پای حرف پیرایشگران


پای حرف پیرایشگران

شهرآرا آنلاین (../../) - در میان مغازه‌های مدرن...


شهرآرا آنلاین - در میان مغازه‌های مدرن آرایشگاه‌های مردانه که با نام‌های پیرایش، موچین و انواع اسامی جدید و دهان‌پرکن مشهور شده‌اند، درکنار دکورهای شیک و امروزی، صندلی‌های برقی و پیشرفته، رواج انواع ماساژ سر و گردن، استفاده از ژل موهای گران خارجی، خدمات گریم و اصلاح و ارائه ده‌ها مدل موی شیک و امروزی و حتی عجیب‌وغریب و هزارویک خدمت دیگر در این آرایشگاه‌ها، هنوز آرایشگاه‌هایی هستند که ابزارشان قیچی و شانه و درنهایت یک ماشین برقی و تیغ «خط‌گیری» است و بس، اما در این شغل هم مانند دیگر مشاغل، هم عشق وجود دارد و هم رنج، هم مشکل وجود دارد و هم آرامش.

برای «بااصناف» این شماره، سراغی می‌گیریم از فعالان صنف آرایشگاه‌های مردانه؛ صنفی که همانند خیلی حرفه‌های دیگر، در طول دو سه دهه اخیر، آرام‌آرام با تغییروتحویل روبه‌رو شد.

از واریس تا کمردرد و پادرد

در بولوار صیادشیرازی وارد یکی از آرایشگاه‌ها می‌شویم. متصدی آرایشگاه ‌‌ تجربه، علاقه و سلیقه یک آرایشگر را فراتر از دوره‌های تخصصی رایج می‌داند و می‌گوید: هستند افرادی که برای شروع این حرفه تنها به دوره‌های آموزشی این شغل اکتفا می‌کنند اما بعد از مدتی این حرفه را کنار می‌گذارند. مسعود می‌گوید: به غیر از مشکلات صنفی، ‌‌ ما با مشکلات فیزیکی ازجمله واریس، پادرد و کمردرد هم دست به گریبان هستیم. ‌‌‌

وی از پوشش ضعیف خدمات بیمه به عنوان معضل دیگر این صنف یاد کرده، می‌گوید: ‌‌ آن‌چنان که باید، خدمات بیمه‌ای به این قشر اختصاص پیدا نکرده و فقط بیمه عمر توانسته است این قشر را پوشش بدهد.

وی در مورد سرمایه مورد نیاز برای ورود به این صنف می گوید: ‌‌‌برای راه‌اندازی یک آرایشگاه با خدمات معمولی به غیر از هزینه مجوز و اجاره مکان، به‌طور تقریبی ٢٠میلیون تومان برای تجهیز دکوراسیون مغازه لازم است اما سالن‌های آرایشی‌ای هم در همین مشهد داریم که برای دکوراسیون، بیش از ١٠٠میلیون تومان هزینه می‌کنند و دستمزدهای نجومی هم از مشتریان خود می‌گیرند.

بدون رعایت نرخ اتحادیه

او در مورد نرخ های اعلام شده از سوی اتحادیه نیز می‌گوید: معمولا نرخی که اتحادیه به واحدها اعلام می‌کند، رعایت نمی‌شود و بیشتر منطقه‌ و محله‌ای که آرایشگاه در آن فعالیت می‌کند، تعیین‌کننده دریافت نرخ خدمات از مشتری است.

آرایشگر دیگری که در بولوارهدایت فعالیت می‌کند، نیز می‌گوید: باتوجه‌به نرخ اعلامی اتحادیه در سال جدید، اصلاح و شست‌‌وشوی مو ٣۵هزارتومان است اما در منطقه‌ای که ما فعالیت می‌کنیم، این نرخ آن‌چنان کشش افزایش قیمت به‌صورت سالیانه را ندارد و مشتری درصورت افزایش قیمت، ممکن است دیگر مراجعه نکند.

رضا محسنی اظهار می‌کند:‌ درحال‌حاضر بسته به تقاضای مشتری و رقابتی که بین سالن‌های آرایشی است، خدمات اصلاحی مو تنوع پیدا کرده است؛ از کراتینه و شفاف کردن مو تا گریم، میکاپ و پلینگ و برنزه کردن، خدماتی است که در سالن‌های آرایشی مردانه باتوجه‌به تقاضای مشتری رواج دارد و این‌ها همان هزینه‌هایی است که با وجود افزایش قیمت مواد مصرفی، ناچاریم نرخ خود را برای آن افزایش ندهیم.

گرانی لوازم آرایشگاه

وی می‌افزاید: جدای از هزینه‌های مصرفی مثل تافت، حالت‌دهنده‌های مو و لوازم بهداشتی یک‌بارمصرف که با سیر صعودی قیمت‌ها همراه است، برخی هزینه‌ها هست که هرسال باید صرف شود؛ مثل خرید قیچیِ اصلاح مو که درحال‌حاضر با قیمت حدودی ٣٠٠ تا ۴٠٠هزار تومان خریداری می‌کنیم و قیمت ماشین‌های اصلاح نیز که قبلا ٧٠٠هزار تومان بود، درحال‌حاضر به یک میلیون‌و۵٠٠هزار تومان رسیده است و هر سال باید تعویض شود. این ابزارها به‌طور میانگین هر سال حدود ١٧میلیون تومان هزینه‌بر است. وی ادامه می‌دهد: ‌ با وجود مدرک درجه‌یکی که دارم، اتحادیه تفاوتی برای من و خیلی از آرایشگران با درجه مهارت کمتر، درنظر نمی‌گیرد و این درحالی است که درجه‌بندی آرایشگران، تاثیر مثبتی حتی بر دید مشتریان آن آرایشگاه می‌گذارد.

از مدل موی «سیخ‌سیخی» تا مدل‌های آراسته

به‌سراغ یکی از آرایشگاه‌های قدیمی در بولوار هفت‌تیر می‌رویم. متصدی آرایشگاه که حدود ٢٢سال است در این حرفه فعالیت می‌کند، می‌گوید: ‌ در برهه‌ای از زمان، کوتاه کردن موهای تیفوسی و به‌اصطلاح «سیخ‌سیخی» دربین جوانان مد بود و ازآنجاکه هنوز این شیوه رواج نیافته بود، با آرایشگاه‌هایی که این نوع آرایش را برای مشتریان خود انجام می‌دادند، برخورد می‌شد.

محمود می‌گوید: متأسفانه درحال‌حاضر برخی همکاران، کارهایی مثل برداشتن ابرو را هم انجام می‌دهند که تخلفی آشکار است. این آرایشگر قدیمی می‌گوید: هم‌اکنون خوشبختانه محدودیت مدل مو برداشته شده، با این حال گرایش به‌سمت مدل‌های آراسته بیشتر شده است. وی با اشاره به هزینه‌های گزاف برای ادامه دادن این شغل بیان می‌کند: بسیاری از واحدهای آرایشگاه، استیجاری است و آرایشگران باتوجه‌به افزایش نیافتن دستمزدها، بعد از مدتی چاره‌ای جز ترک این شغل ندارند.

او ادامه می‌دهد: بسیاری از مشتری‌ها صرفا به عملکرد و توان آرایشگر دقت می‌کنند و دکوراسیون و لوکس بودن مغازه برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

ورود سودجوها به صنف آرایشگاه مردانه

وی می‌گوید: متأسفانه حضور افراد سودجو و غیرمتخصص در این حرفه زیاد شده است و این افرادکه کمترین تخصص لازم را دارند، باعث بروز مشکلات شده‌اند. به‌عنوان شخصی که سابقه‌ای طولانی در این حرفه دارم، باید بگویم افراد سودجویی به این حرفه ورود می‌کنند که توان کافی درزمینه این شغل را ندارند و با نیت سودجویی، کارهایی را انجام می‌دهند که گاه به ضرر مشتری است و مشتری فقط با یک تبلیغ، راضی به استفاده از موادی برروی سر و صورت خود می‌شود که عواقب جبران‌ناپذیری به‌دنبال دارد و اتحادیه باید نظارت کافی داشته باشد.

