هیجانِ سرعت


هیجانِ سرعت

6 برش از یک نیم روز جذاب با مسابقات اتومبیل رانی سرعت که هر جمعه در مجموعه ثامن برگزار می شود


شهرآرا آنلاین - مسابقات اتومبیل‌رانی سرعت استان در شرایطی جمعه گذشته در پیست ثامن‌الائمه مشهد برگزار شد که فارغ از نتیجه به‌دست‌آمده و ایستادن خودرورانان برترش بر سکوی موفقیت، هیجان و لذت ناب یک مبارزه تمام خودروی‌ را برای تماشاگرانش به همراه داشت. در این مسابقات که به میزبانی هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری خراسان رضوی و با حضور بیش از 400 اتومبیل در رشته سرعت برگزار شد، اتومبیل‌رانان در رده‌های مختلف سنی شانسشان را برای رسیدن به نقطه پایانی آزمایش کردند. آن‌هایی که گاه با عملکرد خیره‌کننده‌شان تحسین همگان را برانگیختند و آن‌ها که اسب موتورشان خوب زین نشد و به نقطه مطلوب نرسیدند. برش‌های جذاب و هیجان‌انگیز از یک مسابقه اتومبیل‌رانی در صبح بهاری پیست ثامن‌الائمه و گزارش حال و هوای لذت یک تفریح تماشایی برای آن‌هایی که به این رشته ورزشی علاقه‌مندند را در ادامه از نظر خواهید گذراند.

«سریع» ولی نه‌چندان «خشن»

چراغ حرکت سبز و پرچم زده می‌شود. اتومبیل‌رانان چونان ‌دونده سرعت استارت می‌زنند. شوماخر می‌گوید مهم‌ترین بخش یک مسابقه اتومبیل‌رانی سرعت نقطه شروع و استارت اولیه است، درست همان‌طور که بولت برای پرواز آسمانی‌اش در نبرد با سریع‌ترین مردان جهان فقط یک لحظه سریع‌تر از باد پایش را از تخته استارت جدا می‌کند. اینجا هم حکایت همین‌ است. جوانان و با‌تجربه‌های پیست که پیچ‌وخم‌های ثامن را بهتر از کف دستشان می‌شناسند با اعلام سر داور، جنگ خودروی‌شان را آغاز می‌کنند، درست شبیه مبارزه همیشگی «وین دیزل» در سری فیلم‌های «سریع و خشن» با این تفاوت که اینجا جوان‌های شهر نه‌چندان خشن و بیشتر با تکیه بر عنصر سرعت و دقت برای رسیدن به خط پایان با یکدیگر مبارزه می‌کنند.

تماشاگران نمایش جنون

علاقه‌مندان از پشت فنس‌ها به اتومبیل‌های رنگا‌رنگ چشم دوخته‌اند. پراید سفیدی که با عدد و حروف انگلیسی خود‌ را منقش کرده و دویست‌و‌ششی که با لوله‌ اگزوز اسپورتش آماده تیکاف است. جنون مسابقه نه‌تنها آدرنالین خون اتومبیل‌رانان را به سقف رسانده بلکه تماشاچیان زن و مرد، و کوچک و بزرگ را هم به هیجان آورده است. با شروع مسابقه، هیجان پشت فنس‌ها کمتر از درون پیست نیست. صدای قدرت لاستیک‌ها کف آسفالت پیست توی گوش می‌پیچد و اتومبیل‌ها برای سبقت از هم تمام تلاششان را می‌کنند تا به لاستیک‌های چیده‌شده‌ای که مسیر را مشخص کرده‌اند برخورد نکنند. اینجا دیوانگی در نقطه اوج است. اینجا تماشاگران به تماشای نمایش جنون نشسته‌اند.

شور فرمول یک، کیفیت تقلیل‌رفته!

سکوها پرشور است، به همان اندازه که علاقه‌مندان اتومبیل‌رانی برای فرمول یک سر و دست می‌شکنند. اینجا هم ترافیک دوساعته منتهی به پیست ثامن‌الائمه نشان از علاقه و اشتیاق مردمی دارد که برای تماشای مسابقه به پیست می‌روند، اما وضعیت کیفی برگزاری مسابقات گویا تعریف چندانی ندارد. شهروز همایون‌فرمنش، قهرمان مسابقات درگ کشوری، به این مسئله اشاره می‌کند و می‌گوید: سطح مسابقات و رقابت‌ها در سال‌های گذشته بالاتر بود اما ‌سطح مسابقات در یک سال گذشته چندان بالا نبوده است. البته عوامل زیادی بر این حوزه تأثیرگذارند و باعث دور شدن راننده‌ها از مسابقات در خراسان رضوی شده‌اند. عواملی که باز به شرایط اقتصادی که این روزها گریبان نخود و لوبیا را هم گرفته است‌ برمی‌گردد: گرانی تجهیزات و قطعات هم بر کاهش رونق مسابقات اثرگذار است. از طرفی در اتومبیل‌رانی حمایت از ورزشکار ‌یا حضور ‌حامی مالی ‌جای چندانی ندارد و به آن توجه چندانی نمی‌شود. مرتضی مردانی، قهرمان رشته سرعت در کلاس 206، هم مسائل دیگری را در کاهش کیفیت این مسابقات دخیل می‌داند: برخی قوانین و شیوه‌نامه‌ها که مرجع خیلی مشخصی ندارند باعث دوری ورزشکاران می‌شوند.‌ با این همه خراسان رضوی از استان‌های سرآمد در اتومبیل‌رانی است و علاقه‌مندان زیادی هر هفته جمعه‌ها برای تماشای این مسابقات به پیست ثامن‌الائمه که یکی از مجهزترین پیست‌های کشور است می‌روند.

