نمونههای زیادی از دوچرخههای با سیستم کمکی الکتریکی در دسترس خریداران وجود دارد که اکثر آنها سطوح مختلفی از حالت کمکی برقی را ازطریق عملگرهای روی فرمان در اختیار دوچرخهسواران قرار میدهند. اما دوچرخه برقی Greyp G6 که بهتازگی در زاگرب کرواسی رونمایی شد، میتواند مطابق با ضربان قلب دوچرخهسوار، میزان همکاری سیستم کمکی برقی را تنظیم کند. دوچرخه الکتریکی پدالی گریپ G6 نشانگر انتقال تمرکز از قدرت و سرعت به سمت اتصال هوشمند است.
مت ریمک، مالک برند خودروسازی ریمک و سهامدار شرکت گریپ، هنگام رونمایی از این دوچرخه جدید گفت:
برخلاف تولیدکنندگان سنتی دوچرخه که اساساً ترکیبی از دوچرخه پدالی متداول را با اجزای الکتریکی ارائه میدهند، ما دوچرخه خود را درکنار سیستم محرکه برقی، تعدادی حسگر و اتصال پیشرفته هوشمند توسعه دادهایم. ویژگیهای این دوچرخه و سیستم سازگار با محیط زیست که امروز به نمایش در آمد، بسیار مهمتر از دوچرخه هستند. من معتقدم که ما با ادغام حسگرها، دوربینها، اتصال دوچرخه به اینترنت و ایجاد سیستم سازگار با محیط زیست، موفق به ترکیب دوچرخهسواری و تجربه دیجیتال برای ایجاد تجربه سواری کاملاً جدیدی شدهایم. ما چهار سال روی توسعه این دوچرخه سرمایهگذاری کردیم و اعتقاد داریم که این دوچرخه نقطه عطفی برای شرکت است.
دوچرخهسواران از گوشیهای هوشمند خود که بهعنوان رابط کاربری اصلی به فرمان دوچرخه متصل شده، استفاده میکنند؛ هماکنون اپلیکیشن مربوطبه سیستمعامل اندروید در دسترس است و برای iOS نیز در سال آینده اضافه میشود. گوشی هوشمند کاربر بهعنوان کامپیوتر مسافرتی و مرکز داده برای مجموعهای از حسگرها عمل میکند و جمعآوری اطلاعات سواری را به عهده میگیرد. دادهها پردازش شده و ازطریق ماژول 3G eSIM (مجهز به بلوتوث ۴.۲) به اینترنت ارسال میشود.
مسئولان گریپ معقدند که این سیستم اجازه میدهد تا دوچرخه نقش مهمی در فرایند تصمیمگیری دوچرخهسوار بازی کند یا حتی این فرایند را از طرف او انجام دهد. بهعنوان مثال سیستم ارائه شده توسط شرکت گریپ توانایی نظارت دوچرخه بر ضربان قلب کاربر را ارائه میکند و سپس طبق آن سطح کمک موتور الکتریکی را تنظیم خواهد کرد. همچنین در صورت تصادف یا واژگونی، دوچرخه برقی گریپ G6 میتواند برای کمک با خدمات امداد و اورژانس تماس بگیرد.
دوچرخهسوار میتواند با استفاده از اپلیکیشن از راه دور با G6 ارتباط برقرار کرده و عکسهایی به کمک دوربینهای تعبیهشده در داخل بدنه دوچرخه بگیرد؛ یا حتی هنگام سرقت، دوچرخه را قفل کند. دوربینهای جلو و عقب (با وضوح ۱۰۸۰/۳۰ پیکسل) همیشه فیلم میگیرند و همچنین بیش از ۵۰ مجموعه داده در طول دوچرخهسواری ذخیرهسازی میشود. از جمله این موارد میتوان به شیب، نیروی گرانشی، فشار بارومتریک، آهنگ سرعت، قدرت خروجی و ضربان قلب دوچرخهسوار اشاره کرد.
قابلیت اتصال قرار داده شده در دوچرخه برقی گریپ به این معنی است که دوچرخهسواران میتوانند فیلمها را در هنگام سواری به اشتراک بگذارند؛ همانطور که الان در شبکههای اجتماعی اتفاق میافتد یا حتی سایر دوچرخهسواران را به رقابت دعوت کنند. اطلاعات دقیق مربوطبه عملکرد برای بررسی بعدی در پایان ماجراجویی یا سفر در دسترس است؛ چنین قابلیتی به کاربران اجازه میدهد که آگاهی کاملی از تاریخچه دوچرخهسواری خود داشته باشند یا بتوانند برای مقاصد آموزشی، عملکرد خود را تغییر دهند.
در جای دیگر، G6 از قاب کامپوزیت تقویتشده با فیبر کربن در ابعاد کوچک، متوسط یا بزرگ بهره میبرد. زنجیر SRAM و مکانیزم دندهای هشت سرعته، تعلیق جلو و عقب با ارتفاع سواری ۱۵۰ میلیمتر، رینگهای ۲۷.۵ اینچی قرار گرفته در لاستیکهای Schwalbe از جمله دیگر امکانات دوچرخه برقی گریپ به شمار میروند.
پکیج باتری لیتیوم یون ۳۶ ولت و ۷۰۰ واتساعت گریپ میتواند بین بازههای استراحت برای شارژ در خانه بیرون آورده شود. موتور الکتریکی MPF وظیفه تأمین توان را بر عهده دارد که سختافزار خاص گریپ مجهز شده است.
دوچرخه برقی گریپ G6 در سه نسخه عرضه میشود؛ مدل بولد FS با قیمت ۷٫۳۸۰ دلار، مدل اکسپرت FS با قیمت ۷٫۹۴۰ دلار و مدل ریبل FS با قیمت ۸٫۵۰۰ دلار به فروش میرسد. هر دستگاه دوچرخه برقی گریپ G6 همراهبا اتصال اینترنتی eSIM فعال به مشتری تحویل داده خواهد شد؛ گریپ دوچرخه برقی خود را در حدود ۱۰۰ کشور جهان از جمله ایالات متحده به فروش میرساند.