رشد بی‌ضابطه آرایشگاه‌های مردانه

برای ادامه گفت‌وگو با اعضای این صنف، این‌بار در بولوار رسالت به‌سراغ مدیر یک آرایشگاه می‌رویم؛ آرایشگاهی بدون زرق‌وبرقِ برخی آرایشگاه‌های مناطق برخوردار. متصدی آرایشگاه در ابتدا با گلایه از رشد قارچ‌گونه آرایشگاه‌های مردانه در گوشه‌وکنار شهر، می‌گوید: برخی صرفا با مدت کوتاهی شاگردی کردن، یک مغازه برپا کرده، بدون تخصص شروع به کار می‌کنند.

از کریم زاده درمورد نرخ آرایشگاه‌ها می‌پرسیم و می‌گوید: واقعا هیچ نرخ مشخص و تعریف‌شده‌‌ای که آرایشگاه‌های مردانه همه آن را رعایت کنند، وجود ندارد. همین امر هم باعث شده است آرایشگاه‌ها بدون کوچک‌ترین نظارتی، به کار خود ادامه بدهند.

وی ادامه می‌دهد: درکنار برخی مناطق برخوردار شهر که مشتری‌ها هر هزینه‌ای را برای آرایشگاه پرداخت می‌کنند، نرخ تعیین‌شده اتحادیه برای منطقه ما، ١۵هزار تومان است اما مشتری راضی به پرداخت همین مبلغ هم نیست.

وی با بیان اینکه به‌طور معمول در مناطقی مثل منطقه ما، مردم خیلی دغدغه مدل روز اصلاح سر را ندارند، می‌گوید: طبیعی است که در مناطق کم‌برخوردار شهر، قیمت و ارزان‌تر بودن خدمات آرایشگاه، باعث رونق می‌شود

این‌بار در بولوار طبرسی، با آرایشگر دیگری هم‌کلام می‌شویم. قادری با بیان اینکه نرخ آرایشگاه‌ها از ۵ تا ١٠٠هزار تومان در مناطق مختلف شهر متفاوت است، می‌گوید: افزایش قیمت برای همه رخ داده است اما این منطقه، کشش افزایش قیمت براساس نرخ اتحادیه و رشد هزینه‌ها را ندارد.

وی از کمبود نظارت اتحادیه بر شیوه کار، نوع و تنوع مدل‌ها، بهداشت در برخی آرایشگاه‌ها و مواردی از این دست گلایه می‌کند و ادامه می‌دهد: وقتی همراهی خاصی با ما نمی‌شود، ما هم ترجیح می‌دهیم نرخ خودمان را داشته باشیم و به‌اصطلاح با مردم راه بیاییم.او اضافه می‌کند: اینجا از خدماتی مثل پاک‌سازی پوست، گلت و ولاستریت مو، برخلاف مناطق بالای شهر، استقبال

نمی‌شود. در نهایت پیگیری‌های ده‌روزه خبرنگار ما برای گفت‌وگو با رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه و طرح مشکلات فعالان این صنف بی‌پاسخ ماند.

مهم‌ترین مشکلات

بروز مشکلات جسمی در طول سال‌ فعالیت

فعالیت افرادی که صرفا دوره‌های مهارت تئوری آرایشگری را گذرانده‌اند

فعالیت افراد غیرمتخصص در دو حوزه عملی و تئوری

پشتیبانی ضعیف خدمات بیمه‌ای

وضع تعرفه‌های اختیاری در آرایشگاه

گرانی لوازم آرایشگاه

رشد بی‌ضابطه آرایشگاه‌های مردانه

نبود نظارت مناسب بر عملکرد آرایشگاه‌ها



زیباترین و شادترین عکس نوشته های شب یلدا