بوی دلخوری از جناح رانندگان!

آقای راننده که بارها کفش قهرمانی در تورنمنت‌های مختلف کشوری به پا کرده با گلایه از وضعیت اتومبیل‌رانی و استفاده نامناسب از پیست ثامن می‌گوید: یکی از مزیت‌های خراسان رضوی و مشهد در مقایسه با استان‌های دیگر برگزاری مسابقات به صورت منظم است اما برای بالا بردن کیفیت باید بازهم تلاش کرد. او اضافه می‌کند: همیشه مسابقات داریم. راننده‌های بسیار خوبی در مشهد هستند. استقبال از مسابقات هم واقعا پرشور است اما مدیریت پیست و هیئت باید در برگزاری مسابقات و فعالیت‌ها نظرات تمامی افراد و ورزشکاران را بشنوند تا برای برنامه‌ریزی‌ها همه جوانب را در نظر بگیرند، موضوعی که دست‌کم در شرایط فعلی در برگزاری رقابت‌ها در ثامن‌الائمه خیلی رعایت نمی‌شود. گلایه‌ مرتضی مردانی با حرف‌های همایون‌فرمنش تکمیل می‌شود. او می‌گوید: باید انگیزه را به رانندگان برگرداند تا شرایط کیفی برگزاری مسابقات هم بهتر شود. متأسفانه در این زمینه توجه درستی صورت نمی‌گیرد.

پاسخ پشت میزی به یک دغدغه

رئیس هیئت اتومبیل‌رانی برای حمایت از ورزشکاران و شرایط پیست مجموعه ورزشی ثامن‌الائمه برنامه‌های خود را دارد. رضا رمضانی که سال‌ها سکان هدایت این هیئت را به عهده دارد وقتی با انتقادات و مسائل رو‌به‌رو می‌شود می‌گوید: مجموعه ثامن هم‌اکنون 7 پیست فعال دارد شامل موتور سرعت، موتور اینزو، موتور کراس در بخش آقایان و بانوان، ماشین سرعت، دریفت، آفرود و آرسی‌ که مجموعه‌ای کامل در سطح کشور شناخته می‌شود. او از ساخت یک پیست دیگر با اعتباری بالغ بر 8 میلیارد خبر می‌دهد، خبری که می‌تواند اتومبیل‌رانان را به تکمیل استانداردهای پیست مطبوعشان در مشهد امیدوار کند. رمضانی می‌افزاید: اصلی‌ترین حمایت ما برگزاری منظم و مرتب مسابقات بدون کوچک‌ترین مشکلی است و طبیعتا با انجام این کار، ورزشکاران همواره شرایط تمرین، رقابت و مسابقه را خواهند داشت تا به نوعی ورزشکاران جدید هم فرصت معرفی خود را داشته باشند و بتوانند به تیم‌های استان راه پیدا کنند. آقای رئیس به کمبودها و شرایط نامطلوب اقتصادی اعتراف می‌کند اما معتقد است جمعیت علاقه‌مند زیادی با شور و حرارت خاصی در حاشیه برگزاری مسابقات به ثامن می‌آیند که این، خود، بهترین شرایط را برای علاقه‌مندان به این رشته به وجود آورده است.

سرکی در دنیای درایوِرهای دیوانه

با پایان مسابقات هفتگی پیست خالی می‌شود. اتومبیل‌ها مسیر آشیانه در پیش می‌گیرند و درایورها خودشان را برای مبارزه‌ای در جایی دیگر و زمانی دیگر آماده می‌کنند. همه‌چیز تازه شروع می‌شود، تازه بعد از سوت پایان. به سبب شرایط سخت اقتصادی و نبودِ حمایت‌های کافی شاید اتومبیل‌رانی برای جوان‌های این شهر بسیار سخت‌تر از شوماخرها باشد، اما همان‌قدر که دنیای رابرت دنیرو و تراویل بیکل با آن تاکسی زردرنگش با دنیای تمام آدم‌های جامعه متفاوت است، اتومبیل‌رانی و لذت بی‌پایانش برای خودرورانان یکی از مجهزترین پیست‌های کشور متفاوت و سرشار از جنون و دیوانگی خواهد بود.



(تصاویر) مخوف‌ترین مرکز بازداشت و شکنجه در دمشق