اگر لایحه مالیات برارزش افزوده اصلاح نشود ، تراکم فروشی در شهر رواج پیدا می کند


اگر لایحه مالیات برارزش افزوده اصلاح نشود ، تراکم فروشی در شهر رواج پیدا می کند

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد گفت: به طور یقین اگر برخی از مواد لایحه مالیات بر ارزش افزوده ارائه شده به مجلس، اصلاح نشود ، مشکلات عدیده ای را برای مدیریت شهری ایجاد می کند و همین باعث می شود تا اجرای بسیاری از پروژه ها در شهر به دلیل نبود...


نجمه سرباز-سید محسن حسینی پویا در گفتگو با شهرآراآنلاین با بیان اینکه در بودن لایحه مالیات بر ارزش افزوده هیچ شک و تردیدی نیست، باید تصویب شود چون موارد مثبت و خوبی دارد، اظهارداشت: اما درارتباط با شهرداری ها با توجه به اینکه وزارت کشور و کمیسیون شوراها در فرآیند تهیه این لایحه تا این مرحله مشارکتی نداشتند ، لذا تصویب این لایحه برای شهرداری ها و شوراها مشکلاتی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: به نظر می رسد این لایحه به صورت فنی و دقیق تنظیم نشده و ایراداتی متوجه این لایحه است. یکی اینکه جایگاه شوراها را به شدت تضعیف می کند و اختیارات شوراها را برخلاف قانون اساسی محدود می کند.و این در حالیست که با توجه به اینکه در قانون اساسی به حاکمیت مردم و حاکمیت محلی بها داده شده، اما در این لایحه هم حاکمیت مردم( شوراها) را تضعیف کرده و هم حاکمیت محلی را به آن توجهی نداشته و این مغایر با قانون اساسی است.

اگر لایحه اصلاح نشود ، شورا ها کارکرد خود را از دست می دهند

حسینی پویا خاطرنشان کرد: دوم اینکه با توجه به اینکه تصویب همه عوارض را در اختیار وزیر کشور قرار می دهد و وزیر کشور را هم در نوع و میزان عوارض ملاک اصلی قرار می دهد، لذا شوراها عملا هیچ کاره می شوند و آن حاکمیت بی معنی می شود. شوراها تبدیل به ابلاغ کننده تصمیمات وزیر کشور به شهرداریها می شوند و با این حساب اگر شوراها نباشند اتفاق خاصی نمی افتد و شوراها از کارکرد اصلی خود خارج و تبدیل به به یک جایگاه تشریفاتی و ابلاغ کننده دستورات وزیر کشور می شوند.و این بر خلاف اصل 56 و 100 قانون اساسی و بقیه اصول قانون اساسی که راجع به حاکمیت مردم است قرار می گیرد.

به گفته وی، با این اوصاف، اختیارات برخی از تصمیم گیری ها از شورا کم و به حوزه وزارت کشور منتقل می شود و شوراهای اسلامی دیگر قدرت و تاثیرگذاری چندانی در امور شهر نخواهند داشت..

رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به اینکه به موضوع عوارض به صورت مستقل به آن توجهی نشده، بلکه در ذیل مالیات گنجانده شده و این یعنی اینکه همه چیز به صورت متمرکز به حساب دولت واریز می شود و این یعنی کل اختیارات را به دولت می دهد، تصریح کرد: درلایحه مذکور آمده است که عوارض شهرداری و مالیات با یکدیگر ادغام شده و به عنوان کلی مالیات شناخته خواهد شد. مبالغ دریافتی به حساب دولت واریز شده و پس از آن دولت به اختیار خود سهم شهرداری ها را حساب و پرداخت می کند. وقتی سهم شهرداری به حساب دولت ریخته شود دیگر معلوم نخواهد بود که مبالغ دریافت شده چه می شود و این تهدید جدی برای شهرداریها ایجاد می کند .

حسینی پویا خاطرنشان کرد: چون در حال حاضر شهرداری ها از نبود منابع درآمدی پایدار رنج می برند و این باعث شده تا شهرداریها به جای اینکه منبع درامد پایداری و مستقلی که تضمین کننده باشد روی آوردند به منابع ناپایدار درامد حاصل از تراکم فروشی روی اورده اند. و زمانی که شهرداری نتواند روی عوارض شهری به عنوان یکی از منابع درآمدی حساب کند، به ناچار به سمت تراکم فروشی رفته و این قطعا شهرها را به هم می ریزد و آسیب جدی برای شهر محسوب می شود.

به گفته وی، دولت موظف بوده تا از سال 62 به بعد لایحه درآمدهای پایدارشهرداریها را به مجلس تقدیم کند و تکلیف آن را مشخص کند اما تا به حال این کار را انجام نداده و به جای اینکه آن لایحه را تقدیم کند با ارائه این لایحه همان درامد حاصل از عوارض را تبدیل به مالیات کرده و با این لایحه آخرین صدمات به شهرداری ها وارد آمده و مشکلات عدیده ای ایجاد شده است.

وی با ابراز امیدواری خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس به اصلاح این لایحه شد تا شهرداری ها و شوراها بتوانند رسالت اصلی خویش را در بهبودامور شهر به خوبی ایفا کنند.



آداب و رسوم شب یلدا در استان مازندران