سه سال پیش و زمانی که بامو سری 3 هیبریدی برای اولین بار عرضه شد ما از دستپخت باواریایی ها خوشمان آمد. این سدان از دینامیک سواری جذابی سود میبرد و قوای محرکهی پلاگین هیبریدی آن نیز بر مزیتهای این خودرو میافزود.
اگرچه الکتریکی کردن محصول مهم بامو زمانبر بوده اما این بار وضعیت فرق کرده است. 330e جدید تقریباً همزمان با سایر نسخههای استاندارد سری 3 معرفی شده است. شما میتوانید این خودرو را تا چند ماه دیگر سفارش دهید و قیمت آن احتمالاً از حدود 40 هزار پوند آغاز خواهد شد.
زیر کاپوت این سدان لوکس آلمانی پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری و واحدی الکتریکی با قدرت مجموع 249 اسب بخاری جا خوش کرده است. 330e همچنین برای اولین بار از سیستم XtraBoost برخوردار شده که 41 اسب بخار دیگر بر قدرت خودرو میافزاید. بامو میگوید این خودرو 30 درصد سریعتر از قبل بوده و این در حالی است که برد الکتریکی آن نیز 50 درصد افزایش یافته است. البته از نظر بصری تفاوت زیادی بین این خودرو با سایر نسخههای سری 3 دیده نمیشود.
بامو ادعا میکند این سدان در حالت الکتریکی برد حدود 60 کیلومتری داشته و در هر کیلومتر تنها 39 گرم دیاکسید کربن تولید میکند. به این ترتیب 330e از نظر مالیات جادهای در بریتانیا جزو کمهزینهترینها خواهد بود.
علاوه بر خریداران ناوگانی، خریداران شخصی نیز از این خودرو خوششان خواهد آمد. بامو ادعا میکند 330e در هر صد کیلومتر 2 لیتر سوخت مصرف میکند اما همچون همیشه برای نزدیک شدن به این رقم باید خودرو را بهصورت منظم شارژ کنید. مسیر تست ما که شامل خیابانها و جادههای پرسرعت بوده است. حتی با فشار زیاد روی پدال گاز احتمالاً بیش از 30 کیلومتر را در حالت الکتریکی طی خواهید کرد.
همچون سری 7 هیبرید، این خودرو نیز دارای حالت رانندگی هیبریدی است که از دادههای سیستم ناوبری ماهوارهای برای استفادهی هوشمندانه از قدرت باتری در مسیرهای از پیش برنامه ریزی شده سود میبرد. قوای محرکهی 330e در نواحی شهری یا در ترافیک بهصورت خودکار حالت رانندگی الکتریکی را انتخاب خواهد کرد که ما هم بر عملکرد بیوقفهی این سیستم در زمان تست صحه میگذاریم.
بامو میگوید 330e پرفورمنسی قابلمقایسه و مشابه با 330i داشته و اگرچه برای حس عملکرد XtraBoost خودرو باید به سختی تلاش کنید اما در حالت اسپورت خودرو کاملاً مشابه اعدادی اعلامی سریع دیده میشود. پیشرانهی 4 سیلندر این مدل هیبریدی همانند مدلهای استاندارد در شتاب گیری سنگین کمی محدود شده حس میشود اما در بزرگراهها همچون دیگر برادران خود میباشد.
البته که 330e الکتریکی شده در سرعتهای پایین فوقالعاده آرام و بیصداست. خودروی حاضر در تست از رینگهای 18 اینچی و لاستیکهای زمستانی استفاده کرده بود و بنابراین کمی صدای جاده به گوش میرسید اما به نظر میرسد سیستم تعلیق این خودرو در بدترین دست اندازها و چالهها نیز عملکرد خوبی دارد. آرامش کلی کابین مشابه 320d جدید بوده و بنابراین میتوان گفت از نظر سکوت، آرامش و رفاه کابین در سرعتهای بالا بهترین خودروی کلاس خود محسوب میشود.
بامو کار فوقالعادهای در پنهان کردن وزن قوای محرکهی هیبریدی 330e انجام داده است. باواریاییها قدرت یا وزن مجموعه باتری را اعلام نکردهاند اما نسل پیشین این خودرو حدود 160 کیلوگرم سنگینتر از 330i قابلمقایسه بود. 330e جدید کنترل خوبی روی حرکات بدنه داشته و همچنان پایداری عالی و فرمان تیز خود را حفظ کرده است.
بامو 330e به اندازهی برادران استاندارد خود کاربردی است. فضای صندلی عقب به لطف افزایش 41 میلیمتر فاصلهی بین محوری خوب بوده و اگرچه فضای بار خودرو 105 لیتر کمتر از فضای بار 320d است اما فرم کاربردی داشته و صندلیها هم تا میشوند. گفته میشود نسخهی تورینگ 330e نیز در راه است.
با اندکی بازنگری در فرمولی اثبات شده، بامو نسل پیشین 330e را تقریباً از هر لحاظی بهبود بخشیده است. سواری 330e جدید درست شبیه نسخههای استاندارد این خودرو بوده و برد الکتریکی احساسبرانگیز و آلایندگی دیاکسید کربن کمی نیز دارد. حتی با وجود قیمتی بالاتر، این خودروی جدید احتمالاً جایگزینی قابلابتیاعتر در مقایسه با 320d خواهد بود. بامو 330e جدید نه تنها خودروی پلاگین هیبریدی متقاعد کنندهای است بلکه میتواند یکی از بهترین اعضای خانوادهی سری 3 جدید محسوب شود.
مشخصات بامو 330e
قیمت: 40 هزار پوند (تخمینی) پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی هیبریدی قدرت/گشتاور: 289 اسب بخار/420 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل عقب شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6 ثانیه حداکثر سرعت: 230 کیلومتر در ساعت مصرف سوخت: 2 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress