ماموریت اتاق تعاون برای توزیع گوشت منجمد در شبکه تعاونیها
معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران گفت: بخش تعاون مسئولیت توزیع گوشت منجمد برای اعضای خودش در سطح کشور را دارد و ماموریت و مسئولیت آن فقط در رابطه با اعضای...
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، بخش تعاون مسئولیت توزیع گوشت منجمد برای اعضای خودش در سطح کشور را دارد و ماموریت و مسئولیت آن فقط در رابطه با اعضا تعاون است. سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع دارند و از همین طریق شبکه تعاونیشان اطلاع رسانی را انجام میدهد، به عنوان مثال یک اتحادیه براساس میزان کالایی که دریافت میکنند به تعاونیهای زیرمجموعه اطلاع سانی کرده و بدون نیاز به ارائه درخواست یا مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را از اتحادیه دریافت میکند.
در این مورد محمدعلی ضیغمی، معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران، با بیان اینکه بخش تعاون ماموریت و مسئولیتی عمومی ندارد، بیان کرد: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار میگیرد فقط در خصوص اعضا و بخش تعاون مسئولیت دارد.
وی گفت: شبکه توزیع تعاونی و تعاونیهای مصرف از ابتدای انقلاب در عرصههای مختلف و هرجاییکه نظام اجرایی کشور نیاز به مدیریت درحوزه توزیع و بویژه توزیع هدفمند داشته، کنار نظام اجرایی کشور بودند و خدمات رسانی کرده اند.
ضیغمی با اشاره به ویژگیهای این شبکه ابراز داشت: این مجموعه ویژگیهایی دارد و ابزار مناسبی برای نظام اجرایی در حوزه تنظیم بازار است و این نقش را مخصوصا در ایام خاص، ایام پرمصرف، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانهای و نظیر آن ایفای کرده است باید توجه داشت که تعدد فروشگاه به صورت زنجیرهای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگیهای مهم شبکه تعاون است براساس آمار ما حدود ۶هزار فروشگاه در قالب اتحادیههای تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گستردهای محسوب میشود.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ویژگی دوم اینکه، این فروشگاهها به صورت مدیریت شده و زنجیرهای قابلیت انجام کار را دارند. علاوه بر اینکه مجموعه تعاونیها یک بخش عمومی، مردم نهاد و اجتماعی محسوب میشود و از این منظر بیشتر مورد توجه واعتماد است و این ویژگیها شرایطی را فراهم میکند از این شبکه در مواردی که ذکر شد، هموراه نظام توزیع کشور از این نظام بهره برده است.
وی گفت: آنچه در این مقطع زمانی خاص مورد توجه است این است که ما توجه به ویژگی وضعیت اقتصادی، مسائلی که در تامین منابع ارزی هست، همچنین تفاوتی که در قیمت ارز است و به تبع آن تفاوتی که در قیمت کالا وجود دارد، قاعدتا برای کالاهایی که به نوعی از یارانه دولت استفاده میکنند و منشا آن ارز با قیمت ارزان تری است این کالاها را در نظام توزیع به نحوی مدیریت کرد که به دست مصرف کننده نهایی برسد چراکه دولت هزینه گزافی را بابت تامین این کالاها با ارز ارزانتر پرداخت میکند.
معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: مهمترین کالایی که مورد توجه عمومی است در حال حاضر، گوشت است که با توجه به قیمت بالای آن امکان تامین آن برای همه اقشار مردم به صورت کافی نیست و در نتیجه گوشتی که با استفاده از ارز دولتی تامین میشود باید در نظام توزیع مناسب تری به دست مصرفکننده برسد. وی افزود: مسئولین تنظیم بازار تصمیم گرفتند که کالاها به جای اینکه توزیع عمومی بشود در اختیار جامعه هدف قرار بدهد. یکی از شبکههایی که میتوانسته در این حوزه ایفای نقش کند، شبکههای تعاونی هستند چراکه شبکههای تعاونی اعضا دارند و این اعضا دارای شناسنامه و کارت عضویت هستند و از این طریق و این فروشگاهها میتواند به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر کالا مستقیم به مصرف کننده نهایی که جز این جامعه هدف دولت هم تلقی هستند، برسد یعنی در بخش کارمندان، کارگران و فرهنگیان این شبکههای تعاونی میتوانند انجام وظیفه و ایفای نقش کنند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شبکه تعاون میتواند برای سایر بخشها نیز ایفای نقش کند، بیان داشت: اگر دولت، تصمیم بگیرد که از طریق بخش تعاون جامعه هدف دیگری را پوشش دهد، این امکان و آمادگی در بخش تعاون وجود دارد.
وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش، بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان آی تی، سامانههای توزیعی ایجاد کردیم که این سامانهها نظارتپذیر هستند و به صورت حتی توزیع غیرفروشگاهی و البته به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر از مرحله تامین تا مصرف کننده نهایی، قابلیت اجرایی دارد.
وی تاکید کرد: این شبکه قوی، منسجم و قابل اعتمادی است که میتواند کمک خوبی برای نظام توزیع کشور در ابعاد مختلف باشد.
این مقام در خصوص فرآیند درخواست گوشت مراجعه به اتاق تعاون ایران را لازم ندانست و گفت: سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع دارند و از همین طریق شبکه تعاونیشان اطلاع رسانی کرده و به عنوان مثال اتحادیه براساس میزان کالایی که دریافت میکنند و به تعاونیهای زیرمجوعه اطلاع سانی کرده و بدون درخواست و مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را دریافت میکنند.
وی خاطر نشان کرد: اتاق تعاون یک بخش هماهنگ کننده و مدیریتی کار را به عهده دارد و بخشهای اجرایی اتحادیههای سراسری هستند.
در این مورد محمدعلی ضیغمی، معاونت اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران، با بیان اینکه بخش تعاون ماموریت و مسئولیتی عمومی ندارد، بیان کرد: شبکه تعاونی کشور در ارتباط با کالایی که در اختیارش قرار میگیرد فقط در خصوص اعضا و بخش تعاون مسئولیت دارد.
وی گفت: شبکه توزیع تعاونی و تعاونیهای مصرف از ابتدای انقلاب در عرصههای مختلف و هرجاییکه نظام اجرایی کشور نیاز به مدیریت درحوزه توزیع و بویژه توزیع هدفمند داشته، کنار نظام اجرایی کشور بودند و خدمات رسانی کرده اند.
ضیغمی با اشاره به ویژگیهای این شبکه ابراز داشت: این مجموعه ویژگیهایی دارد و ابزار مناسبی برای نظام اجرایی در حوزه تنظیم بازار است و این نقش را مخصوصا در ایام خاص، ایام پرمصرف، شرایط تحریم گذشته، شرایط توزیع کالای یارانهای و نظیر آن ایفای کرده است باید توجه داشت که تعدد فروشگاه به صورت زنجیرهای، منسجم و پراکنش مناسب در تمام نقاط کشور از ویژگیهای مهم شبکه تعاون است براساس آمار ما حدود ۶هزار فروشگاه در قالب اتحادیههای تعاونی مصرف در سراسر کشور داریم که شبکه گستردهای محسوب میشود.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ویژگی دوم اینکه، این فروشگاهها به صورت مدیریت شده و زنجیرهای قابلیت انجام کار را دارند. علاوه بر اینکه مجموعه تعاونیها یک بخش عمومی، مردم نهاد و اجتماعی محسوب میشود و از این منظر بیشتر مورد توجه واعتماد است و این ویژگیها شرایطی را فراهم میکند از این شبکه در مواردی که ذکر شد، هموراه نظام توزیع کشور از این نظام بهره برده است.
وی گفت: آنچه در این مقطع زمانی خاص مورد توجه است این است که ما توجه به ویژگی وضعیت اقتصادی، مسائلی که در تامین منابع ارزی هست، همچنین تفاوتی که در قیمت ارز است و به تبع آن تفاوتی که در قیمت کالا وجود دارد، قاعدتا برای کالاهایی که به نوعی از یارانه دولت استفاده میکنند و منشا آن ارز با قیمت ارزان تری است این کالاها را در نظام توزیع به نحوی مدیریت کرد که به دست مصرف کننده نهایی برسد چراکه دولت هزینه گزافی را بابت تامین این کالاها با ارز ارزانتر پرداخت میکند.
معاون اقتصادی و امور بین الملل اتاق تعاون ایران تصریح کرد: مهمترین کالایی که مورد توجه عمومی است در حال حاضر، گوشت است که با توجه به قیمت بالای آن امکان تامین آن برای همه اقشار مردم به صورت کافی نیست و در نتیجه گوشتی که با استفاده از ارز دولتی تامین میشود باید در نظام توزیع مناسب تری به دست مصرفکننده برسد. وی افزود: مسئولین تنظیم بازار تصمیم گرفتند که کالاها به جای اینکه توزیع عمومی بشود در اختیار جامعه هدف قرار بدهد. یکی از شبکههایی که میتوانسته در این حوزه ایفای نقش کند، شبکههای تعاونی هستند چراکه شبکههای تعاونی اعضا دارند و این اعضا دارای شناسنامه و کارت عضویت هستند و از این طریق و این فروشگاهها میتواند به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر کالا مستقیم به مصرف کننده نهایی که جز این جامعه هدف دولت هم تلقی هستند، برسد یعنی در بخش کارمندان، کارگران و فرهنگیان این شبکههای تعاونی میتوانند انجام وظیفه و ایفای نقش کنند.
این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا شبکه تعاون میتواند برای سایر بخشها نیز ایفای نقش کند، بیان داشت: اگر دولت، تصمیم بگیرد که از طریق بخش تعاون جامعه هدف دیگری را پوشش دهد، این امکان و آمادگی در بخش تعاون وجود دارد.
وی در بخش دیگری به سامانه هوشمند توزیع اقلام اساسی اشاره کرد و گفت: در اتاق تعاون برای مدیریت هدفمند توزیع برای اقلام اساسی نه برای یک کالای خاص و نه برای یک بخش، بلکه با توجه به شرایط حال حاضر و با تکیه بر تجارب و تخصص کارشناسان آی تی، سامانههای توزیعی ایجاد کردیم که این سامانهها نظارتپذیر هستند و به صورت حتی توزیع غیرفروشگاهی و البته به صورت مدیریت شده و نظارت پذیر از مرحله تامین تا مصرف کننده نهایی، قابلیت اجرایی دارد.
وی تاکید کرد: این شبکه قوی، منسجم و قابل اعتمادی است که میتواند کمک خوبی برای نظام توزیع کشور در ابعاد مختلف باشد.
این مقام در خصوص فرآیند درخواست گوشت مراجعه به اتاق تعاون ایران را لازم ندانست و گفت: سه بخش کارمندان، فرهنگیان و کارگران در سطح کشور تعاونی و نظام توزیع دارند و از همین طریق شبکه تعاونیشان اطلاع رسانی کرده و به عنوان مثال اتحادیه براساس میزان کالایی که دریافت میکنند و به تعاونیهای زیرمجوعه اطلاع سانی کرده و بدون درخواست و مراجعه به اتاق تعاون، کالای مورد نیاز را دریافت میکنند.
وی خاطر نشان کرد: اتاق تعاون یک بخش هماهنگ کننده و مدیریتی کار را به عهده دارد و بخشهای اجرایی اتحادیههای سراسری هستند.