نسل فعلی بامو X3 در آیندهای نزدیک با قوای محرکهی تمام الکتریکی هم عرضه خواهد شد اما تا آن زمان فاصلهی بین مدلهای سنتی و الکتریکی با نسخهی پلاگین هیبریدی از این شاسیبلند میان سایز محبوب پر خواهد شد.
این خودرو که X3 xDrive30e نام دارد از قوای محرکهی هیبریدی مشابه سدان 330e استفاده میکند. این شاسیبلند لوکس دارای جدیدترین تکنولوژی پلاگین هیبریدی بامو بوده و پیشرانهی 4 سیلندر 2 لیتری را با واحد الکتریکی قدرتمندی ترکیب کرده که حاصل آن قدرت 249 اسب بخاری مشابه سدان 330e میباشد. البته میتوان در بازههای زمانی کوتاه 41 اسب بخار دیگر را نیز به دست آورد که مجموع قدرت پیشرانه را به 289 اسب بخار میرساند.
به دلیل بدنهی بزرگتر و وزن سنگینتر، X3 راندمان و برد الکتریکی کمتری در مقایسه با برادر کوچکتر یعنی 330e دارد. آلایندگی ادعایی این شاسیبلند برابر با 56 گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر بوده و برد الکتریکی آن نیز حدود 50 کیلومتر میباشد.
البته سیستم چهار چرخ محرک X3 xDrive30e کشش بیشتری به ارمغان آورده که پیش از این برتریهای خود را اثبات کرده است. با وجود برف در سطح جاده، این شاسیبلند هیبریدی پایداری و اعتمادبهنفس مشابه نسخهی xDrive20d را نشان داده و چسبندگی مثالزدنیای در جادههای خیس و لغزنده دارد.
در حقیقت وزن بیشتر این خودرو را در رانندگی روزمره به ندرت متوجه خواهید شد. X3 استاندارد از جمله تیزترین خودروهای کلاس خود بوده و نسخهی پلاگین هیبریدی نیز خودرویی چابک در مقایسه با ابعاد خود است. بیشک X3 احساس هیبریدی بودن کمتری در مقایسه با سری 3 داشته و بیشتر شبیه یک خودروی بنزینی خالص است.
شاید این موضوع به خاطر استفاده کم از حالت الکتریکی باشد اما حتی انتقال وضعیت بین قوای محرکهی بنزینی و الکتریکی نیز به آرامی صورت میگیرد. در این حالتها کمی ضربه و لرزش وجود داشته اما در حدی نیست که آن را جدی بگیرید. همکاری مجموعه الکتریکی-بنزینی X3 xDrive30e به خوبی انجام شده و حتی در سرعتهای بالا نیز آرامش چشمگیری دیده میشود.
از آنجایی که شاسیبلند موردبحث برخلاف سری 3 جدید بر پایهی مدل کنونی و استاندارد بنا شده بنابراین از حالت رانندگی قدیمیتر 530e استفاده میکند؛ بنابراین همان تنظیمات آشنای Max Drive و کنترل باتری سری 5 و دکمهی Auto eDrive را مشاهده خواهید کرد.
شتاب گیری خودرو به خوبی انجام میشود و گشتاور تولیدی پیشرانه در حد و اندازهی رقبای دیزلی است. پیشرانهی 4 سیلندر بنزینی X3 صدا گیرای قلب آهنین 6 سیلندر سری 7 هیبریدی را ندارد اما با روح یک شاسیبلند لوکس و ارزانتر از سایر مدلها همخوانی دارد.
اگرچه میتوان به فضای صندلی عقب یا چرم لوکس بکار رفته در کابین خرده گرفت اما X3 پلاگین هیبریدی باید به عنوان یک خودروی خانوادگی موفق شود. فضای بخش عقب کابین تغییری نکرده اما صندوق 450 لیتری آن 100 لیتر کوچکتر از نسخههای بنزینی یا دیزلی است.
بررسی کوتاه نسخهی پیشتولیدی X3 پلاگین هیبریدی ثابت میکند این خودرو راه را برای تولید مدلهای الکتریکی شدهی بیشتر هموار خواهد کرد. X3 xDrive30e احساسی شبیه توقف-فاصله بین مدلهای دیزلی عالی و نسخهی الکتریکی iX3 دارد اما شکی وجود ندارد که این خودرو برای خریدارانی که فعلاً نمیتوانند شاسیبلندی الکتریکی بخرند جذاب خواهد بود. ظاهر و سواری این نسخه شبیه X3 است که چیز اصلاً بدی به حساب نمیآید.
مشخصات بامو X3 xDrive30e
قیمت: 50 هزار پوند (تخمینی) پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری بنزینی-الکتریکی هیبرید قدرت/گشتاور: 289 اسب بخار/420 نیوتون متر گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرک شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 6.5 ثانیه حداکثر سرعت: اعلام نشده مصرف سوخت: 2.4 لیتر در هر صد کیلومترمنبع: autoexpress