وزیر کشور در این بازدید با تأکید بر اینکه مشکلات ناشی از شرایط مالی کنونی و تغییرات قیمت ارز افزایش زیادی در قیمت تمامشده احداث خطوط قطار شهری ایجاد کرده است گفت: با این حال شهرداری مشهد با برنامهریزیهایی که انجام داده است از زمانبندی پروژه قطار شهری عقب نیست؛ ضمن اینکه بدهیای هم بابت اجرای این پروژهها ندارد. به گفته رحمانی فضلی، شهرداری مشهد قول داده است خط دوم متروی این شهر تیرماه امسال به بهرهبرداری برسد، اتفاقی بزرگ که با عبور از مسیرهای مهم، حجم ترافیک را کاهش و سهولت جابهجایی مسافر را افزایش میدهد.
اما عملیات ساخت ١٢ کیلومتر از خط سوم قطار شهری مشهد که ۵/٢٨ کیلومتر طول و ٢۴ ایستگاه دارد در حال انجام است. وزیر کشور در این راستا گفت که شهرداری مشهد قول داده است در صورت تأمین منابع مابقی این خط را با سرعت انجام دهد.
او با اشاره به منابع محدود وزارت کشور تأکید کرد که ترجیح میدهد منابع را به بخشهایی که قدرت جذب اعتبارات و نتیجه مناسبی دارند اختصاص دهد. بر همین اساس، پروژههایی مانند قطار شهری مشهد هم که در مراحل نهایی یا از لحاظ اجرایی جلو هستند در اولویت این وزارتخانه قرار دارند.
رحمانیفضلی در ادامه صحبتهای خود به پیشرفت بیش از نودوپنجدرصدی خط دوم هم اشاره کرد، خطی چهاردهونیمکیلومتری با ١٣ ایستگاه که انتهای بولوار طبرسی شمالی در شمال شرق را به ابتدای بولوار پیروزی در جنوب شهر متصل میکند.
قطار شهری مشهد پروژهای ملی است
اما به گفته وزیر کشور نباید به قطار شهری مشهد با عنوان پروژهای که فقط مردم مشهد از آن استفاده میکنند نگاه کرد. پروژههای اینچنینی در واقع به زائران امام رضا(ع) خدمترسانی میکنند. به همین دلیل ملی هستند و اگر تسهیلاتی به آنها اختصاص مییابد برای کمک به همه مردم ایران است. او در ادامه هم گفت که با اولویتبندیهای انجامشده همه خطوط قطار شهری مشهد به گونهای طراحی شده است که بار ترافیکی حرم مطهر از ۴ مسیر پوشش داده شود.
کمک وزارت کشور برای خط ٢ و ۴
رحمانیفضلی همچنین با بیان اینکه امیدواریم همه بهرهبرداران قطار شهری سهم و تعهد خود را نسبت به خط دوم ادا کنند اظهار کرد: انتظار داریم بهرهبردارانی که از این خط استفاده میکنند به شهرداری مشهد کمک کنند و ما نیز در وزارت کشور و دولت برای اتمام این پروژه (خط ٢ مترو مشهد) کمک میکنیم. او در ادامه با بیان اینکه در جلسات مختلف، موضوع آغاز عملیات حفاری خط ۴ قطار شهری مطرح شده است، به شرایط کنونی شهرداری مشهد برای اجرای خطوط دوم و سوم این ابرپروژه اشاره کرد و گفت که اگر خط چهارم توجیه و زمانبندی مناسبی داشته باشد و ما هم از لحاظ کارشناسی اطمینان حاصل کنیم که شهرداری میتواند این خط را فعال کند، به مشهد کمک خواهیم کرد.
برنامههای وزارت کشور برای گسترش حمل و نقل عمومی هم موضوع دیگری بود که رحمانیفضلی مهمترین مبحث آن را قطار شهری دانست و در ادامه افزود: با توجه به شرایط کنونی و افزایش قیمت ارز سرعت اقدامات در زمینه قطار شهریها کمتر شده است.
به تأکید او در این راستا عملیات تحویل ٢٠٠٠ واگنی که سفارش آنها ثبت شده باید تسریع شود. وزیر کشور در ادامه گفت که در حوزه اتوبوسرانی و دیگر حوزههای حمل و نقلی هم دولت بهترتیب قطار شهری عمل کرده است و سالانه کمکهای خوبی میکند.
«قیمت تمامشده در حوزه قطار شهری مشهد ٣ برابر شده است.» رحمانیفضلی در ادامه این جمله، با اشاره به تنگناها برای جبران افزایش قیمتها اظهار کرد: به این دلیل که میخواهیم مردم راحتتر از خدمات ناوگان قطار شهری استفاده کنند نمیتوانیم قیمت بلیتها را افزایش دهیم و از سوی دیگر شهرداریها هم درآمد خوبی ندارند. اینجاست که دولت باید کمک کند.
اختصاص ٨٠٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکت از سوی مجلس موضوع دیگری بود که از سوی وزیر کشور مطرح شد. او در این خصوص اظهار کرد: سال قبل بعضی کلانشهرها نتوانستند اوراق مشارکت را جذب کنند اما اگر کلانشهرهایی مانند مشهد بتوانند کار را بهخوبی پیش ببرند و این منابع را جذب کنند میتوان رقمها را بالا برد منتها بازگشت این اوراق هم مهم است که خوشبختانه مشهد تاکنون هیچ بدهیای در این زمینه ندارد.
افزایش اوراق مشارکت متروی مشهد
مدیرعامل قطار شهری مشهد هم در پایان بازدید وزیر کشور، با اشاره به ٣ دستور کار مطرحشده در جلسات و بازدید وزیر کشور، گفت که در شرایط کنونی یکی از راهحلهای ساخت خطوط قطار شهری، اوراق مشارکت است. با این حال، امسال تخصیص این اوراق کاهش یافته است و در این راستا یکی از دستور کارهایمان طرح این موضوع با وزیر کشور بود که خوشبختانه توانستیم تأییدیه اوراق مشارکت برای قطار شهری را از وزیر بگیریم.
کیانوش کیامرز با بیان اینکه دولت ١٣٠٠ میلیارد تومان اوراق مشارکتی پیشنهادیمان را تا حد زیادی کاهش داده بود افزود: پس از طرح این موضوع، امروز وزیر کشور قول داد رقم اوراق مشارکت افزایش یابد و حتی اگر بتوانیم همه ١٣٠٠ میلیارد تومان را جذب میکنیم.
اختیار خرید واگنها از سوی شهرداری مشهد موضوع دیگری بود که گویا وزیر کشور در خصوص آن هم قول مساعدی داده است. کیامرز ادامه داد: شنبهشب نامهای از سوی شهرداری مشهد به دفتر علیرضا رزمحسینی، استاندار خراسان رضوی، فرستاده شد تا برای پیگیری مستقیم موضوعات واگنها از طریق اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، این نامه پاراف وزیر کشور را هم داشته باشد. کیامرز تأکید کرد : باید جلسه مشترکی با وزیر کشور و معاون اول رئیس جمهور داشته باشیم تا از این طریق ۶٠ دستگاه واگن خط اول قطار شهری را از ٢٠٠٠ دستگاه واگنی که از سوی وزارت کشور سفارش داده شده است خارج و خودمان به خرید این تعداد واگن اقدام کنیم.
ظاهرا قرار است اتفاقات خوبی برای خط چهارم قطار شهری مشهد هم بیفتد، خطی که با ۵/١٧ کیلومتر طول و ١۵ ایستگاه انتهای خواجهربیع را به شهرک شهید رجایی (انتهای بولوار حر) وصل میکند. به گفته مدیرعامل شرکت قطار شهری مشهد، با توجه به اینکه یکی از دستگاههای حفار (تیبیام) خط سوم تیر امسال آزاد میشود، هماکنون باید طراحی و تکمیل شَفتهای خط چهارم آغاز شود. گویا رحمانیفضلی هم در این خصوص قول مساعد داده و قرار است کارشناسان وزارت کشور بررسیها را در این زمینه انجام دهند تا عملیات حفاری خط چهارم قطار شهری امسال و در همین دوره مدیریت شهری آغاز شود.
کیامرز همچنین با بیان اینکه برای خط دوم قطار شهری تا امروز حدود ٣٠٠٠ میلیارد تومان هزینه شده است افزود: هزینه ساخت، تجهیزات، واگن و ایستگاه ۴ کیلومتر ایستگاه شریعتی تا کاوه خط دوم مترو حدود ١٠٠٠ میلیارد تومان است.