به گزارش شهرآراآنلاین به نقل از ایسنا، سیدهادی مهدینیا در خصوص آخرین وضعیت کمربند جنوبی مشهد، اظهار کرد: هر تصمیم شهری وجوه مختلفی دارد و همه اینها باید در کنار هم قرار بگیرد؛ هرچه مسئله بزرگتر باشد، پیچیدهتر است.
وی با بیان اینکه «شهر یک موجود پیچیده است»، ادامه داد: شهر یک سیستم پیچیده است، چرا که انسانها در آن قرار دارند. برای نمونه امروز حال شما خوب نیست و به یک صورت برخورد میکنید و فردا که حالتان عوض میشود به گونهی دیگری برخورد میکنید. با توجه به اینکه انسان پیچیده است و شهر هم تنها یک کالبد نبوده و روابط بین انسانهاست مسائل شهری نیز بسیار پیچیده است.
مهدینیا تصریح کرد: در یک کلانپروژهای مانند کمربند جنوبی ابعاد مختلفی وجود دارد و باید با هم حل شود. امروزه پروژهها دیگر مانند دهه 60 و 70 میلادی نیستند که فقط رشد اقتصای و توسعهای مهم باشد. توسعه قیدی به نام پایدار خورده است و پروژهها باید توسعه پایدار داشته باشند. در این میان سادهترین تعریف توسعه پایدار این است که نخست آنقدر از محیط زیست استفاده کنند که فرصت بازاصلاح را به طبیعت بدهند و دوم از منابع آیندگان امروز استفاده نکنند و چیزی هم برای آیندگان بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: پروژه کمربند جنوبی در گذشته تصویب شده است و امروز دغدغهمندیهای دیگری هم به وجود آمده است. باید کل این پازل شامل حوزه ترافیکی، نقش توسعهای و اقتصادی، میزان کاهش و افزایش CO، تأثیر بر روی دید و منظر شهری، تأثیر بر روی محیط زیست و گونههای گیاهی و جانوری و به طور کلی تأثیر روی پتانسیل جنوبی شهر با هم حل شود.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «تاکنون هیچکدام از مدعیان دو طرف پژوهش مستقلی که نتایج آن مبین یک موضوع باشد ارائه نداده است»، گفت: شاید تاکنون فرصت انجام یک پژوهش مستقل در این خصوص پیش نیامده باشد، اما باید این فضا و فرصت را ایجاد کنیم که این پژوهشها انجام گیرد و ما به عنوان مدیریت شهری باید خالی ذهن و بدون پیشداوری به سراغ آن برویم و تصمیم بگیریم.
وی افزود: هنگامی که در شورای شهر میخواهیم برای میلیاردها تومان هزینهای که برای کمربند جنوبی شده است تصمیمگیری کنیم باید به این نکته توجه داشته باشم که این میلیاردها تومان نتیجه 20- 30 هزار تومان عوارض نوسازی است که از تکتک مردم جمعآوری شده است. از سوی دیگر اگر تصمیم اشتباهی در قبال محیط زیست شهر بگیریم در 50 سال آینده بایدبرای تصمیمی امروز خود پاسخگو باشیم و چه پاسخی خواهیم داشت؟
مهدینیا با تأکید بر اینکه «باید در خصوص کمربند جنوبی حل مسئله انجام دهیم»، عنوان کرد: با این شرایط تا امروز هیچکدام از هر دو طرف مطالعات مستقلی ارائه ندادهاند نتایج آن بر تصمیمگیری اثرگذار باشد و ما باید به عنوان مدیریت شهری این تصمیمگیری را انجام دهیم و آن هنگام بتوانیم در کوتاهترین زمان به نتیجه برسیم.
وی ادامه داد: البته واقععیت آن است که من هم به عنوان یک متخصص، نه به عنوان یک عضو شورای شهر در این خصوص دغدغهمند هستم و فکر میکنم که حتماً باید با حساسیت بیشتری به این موضوع بپردازیم.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد در خصوص آخرین موضع مدیریت شهری در خصوص این پروژه، تصریح کرد: اگر موضع مشخصی باشد، باید از طرف سخنگوی شورای شهر و شهرداری بیان شود، اما واقعیت آن است که موضوع کمربند جنوبی از سطح مدیریت شهری فراتر رفته است و مداخله دادگستری و استانداری است.
وی با بیان اینکه «این موضوع به تصویب بالاترین مراجع اداری کشور رسیده است»، یادآور شد: این یعنی به لحاظ قانونی ما ملزم به اجرای کمربند جنوبی مشهد هستیم، اما ما صرف قانون را در نظر نگرفتهایم. البته حل این مسئله تنها با مدیریت شهری نیست، چراکه ما زمان مشخصی در این جایگاه هستیم و میراثدار هستیم و از زمانی که ما روی کار آمدهایم اتفاقی در این پروژه نیفتاده است.
مهدینیا بیان کرد:همچنین باید توجه داشت که مدیریت شهری در در این پروژه ذینفع نیست و 95 درصد اراضی محور کمربند جنوبی اراضی دولتی است که یا در اختیار نیروهای نظامی و انتظامی بوده یا مربوط به راه و شهرسازی است و اگر انتفاعی از اجرای این پروژه وجود داشته باشد مجموعههای دولتی از آن سود میبرند.
وی اضافه کرد: بر این اساس اگر قرار باشد تصمیم مشخصی گرفته شود، باید تمام ذینفعان موضوع در تصمیمگیری دخیل باشند. از این سو مدیریت شهری در این خصوص با استاندار، به عنوان نماینده عالی دولت در استان، نامهنگاری کرده است.
رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: به هر حال مجموعه این مسائل باید در یک جا حل و فصل شود و در این خصوص میتوان از تجربه سایر کشورها که چنین منازعاتی در آن به وجود آمده است سود جست