گردشگری عقبمانده مااز دنیای مجازی
آرمان- گروه اجتماعی: گردشگری مجازی یکی از انواع گردشگری است که متاسفانه بنا به دلایل مختلفی در کشور مهجور مانده است.گفتنی است منظور از گردشگری مجازی حضور مجازی فرد در مکانهای توریستی میباشد، به این طریق که فرد با استفاده از قدرت رسانههای نوین میتواند آن مکان را بهطور کامل بازدید و اطلاعات کامل نیز درباره آن به دست بیاورد. مهمترین هدف گردشگری مجازی آشنایی هرچه بیشتر مردم با فناوریهای نوین میباشد، چراکه امروزه بسیاری از مردم اطلاعات چندانی از آن ندارند که این خود میتواند نشان از عدم پیشرفت مردم در حوزه فناوریهای نوین روز دنیا و فضای مجازی باشد.
پر واضح است یکی از اصلیترین مزایای گردشگری مجازی مقرون به صرفهبودن آن میباشد، چراکه فرد تنها با صرف زمان کوتاه و مبلغ بسیار اندک میتواند مکان توریستی مورد نظر خود را بهطور کامل بازدید کند و اطلاعات کامل راجع به آن را نیز به دست بیاورد که این خود میتواند برگ برنده گردشگری مجازی باشد.
استفاده از خدمات پانورامای ۳۶۰ درجه
همانگونه که میدانیم تور مجازی یکی از بارزترین خدمات گردشگری مجازی میباشد که در آن بیشتر از خدمات پانورامای ۳۶۰ درجه استفاده میشود که این خدمات در نوبه خود تازه و نوین است. جالب است بدانیم که در تصاویر پانورامای ۳۶۰ درجه گردشگر میتواند تصاویری با کیفیت ۳۶۰ درجه از مکان توریستی مورد نظر خود ببیند که این خود میتواند در جذب هرچه بیشتر گردشگر کمک کند، چرا که طبق آمار موجود کشورهای پیشرو در گردشگری مجازی با استفاده از این خدمات توانستهاند گردشگران بیشتری را جذب کنند.
افزایش آمار گردشگری
باید در نظر داشت یکی از مهمترین اهداف ترویج گردشگری مجازی افزایش آمار گردشگران سنتی است، چراکه همانگونه که میدانیم امروزه به واسطه وضعیت نامناسب اقتصادی افراد شاهد کاهش چشمگیر گردشگران هستیم که این خود میتواند تبعات منفی بسیاری را بهدنبال داشته باشد از این رو میتوان با استفاده از تجارب کشورهای موفق در این حوزه شاهد رواج و رونق گردشگری مجازی در کشور باشیم.
کندبودن اینترنت
شایان ذکر است بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کندبودن اینترنت خود میتواند مانع اصلی رواج و رونق گردشگری مجازی باشد، از این رو توصیه میشود برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری مجازی در ابتدا زیرساختهای لازم برای استفاده از آن تهیه و اجرا شود. هرچند برخی دیگر از کارشناسان حوزه گردشگری نیز بر این باور هستند که رواج گردشگری مجازی خود میتواند عاملی برای افزایش آمار گردشگران باشد، چراکه مطالعات نشان میدهد افرادی که از خدمات گردشگری مجازی استفاده کردهاند پس از گذشت زمان تمایل بیشتری برای حضور فیزیکی در آن منطقه نیز دارند از این رو میتوان گفت که گردشگری مجازی خود میتواند آمار گردشگری را نیز افزایش دهد. جالب است بدانیم که گردشگری مجازی و اینترنتی در هر کشوری میتواند زمینه حضور تدریجی، منطقی، علمی و اقتصادی این پدیده ارزشمند را فراهم نماید، اما این در حالی است که امروزه معیار سنجش توان علمی و قدرت کشورها برای تولید، توزیع و استفاده از دانش است.مطالعات و اقدامات صورت گرفته پیرامون توسعه فناوری اطلاعات در جهان نشان داده است که حرکات انفرادی و توسعه پراکنده در این زمینه عموما موفق نبوده و از کیفیت و مطلوبیت مناسبی برخوردار نیست. بدیهی است تحقق دولت الکترونیک نیز خود میتواند عاملی برای افزایش گردشگری مجازی باشد، چراکه مطالعات نشان میدهد دولت الکترونیک خود پیش زمینه رواج گردشگری مجازی است.
کسب درآمد بیشتر
بر اساس آمار موجود امروزه بسیاری از کشورها توانستهاند از طریق رونق گردشگری مجازی درآمدهای بسیار بالایی را کسب کنند، به گونهای که حتی در برخی از کشورها میزان درآمد گردشگری مجازی به مراتب بالاتر از گردشگری سنتی بوده است ،اما این در حالی است که متاسفانه در ایران گردشگری مجازی بنا به دلایل مختلف مهجور مانده است که این خود میتواند هم از نظر مالی و هم از نظر رونق گردشگری تبعات منفی بسیاری را بهدنبال داشته باشد. به عبارت ساده تر صنعت گردشگری مجازی جهان، هر سال صدهامیلیارد دلار گردش مالی را تجربه می کند و روز به روز به شمار متقاضیان گردشگری مجازی و استفاده از این خدمات، درجهان اضافه میشود این در حالی است که متاسفانه امروزه در ایران حتی گردشگری سنتی نیز با چالشهای بسیاری مواجه شده است. جالب است بدانیم توریسم الکترونیک امروزه بخشی از تجارت الکترونیک به حساب میآید که البته این مهم شامل استفاده از فناوریهای رو به توسعه سریع مانند ارتباطات، صنایع اطلاعاتی و همچنین برنامهریزیهای راهبردی مهمان نوازی، مدیریت و بازاریابی است، از این رو برای توسعه هرچه بیشتر گردشگری مجازی باید به این موارد ذکر شده توجه ویژهای داشت.
معرفی مکانهای توریستی
شایان ذکر است که امروزه یکی از مهمترین کارکردهای اصلی گردشگری مجازی معرفی مکان های توریستی و ارائه امکانات لازم در خصوص این مکانها است که این خود میتواند عاملی برای افزایش هرچه بیشتر میزان گردشگران باشد، چراکه در حال حاضر بسیاری از افراد اطلاع چندانی در خصوص مکان های توریستی داخل کشور ندارد که این خود عاملی برای مهجور ماندن صنعت گردشگری در بسیاری از شهرها شده است. از این رو انتظار میرود با رونق هرچه بیشتر گردشگری مجازی شاهد رونق گردشگری سنتی نیز باشیم، چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند رونق گردشگری مجازی خود می تواند پیش زمینهای برای رونق گردشگری سنتی نیز باشد. در خاتمه باید یادآور شد که میتوان با استفاده از گردشگری مجازی کلیه خدمات مربوط به گردشگری سنتی را نیز تهیه کرد که البته حسن این انتخاب میتواند مقایسه و یا دریافت خدمات با قیمت بسیار پایینتر باشد، هرچند برخی از افراد بر این باور هستند که دریافت خدمات از این طریق خود می تواند عاملی برای تعطیلی آژانس های مسافرتی باشد اما این در حالی است که امروزه استفاده از فناوریهای نوین امر انکارناپذیری در هر جامعهای است، به گونهای که بسیاری از آژانسهای مسافرتی نیز برای عقب نماندن از قافله پیشرفت در صنعت گردشگری خود را با آن وفق دادند و خدمات نوین بسیاری را در این حوزه به متقاضیان ارائه می دهند.