مهدکودکهای کمبرخوردار استان مازندران به «با من بخوان» پیوستند!
در زمستان 1397 فاز نخست برنامهی «با من بخوان» در مهدکودکهای مناطق حاشیهای و کمبرخوردار استان مازندران آغاز شد. امسال با پیشنهاد و کوشش «کانون مهدهای کودک مازندران» و پس از پیگیریها و مذاکرات به عمل آمده، با موافقت معاونت اجتماعی بهزیستی کشور و مدیر کل بهزیستی مازندران، تفاهمنامهای میان اداره کل بهزیستی استان مازندران و موسسه پژوهشی تاریخ...
در زمستان ۱۳۹۷ فاز نخست برنامهی «با من بخوان» در مهدکودکهای مناطق حاشیهای و کمبرخوردار استان مازندران آغاز شد.
امسال با پیشنهاد و کوشش «کانون مهدهای کودک مازندران» و پس از پیگیریها و مذاکرات به عمل آمده، با موافقت معاونت اجتماعی بهزیستی کشور و مدیر کل بهزیستی مازندران، تفاهمنامهای میان اداره کل بهزیستی استان مازندران و موسسه پژوهشی تاریخ ادبیات کودکان منعقد شد و ۱۴ مهد با ۳۲ مربی و حدود ۵۰۰ کودک در مناطق کمبرخودار و در معرض آسیبِ بهشهر، ساری، نکا، جویبار و میاندرود تحت پوشش برنامهی «با من بخوان» قرار گرفتند.
به این ترتیب در دوم و سوم اسفند ماه دو تن از کارشناسان «با من بخوان» به مازندران سفر کردند و نخستین دور کارگاهها برای مربیان در شهر ساری و با حضور نمایندهی بهزستی برگزار شد.
دور نخست کارگاهها به مجموعه کارگاههای آموزش خلاق سواد پایه از راه ادبیات اختصاص داشت.
در کارگاه آواورزی و الفباورزی، مربیان با روشهای خلاق آموزش آواها و الفبا به کودکان آشنا شدند و آموختند که چگونه از راه داستان، شعر، موسیقی و بازی، کودکان را برای دورهی خواندن و نوشتن آماده کنند. شیوههای تقویت شنیداری و افزایش دقت و توجه کودکان به آواها، راهها و روشهای تقویت مهارتهای زبانی و گفتاری در کودکان از راه داستان و بازیها و فعالیتهای مرتبط با آن، از دیگر آموزشهای این کارگاههاست.
در کارگاه آموزش خلاق ریاضی، آموزشگران شیوهی کار با بستههای ریاضیآموز «لولوپی+صفر» و «لولوپی+یک» را که در راستا و چارچوب آموزش خلاق کودک محور تهیه شده است، آموزش دادند. در این شیوه آموزش ریاضی در الگویی تازه و از راه داستان به کودکان ارائه میشود. در این کارگاه مربیان به شکل تئوری و عملی آموختند که چگونه میتوانند از روشهای غیرمستقیم و جذاب، شیوههای اندیشهورزی را به کودکان آموزش دهند، مفاهیم ریاضی را برایشان، ملموس، لذتبخش و معنادار کنند و چگونه با فعالیتهای کارورزی و کنشورزی در پیوند با داستان، به مفاهیم ریاضی در ذهن کودکان ماندگاری بخشند.
مخاطبان در کارگاه واژهنامه چیستانی-تصویری با چند بازی و فعالیت مرتبط با "کتاب واژهنامه چیستانی-تصویری" آشنا شدند. هدف از این فعالیتها، آشنایی با واژهنامه به عنوان یکی از کتابهای مرجع، ایجاد عادت به استفاده از کتاب مرجع برای یافتن پاسخ پرسشهای خود، شناخت اهمیت و ضرورت کاربرد واژهنامه و دیگر کتابهای مرجع، سرعت بخشیدن به درک درست کودکان از مطالبی که میشنوند، آموزش مفهوم طبقهبندی، همراه با سرگرمی و لذت است. با اجرای فعالیتهای مرتبط با کتاب واژهنامه چیستانی-تصویری، کودکان به کمک تصویرها به سادگى فرآیند مفهومسازى را درک میکنند و مفهوم و تصویر را با یکدیگر پیوند میزنند.
در پایان نیز مربیان با تکنیکهای سادهی نمایش، و انجام فعالیتهای نمایشی و هنری در پیوند با آموزش خلاق سواد پایه، ساخت انواع ماسک، عروسک دستکشی و... آشنا شدند.
همچنین در این فاز به همهی مربیان بستههای آموزش خلاق آواورزی الفباورزی، لولوپی صفر، لولوپی یک و واژهنامه چیستانی- تصویری تحویل داده شد تا آموختههای کارگاهها را در کلاسهای خود به کار بندند. همچنین به هریک از مربیان یک عدد کتابخانه دیواری کلاسی داده شد. با این کتابخانههای کلاسی، که به ابتکار برنامهی «با من بخوان» طراحی شدهاند، کتابها همواره در معرض دید و در دسترس کودکان قرار دارند.
برنامه «با من بخوان» در ماههای آینده در استان مازندران ادامه خواهد داشت و کارشناسان «با من بخوان» و مسئولان بهزیستی و همراهان کانون مهدهای استان مازندران امیدوارند با اشتیاق و انگیزهای که مربیان شرکتکننده در کارگاه از خود نشان دادند و با پیگیریها و نظارتهای آینده گامهای مثبتی در جهت توانمندسازی کودکان این منطقه برداشته شود.
با برنامه با من بخوان بیشتر آشنا شوید.
گزارش تصویری از برگزاری کارگاههای «با من بخوان» در مازندران: