌کنند و بسیاری از آن‌ها اولا به دلیل برنامه ریزی برای افزایش کیفیت و همچنین رقابت پذیری از ارزان سازی دوری می‌کنند و همچنین به دلیل مشکلات و نوسانات و همچنین عدم ثبات بازار ایران از این وضعیت خسته شده و گویا تا زمانی که ثبات به بازار ایران باز نگردد، از سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی کشورمان دوری خواهند کرد.
حالا باید دید که خودروسازان داخلی با توجه به این وضعیت و همچنین عدم دسترسی به برندهای معتبر دیگر کشورها چه اقداماتی برای خروج از این وضعیت انجام خواهند داد تا بتوانند صنعت خودروسازی کشورمان را نجات داده و از یک بحران عمیق و جدی جلوگیری نمایند.
منبع: چرخان


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق